Visa fullständig version : Tafs till jerk
Tjena.
Undrar om man nu hellst inte vill göra egen tafs av piano tråd, så tänkte jag köpa en som är fett stark och bra för jerk bait.
Kommer snart dra iväg en beställning från lundgrens fiske, och då tänkte jag även ta någon tafs därifrån, ngt tips om villken?
jerkbait-fiske
2008-03-25, 20:14
handla titanium tafsen kostar runt 100 kr grymmt bra tafs kör den själv samt en mjuk också
Grävlingen
2008-03-25, 20:17
testa denna! tror du kommer bli nöjd!
http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=5647&sub=0&page=1
christian
2008-03-25, 20:32
Fluoro Carbon sägs vara hett som jerktaffs. Testade en i bassäng och den var verkligen totalt osynlig. Ska tydligen tåla mängder med gäddattacker också. Har köpt en 0,99mm 100lb Fluoro Carbon som snart ska få bekänna färg.
Om du inte vill testa detta så är BTFs mjuka schysta, har varit med om att taffsen släppt vid ett overrun en gång men har inte hört om att det skulle hänt någon annan så hoppas att det var ett måndagsexemplar jag fått tag i.
Edit: Var det stel tafs du var ute efter så blir tafsen grävlingen länka till perfekt.
Jag har varit med om en BFT-tafs som pajjade häromdagen och jag loosade en McT, INTE bra. Tafsen gick av strax ovanför beteslåset. Nu har jag beställt eget titaniummaterial från lureparts. Känns tryggt.
jerkbait-fiske
2008-03-25, 20:48
aj fan va tråkigt
Pontus Sj
2008-03-25, 20:58
testa denna! tror du kommer bli nöjd!
http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=5647&sub=0&page=1
Jo, den är grym!
Om man nu gör en egen, tips på vad man ska ha för wire då?
Om jag förstått rätt så ska det vara en styv tafs?
Grävlingen
2008-03-25, 21:08
American Fishing Wire Titanium Tooth Proof 75lb
American Fishing Wire Titanium Tooth Proof 75lb
Bra pris hittar du här:
http://www.pastikas.com/acatalog/Leaders.html
christian
2008-03-26, 00:40
Jag har varit med om en BFT-tafs som pajjade häromdagen och jag loosade en McT, INTE bra. Tafsen gick av strax ovanför beteslåset. Nu har jag beställt eget titaniummaterial från lureparts. Känns tryggt.
Trodde jag var själv med den erfarenhetern, men då är vi två. Min gick av på ungefär samma ställe. Aja inte fler BTF tafsar då. Vill ju kunna lita på sina tafsar till 100%.
Vad ska jag köra med då? Är de egna gjorda isf? Och vad ska jag ha för wire då?
Är det piano tråd som gäller?
Grävlingen
2008-03-26, 08:08
Alltså BFT's tafsar är riktigt bra. de är enligt mig bland de bästa som går att köpa. Det andra alternativet är som sagt att tillverka själv!
Jag har kört med BFT's tafsar nästan hela tiden och har dragit upp både stora stockar och gäddor. :) Har aldrig varit med om att de gått av.
De som skrivit att tafsen gått av ovan? ÄR NI SÄKRA PÅ ATT DEN GÅTT AV?? eller har själva wirelåset glidit bort? Det fenomenet har jag dock varit med om, vilket enkelt avhjälps med en tång.
100 lb Titanium tooth proof wire eller 60 lb Boa är det som gäller för mig. Klockrena tafsar ! Men har hört att en del ska ha haft problem med Boa då den bara helt plötsligt kan gå av efter en tid.. Men det har inte hänt mig än.
100 lb på Titanium tooth proof wire är i det grövsta laget enligt mig, och är inte så lätt att knyta.. men det går ganska lätt med lite vilja. Men 75 lb blir nog perfekt.
Alltså BFT's tafsar är riktigt bra. de är enligt mig bland de bästa som går att köpa. Det andra alternativet är som sagt att tillverka själv!
Jag har kört med BFT's tafsar nästan hela tiden och har dragit upp både stora stockar och gäddor. :) Har aldrig varit med om att de gått av.
De som skrivit att tafsen gått av ovan? ÄR NI SÄKRA PÅ ATT DEN GÅTT AV?? eller har själva wirelåset glidit bort? Det fenomenet har jag dock varit med om, vilket enkelt avhjälps med en tång.
Jag vet faktiskt inte om det var så att wirelåset glidit av. I vilket fall som helst vill jag inte behöva kolla tafsar som jag köpt. Skall kolla om jag har den kvar i väskan eller i båten.
