handdator

Visa fullständig version : Kunnna se typ av botten med ekolod.

btc_andersson
2008-04-01, 14:16
Tjobbii..

Letar efter ett ekolod osm lämpar sig för vertikaljiggning, göstrolling. Därför vill jag kunna se vilken typ av botten det är på stället man fiskar...

vad är det för typ av lod jag skall ha?
budget 2500:-

TP
2008-04-01, 16:14
Lowrance X52 är ett bra ekold

pris ca 2495kr

Flodebanan
2008-04-01, 16:18
X125/x135

TAMTAM
2008-04-01, 19:41
Du borde nog ha två givare en 8 graders samt en vanlig 20 graders då snabbt switchbara, lowrance har såna grejor den smala för precisionen mvh

Rospigg
2008-04-01, 19:57
Vill Du "bara" bedömma bottentyp så är det ganska enkelt om Du kör lodet i manuellt lägee så kan Du sde förhållandet mellan djup och signalstyrkan (Gain) om det är relativt grunt <15m och Du har hög Gain så ärdet mjuk botten som sugeer åt sig signalerna, är det djupare och Du får bra bild med låg Gain så är det hård botten som reflekterar signalerna bra.

Vill Du däremot ha extra hög prescision på små områden så är TAMTAM.s råd perfekt men så förstod jag inte frågan men kan ju ha fattat fel.

TAMTAM
2008-04-01, 20:48
Läs Lowrance "sonar tutorial" mycket bra för att förstå hur grejorna fungerar och vad det är du ser på skärmen lycka till

btc_andersson
2008-04-01, 20:49
alright tam tam...

den bör finnas på deras hemsida..ska kolla den...har aldrig ägt ett ekolod förut och använt ett max 5 gånger i mitt liv så det är endast frågetecken.

TAMTAM
2008-04-01, 20:55
http://www.lowrance.com/Support/Tips-and-Tutorials/Sonar-Tutorial/

btc_andersson
2008-04-01, 21:13
ja jag hittade det...men tackk så mkt endå...fanns mkt att få reda på ..

Kattman
2008-04-01, 23:26
Jag saxade detta just från Lowrance ekolod tutorial. Undrar om det stämma. Har nämligen alltid trott att det var tvärt emot dvs att tunnare lina på lodet tyda på hårdare botten och bredare på mjuk botten.

"Mud, sand and vegetation on the bottom absorb and scatter the sonar signal, reducing the strength of the return echo. Rock, shale, coral and other hard objects reflect the sonar signal easily. You can see the difference on your sonar's screen. A soft bottom, such as mud, shows as a thin line across the screen. A hard bottom, such as rock, shows as a wide line on the sonar's screen." - Lowrance ekolod tutorial.

"

Flodström
2008-04-02, 01:48
Ja-a du Kattman, du har nog haft lite fel här, hehehe. Fasen va fisk du kommer att börja få nu när du vet vad du ser på :fiska1:

Det är just bottenlinjen som berättar vilken typ av botten du har under båten. Kör man med manuell känslighet syns det bäst då lodet själv inte kompenserar för svagare ekosignal från en mjuk botten. Färgloden är överlägsna när det gäller att tolka bottenförhållanden. Mycket enklare att se skillnader på sand, sten, berg, ler och skalbotten.

I vissa typer av fiske så är det viktigt att kunne tolka vilken typ av botten man har och det gör att man slipper att fiska blint så att säga. Är det lerbotten och fisken man fiskar efter är att finna på stenig botten så avslöjar lodet att du är på fel plats och du kan göra ett bottensök.

mvh