handdator

Visa fullständig version : Köpa vertikalgrejer från USA

Rojjan
2008-03-20, 23:17
Jag ska göra beställningar från bl.a. Cabelas inom kort. Har läst en del om vertikaljiggning, och tänkte köpa ett lämpligt set för att testa.
Vilket spö + rulle är mest prisvärt? Gärna haspel.
Vilken lina ska jag köpa? 0.10? Står ju inte i kg och mm på amerikanska sidor.
Cabelas har ju en del jiggar med. Nåt som lämpar sig för vertikalgös?

Tamas
2008-03-20, 23:32
Hej!!!
Jag hade nog köpt en rulle i sverige ...typ Daiwa Megaforce,,(kolla tradera),,jag tror själv inte mkt på haspel i samband med vertical-jigging.
Och det finns en hel del jiggar med i sverige att köpa,,,
Mässan är ju snart i Göteborg och där finns säkert många olika spön att välja på...till bra priser med.

Mvh Thomas /TeamHellhound

christer
2008-03-20, 23:46
köp rullen på ebay.. köpte en megaforce för 480:- inkl frakt sedan spöt i sverige och en massa jiggar med olika skallar ifrån ab + lite fireballs + 0,10 pp i sve så e man på G

Rojjan
2008-03-20, 23:47
köp rullen på ebay.. köpte en megaforce för 480:- inkl frakt sedan spöt i sverige och en massa jiggar med olika skallar ifrån ab + lite firebols + 0,10 pp i sve så e man på G

Nu ska vi se...
Vilket spö ska jag köpa då?
Vad är ab?
Var köper jag linan+spöt billigast i Sweden?

Vafalls?!
2008-03-20, 23:51
AB torde vara attitudebaits.com, de har lite verticalgrejer (märk också att verticalgrejerna på deras sida ligger under två flikar av någon anledning).

christer
2008-03-21, 00:05
tja du spöt e en svår sak... det e en vetenskap.. men gå in i din lokala fiskebutik och kläm lite. frågar du här på fs så får du 100 olika svar... baken e ju som baken.. men rullen e ganska säker.. en multi typ daiwa.. linan kostar typ samma överallt du ska ju bara ha typ 120- 150 m så det e lätt.. beten e svårt,, köp ett gäng av olika kända märken typ slayer warrior fin-s mm mm .. jag var i samma situation som du för ett tag sedan men det e som jerk... gör det inte för avanserat.. kort spö tunn lina och en jigg....

Rollfelt
2008-03-21, 00:27
Någon som vet vad frakten kostar om man beställer från USA?

danne 1987
2008-03-21, 00:56
angående verticalspön så tror jag fiske-feber hade en ganska bra undersökning om detta i höstas om jag inte minns fel,,

Henrik Nordberg
2008-03-21, 08:04
AB torde vara attitudebaits.com, de har lite verticalgrejer (märk också att verticalgrejerna på deras sida ligger under två flikar av någon anledning).

Haha - "de har lite verticalgrejer". De har så sjuuuukt mycket vertikaljigg i den butiken så det är knappt man tror det är sant när man går in där. Vill man se detta online måste man kolla både attitudebaits.com och sporting.se (två företag i samma lokal...).

Tveklöst Sveriges största utbud av VJ.

//Henrik N.

Rojjan
2008-03-21, 10:32
Någon som vet vad frakten kostar om man beställer från USA?

Beror på var du handlar. Från de dyraste, typ Cabelas kostar det 20-40% av inköpspriset.

Rojjan
2008-03-21, 10:40
Får väl besöka nån butik i stan och känna på några spön...

Är det ingen som kör haspel? Jag känner mig funktionshandikappad när jag håller i en multiutrustning... kanske tvingas vänja mig =)

Fan, jiggarna är ju dyra i USA, typ 3-5dollar för stora shads. Kostar ju som en wobbler.

Lista gärna era favoritjiggar 1-10 eller nåt. Har ingen aning vilka man ska köpa. Har bara jiggat abborre förr.

Gruvis
2008-03-21, 14:11
Får väl besöka nån butik i stan och känna på några spön...

Är det ingen som kör haspel? Jag känner mig funktionshandikappad när jag håller i en multiutrustning... kanske tvingas vänja mig =)

Fan, jiggarna är ju dyra i USA, typ 3-5dollar för stora shads. Kostar ju som en wobbler.

Lista gärna era favoritjiggar 1-10 eller nåt. Har ingen aning vilka man ska köpa. Har bara jiggat abborre förr.