Tjo
/O
Är pianotråd bättre än Boa och det andra?
btc_andersson
2008-03-26, 17:13
har också varit med om att bft tafsen knäckts precis ovanför låset...
sen köpte jag nån tyska tafsar som suger stenhårt, dom är kanonhårda och det är 1mm ståltråd, hatar dom, vill ha tafs som är mjuk som lina i stort sett, vad finns det att välja på då?
fiskemannen
2008-03-26, 17:14
Är det BFTs titan tafs som har gått sönder ??
jag har 4 st såna och har bara behövt använda 1 och ja har jerkat med den i ett år nu :)
funkar skitbra :)
Fluoro Carbon sägs vara hett som jerktaffs. Testade en i bassäng och den var verkligen totalt osynlig. Ska tydligen tåla mängder med gäddattacker också. Har köpt en 0,99mm 100lb Fluoro Carbon som snart ska få bekänna färg.
Om du inte vill testa detta så är BTFs mjuka schysta, har varit med om att taffsen släppt vid ett overrun en gång men har inte hört om att det skulle hänt någon annan så hoppas att det var ett måndagsexemplar jag fått tag i.
Edit: Var det stel tafs du var ute efter så blir tafsen grävlingen länka till perfekt.
Du har helt rätt christian.. FCarbon är riktigt grymmt till jerk, presentationen blir riktigt bra också, man kan knyta tafsen direkt till linan utan lekande och detta gör att presentationen blir ännu bättre pga. att där inte är något stort lekande i änden på tafsen som kan göra att presentationen inte blir så bra med beten som är suspending.. ifall du ska köpa FCarbon så ska det vara 0,99mm. Annars så kör med Bft's titaniumtafs, ta bort lekandet. För det hände mig att lekandet i tafsen gick i sönder så jag förlorade fisken.. sedan dess om jag kör med titanium tafsarna så knippsar jag bort lekandet.
MvH Mäda :cheers::fiska2:
Vart kan man köpa sådandär Fluour carbon tafs då? Och håller den bättre än titaniumen?
Vart kan man köpa sådandär Fluour carbon tafs då? Och håller den bättre än titaniumen?
Du kan köpa den i flera olika butiker men Sportfiskegiganten i malmö har iaf. Jag tycker att FCarbon har hållt lika bra som titanium. FC är billigare också...
Gick in på deras sida, men dem hade ju bara fluour carbon lina i 0.38 typ
christian
2008-03-27, 09:08
Tveksam till att dem har det i webshopen. Men mer eller mindre alla butiker har det eller kan ta in det. Vill du ha det snabbt så vet jag att giganten har någon spole hängandes iallafall, finns säkerligen hos kompaniet med, ring och hör med dem.
M@da, hur mycket fisk har du plockat på din FC för o kunna säga att det håller lika bra?
gäddfiskarn94
2008-03-27, 09:14
Om man nu gör en egen, tips på vad man ska ha för wire då?
Om jag förstått rätt så ska det vara en styv tafs?
ja dom brukar funka väldigt bra:sun: har gjort några själv faktiskt
Tveksam till att dem har det i webshopen. Men mer eller mindre alla butiker har det eller kan ta in det. Vill du ha det snabbt så vet jag att giganten har någon spole hängandes iallafall, finns säkerligen hos kompaniet med, ring och hör med dem.
M@da, hur mycket fisk har du plockat på din FC för o kunna säga att det håller lika bra?
Mkt säger jag bara... fiskat med FCarbon i lite mer än ett halvår och inte förlorat en enda fisk pga. tafsbrott. Gör man bara rätt knutar...
fox_fisher
2008-03-27, 20:40
mäda du har börjat me fc efter vi va i blekinge när grossel visade dig de ju o de va i januari
fiskemannen
2008-03-27, 20:42
hahahaha :winner:
Nu får ni gärna länka till webbshoppar som hade fluro carbon.
Kommer nog bli en sådan, håller den mot gäddhugg då? Det är väll fortfarande en lina?
Edit* Har läst lite om den nu.
Värkar som dom är för korta, hittade på attitudebait
http://www.buyit.se/attitudebaits/visaProdukt.asp?produktID=2575&veckans=
btc_andersson
2008-03-27, 23:29
vad heter gäddtasmaterialet man kan köpa på rulle och knyta själv???
fiskemannen
2008-03-27, 23:32
finns massor av material, titan , stål,piano tråd mm
btc_andersson
2008-03-27, 23:42
okej...men det bästa materialet?? jag vill ha mjuka tafsar som nån slags tunn wire man kan knyta o jävlas me..
mäda du har börjat me fc efter vi va i blekinge när grossel visade dig de ju o de va i januari
Hahahaha asg! :cool2:
De flesta butiker har tjock flourcarbon typ 0,99 mm, vissa butiker har dem bland havsfiskeavdelninhen.
