Visa fullständig version : Beten man "MÅSTE" ha
Marcus_Gädda
2008-03-05, 21:15
Tjena!
Har köpt jerkbait utrusning nu i vår men har inte testat det ännu.
Jag har oxå köpt en buster jerk skitmörten och en buster jerk shallow orange nemo.
Undrar nu om det är något mer jerkbait drag som är ett "MÅSTE" att ha i lådan när man ger sig ut?
:banana:
jerkbait-fiske
2008-03-05, 21:17
Norpan jerk i några äckligt snygga färger
www.norpan.se:cheers:
Pontus Sj
2008-03-05, 21:31
pig jr suspender!
Grävlingen
2008-03-05, 21:37
En Big Bandit shallow (signatur serien) <-- klockrena i blekinge
Bulldawg Shallow <-- Går fiska sjukt långsamt, bra när de e trögt!!
Zalt Tail <-- Mycket lättfiskad tail.
Hellhound <-- Lättjerkad, och framför allt lätt att kasta, fångar bra!
Jonny L av svartzonker <-- sjukt fint bete, påminner om hell hound!
Finns många som är bra! men börja med lite busterbeten och Big Bandit!
skitfiske!
Marcus_Gädda
2008-03-05, 21:44
En Big Bandit shallow (signatur serien) <-- klockrena i blekinge
Bulldawg Shallow <-- Går fiska sjukt långsamt, bra när de e trögt!!
Zalt Tail <-- Mycket lättfiskad tail.
Hellhound <-- Lättjerkad, och framför allt lätt att kasta, fångar bra!
Jonny L av svartzonker <-- sjukt fint bete, påminner om hell hound!
Finns många som är bra! men börja med lite busterbeten och Big Bandit!
skitfiske!
Ok är det någon speciell färg som man ska ha till buster jerk???
andreas9
2008-03-05, 21:46
Jag vill hålla med om att du ska hålla dig till få beten i början. Satsa på fler färger istället. Börja med Buster Jerk, Big Bandit och kanske nån Salmo Slider, eller bara Buster Jerk.
Du kommer att ha mycket nog att göra med att slipa på tekniken och lära dig grejerna i början.
Själv började jag med att hamstra jerkar hej vilt och håller fortfarande på tyvärr. Säger tyvärr för att jag nog inte kan bemästra hälften av dom så bra att det motiverar utgiften. Men visst är det svårt att hålla sig.
andreas9
2008-03-05, 21:49
Ok är det någon speciell färg som man ska ha till buster jerk???
Tror att många börjar med C29,C38 och C41, till Blekinge C127
Färgkarta här (http://www.cwcab.com/eg048col.htm)
Kör på ett par Buster och några slider så ska du nog kunna håva en del fisk.:appl:
Ingen har nämnt Phantom! Den lilla är grymt! Ska helst vara den gamla som nästan flyter... då går den att fiska riktigt sakta och grunt! Klar favorit!
Mad Dane
2008-03-05, 23:00
Har mycket svårt att vara utan Hellhound... Färger finns det nog av bara att välja sin favo :-)
Sen kan man jo välja olika beten hur länge som helst.:elgura:
Fiskesnack jerken är väl ett måste? :) om de finns kvar???
jerklimpan
2008-03-05, 23:15
Tjena!
Har köpt jerkbait utrusning nu i vår men har inte testat det ännu.
Jag har oxå köpt en buster jerk skitmörten och en buster jerk shallow orange nemo.
Undrar nu om det är något mer jerkbait drag som är ett "MÅSTE" att ha i lådan när man ger sig ut?
:banana:
Hell tail och buster i ålands färgen . Finns bara här va ja vet .
http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se/?artnr=BBJSP%2DC48
McT, vilket jävla bete, favoriten är Black Perch
deviator kommer leverera fisk kan jag lova:cheers:. lika lättjerkad som bustern
lycka till! :fiska1:
PikeSvanlind
2008-03-06, 19:30
Zam z i färg pappegoj
Det är ju inget jerkbait men du bör nog ha några 6" Relaxshadar i skrikiga färger.En riktig fegis....
Ace-beten, bra och billiga, sweet shaden är klockren tycker jag!
www.lundgrensfiske.com
Johan29j
2008-03-06, 20:26
Black Parrot shallow runner.. helt sönderäten efter tre fisketurer! ETT MÅSTE!
The pig jr, Dunwright dancer jr, dom 2 måste jag bara ha med mig ut.. Sen finns det massor med fina beten.
