handdator

Visa fullständig version : Trögt sutarmete?!

atterklev
2003-08-25, 11:25
Hmmmm,

Varit ute tre gånger nu och försökt bottenmeta sutare, men de verkar som bortblåsta - inte ett säkert hugg.

Blivit en mört / sarv per tillfälle, och det är ju inget som man går runt och är överlycklig över.

Är sutarsäsongen över? - inrikta sig på annan fisk istället kanske?

Tips på tröga sutare?

Hur som helst det blir förmodligen en premiärtur på karpfiske på fredag (hoppas jag), se om det är något kul.

Stizo
2003-08-25, 11:38
Prova med flötmete. Kör lyftmetoden med majs. Om det är bra botten. Om dem är tröga så mäska i flera dagar innan. Prova en annan tidpunkt på dygnet...

atterklev
2003-08-25, 12:10
Kanske får börja mäska upp lite extra, tyvärr inget "ströbröd" kvar - så kanske köra en blandning av blodkorv + vanligt ströbröd, hmm

Bara de uslingarna inte har trappat ned alldeles, vill ha fler!

Tips på majs - kolla på Exet, de har någon brasiliansk majs, 11.90 för tre burkar, och majsen är riktigt hård och bra, ingen småfisk som snyter betet hela tiden !

Push-Up
2003-08-25, 12:18
Du behöver inte ströbröd egentligen, skicka bara ut majs kontinuelrligt brukar räcka ganska långt!

atterklev
2003-08-25, 12:22
skickade ut en hel del majs igår, men det hjälpte inget, ifs stack jag hem ganska tidigt 21:30, men det är ju mörkt hehe

Skall ta och flötmeta med lysstav istället isf, och ha pannlampa med mig, så borde det ju fixa sig.

Kanske försöker ikväll igen, kan ju också bero på att jag börjat släpa med mig en digitalkamera för att föreviga mina fångster - just därför blir det nada!

limnos
2003-08-25, 12:22
Man behöver ju inte majs heller. Det GÅR ju att få sutare utan att mäska. Men det blir mycket bättre med loose-feed (lösmatning?). Och ännu mycket bättre med en sjysst groundbaitblandning (bottenmäsk, inte grundmäsk som vissa hävdar).

Bergman
2003-08-25, 12:47
Säsongen börjar nog lida mot sitt slut i vissa sjöar också ... tyvärr !

atterklev
2003-08-25, 17:55
jaha, där gick de tankarna i spillror - blir trots allt inget sutarmete idag.

Tar en tur med båten istället enligt idé från min sambo, jaha bara till att ställa in sig på förlust ikväll igen.
Idag skall det upp gös i båten!

Håll tummarna för mig nu!
Digitalkameran åker med, hoppas det inte påverkar negativt på fisket (peppar peppar, ta i trä?)

Bergman
2003-08-25, 20:08
Atterklev, verkar som en del sjöar funkar fortfarande förvisso ... inte ge upp så lätt. ;)

Unregistered
2003-08-25, 21:09
Jag var ut förra fredagen på min första sutartur någonsin! Testade ett vatten i mellansverige (borlänge trakten) som jag fått tips om. Fick iaf en då + att poolaren fick en braxen på 2,5. Vi såg även en del fisk som var upp och vältrade över mäskplatsen... så de är nog igång ännu.... men nu säger du ju att det ska bli kallt i några dagar så vem vet.... dock bättre väder mot hälgen!

Skitfiske på eder alla!

minken
2003-09-14, 10:31
går bra att fiska sutare fortfarande..jag fick min sista sutare i mitten av oktober förra året..