handdator

Visa fullständig version : Schystaste delbara lättjerk och jerkspöna?

andreas9
2008-03-07, 16:44
Har blivit så trött på att dra runt med min 6,6fotare och är sugen på att kolla på några delbara spön, men vilka är det som är ok? Jag har ett Kinetic Bronze age delbart som är fruktansvärt, men der beror mer på klingan och spöringarna än faktumet att det är delbart.

Visst odelat är skönast tycker många (och jag) men om man måste ha delat, vad är bäst? Är inte så sugen på spön över 6,6 fot, helst nedåt 6. Både normalvikter -150g och lätt -60g. Multi skall användas.

Zalts Haesespö är ju kort och fint, 6,1 fot, av CWCspöna så är det bara Connector som konkurrerar, och det verkar vara lite svårt att få tag på, sen finns ju det där med två toppar men det är jag inte så sugen på.

Därunder finns Shimanos Forcemaster som man kan få tag på billigt beg och Daiwas Cyngusspön som jag gissar är skönare än mitt delbara men om man ska byta så vill man ju gärna komma upp någon klass också.

Vad har ni för erfarenheter om tips på delbara jerk och lättjerkspön?

MoSsE
2008-03-07, 16:49
Prova Fatso jerk(6,6) -60g, men man kastar lätt upp till 100g. Ett bra 2-delat spö som är skönt att drilla fisk med!

andreas9
2008-03-07, 16:49
Angående att söka i forumet så har jag hittat lite men med tanke på att sista inlägget i denna tråd (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=18307&highlight=tv%E5delat+jerksp%F6) gjordes 070913 så tyckte jag det var motiverat att starta en ny.

G1zm0
2008-03-07, 19:04
Jag har ett 2delat kunnan jerk 6 fot tror jag, mycket nöjd

Rod´n´reel
2008-03-07, 21:39
St croix 7ft, riktigt trevligt spö.

andreas9
2008-03-07, 22:15
Vilka har tvådelade St Croix 7 fot?

engqvist
2008-03-07, 22:49
Vilka har tvådelade St Croix 7 fot?

Lundgrens och söder har dem i webbshopen

Efter velat som bara den vilket så har jag bestämt mig för ett 2 delat ST Croix. Verkar vara ett kanon spö. Vad jag fått fram så funkar det till både jerk och vanligt tyngre gäddfiske...

patrik1979
2008-03-07, 22:57
finns bara ett spö bromanodell så jävla skönt. ..

andreas9
2008-03-07, 23:02
Hmmm, har hittat det nu, konstigt att jag kan ha missat det tidigare. Ville ju helst ha ett max 6,6 innan men ska överväga detta.

Rod´n´reel
2008-03-08, 00:13
Jag hade ett bft stiff innan men ville ha mer känsla men ändå ryggrad, ångrar att jag inte gick på st croix tidigare.. lite längre så vinkeln får man ju ändra men nu tycker jag att stiffen är i kortaste laget..

CA
2008-03-08, 01:20
Jag har ett St.Croix Premier PM70 MHF 2 och det är helt okej! Bra spänst å kraftigt och samtidigt är klingan lätt! 90 g är ingen överdrift i klassningen utan det fungerar bra med tyngre beten än så!

hellhammer
2008-03-08, 20:03
har tänkt skaffa ett delbart som reservspö smidigt att stuva undan,men vilket ska man köpa?shimano beastmaster verkar klara 100g o mer kan det va något eller finns något annat lämpligt.:fiska2:

engqvist
2008-03-14, 20:09
har tänkt skaffa ett delbart som reservspö smidigt att stuva undan,men vilket ska man köpa?shimano beastmaster verkar klara 100g o mer kan det va något eller finns något annat lämpligt.:fiska2:

Vad du än gör så köp inte shimano. De gör säkert bra vanliga spön men deras jerk spön är inget att lägga pengar på. Vill du ha ett riktigt billigt reservspö som känns klart bättre än shimanos. Så har fladen ett 2delat för ca 400kr. Kanske inget vidare men klart bättre än shimanos påkar....

hellhammer
2008-03-15, 18:26
Viste inte att det fanns som delbart! det ska vist vara samma som bj åtminstone tillverkat på samma fabrik .Finns det fler förslag? ct croix delbart 6,0-6,3 delbart existerar något sådant.:fisk:

engqvist
2008-03-15, 23:41
Tror bara att st croix finns som delbart i 7 fot. Men gå in på stcroixrod.com och kika du kanske hittar något intressant..

Freek_style
2008-03-28, 15:57
Vad du än gör så köp inte shimano. De gör säkert bra vanliga spön men deras jerk spön är inget att lägga pengar på. Vill du ha ett riktigt billigt reservspö som känns klart bättre än shimanos. Så har fladen ett 2delat för ca 400kr. Kanske inget vidare men klart bättre än shimanos påkar....

Varför inte shimano?

engqvist
2008-03-28, 18:01
Varför inte shimano?

