handdator

Visa fullständig version : Ekolod störning-

Kattman
2008-03-17, 11:34
Var ut med en kompis igår i hans Linder båt. Han kör med ekolods givare fäst på ett alu rör som han fäster vid relingen, har alltid funkat hittills. Nu har han skaffat elmotor. När vi körde med elmotorn visade ekolodet fisk hela tiden på en meters djup. Till slut blev vi mistänksamma eftersom sjön verkade helt tom för övrigt. Kan det vara störningar från elmotorn som visas som fisk? Tar tacksam emot tips som kan avhjälpa detta.:fiska2:

Rospigg
2008-03-17, 11:45
Sitter elmotorn och givaren nära varandra på samma sida??

Om så kan luftbubblorna från proppellern orsaka störningar på lodet så sitter det nära så prova att montera dem på varsin sida av båten!!

Om det är en frontmonterad elmotor så kan det bli lite strul av just den orsaken också men det framgår ju inte!

Har inget annat ändrats i givarmonteringen mot tidigarre och elmotorn inte sitter nära så kan det ju vara knas på givaren eller en skada på givarkabeln som orsakar störningen men jag tror mest på motorn iaf :fiska1:

Kattman
2008-03-17, 11:59
De sitter på varsin sida akterspegeln redan, så långt ifrån varandra som är praktisk.Har någon annan haft samma problem? Tips till avhjälpning uppskattas.

Rospigg
2008-03-17, 12:26
De sitter på varsin sida akterspegeln redan, så långt ifrån varandra som är praktisk.Har någon annan haft samma problem? Tips till avhjälpning uppskattas.

Hmm.. Det låter ju som en exemplarisk montering, ttestade Ni att stänga av motorn och se om störningarna upphörde??

Får både motor och lod ström från samma batteri, om så är respegtive kablar åtskilda och båda enheterna ordentligt avsäkrade samt rätt dim på kablarna??

Kattman
2008-03-17, 21:35
Nej, de får saft från olika batterier. Kablarna kommer inte i närheten av varandra. Hade inga störningar så länge utombordare var igång. När vi gick över till elmotorn, visades direkt massor med fisk på en meters djup. Men som sagt elmotorn sitter i ena änden akterspegeln, ekolodsgivare i den andra, och utombordare mitt emellan som man kunna förvänta sig. Inga andra tankar kring detta?:oj:

Rospigg
2008-03-17, 21:58
Svårt fall doktorn grät :catfight:

Hoppas Old Firehand eller Flodström ser detta då dem har goda kunskaper i ämnet.

Kan bara komma på en sak och det är långsökt men det är ju en alubåt så kan det vara krypströmmar som vandrar i själva skrovet och orsakar störningen, galvaniska strömningar orsakade av elsystemet är ett bekymmer på alu båtar, mern som sagt lite långsökt men annars har jag slut på ideer :oj:

Ola
2008-03-17, 22:59
Kan det vara något att kablarna ligger parallellt med varandra så det blir nån slags "överhörning"?

Old Firehand
2008-03-18, 16:35
Nej, de får saft från olika batterier. Kablarna kommer inte i närheten av varandra. Hade inga störningar så länge utombordare var igång. När vi gick över till elmotorn, visades direkt massor med fisk på en meters djup. Men som sagt elmotorn sitter i ena änden akterspegeln, ekolodsgivare i den andra, och utombordare mitt emellan som man kunna förvänta sig. Inga andra tankar kring detta?:oj:

Hej Kattman; Du har själv lokalt isolerat "spökekona" en meter under vattenytan till att troligtvis orsakas av elmotorn under förutsättning att ekolodet fungerar perfekt när båten ligger stilla eller drivs av bensinutombordarn. Låt mig få komma med några frågor i avsikt att kunna hjälpa dig hitta felet:

1. Är elmotorn korrekt ansluten till marinbatteriets poler
med riktiga + och -kopplingar á la OJOP och inte några halvdana, korroderade klämmor?

2. Har elmotorn försörjning genom någon typ av inbyggd Ekonomizer eller pulsmoduleringssytem för att öka gångtiden mellan varje batteriladdning?

3. Är elmotorn helt ny eller kan det vara en äldre motor där kolen börjar glappa och ta slut eller har kollektorbanan blivit repad alternativt fått korroderande beläggning ?

4. Har motorn tappats i marken så att permanentmagneterna spruckit eller har lindningarna skadats eller förskjutits?

Vänligen,
Old Firehand
www.trumman.com

Kattman
2008-03-18, 17:39
1. Motorn är ny.

2. Motorn har ingen kring utrustning kopplade.

3.Har aldrig tappats.

4. Sladdarna sitter med klämmor på kontakterna men de är nya.

Har doktorn något förslag?

Old Firehand
2008-03-18, 18:37
1. Motorn är ny.

2. Motorn har ingen kring utrustning kopplade.

3.Har aldrig tappats.

4. Sladdarna sitter med klämmor på kontakterna men de är nya.

Har doktorn något förslag?

