handdator

Visa fullständig version : Westins JÄTTE

Skruttapan
2008-03-07, 07:13
Köpte en riktigt fet westinare idag 23cm 101gram med firetiger färg
(har 3st mindre som jag kan kasta med)

nu undrar jag eftersom jag inte har ett enda spö som klarar denna vikt att kasta

Hur är den att trolla ? vilken tid på året är bäst? tidig och sen kväll på sommarn trollad i ytan eller?

Självklart söker jag efter gammelgäddan :winner:

jerklimpan
2008-03-07, 07:26

nu undrar jag eftersom jag inte har ett enda spö som klarar denna vikt att kasta

Hur är den att trolla ? vilken tid på året är bäst? tidig och sen kväll på sommarn trollad i ytan eller?

Fick tips av Henrik Sandahl söders sportfiske om att byta ut krokarna mot 2 st 2/0 å inte ha nån bak .Ja gillar inte beten med så mycket krok så lätt å göra sig illa plus att den bakre kan hamna i ögat på gäddan.
Westins går rätt djupt vid trolling 4-5 meter å med orginal krokarna på så är det en utmärkt Gös wobbler .Den rör sig rätt yvigt så det bör väll va lite varamare i vattnet.

Lycka till.

limnos
2008-03-07, 09:08
Ett annat alternativ är att ta bort de två främre krokarna, och sätta fast ett nytt krokfäste mellan de två. Speciellt gäddor runt 7 kilo tenderar att få en krok i ögat om man kör med alla 3 krokar.

Köp ett spö som du kan kasta westinaren med är mitt råd. Men den är bra till trolling också, även stundtals riktigt het till gös.

DavidJ
2008-03-07, 09:20

Grym på trolling. Blå/vit/silver/gul (Toreskogman) favoriten, även en verklig killer på Gös. Kör du 2-2,3kn / 0,38mm nylon / 25m släp, gör den knappt 4m. Westins rör sig mkt yvigt och pasar ej för farter över 2,5kn då den mer rullar/slingrar än "svänger utåt sidorna" så att säga. Grym till riktig senhösttrolling! Brukar själv ofta sätta ett 20-25g päronbly+gummisnodd 5m före för "rätt" djupgående (dryga 5m), mer än en gång har spöet bockat djupt...

Lycka till!

pepp-robert
2008-03-07, 13:19
Jag tycker den har en förvisso yvig men lugn gång, särskilt i lägre farter. Fungerar nog bra även när vattnet är kallt. Dock går den som tidigare nämnts oväntat djupt - har slått i botten på 6m.

Skruttapan
2008-03-07, 13:47
Tackar för svaren !

Har fått en bra bild hur jag ska använda den :)

limnos
2008-03-07, 13:58
Med en fil och lite fantasi kan man göra om dem till grundvattendräpare...

walleyebuster
2008-03-07, 23:05
Bästa trollingwobblern. Tar både gädda och gös på den stora modellen (23 cm). Har framförallt funkat kanonbra på sensommaren/hösten för mig.

roppin
2008-03-07, 23:55
Med en fil och lite fantasi kan man göra om dem till grundvattendräpare...

Ingen som har en bild på en grundgående westinare ??

mangeboy79
2008-03-08, 00:04
kan se om jag hittar en i morgon som jag kan ta bild på ! men mina grunda är moddade till shallow i båten med en avbitare så dom är inte jätte känsliga på att det blir rakt och fint

BeBest
2008-03-08, 01:16
Jag har strax efter gäddleken rott drag med en rödvit gammal Jätte. Jag hade ofta större efterföljare men mindre högg.

Jag håller i linan när jag ror så varje årtag påverkar wobblern direkt. Eftersom den trots allt gräver ner sig höll jag den på kort lina, ca 12 - 15 m.

Dessvärre läckte min wobbler in vatten så den var inte användbar mer än några korta stunder men många torkdagars mellanrum.

roppin
2008-03-08, 09:24
kan se om jag hittar en i morgon som jag kan ta bild på ! men mina grunda är moddade till shallow i båten med en avbitare så dom är inte jätte känsliga på att det blir rakt och fint

Vore skitbra!

Sälstryparn
2008-03-08, 14:36
Har satt en ögla halvvägs på skeden istället för
att klippa ned den med avbitaren.

Ger en grund och rullande gång.

Brukar ro drag med westinarn och ha linan
i munnen då jag ror för att ge oregelbunden gång.

Roddan
2008-03-08, 16:56
Doppade båten o rodde lite nu i februari med en westinare efter. Sju gäddor på nån timme sedan helt dött resten av dagen. Största vägde 7 kg. Alla på 5 meters djup. Tycker den är kanon att ro drag med eftersom att den rör sig och dyker vid låg fart.

