handdator

Visa fullständig version : Lowrance pinout

Gäddman
2008-03-12, 00:00
Kan någon vänlig själ mäta och stämma av att 7 är "strömming" och 8 är jord på modernare Lowrance instrument. Jag har inte powerkabeln hemma och behöver fixa och trixa lite. Det som oroar mig lite är att det står ground (power) på 8. Antar att det beror på att instrumentet klarar omvänd polaritet men jag vill inte chansa...

MVH

/Oscar

TAMTAM
2008-03-12, 07:13
Det är nog som du tror fixa bara inte en kortslutning och framförallt kör aldrig maskinen UTAN rekommenderad säkring emellan kan bli dyrt behöver du trixa hemma skaffa reservkabel samt se till att ditt strömaggregat klarar att ge tillräckligt med ström

dannan
2008-03-12, 09:32
Ground (power) betyder att det är jorden för spänningsmatingen.

Titta på andra sidan, där ser du bla. ground (xdcr) och ground(temp&speed).

Jag tror inte att lodet klarar omvänd polaritet, men instrumentet borde vara skyddad mot omvänd polaritet.

e du me??

/D

hör med navpoint om du är osäker...

Gäddman
2008-03-12, 09:37
Ground (power) betyder att det är jorden för spänningsmatingen.

Titta på andra sidan, där ser du bla. ground (xdcr) och ground(temp&speed).

Jag tror inte att lodet klarar omvänd polaritet, men instrumentet borde vara skyddad mot omvänd polaritet.

e du me??

/D

hör med navpoint om du är osäker...

Ja det låter vettigt, att det är jord för matningen såklart -bra tänkt.
Menade förståss skyddad mot omvänd polaritet. Jag vet att instrumentet inte har problem med för låg matning, vore vansinnigt i båtmiljö -eller hur?

Stort tack för stödet.

Så länge en extra kabel kostar som den gör undivker jag den som pesten.

Tack för svaren...

MVH

/Oscar

Flodström
2008-03-12, 09:38
Jo-ru Gäddman, du har helt rätt.

#8, Ground (power) betyder bara retur för power d.v.s. 0V / minus pol / jord (-) til strömförsörjningen. #7 är plus (+) 11-15V, 0,3-0,6A ca

Och som TAMTAM säger, montera en säkring på ca 1-2 A mellan lodet och strömförsörjningen (på plus-lkabeln) om inte den redan har en sån säkring på utgången. Håll reda på polariteten, det är absolut inte säkert att Lowrance instrumentet tål omvänd polaritet.

Edit: en powerkabel kostar några 10-tals USD på eBay. Jag köpte min där för ca 15 USD + frakt ca 11 USD.

mvh

knota
2008-03-12, 09:40
X-135 har polaritets skydd enl manualen, så också X-96&X-97 sid 22-24 i den engelska manualen