Visa fullständig version : zalten, flytande, svävande eller sjunkande?
PetrusPilatus
2003-08-29, 15:20
Har provat dem alla men kan inte riktigt bestäma mig för vad man skall satsa på. Gillar den extra vikten i svävande och sjunkande i kasten men vid trolling är det bra med flytande.
Någon som har hittat någon skillnad i gång på de olika vobblerna eller något annat intressant?
Jag tycker sjunkande är bäst för att dom är lite enklare att få ner på önskat djup men flytande kan ju vara bra också såklart. Speciellt när man är lite klantig (som jag) så man snärtar av linan ibland ... då är det ju bara plocka upp den igen. ;)
Jag förstår inte riktigt frågan. Är det vilken som har bäst gång du undrar över?
Isf kan man generellt säga att mindre bly ger yvigare gång. Sen om det är bättre eller sämre verkar vara en gåta. Vissa går väldigt pinnlikt i vattnet men drar fisk som satan ändå. Det är gäddan som skall gilla betet inte en själv.
//K
De flytande är ganska begränsade, gången brukar vara fin men de går väldigt ytligt. De sjunkande kan gå lite sämre men fungerar ju lite mer allround. Skulle en sjunkzalt gå för "pinnigt" så kan man ta bort bakre kroken. Då får den en yvigare gång.
Själv gillar jag svävzalten bäst, ivarjefall de ex. som är bra viktade. Den går att fiska extremt långsamt med många vevstopp vilket brukar ge bra resultat.
Originally posted by KG?
De flytande är ganska begränsade, gången brukar vara fin men de går väldigt ytligt.
Tack KG, vi hade en dispyt i en annan tråd om hur djup flytzalten gick och det är ju som du säger minst sagt ytligt. Blyad till sväv kommer den dock till sin rätt.
//BJ@
KG? & cico, medhåll från mig med....
Det där med å ta bort bakre kroken har gjort flertalet kassa Zalt till riktiga killers.....
Originally posted by Push-Up
KG? & cico, medhåll från mig med....
Det där med å ta bort bakre kroken har gjort flertalet kassa Zalt till riktiga killers.....
ack ja, minns min mellansjunk blå/crome (den blänkande skönheten berras hade) med dubbla ringar och inget bak. Den var det klass på.
Sitter i en kabel mellan Muskö och fastlandet än idag skulle jag tro :(
//K