Oftast så är det ju flerpack om du köper i USA $3-5 för ett 3 pack är ju bara 6:- st för lite udda grejor finns skert mkt billigare på andra ställen in USA

Peje
2008-03-21, 15:45
Här är en länk till ett bra pris på Daiwa Megaforce

http://www.mahitackle.com/daiwamegaforce.html

ZanderAngler
2008-03-21, 16:15
372,02 för en megaforce + frakt, tull, moms m.m. Då hamnar man väll någonstans runt tusenlappen?

Rojjan
2008-03-21, 17:23
Kände på en Daiwa Megaforce idag. riktigt trevlig. Vänstervevad med, så då kan jag tänka mig att gå ifrån haspel. Kostade 990:-. Blir nog att lägga med en sån på ordern från USA. Nu återstår bara spö och jiggar...

Tamas
2008-03-21, 21:07
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=35406

kolla här ...ett bra paket att börja med!!

Rojjan
2008-03-22, 10:15
Oftast så är det ju flerpack om du köper i USA $3-5 för ett 3 pack är ju bara 6:- st för lite udda grejor finns skert mkt billigare på andra ställen in USA

Länka gärna till nätsidor som säljer jiggar.

Henrik Nordberg
2008-03-22, 10:53
Kolla eBay. Jag har handlat mest från två handlare där, Doc's Grubs och Erics baits and weights. Doc's Grubs har rätt varierat utbud både vad det gäller modeller och kvalitet. Jag har bara handlat Relax Kopyto där för de är jävligt billiga. Eric's baits and weights har en hel del olika Lunker City jiggar, t.ex. Fin-S och Shaker, men även del andra intressanta grejer som Gambler och Kalin's. Frakten är billig och snabb på båda ställena.

Länk: Doc's Grubs (http://stores.ebay.com/Docs-Grubs_W0QQ_trksidZp1638.m118.l1247)

Länk: Erics baits and weights (http://stores.ebay.com/ERICS-BAITS-AND-WEIGHTS_W0QQ_trksidZp1638.m118.l1247)

Rojjan
2008-03-22, 10:55
Kolla eBay. Jag har handlat mest från två handlare där, Doc's Grubs och Erics baits and weights. Doc's Grubs har rätt varierat utbud både vad det gäller modeller och kvalitet. Jag har bara handlat Relax Kopyto där för de är jävligt billiga. Eric's baits and weights har en hel del olika Lunker City jiggar, t.ex. Fin-S och Shaker, men även del andra intressanta grejer som Gambler och Kalin's. Frakten är billig och snabb på båda ställena.

Länk: Doc's Grubs (http://stores.ebay.com/Docs-Grubs_W0QQ_trksidZp1638.m118.l1247)

Länk: Erics baits and weights (http://stores.ebay.com/ERICS-BAITS-AND-WEIGHTS_W0QQ_trksidZp1638.m118.l1247)

Man tackar!

fiskargubben
2008-03-23, 12:28
Jag tycker nog att man kan testa med haspelrullen först om man känner sig bekvämare med en sådan. Har man däremot fiskat mycket med multirulle känns det säkert bättre med en sådan. Själv kör jag med båda delarna. Fördelen med haspel, tycker i alla fall jag, är att det blir lite mera avslappnat fiske med haspel. Man kan dessutom variera greppet lite mera. Har man suttit och hållit om multirullen i fyra timmar så är det faktiskt rätt skönt att greppa haspelspöt och "vila" högerhanden lite. Rätt många fiskar faktiskt med haspel, och ofta har man ju redan en UL-rulle (den bör vara av lite högre kvalitet) som man kan testa med. Och mer än 100 meter lina är inte troligt att du behöver om du inte tänkt spinnfiska med den. Den kan räcka med runt 60-70 meter i de flesta fall om du bara ska vertikaljigga med den. Fireline Crystal är en mycket bra och stark lina.0.08, 0.10 eller 0.12 är en smaksak.

Rojjan
2008-03-23, 13:14
Jag tycker nog att man kan testa med haspelrullen först om man känner sig bekvämare med en sådan. Har man däremot fiskat mycket med multirulle känns det säkert bättre med en sådan. Själv kör jag med båda delarna. Fördelen med haspel, tycker i alla fall jag, är att det blir lite mera avslappnat fiske med haspel. Man kan dessutom variera greppet lite mera. Har man suttit och hållit om multirullen i fyra timmar så är det faktiskt rätt skönt att greppa haspelspöt och "vila" högerhanden lite. Rätt många fiskar faktiskt med haspel, och ofta har man ju redan en UL-rulle (den bör vara av lite högre kvalitet) som man kan testa med. Och mer än 100 meter lina är inte troligt att du behöver om du inte tänkt spinnfiska med den. Den kan räcka med runt 60-70 meter i de flesta fall om du bara ska vertikaljigga med den. Fireline Crystal är en mycket bra och stark lina.0.08, 0.10 eller 0.12 är en smaksak.

Intressanta synpunkter...