handdator

Visa fullständig version : swim whizz

btc_andersson
2008-03-19, 21:29
Tjenare!

Har en jäkla massa fiskegrejer som jag fick ärva när min morfar dog. Mycket e grymt slitet men en hel del är fint, ligger några fina wobblers i förpackningar, en rappala magnum med en prislapp där det står 21,50:- på :) tänk om det var så billigt fortfarande..

Men jag hittade ett bete som jag under en lång tid undrat, vad i helskotta är detta? Nu har jag hittat vad det är. Det är en stor jävla swim whizz som kräver välldigt stor redskapslåda för att få plats. Har aldrig fiskat med det, aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det, är detta nåt hett bete eller?

Cole
2008-03-19, 21:38
Hepp....
Swim Whiss är ett av mina absoluta favoriter när det gäller gädda.
//C

PatrikAdolfsson
2008-03-19, 21:40
http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

jerklimpan
2008-03-19, 21:45
Tjenare!

Har en jäkla massa fiskegrejer som jag fick ärva när min morfar dog. Mycket e grymt slitet men en hel del är fint, ligger några fina wobblers i förpackningar, en rappala magnum med en prislapp där det står 21,50:- på :) tänk om det var så billigt fortfarande..

Men jag hittade ett bete som jag under en lång tid undrat, vad i helskotta är detta? Nu har jag hittat vad det är. Det är en stor jävla swim whizz som kräver välldigt stor redskapslåda för att få plats. Har aldrig fiskat med det, aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det, är detta nåt hett bete eller?

Kanon wobbler ta bort mittenkroken bara den går på 4-5 meter vid trolling om du fäster den i övre öglan den undre 2 till 2,5 meter . Ja skulle köra med 2 st krokar st 2/0 på den stora modellen å 2 1/0 på mellan modellen.
ja har tom fått havsöring på swim wizz.

Vad ja vet så är det den Wobblern Zalt snegla på en gång i tiden.

christer
2008-03-19, 23:08
wobblern believer är det samma tillverkare som swimwhizz? ser ut som en swim bara lite förvuxen..??

lodur
2008-03-19, 23:27
wobblern believer är det samma tillverkare som swimwhizz? ser ut som en swim bara lite förvuxen..??

Jag har en Believer och den är gjord av Drifter tackle enligt märkningen på wobblern.

btc_andersson
2008-03-19, 23:31
alright...

ja den påminner lite om zalt wobblern...

vad rekomenderas den mest som då?? trollingwobbler eller går den även bra att kasta med längs vasskanterna?

Conny
2008-03-20, 00:23
Swim Whizz var tillsammans med HiLo och sedan Zalt förmodligen dom vobbler som fångade flest 10+ gäddor på 80- och 90-talet. Vem kommer inte ihåg dom underbara artiklarna på tidigt 80-tal med Urban W och V-ås pojkarna (team Zaida). "Vi fångade 87 gäddor över 5 kg" är en klassisk rubrik för dom som kommer ihåg!
Tips; blya en SW stl 7 precis lagom, så att den i princip är viktlös (glöm inte räkna med din tafs). Fiska den i den nedre öglan långsamt med många spinnstopp på våren och du kommer garanterat få en ny favorit. Kan vara lite grinig att kasta men anpassa din utrustning så att det känns bekvämt. Nästan lite synd att den numer inte nämns i samma utsträckning som förr då det egentligen är en helt fantastiskt trevlig vobbler.

btc_andersson
2008-03-20, 00:56
alright..

vad menar du med blya så den nästan är helt flytande?
ska jag plocka bort fly från wobblern eller vad menar du?

ha ett skitt fiske

jerklimpan
2008-03-20, 07:04
alright..

vad menar du med blya så den nästan är helt flytande?
ska jag plocka bort fly från wobblern eller vad menar du?

ha ett skitt fiske

Många blyar dom flytande så att dom blir svävande va nog så han mena.
Dom äldre hakar lätt upp sig vid kast det va väll därför dom gjorde om den.

/fredrik

Lucius
2008-03-20, 07:44
Homer Le Blanc utvecklade wobblern, men det blev en klassisk tvist mellan ägarna som gjorde att samma wobbler kom under två olika namn, med några smärre skillnader. Believer och Swim whizz. Mellanstorleken finns i slow sink, och behöver inte moddas alls. Fantastiskt bra, särskilt under förlek. Den stora kan man ha som den är om man ska trolla. Bly sätter man annars in genom att såga ett V i ryggen och fästa det mot buken. Rätt blyad får man en slingrande wobbler som klassar det mesta som finns idag. Kastegenskaperna är helt ok, om man har lite teknik... ;)

Alessandro
2008-03-20, 09:32
Kolla i handfatet om den flyter, har för mig att alla Believer var flytande?

silverlining
2008-03-20, 09:41
Swim Whizz (som den ju faktiskt heter och inte Swim Whiss..:-) Den är en bevisad supervobbler för stor gädda/gös, och du kan läsa mer om den om du klickar på länken här nedan. Tillverkas/tillverkades av Homer Le Blanc Tackle Co, och numera kan du finna bra kopior av den i form av vobblern Believer som nämns här ovan. Bra tips på moddning av den är redan nämnda.

http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Old Firehand
2008-03-20, 14:18
Tjenare!

Hej BTC Andersson; Swim Whizz har genom åren vunnit många gädd- och muskíetävlingar i USA. Den tillverkades manuellt i trä de första åren och började serietillverkas av cycolacplast 1957 i USA av konstruktören Homer LeBlanc, Lake S:t Clairs Muskie Guide Nr 1. Homer LeBlanc gick bort i slutet av 1980-talet. Hans otroliga fångster av grov muskie vid sina guidningar gjorde honom känd och berömd bland muskiefiskare över hela USA. Ännu mer känd blev Homer genom att lova 500.00 $ till de i hans båt gästande kunder som inte fick någon muskie vid hans guideturer i Lake S:t Clair. Ryktet säger att Homer Le Blanc aldrig någonsin behövde betala ut några dollar!

1975-2005 har jag som agent via LEF Sport & Marinprodukter AB sålt Swim Whizz wobbler i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Idag har jag bara webshopen www.trumman.com kvar och säljer Swim Whizz och en del andra beten och Shakespeare Ugly Stik och andra kvalitetsspön till gamla och nya kunder.
Glad Påsk!
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-03-20, 17:17

Hej Christer; Här får du lite historia om Believer och Swim Whizz. Believer är en kopia av originalet Swim Whizz som konstruerades 1957 av USA´s berömde och välmeriterade fiskeguide Homer Le Blanc (se ovan). Homer Le Blanc var muskieguide i Lake St Clair. Han tillverkade förutom Swim Whizz också det wobblande, otroligt fångstsäkra skeddraget Swim Zag. Både Swim Whizz och Swim Zag mönsterskyddades på 1960-talet i USA. En av de anställda hos Best Tackle Mfg. Co, Michigan som hette Carl Northdurff stal flera Swim Whizz reservgjutformar och började tillverka egna kopior i något tunnare material under namnet "The Believer". För detta tilltag dömdes han i slutet av 1970-talet att sitta i fängelse 3-4 år, men hans medarbetare driver företaget The Drifter Tackle Co vidare och säljer Believer än idag. Best Tackle har också bytt ägare flera gånger sedan 1985. Lon Hilliker heder dagens ägare.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com