handdator

Visa fullständig version : Flötestrolling...

teamtoth
2008-04-02, 20:25
Funkar det bra att flötestrolla med betesfisk denna årstiden efter gädda med???
Någon som har erfarenheteR??

Cisco Kid
2008-04-02, 21:08
Det funkar kalas...bara ut och köra. Halva norra Vätterns "skärgård" är väl fylld av flötestrollade mörtar just nu..

martinus
2008-04-02, 23:05
Fick en på runt 7 för nån vecka sen så det går nog bra. Funkar alla årstider vad jag har märkt, dock tror jag det är bra att köra riktigt sakta när det är såpass kallt i vattnet som det är nu.

crotalus81
2008-04-02, 23:08
helt klart fungerar det.Var ute för en dryg vecka sedan och flötestrollade med 4 hugg men vi fick bara upp en enda fisk.Huggen var inte så att linan ven ur rullen heller utan tacklet bara stannade.Gäddorna är fulla med iglar och står på bottnen i sjön här men de stiger och tar men extremt svårkrokade

Danneee88
2008-04-03, 13:22
Flötestrolling äger allt fiske efter gädda just nu, mina polare har fått mycket bra både i älv och sjö med flötestrolling medans sånna där jerkfiskare inte har fått alls lika mycket.

Kör hårt!

GustavM
2008-04-03, 13:29
Hur snabbt kan man/ska man köra då man flötestrollar? Jag har obehagligt hög tomgång på min snurra och det känns som att det är för snabbt. Räcker det kanske att bara driva med vinden över ett hett ställe, alltså lägga en drift helt enkelt?

Mary Jane
2008-04-03, 14:26
Helt ska du ro eller smyga fram med elmotor, glöm ej att stanna upp titt som tätt..Flötestrolla kan du göra året om, det är alltid effektivt för stor fisk....Men glöm att köra med bensin motor bara, det ska gå sakta.....Lycka till

martinus
2008-04-03, 17:47
Hög tomgång är som sagt inget för flötestrolling. Tycker själv oftast det är bäst att ro. Man får bättre kontroll då än med elmotor. Det är lättare om man exempelvis ska hålla branter elller liknande. Kör man mitt ute på frivattnet och inte efter nåt speciellt kan man dock lika gärna använda elmotorn.

crotalus81
2008-04-03, 23:50
det går nog i stort sett inte köra för sakta vid den här tiden.Jag ror ofta oxå och flyttar mig i regel väldigt långsamt och stannar då och då upp.Sist jag var ute så högg det bättre på de tafsar som vi hade smileyblades på.Gillar annars oo köra utan något krafs på men vissa ggr så ger de det lilla extra.

Skruttapan
2008-04-04, 00:22
Kan nån rita nån snabb teckning i paint eller nåt som visar längd,tafs osv så jag vet att jag inte gör nåt fel i framtiden?

Det skulle uppskattas! :popcorn:

teamtoth
2008-04-04, 09:11
http://img520.imageshack.us/img520/8286/fltestrollingxl8.jpg

Skruttapan
2008-04-04, 11:44
http://img520.imageshack.us/img520/8286/fltestrollingxl8.jpg

tackar!!!!!!!! anpassat flöte varför går det inte med ett vanligt? :S

teamtoth
2008-04-04, 22:39
Det liksom vippar fram och tillbaka, det blir motstånd i flötet, plus att har du ett flöte där du har ett lekande nere så kommer den gräva fram och tillbaka i vattnet...allt går väl om man vill, i början körde jag själv med "vanliga" flöten, men hade inte så bra lycka med det, sen om det berodde på flöten eller okunskapen, det kan diskuteras.kör du tillräckligt sakta så tror jag visst du kan använda ett vanligt flöte (typ 0.1-0.3 knop), men bäst blir ju alltid om man har grejjor som är anpassade efter ändamålet...alltid enklaste lösningen.
Tror även att det kan bli lite smått problematiskt med själva glidknuten på ett bottenknutet flöte.

teamtoth
2008-04-04, 22:47
Måste tillägga ovanstående post att jag haft ett bra fiske innan med flötestrolling även med bensinmotor, jag har använt drivankare för att få ner farten och för skygga gäddor mot motorbrummet blev medicinen 20m längre linutsläpp.

Edit: Jag får ner min hastighet till 0.9-1.0 knop med två drivankare och låg tomgång på 4-taktaren.

martinus
2008-04-05, 00:26
Ett bottenknutet flöte är inget bra. Annars behöver det väl inte vara nåt speciellt med flötet?

Skruttapan
2008-04-05, 11:47
Tack!

teamtoth
2008-04-06, 13:05
Bara det är genomgående med en ganska smal profil så funkar det...
Tog förresten en rackare på det igår, ingen jätte, men 88cm var den iaf och vann därmed klubbtävlingen.:fisk:

Zuko
2008-05-26, 23:53
kastar in en fråga här.. Hur funkar död betesfisk ? Ibland kan de ju va ett jävla bestyr när mörtstugan är tom & de inte finns en mört i sikte. Tänkte om man kör några i frysen. Så är man redo om man inte får tag i levande. Resultat mässigt bör de ju inte skilja så mkt ? Eller de kanske de gör...

martinus
2008-05-27, 17:28
Har bara kört med döda nån gång för att de har dött i hinken. Fick gädda även då men på nåt sätt känns ändå levande betydligt hetare. Känns ju också rimligt att döda fungerar bättre om man kör fortare. Under den kalla årstiden brukar det vara bra att köra riktigt sakta och då kanske inte döda är så bra?
Men som sagt är det lite smidigare..

Brownie
2008-05-29, 13:03
Någon som testat att köra med sidoparavaner vid flötestrolling?

martinus
2008-05-29, 15:14
Ja, funkar utmärkt med Great White. Har hört att Yellow Bird inte ska dra ut så bra. Men Great White drar ut hur bra som helst så fort båten rör sig. Känns inte alltid som mothuggen blir så bra men man krokar det mesta iaf. En del kör utan flöten men det har jag inte provat, flötet kanske inte behövs egentligen?

Brownie
2008-05-29, 15:37
Ja, funkar utmärkt med Great White. Har hört att Yellow Bird inte ska dra ut så bra. Men Great White drar ut hur bra som helst så fort båten rör sig. Känns inte alltid som mothuggen blir så bra men man krokar det mesta iaf. En del kör utan flöten men det har jag inte provat, flötet kanske inte behövs egentligen?

Tack för svar. Jag har också funderat på om flötet kanske är onödigt.
Har två Mini Big John. Dom bör väl funka?