Därför att spöna känns väldigt klumpiga och inte alls sköna att fiska med. För det priset de vill ha så kan man hitta mycket bättre spön... Hittar du något på utförsäljning för under 500kr så kan det vara värt pengarna men allt där över finns bättre alternativ.

peter1904
2008-04-05, 01:13
Har blivit så trött på att dra runt med min 6,6fotare och är sugen på att kolla på några delbara spön, men vilka är det som är ok? Jag har ett Kinetic Bronze age delbart som är fruktansvärt, men der beror mer på klingan och spöringarna än faktumet att det är delbart.

Visst odelat är skönast tycker många (och jag) men om man måste ha delat, vad är bäst? Är inte så sugen på spön över 6,6 fot, helst nedåt 6. Både normalvikter -150g och lätt -60g. Multi skall användas.

Zalts Haesespö är ju kort och fint, 6,1 fot, av CWCspöna så är det bara Connector som konkurrerar, och det verkar vara lite svårt att få tag på, sen finns ju det där med två toppar men det är jag inte så sugen på.

Därunder finns Shimanos Forcemaster som man kan få tag på billigt beg och Daiwas Cyngusspön som jag gissar är skönare än mitt delbara men om man ska byta så vill man ju gärna komma upp någon klass också.

Vad har ni för erfarenheter om tips på delbara jerk och lättjerkspön?

Har ett delbart Connector men har bara hunnit kasta 1 timma med det. Skönt spö helt klart men jag var tvungen att sandpappra tappen 1/2 timma innan det gick att få ihop delarna.. Första försöket att sätta ihop det slutade med att det blev en skarv på 8-9 mm som inte gick ihop och sedan hade jag ett helvete att få isär delarna. Skadade första spöringen ovanför skarven och lacken precis vid skarven i kampen att få isär delarna. Blev dock bara kosmetiska skador (tror och hoppas jag).

andreas9
2008-04-05, 01:24
Jag har varit sugen på ett Connector länge men inte hittat ett till rätt pris än. Jag har dessutom haft lite av samma problem på mitt delbara Concept 7,6 som du har på ditt men jag har inte uppfattat det som att det glider när jag kastar med det. Gött annars att min gamla tråd vaknar till liv igen.

peter1904
2008-04-05, 01:53
Jag har varit sugen på ett Connector länge men inte hittat ett till rätt pris än.

Och vad är rätt pris?

andreas9
2008-04-05, 02:07
Beror väl på hur mycket du har sandpapprat det, hehe.

Den Strike Proserien slumpas ju ut nu till toklåga priser och jag hoppas finna det spöet nytt någonstans runt 5-600, beg blir lägre. Orsaken till att jag är snål med detta är att jag har spön jag är nöjd med och ser detta som grym lyxkonsumtion. Men ska du bli av med det så kan du ju dra ett PM, vill du byta mot beten eller så så kan vi kanske komma överens.

peter1904
2008-04-05, 02:14
Beror väl på hur mycket du har sandpapprat det, hehe.

Den Strike Proserien slumpas ju ut nu till toklåga priser och jag hoppas finna det spöet nytt någonstans runt 5-600, beg blir lägre. Orsaken till att jag är snål med detta är att jag har spön jag är nöjd med och ser detta som grym lyxkonsumtion. Men ska du bli av med det så kan du ju dra ett PM, vill du byta mot beten eller så så kan vi kanske komma överens.

Vill inte sälja mitt. Ville bara veta vad du tyckte var ett ok pris så jag vet hur mycket förmycke jag betalt för mitt....

Verkar som jag betalat 400-500 kronor förmycket... :headbang:

andreas9
2008-04-05, 02:28
Äh, sådär är det med allt. Men med just spön så får man räkna med att andrahandsvärdet är lågt, samma sak på rullar och allt annat man dängt tunga beten med.

Jag hittade mitt eget favvospö för halva priset i affären när jag var där nyss, det är sånt man får räkna med.

dillinja
2008-04-05, 12:26
Har ett delbart Connector men har bara hunnit kasta 1 timma med det. Skönt spö helt klart men jag var tvungen att sandpappra tappen 1/2 timma innan det gick att få ihop delarna.. Första försöket att sätta ihop det slutade med att det blev en skarv på 8-9 mm som inte gick ihop och sedan hade jag ett helvete att få isär delarna. Skadade första spöringen ovanför skarven och lacken precis vid skarven i kampen att få isär delarna. Blev dock bara kosmetiska skador (tror och hoppas jag).

Delarna ska inte gå helt ihop, räcker att trycka ihop delarna så det sitter stadigt. Hoppas att du inte får problem med glapp nu när du slipat ned det.

peter1904
2008-04-07, 00:06
Delarna ska inte gå helt ihop, räcker att trycka ihop delarna så det sitter stadigt. Hoppas att du inte får problem med glapp nu när du slipat ned det.

Dom går inte riktigt i botten nu heller (1-1,5 mm kvar) så jag är övertygad om att det kommer att fungera bra.