Visa fullständig version : jerkar jag fel, eller är det min tafs det är fel på..
btc_andersson
2008-03-24, 20:09
Tjena!
Har märkt nu på mitt 3e jerkpass i mitt liv att när jag jerkar går mitt bete konstigt, det går fint åt höger, men det går aldrig åt vänster utan då bara drar jag betet rakt fram eller så vänder det upp och ned, jag trodde först att det var deviatorn som de va fel på, men byta till en buster jerk och den gick likadan, även shallow runner..
min tafs är typ som ståltråd, dvs den bockas och blir sne ganska lätt, så jag tog bort den och satte på en vanlig tafs och det blev liite bättre...men fortfarande tendenser som ajg beskrivit ovan...gör jag fel eller vad?? snärtar jag för hårt? vad gör jag för fel det är riktigt irriterande...
FiskeFreakOscar
2008-03-24, 20:16
Låter som du gör något fel. Men vad är svårt att säga. Bara att prova på!
jerkbait-fiske
2008-03-24, 20:22
testa byt till en hårdare/styvare tafs samt gör mjuka jerks/dragningar
btc_andersson
2008-03-24, 20:22
jooo...fan..finns det inte nåån kurs eller nåt där nån kas visa exakt vad man sbsolut inte ska göra..för det verkar som om jag gör nåt för hastiga rörelser eller nåt..äsch..vettifan..
ställ dig vid klart vatten o prova. tror inte det är fel på fkera beten, annars kunde man misstänkt en sned betesögla. Känns som att du slår för hårt eller med för långa rörelser.
jerkbait-fiske
2008-03-24, 20:28
ta en flukt på gädd-feber dä lär du dig grunderna på jerkbait fiske
btc_andersson
2008-03-24, 20:38
jaa..får kika på gäddfeber igen...heh
jo jag gör rätt långa rörelser och ibland ganska hårda tror jag..
30-50cm ryck med spötoppen e det lagom?
Men min deviator måste det va fel på, eller så är den svårfiskad för den går fan som en påse med hundskit i vattnet, även när min polare testa den som jerkat några gånger mer än mig...fast man har ju hört att den är svårfiskad jämfört med bustern..
jerkbait-fiske
2008-03-24, 20:46
jag tror att det bestämt kan vara tyvärr fel på din deviator min har en bra zick-zack gång är nosöglan böjd åt något håll?
btc_andersson
2008-03-24, 21:00
hmm..
jag har inte kollat på nosöglan, har inte tillfälle att göra det nu heller då mina prylar e hemma hos morsan och fasan..skall kika på det...kan ju va så...
jag antar att det är klite meckigt i början för alla jerkbaitfiskare, jag tycker bara det är svårt att få feedback på vad man gör för fel och sådär...
Fick också det felet, det man gör är att man tror att man ska dra jättehårt i spöt nedåt, men man ska vara mjuk och inte dra så snabbt.
Gjorde så för jag såg gäddfeber så drog jag hårt osv, men nu funkar det bra.
btc_andersson
2008-03-24, 21:08
ahaa1!!
kanske har problemet där...jag är väldigt hårdhänt när jag jerkar tror jag, kanske lite stel i handleden..tror det kommer bli bättre...ska testa ditt tips att jerka lite mjukare och inte så långa drag...kanske funkar bättre...
äger inte särskilt många jerkar, 2 shallow runners och en deviator, och en buster jag lånat av polaren..
vad ska rekomenderas att köpa? buster jerk är allround eller??
jerkbait-fiske
2008-03-24, 21:22
http://www.sodershopen.se har bra jerkbaits. Samt http://www.attitudebaits.com/ har många amerikanska samt handgjorda beten kostar lite mer
Buster jerk är en bra allround bete finns i många bra färger
Lite buster, pig o freestylers. Jag är sjukligt svag för pig jr susp. Jag tyckte jerkfiske var enkelt från början. Började med buster jerk o hade fisk första provjerkningen:)
Ett fel jag kom på som kan vara anledningen är att du kanske får slack på linan, sen jerkar du kraftigt, och då slår bara betet till, istället för att glida iväg. Ta det lugnt, och testa att jerka på alla möjliga sätt med dina beten. När du vet hur de beter sig på olika jerk, då kan du tänka dig hur betet går, fastän du ej ser det.