MVH Micke
btc_andersson
2008-03-28, 18:58
köpte titan tafs idag men när jag knyer den så bockar den sig...gör knuten som e anvisad p baksidan....
ska snart slänga iväg en betsällning till olssonsfiske.se
så jag undrar om detta material är bra BFT/BOA Titanium tråd 60lb 10' ??
och vad ska man ha mer för att göra tafsar ? crosslock, lekanden mm. länka eller skriv exakt vad ja ska ha.
och var kan man få tag på 1,0 -1,5 flourcarbon ?
tack på förhand
ska snart slänga iväg en betsällning till olssonsfiske.se
så jag undrar om detta material är bra BFT/BOA Titanium tråd 60lb 10' ??
och vad ska man ha mer för att göra tafsar ? crosslock, lekanden mm. länka eller skriv exakt vad ja ska ha.
och var kan man få tag på 1,0 -1,5 flourcarbon ?
tack på förhand
Kanske inte det roligaste men o,8 mm tigtråd till svetsninng syrafast till stel taft kan du ta mig fan hänge en häst i: Annars min erfarent med mjuk taft är väl ok om man byter itid snålhet e nog det store bekymret, så pass dyr så den tål nog några gäddor till o några till osv tills den går den av. och då e det en jävla skitvajer:sun:
De flesta butiker har tjock flourcarbon typ 0,99 mm, vissa butiker har dem bland havsfiskeavdelninhen.
MVH Micke
gör mina i 140 lbs o skarvar ned rörlås helst dubbla,Men en gädde som gör ett deep troat så tad det fan hårt på även så grova grejor, gäller o va me i mothuggen :sun:
Var kan man köpa BOA?
Någon som tycker Titanium Tooth Proof Wire 50lb 23kg är bra? Är inte 50lb lite i minsta laget??
"
Starkare material får du leta länge efter.
Med Titanium Tooth proof gör du de perfekta jerktafsarna.
Den går nämligen att knyta.
Titanium är mattsvart och tålig.
Det här materialet används till och med i jakten på storätare som Barracuda och Wahoo.
Det är inte lätt att vara gädda längre… "
Om ni fick välja en av dessa, vilken skulle ni välja?
/ karki
Grävlingen
2008-10-12, 18:23
Jag kör tooth proof! har inte varit med om några missöden ännu! Har skrivit en artikel om det, finns här (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=41318)!
Henrik Nordberg
2008-10-12, 18:39
1,0 nylon is the shit. Billigt och sjukt hållbart. Jag har kört med det i ca ett år nu och tycker att det är hur bra som helst.
Fullifan
2008-10-12, 19:08
Själv åkte jag på en nit å tjacka Jaxon F-carbon gäddtafs...1 gick av när jag hivade iväg ett bete, tänkte att en gång är ingen gång ... samma sak när jag skulle upp med en 2-3 kilos slips som sprattlade lite, SNAP så hoppade den tillbax i plurret med tafs å min Broman-wobbler i näbben, goodbye Jaxon säger jag bara.
Amen
Gäddkäft
2008-10-15, 01:59
1,0 nylon is the shit. Billigt och sjukt hållbart. Jag har kört med det i ca ett år nu och tycker att det är hur bra som helst.
Fan ingen dum idé me 1,0 nylon..måste ju va hur hållbart som helst tycker man, men vart finns de att köpa? Har aldrig sett!
Fan ingen dum idé me 1,0 nylon..måste ju va hur hållbart som helst tycker man, men vart finns de att köpa? Har aldrig sett!
Tjenis...
Du ville ha tips på var du kan handla FC tafsmaterial. CWC säljer denna som jag använder:
"YGK Fluorocarbon Shockleader är äkta fluorocarbon tafsmaterial från YGK Japan. Mycket smidigt och superstarkt. 50 m-spole. Rekommenderas!"
1,050 mm 130 lb, är dim. som jag kör med, använder dubbelhylsa att låsa med,
http://www.cwcab.com/trollingleader.htm
Lycka till!!
Henrik Nordberg
2008-10-16, 12:54
Jag köpte min på en synnerligen "vanlig" fiskebutik med det klassiska "Normarkssortimentet", typ Atom, 7g Reflex und so weiter. De hade en liten avdelning med havsfiskeprylar och det var där jag hittade linan. Jag har för mig att det är Sölvkroken som tillverkar just den linan jag har. 40m för typ 50 spänn. Jag har aldrig behövt byta tafs så sällan som efter att jag började med nylon. Det är verkligen hur bra som helst.
Gäddkäft
2008-10-16, 19:34
Tackar för tipsen. Ska testa fet nylonlina som alternativ till stål, titanium o pianotråd, helt klart.
Muskytracker
2008-10-16, 19:44
Poyboy,
Man behöver inte riktigt upp i 130 pundaren utan 100 pundaren och 0,91 duger gott och blir något smidigare.
MVH
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.