Ace-beten, bra och billiga, sweet shaden är klockren tycker jag!
www.lundgrensfiske.com
jag har en ace flipper men den går bara rakt fram, hur får man gång på den ?
jag har en ace flipper men den går bara rakt fram, hur får man gång på den ?
Du får ju slå lite med spöt som med alla andra beten, långa drag eller korta snärtar osv, du får prova dig fram.
Det går inte att säga att du skall slå med spöt nedåt med 10 jouls kraft, med max 34,7 cm:s förflyttning av spötoppen en gång på 3,2 sek för att få "gång" på en flipper..
Måstebeten är för mig Buster jerk, big bandit, slider, the pig 7" suspending och 4-play. Bästa färgerna till BJ och BB är skitmört (c 41) och rödsvart ( c31). Mörtfärgen till Slider, night shiner till The pig och grönsilver till 4-play.
Nils Jonas
2008-03-24, 23:22
Fiskar mest jerk när gäddan står grunt och ner till 3 m. Tycker det är roligast då. Mina favoriter:
1. Slider. Oerhört förlåtande, lättjerkat. Lättkastat. Fiskar ofta bra.
2. 4-play utan sked. Inte primärt ett jerkbete då det fiskar bra på vilken utrustning som helst. Men man kan skicka på det en smäll med jerkspö så slår det typ runt sin egen axel och det är dödligt effektivt. Brukar fiska det med spinnstopp och nån smäll då och då.
3. En joker i lådan är en Fox belly-up. Inte helt lätt att få tag på, har letat men inte hittat det i butiker här. Grymt coolt träbete som fiskat riktigt bra. Tyvärr har jag bara en och har inte hittat fler.
1.Hellhound, ett måste i beteslådan, billigt jerkbait, och så grymt effektiv.
2.Smuttly Dog, grymt fint bete som är perfekt för fisket på 1-3 meter
3.Big Bandit Shallow, det hetaste betet någonsin på grundvatten
wolfcreek skinnywolf. alltid grov gädda i görningen när man blöter en wolfcreek hehe
Alessandro
2008-04-23, 14:45
Pig
Slider 12:an
Fatso 10:an
Är mina nuvarande tre favoriter...
Pontus Sj
2008-04-23, 15:15
wolfcreek skinnywolf. alltid grov gädda i görningen när man blöter en wolfcreek hehe
Aa, skinny wolfen e underbar. Har dock inte hunnit få fisk på min än då jag endast provfiskat den från en brygga.. :oj:
Sjukt trevligt bete! :appl:
// Pontus
The pig jr (suspending)
Cobbs Crazy Shad jr
Nixon
Det är dom betena som funkat bäst för mig nu under våren.
Sabbadeus
2008-04-29, 22:39
En som ja har som favorit e dom billigaste som finns. Conrad Melvin från Fladen. Ja vet ja vet, d e fladen, men provar ni så kommer ni nog att ändra uppfattning. Lättfiskad å ger fångst....
Bigfisher
2008-04-29, 22:58
Stalker fungerar alltid!
Dannepihls
2008-04-30, 13:23
Jag är råkär i smuttlys alla beten och då speciellt Smuttly dog magnum! M&E är också en favorit, men den är tyvärr i dagsläget ganska svår att få tag på. Pig jr är också verkligen ett måste, vet inte hur många turer den har räddat, och det var även betet jag tog mitt PB på (13,4 kg).
Visserligen inget jerkbait, men blev väldigt positivt förvånad när jag testade en zam z tail i helgen. Den skördade runt 8 gäddor över 5 kilo och också turens största på 9 kg, så den kan jag också starkt rekomendera.
/Danne
ackeliba
2008-06-06, 09:58
Big Bandit shallow runner i färgen SDkitmörten är bäst abv alla jerkbaits!!! Ett måste att ha!!!
jerkbait-fiske
2008-09-04, 13:19
apell decoy jr är ett måste
Har kollat runt lite på dem beten ni rekommenderat och har själv fiskat mest med Buster Jerk så tänkte följa erat råd och hålla mig till den men i olika färgkombinationer:)
Undrar om följande kombination är bra, eller om ni har erfarenhet av att exempelvis Black parrot ger bättre utdelning som en "shallow runner" än som ett djupgående drag:
Buster Jerk C41 - Skitmörten <- shallow
Buster Jerk C47 - Firebird <- shallow
Buster Jerk C133 - Black Parrot <- deep
Buster Jerk C38 - Papegoj <- deep
Öppen för tips :)
skitfiske!
Nils master darthmaster papegoja färger, pike attack den fete & salmo slider! Ärligt man behöver inga andra jerkbaits ;) helt otroligt vad effektiva drag
Buster signaturserien med Jeppa N helt kanoners ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.