btc_andersson
2008-03-24, 21:29
okej..ja slack på linan får jag väldigt ofta när jag jerkar, hur undviker jag det då??
an ska ju inte veva in det väl? eftersom det är spöet som ska jobba runt vänsterhanden som man håller veven i...om linan är spänd hela tiden kan ju inte betet glida åt sidan?
jerkbait-fiske
2008-03-24, 21:31
jobba med spöt runt veven samt vissa jerks behöver slack lina typ pig jr suspendig
FiskeFreakOscar
2008-03-24, 21:40
okej..ja slack på linan får jag väldigt ofta när jag jerkar, hur undviker jag det då??
an ska ju inte veva in det väl? eftersom det är spöet som ska jobba runt vänsterhanden som man håller veven i...om linan är spänd hela tiden kan ju inte betet glida åt sidan?
Försök att ha sträckt lina hela tiden. Du måste veva samtidigt som du jerkar.
jobba med spöt runt veven samt vissa jerks behöver slack lina typ pig jr suspendig
Det håller jag inte med om. Jag behöver iaf inte slack i jerket för att piggen skall gå bra.
Hur som helst tror jag att du fixar det genom att ställa dig i en klar sjö, vid bryggan, och bara testa. Kom också ihåg att vissa beten inte skall gå rent side-to-side, typ freestylern osv.
Försök att ha sträckt lina hela tiden. Du måste veva samtidigt som du jerkar.
Jag håller med, du kommer förlora i längden på att inte ha sträckt lina. Kommer missa massvis hugg.
fiskemannen
2008-03-24, 21:43
plus att du påfrestar rullen mycket mer när du har slak lina och jerkar hårt ,
Slacklina ska du aldrig ha man ska ha kontakt med betet hela tiden,annars missar du ju en massa fisk.
jerkbait-fiske
2008-03-24, 21:46
ja ja ja självklart så skall ej alla beten gå side to side men vissa beten kan vara bra att låta dom glida ut typ pig jr hellhound manta variera brukar ge resultat
plus att du påfrestar rullen mycket mer när du har slak lina och jerkar hårt ,
Japp, o vi vet redan vilken påfrestning det blir när man gör det.
FiskeFreakOscar
2008-03-24, 21:49
ja ja ja självklart så skall ej alla beten gå side to side men vissa beten kan vara bra att låta dom glida ut typ pig jr hellhound manta variera brukar ge resultat
Man behöver dock inte ha slacklina för att få t.ex. en hellhound att glida..
Att låta glida ut är inte samma sak som att ha slack dock. Man kan göra massvis med samma bete. Det enda jag menar är att killen inte skall tro han gör fel för att piggen sticker mot ytan någon gång, eller att freestylern inte går som en manta.
jerkbait-fiske
2008-03-24, 21:55
ja det har du helt rätt i piggen skall ju gå upp o ner mellan vattenlagren samt vänster höger det e därför den e så himla effektiv med den så brukar det vara en enorm fördel ifall man e lite lätt på spöt 8-20 cm dragningar samt pausa 3 -5 sekunder mellan så att den får glida och inte hela tiden ha stram lina
fungerar för mig allafall
ja det har du helt rätt i piggen skall ju gå upp o ner mellan vattenlagren samt vänster höger det e därför den e så himla effektiv med den så brukar det vara en enorm fördel ifall man e lite lätt på spöt 8-20 cm dragningar samt pausa 3 -5 sekunder mellan så att den får glida och inte hela tiden ha stram lina
Jaja du får göra hur du vill men fortfarande,har du slacklina missar du fisk ;)
Ja du får säkert den att gå precis som du vill, men tror inte vi skall lära killen att vissa beten skall ha "lite slack".
btc_andersson
2008-03-24, 22:00
hehe auuulroght..tack för all feedback..ett stenbrott hade vatt klockrent att testa i för där är klart utav bara helvete ju..kanske havet me sandig botten...
har fått mkt saker att fundera på och testa...har gjort mer fel än vad jag trodde...ska ut o testa nån dag...nån som ahr en större pool i trädgården eller nåt me klart vatten????
