handdator

Visa fullständig version : Vad säger ni!!???

qvarnis25
2003-09-02, 22:54
Själv sågar jag de helt, många av er har säkert läst/hört talas om de innan....

http://www.kjelvis.com/fiskarna/

Stizo
2003-09-02, 22:58
Påstår dem att gäddan endast äter vissa klockslag och inte alls andra tider?

30/5 Första hugget 05.30 sista hugget 06.00

Så om man skall fiska gädda så skall man fiska endast i 30 min?

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! :wow1:

Push-Up
2003-09-02, 23:03
orkade inte läsa igenom.....dra en summering av vad som "bör" sågas...!?

Sturgeon
2003-09-02, 23:04
Gossarna har ju framför allt skrivit en bok i ämnet "när hugger fisken".

Har läst hela boken, finns vissa ideer som med viss modifikation stämmer, så som att fiskar har bestämda huggperioder, förstås inget nytt.

Stizo
2003-09-02, 23:07
http://www.kjelvis.com/fiskarna/Bilder/niokilos.jpg

Hehe. Åka skridskor och fiska hör tydligen också ihop. Dem har ju tagit en 9 kilos!

qvarnis25
2003-09-02, 23:36
vad de säger är att du i princip kan fiska bara några timmar på morgon och eftermiddagen för det är då gäddan hugger. De andra är "slumpfiskar". Detta stämmer i hela Sverige, bara tidsändra lite var du är nånstans. Sen så är Nils master den absoluta wobblern varav en helt gul wobbler dominerar över hela gäddrasen oavsett sjö. Färg nr 72 ska vist vara den rätta.

Men sen att gäddan har hugginstinkter som utlöses av vissa faktorer, att de kan vara väderskillnader på morgon och mitt på dagen, att fiskar e typ färgblinda och ser olika skiftningar, att de kan skilja på klart och kaffefärgat, att de kan skilja på en sjö som e 20 meter djup och 10 grader varm och en på 2½ meter djup och 15 varm spelar ingen roll..! =) nej nej nej, gäddan är de enda djur förutom människan som börjat leva sitt liv efter en klocka. ;)

Stizo
2003-09-02, 23:41
HEHE!

Push-Up
2003-09-02, 23:42
Qvarnis, jo skummade lite granne nyss......hmmm...ja, det får stå för dem.....

cico
2003-09-02, 23:48
Jag säger, d e stabbillt :)

Men allvarligt talat så är det där bara skitsnack. Som ovan skrivet finns det huggperioder vilket alla vet.

Om boken är fint illustrerad kan den ju vara fin som bilderbok eller nåt.

//K

Stizo
2003-09-02, 23:51
Använd sidorna som dasspapper istället. ;)

qvarnis25
2003-09-02, 23:52
Kom in en man när jag var i den lokala fiskebutiken, han var frälst av dem och skulle ha gula nissar, han hade mejlat med dem o allt. Efter några minuter med mig så var han inte lika säker längre *host host* hehe, nemen, förklarade lite som han inte kunde säga i mot. Butiksägarn va inte lika glad iaf... =) inga gula wobblers där inte =)

Quivertip
2003-09-03, 07:33
Innan ni sågar deras påståenden. Är det inga som vågar testa deras ideér så får vi se om dom stämmer. Det vore ju helt ok om man inte måste vara ute när dom inte nappar.

esoxlucius74
2003-09-03, 07:50
Vad jag har kommit fram till när jag forskat lite i om Gäddor ser färger eller inte så har svaret blivit att de ser färger bra!! Så att det finns olika färger på betena är nog inte bara ett "fiske handlar-knep".....

Bergman
2003-09-03, 08:39
När tabellen kommer upp här på fiskesnack så kan alla fylla i sina fångster där så ser vi nog svart på vitt ganska snart hur det ligger till. ;)

Ståhlman
2003-09-03, 08:44
har boken. endel av deras teorier stämmer inte alls

Unregistered
2003-09-03, 09:10
Jag tycker hela deras angreppssätt är fel. Det finns tusen saker att ta hänsyn till när man väljer fisketid/dag, t ex familj, jobb, andra intressen osv. Får jag en ledig stund åker jag ut - oavsett vad det står i en bok av detta slag, huggtabell eller väderprognos. Det brukar betala sig.

Klart, har man obegränsat med fisketid kanske man kan snegla på detta. Jag tycker de verkar lida av ett obeskrivligt självhävdelsebehov, en rasande vilja att övertyga alla om sina egna teorier. Sådana onyanserade teorier brukar det ofta vara något lurt med........... ;-)

/CW

Bergman
2003-09-03, 09:12
CW, dax att registrera sig snart här va ? ;)

Alla har rätt till sina egna teorier såklart och allt så får chanserna att öka för att få fisk är väl värt att testa. Sålänge det är lagligt vill säga. :buga:

Henrik_L
2003-09-05, 10:02
hehehe ja men ärligt :) jag gillar inte att kalla nån korkad men vafan alltså. dom gånger jag varit i skärgården och fiskat gädda har vi börjat kl 9-10 på förmiddagen och slutat 5-6 på eftermiddagen. och vi har aldrig fått under 20 gäddor sånär som på ett par gånger när det var bleke.

däremot så är det ju jätteskillnad på olika dagar, gäddorna är på hugget under större perioder än timmar. Jag sätter mina spön på att alla här inne enkelt spöar dom där killarna på egen hand. nån som vågar sätta emot?

Hippo
2003-09-05, 10:13
Tycker inte att man skall totalsåga dem, de har ju funnit en metod som funkar bra för dem och förmedlat dessa teorier i en bok...om dessa teorier funkar i andra vatten är ju upp till läsaren att testa.

truttakungen
2003-09-05, 10:17
patetiskt i stort sett.....Hybris...ja....vissa saker stämmer om förutsättningarna är de rätta, men i stort sett tror jag bara att dom vill ha uppmärksamhet ( Och tjäna pengar)

El Crapone
2003-09-05, 13:50
Haha, va tråkigt om de skulle ha rätt..

Henrik_L
2003-09-08, 21:43
men det har dom inte :)

Quivertip
2003-09-09, 07:12
Vad vet du om det?... Har du testat deras deras teorier ?

granen
2003-09-11, 21:19
Hur mycket pengar tjänar dom egentligen, alla verkar ju såga deras teorier helt=)

Mister bad luck
2005-11-14, 12:44
Tjaba.

Ska ut och fiska lite med en av författarna om isen inte lägger sig så då kan jag se om det finns mer bakom det hela än bara gula invincible. Dock tycker jag att många här drar fel slutsatser om boken. Vad som fungerar i skärgården och i insjöar är gaska sannolikt inte samma. Boken handlar som ajg förstått det i princip uteslutande om gäddfiske i små och mellanstora sjöar i södra Sverige. De flesta här verkar ha sitt fiske i skärgården.

Nu har jag själv flyttat ner till Småland och konstaterar att jag får mer gädda på gul/gröngul/orange såt än vad jag gör på blått/vitt/silver/svart. I skrägården var det omvänt nästan. Pappegojjan är allround och funkar hyffsat överallt.

Huggtiderna? Tycker jag funkar bra. Det brukar helt klart finnas perioder då det bara smäller på och långa stunder utan ett hugg. När? Tja, stämmer ganska skapligt med boken faktiskt för små grumliga sjöar. Kan ha att göra med om det är pelagisk fisk eller inte.