Gösen
2008-03-08, 17:57
Westins i stort å smått är mina favoriter för gädda å gös.

Eino
2008-03-08, 19:30
Jag har strax efter gäddleken rott drag med en rödvit gammal Jätte. Jag hade ofta större efterföljare men mindre högg.

Jag håller i linan när jag ror så varje årtag påverkar wobblern direkt. Eftersom den trots allt gräver ner sig höll jag den på kort lina, ca 12 - 15 m.

Dessvärre läckte min wobbler in vatten så den var inte användbar mer än några korta stunder men många torkdagars mellanrum.

Hur ser man efterföljare på dragrodd ?

roppin
2008-03-08, 21:09

Som sagt en bild på en grundgående westinare vore trevligt.

grudor
2008-03-09, 01:04

De kanske följde båten å inte wobblern?

btc_andersson
2008-03-09, 12:05
jag är också på jakt efter westinare men hittar inte betet i någon affär....var kan man köpa det?

westins jätte...killern...

roach master
2008-03-09, 12:08
jag är också på jakt efter westinare men hittar inte betet i någon affär....var kan man köpa det?

westins jätte...killern...

Attitudebaits har den tror ja...

pasi75
2008-03-09, 12:51
De kanske följde båten å inte wobblern?

Har ni aldrig fiskat i sjöar med siktdjup upp emot 15 m :elgura:

Norden
2008-03-09, 12:55
Attitudebaits har den tror ja...

http://www.sportfiskaren.nu har ett stort sortimentet av Westins Jätte.

roppin
2008-03-09, 13:13
www.miekofishing.se säljer dom för 99kr styck

Old Firehand
2008-03-09, 13:50

Hej Sälstryparn; Var glad du att du inte ror drag med orange Cisco Kid 1800 eller en abborrefärgad 20 cm Turus Ukko....för då hade du inte haft några tänder kvar:cheers:
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Flodebanan
2008-03-09, 14:19
www.miekofishing.se säljer dom för 99kr styck

89 på Olssons

BeBest
2008-03-09, 14:21

Vad som följer efter när jag vevar in ser jag. :) På vårarna kan siktdjupet vindstilla dagar överstiga metern i Gisslaren.

Sälstryparn
2008-03-09, 16:15
Hej Sälstryparn; Var glad du att du inte ror drag med orange Cisco Kid 1800 eller en abborrefärgad 20 cm Turus Ukko....för då hade du inte haft några tänder kvar:cheers:
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Farsgubben rodde alltid på det viset.
Ofta använde han en grov flätad lina modell "gardinsnöre"
som var lindad runt en kaffeburk (fattigmans ambassadeur)
Han fick flera 10+ men det enda som kunde hända för
hans del var väl att han fick söka löständerna på båtbotten.

Jonas 37
2008-03-09, 16:35
Jag tänker köra med Westins jätte i saltströmmen när jag ska trolla hälleflundra.Den ska tydligen vara en riktig dräpare för flundran.

Old Firehand
2008-03-09, 16:47
Farsgubben rodde alltid på det viset.
Ofta använde han en grov flätad lina modell "gardinsnöre"
som var lindad runt en kaffeburk (fattigmans ambassadeur)
Han fick flera 10+ men det enda som kunde hända för
hans del var väl att han fick söka löständerna på båtbotten.

Hej igen Sälstryparn; Min läromästare och morfar,lantbrukare Erik Olov Lindgren brukade ha den svarta silkeslinan mellan högra handens tumme och pekfinger när han rodde drag i Mosjön eller Selångersjön. Dragvindan låg på durken. Jag satt bak på aktertoften. När en gädda högg gjorde morfar ett jättetag (mothugg) med båda årorna innan han greppade dragvindan. Ibland fick jag förtroendet att hålla i dragvindan...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

roppin
2008-03-13, 22:44
Såja, eftersom ingen vänlig själ kunde posta en bild så fick man själv (som vanligt) ta tag i saken och prova sig fram!

Tillverkade egen extra nosöggla, så nu kan man köra både djupt och grunt.
Är ännu ofiskad men det ser ju lovande ut iaf :appl:

http://www.sportfiskeforum.se/album_pic.php?pic_id=8315

limnos
2008-03-14, 00:12
Man kan dessutom såga av skallen i linje med skeden... Den får då en än mer slingrande gång.

roppin
2008-03-16, 00:25
Var ute o testade jätten idag, dock blev man tvungen att ta hem den riktigt sakta för att den inte skulle snurra runt, men riktigt slingrande gång i övrigt.

Ni som satt en extra öggla vars har ni satt den för bästa resultat, högre eller lägre än min ? :oj:

http://www.sportfiskeforum.se/album_pic.php?pic_id=8315