Jag hade samma problem och det var faktiskt tafsens fel, eller snarare beteslåset. Betesöglan la sig alltid snett i beteslåset vilket gjorde att man inte fick en bra gång. Sedan ni som "vet" att ni jerkar rätt. Hur vet ni det med ett sjunkande jerkbait, man ser ju inte betet när man jerkar då. Tror inte det spelar så stor roll om man får en side-to-side gång hela tiden. Fiskar man där gäddan finns hugger den nog oftast ändå, så länge man inte jerkar som en en galning ;)
mads grosell
2008-03-25, 21:20
Hej BTC,
Pas på ikke at dømme din jerk bait på ko¨rt line, altså de 2-3m du ser lige før stangtoppen.
Ofte viser det nemlig slet ikke den relle gang på betet ude på distancen.
jeg bruger 50cm 0,93mm FC som tafs, bundet direkte til braiden med en "hangman" - det funker helt kanon på deviatoren.
sådan er den også rigget på det video klip du kan se på www.savage-gear.com
sørg for at samle linen op, så du kontakt til betet - MEN vær ikke bange for at lade bete svæve og hænge i vandet med lange spin stop.
Deviatoren er Ekstremt let fisket!
btc_andersson
2008-03-25, 21:36
aalright...
jag har kollat min deviator nu och kan inte se några skador eller nåt på den..
jag har helt enkelt gjort alldeles felaktiga jerkningar bara, ska ut och testa lite nya tekniker så man får snits på det!
Pike_Micke
2008-04-24, 22:59
Ang om man ska veva el inte så beror det på vilket bete du använder. Tex Bj shallow som är ganska stort och ger mycket motstånd i vattnet så brukar iallafall inte jag behöva veva nånånting alls. Men med andra mindre jerkar som glider snabbare genom vattnet så brukar jag behöva veva lite för att hålla linan sträckt.
Jag hade jävligt pissig gång på mina jerkar i början... jag tog i som fan så jerkarna for ju hysteriskt genom vattnet, dessutom va linan alltid slak hur fort jag än vevade =)
men nu har jag lärt mej att knycka lite lätt med handleden bara.. betet går fint och linan är spänd och jag orkar fiska i timmar utan att få kramp =)
I början måste du hela tiden kunna se betet för att lära dej hur hårt du behöver jerka. Men om du är som mej så tar du i alldeles för mycket. Du ska stå så bekvämt och jerka så avslappnat att du orkar fiska en hel dag...
Hej BTC,
Pas på ikke at dømme din jerk bait på ko¨rt line, altså de 2-3m du ser lige før stangtoppen.
Ofte viser det nemlig slet ikke den relle gang på betet ude på distancen.
jeg bruger 50cm 0,93mm FC som tafs, bundet direkte til braiden med en "hangman" - det funker helt kanon på deviatoren.
sådan er den også rigget på det video klip du kan se på www.savage-gear.com
sørg for at samle linen op, så du kontakt til betet - MEN vær ikke bange for at lade bete svæve og hænge i vandet med lange spin stop.
Deviatoren er Ekstremt let fisket!
Precis!De flesta jerkar beter sig ganska stelt när de är 2-3m från båten.Om du är osäker så kan du ju alltid testa en bassäng eller ngt.Annars finns det ju mängder av beten tex Hellhound som är perfekta att "vevjerka".Brukar vara riktigt hett i lite kallare vatten.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.