handdator

Visa fullständig version : Vilket ska jag välja? (Jerkset)

AxlRose
2008-03-13, 19:47
Ska börja med jerkbait på riktigt nu och jag undrar vilket utav dessa två jerkset ny tycker jag ska välja som nybörjare.....

Antingen ett lågprisset från snäjk.se. Det är antingen ett kinetic jerk 6.0 spö med en iridium lågprofilsrulle med 6 kullager. Pris: 795kr

Eller ett lite mer kvalitet (nästan helt säker på det) Buster stiff spö med en Ambassadeur 5601 Tournament Grade rulle. Med detta set föjler det också med 150 meter flätlina och en buster jerk. Pris: 1 699kr

Det lutar åt det dyrare sättet just nu men det skulle vara bra att få veta lite mer av några som vet......

Kanske till och med någon här som har eller haft något av seten?

Glad för allt ni kan komma med............................................. och jag gillar punkter =9

_Baste_
2008-03-13, 19:55
Det dyrare setet absolut. I slutändan tjänar man alltid(nästan) på att köpa lite dyrare saker. Jag menar; du får en riktig ambassadeur, vilket är fina rullar. Och många verkar nöjda med stiffen som förstaspö. Jag menar inte att de andra setet är dåligt, men förmodligen håller det inte så länge för en så pass krävande teknik som jerkbait är.

MangeA
2008-03-13, 19:56
Beror lite på hur tungt fiske du ska köra..
Men jag skulle laggt pengarna på Busterstiff & ambassadeuren helt klart där har du saker som kommer hålla länge.

simzeck
2008-03-13, 20:05
bara så du är medveten om det kommer toppöglan på buster gå isönder. De flesta som har spöt har deras toppögla gjort de. Så köp gärna en extra toppögla til setet. Efter att du har bytat kommer det nog inte vara några större problem tror jag. inte om du tar hand om det bara :)

Pontus Sj
2008-03-13, 20:09
Helt klart det dyrare.. Ambassadeurer är ju bra rullar, och stiffet är skönt enligt mej (dock har jag bara känt på det i butik). Och som många andra säger, så håller nog inte det billigare så länge..
Lycka till!

Grävlingen
2008-03-13, 20:11
tror inte på den billigare rullen riktigt! Kör på det dyrare!! :)

Skitfiske!

AxlRose
2008-03-13, 21:34
Tack så jättemycket för era förslag. Det blir helt klart den dyrare =) Men det där med toppöglan lät inte så bra....... är det ren fakta att den kommer gå av lr? Det låter ju inte direkt bra=(..............????

andreas9
2008-03-13, 21:38
Äh, häng inte upp dig på det där med toppöglan, toppöglor kommer och går, iom att det är väldigt enkelt och billigt att byta kommer det inte vara något problem för dig. Tror dessutom inte att öglan på det billigare spöet är bättre, snarare tvärtom.

Kan bara instämma i vad de andra säger om det dyrare setet. Om inte annat så finns det ett andrahandsvärde i grejerna om du bestämmer dig för att sälja dom.

Grävlingen
2008-03-13, 21:49
Var du lugn, jag har bytt ögla på mitt, var jätte smidigt allt som behövs är en tändare, en handske (inte bränna sig) eller tång och ett bra tvåkompnentslim... du kan PM om du får problem!

Mjo glömde säga, jag har vunnit SM i OS i tummen mitt i hand!

simzeck
2008-03-13, 21:51
Men det där med toppöglan lät inte så bra....... är det ren fakta att den kommer gå av lr? Det låter ju inte direkt bra=(..............????

Jag säger inte att din kommer gå av med det samma men å andra sidan så är det som sagt väldigt lätt och billigt att byta toppögla. max en 50 lapp och sen är det bara att värma med en tändare så att den lossnar sedan är det bara att limma fast den nya med lite epoxylim.

Kattman
2008-03-13, 22:04
Håller med de andra. Toppöglan som sitter på stiffen lämna gärna ifrån sig keramik( eller vad det nu är) ringen. Byt till SIC ring så har du ett toppen spö.
Tar även till vana att trä en svart gummi pärla som är något större än toppöglans inner diameter på linan när du byter tafs. Dra sedan pärlan över ena endan på lekandet. Detta kan rädda många toppöglor när man titta på betet och inte på var tafsen börja. TGC kan varmt rekomenderas, kolla bara att den har dubbla backspärr. UT kan hjälpa dig om det behövs.---------Inte reklam , bara en hyllning till en toppen kille.

Gädd_kungen
2008-03-13, 22:17
Helt klat de dyrare... Stiffet är ett kanonbra första spö.. Bara att handla..

_Baste_
2008-03-13, 23:01
Om du tycker det verkar krångligt/jobbigt att byta toppöglan själv så går fu bara med spöt till en fiskeaffär så fixar de det på tio minuter för en struntsumma. OM den nu skulle gå sönder, vill säga.Och det billigare spöt har nog större risk att gå av än stiff:en

echo
2008-03-14, 06:47
Billiga spön/rullar brukar palla ca ett år av fiske sen börjar dom förfalla det är alltid nått som pajar. Jag går med strömmen och säger köp det "dyrare".:fiska2:

fantasten
2008-03-14, 11:25
Köp det dyrare från början, för att du kommer att fastna i jerk träsket. Annars blir det dyrare sammanlagt. Just fiske prylar ska man nog inte snåla på, det blir bara dyrare i längden.

Lycka till