Hej Kattman; Någon doktorshatt á la Göran Persson har jag inte blivit erbjuden...långt, långt därifrån! Däremot är jag utbildad till både Maskin- och VVS-ingenjör samt är "lite självlärd" inom elektronik och vill gärna hjälpa till om jag får och där jag kan.

Nu tillbaka till din elmotor: Du skriver att sladdarna sitter med klämmor på "kontakterna" och att de är nya. Vad är det för "kontakter" som klämmorna sitter på? Är inte batteriklämmorna fastklämda på de "rengjorda" batteripolerna? Vilket fabrikat och vilken modell av elmotor har du? Är du säker på att motorn inte har någon typ av inbyggd "maximizer" för varvtalsreglering och ökad batterilivslängd? Just dessa "maximizer" kan någon gång orsaka störningar under vissa driftsförhållanden. Om du med säkerhet kan konstatera att störningarna, "spökekona" orsakas av den helt nya motorn bör du vända dig till generalagenten eller av företaget auktoriserad serviceverkstad för att få problemet åtgärdat.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Ola
2008-03-18, 22:47
Kan det vara så att motorn "läcker" ström ut i skrovet och skapar nå konstigheter?
Det kanske går att lossa motorn och se ifall symptonen förändras.

Har ni kollat ifall det är samma resultat oavsett varvtal på motorn?

Kattman
2008-03-18, 22:50
Tanken slog mig att ekolodsgivare sitter fast på ett aluminiumrör som i sin tur sitter fast ien stål fäste som skruvas på relingen (aluminium). Kan detta blandning orsaka/bidrar till problemet. En fundering bara.

Ola
2008-03-18, 23:01
Tanken slog mig att ekolodsgivare sitter fast på ett aluminiumrör som i sin tur sitter fast ien stål fäste som skruvas på relingen (aluminium). Kan detta blandning orsaka/bidrar till problemet. En fundering bara.

Borde väl inte göra det eftersom givarn är isolerad.

En till korkad tanke:
Kanske det blir några vibrationer när man kör elmotorn som är 200khz och stör lodet?

Rospigg
2008-03-18, 23:08

Blandningen alu, stål och ström är grundreceptet för galvaniska strömningar och kräver väldigt noga utförda instalationer för att inte orsaka problem, så kolla det, testa att tex lägga en smidig gummiduk över relingen som Du monterar motorn på så att inte metallen i motorfästet har kontakt med skrovet, och se om det ändras.

Varken gummi eller plyfa leder ström!!

Gör sen lika med givarfästet om inte problemet upphör.

Har Du någon plyffaplatta mellan motorfästet och skrovet eller skruvar Du direkt mot alu skrovet ??

Står batterierna i riktiga batterilådor med lock så att det inte kan bli någon oönskad kontakt med skrovet??

Självklart har Du redan synat kablaget så inga ytskador finns på isoleringen som kan leda till konstigheter, för det är inte ovanligt med nötskador på kablage speciellt på system som ofta kopplas ihop/isär och inte är helt fasta i sitt utförande.

dannan
2008-03-18, 23:18
Var ut med en kompis igår i hans Linder båt. Han kör med ekolods givare fäst på ett alu rör som han fäster vid relingen, har alltid funkat hittills. Nu har han skaffat elmotor. När vi körde med elmotorn visade ekolodet fisk hela tiden på en meters djup. Till slut blev vi mistänksamma eftersom sjön verkade helt tom för övrigt. Kan det vara störningar från elmotorn som visas som fisk? Tar tacksam emot tips som kan avhjälpa detta.:fiska2:

Du skriver att lodet visar fisk, dvs fiskbågar som kommer upp då och då på 1m djup. eller är det en fast linje på displayen?

/D

Kattman
2008-03-18, 23:31
Det visas fisk efter fisk , o det tror inte jag på. Ska prova isolera givarefäste samt motorfäste från skrovet o se om det hjälpa. Återkommer när vi provat oss fram en bit.

Old Firehand
2008-03-19, 13:20
Det visas fisk efter fisk , o det tror inte jag på. Ska prova isolera givarefäste samt motorfäste från skrovet o se om det hjälpa. Återkommer när vi provat oss fram en bit.

Hej Kattman; Du ber om råd och hjälp avseende din elmotor, men du svarar inte på mina frågor om kontakter, anslutningar, motormodell och fabrikat. Ska jag kunna hjälpa dig att hitta och åtgärda felet bör du åtminstone svara på de enkla frågor jag ställt till dig!

Tidigare skrev du ordagrant "Hade inga störningar så länge utombordare var igång. När vi gick över till elmotorn, visades direkt massor med fisk på en meters djup." Med utgångspunkt från dina egna uppgifter bör felet, dvs "spökekona", fisksymbolerna en meter under givarens kontaktyta fortfarande kunna begränsas till elmotorn, dess spänningskälla och kablage. Allt annat kan du utesluta!
Old Firehand
www.trumman.com

Kattman
2008-03-19, 22:08
Firehand, ursäkta att jag inte kunde svara direkt på alla de tekniska bitar men det är som sagd en kompis båt. Jag ska hänvisa honom hit då jag tror han kan mer.