handdator

Visa fullständig version : Calcutta TE 300-spol axel.

Kattman
2008-03-12, 22:09
Hittade keramisk lager på www.mikesreelrepairs.com . lagret ska ersätta plast bussningen på spol axeln. Jättebra- tänkte jag o beställde. Fick hem lagret idag och kan inte komma på hur man få loss axeln från spolen.
Finns det någon här som har sådana kunskaper?

OBS våld är inte lösning till allt! :fiska2:

CA
2008-03-13, 02:56
Hej! Jag har bytt å satt dit ett antal sådana lager 5x11x3mm som sitter på Calcutta 300TE bla..
Jag gjorde om en kraftig tång genom att kapa käftarna och slipa ner dom så dom blev mera plana för avståndet som behövs samt borrade ett hål i den ena sidan rätt igenom och brevid det hålet ett hål som är precis så djupt som sprinten sticker ut när den är centrerad i spolaxeln.På motsvarande käft så har jag bara borrat grundt så att inte sprinten ska glida eller slinta, hålen sitter långt ut på käftarna för att det finns inte mycket plats mellan sprinten och lagret ca 2-2.5 mm bara.. På detta viset så går det rätt lätt att montera dit sprinten oxå efteråt! =) Du kan även knacka ur sprinten med ett dorn men då måste du ha ett bra stöd under spolaxeln precis intill där sprinten sitter annars så är risken stor att du kröker axeln! Det går även pressa ur sprinten i ett skruvstäd med hjälp av en liten passande hylsa eller liknande som mothåll på den sidan där sprinten ska ut! Och samt ha nått som är plant å slätt på den sidan som ska pressa på sprinten...

Kattman
2008-03-13, 08:12
Tack Martin för den utförlig beskrivning. Jag ska göra ett försök.:winner:

Kattman
2008-03-13, 10:48
Tack igen Martin ! Lagret sitter på plats, helgen är räddade. :goodwork:

CA
2008-03-13, 12:16
Tack igen Martin ! Lagret sitter på plats, helgen är räddade. :goodwork:
Varsågod! =) Nu har du fått din 300 TE så stabil å bra i spollagringen som Shimano själva borde ha sett till själva från första början! Det där "stödlagret" i plast som sitter där original på 300 å 400 TE hjälper inte till först fören spolaxeln väl börjar svikta ca 0.30 mm + och då har ju redan spolkanten börjat ta i rullhuset.. Nu med detta kullagret där ist så är den detaljen löst samt att spolaxeln tål betydligt mycket mer innan den blir krokig som tydligen har hänt på en del 400TE . Lycka till med fisket i helgen! =) :fisk:
/ Martin