handdator

Visa fullständig version : humminbird 757c

MKFT
2008-04-15, 03:34
någon som använder/testat detta gps/lod? håller på att köpa ny båt och detta skulle ingå i priset, men nu e de så att jag aldrig använt några humminbird produkter what so ever.. går dom å jämföra med garmins produkter? eller e de bara skräp?

Båten kommer i första hand att användas som trolling skuta i kvarken området så det e relativt viktigt med "fungerande" gps/lod..

MVH.. MKFT

Conny
2008-04-15, 11:33
Har själv ett Humminbird 785c2 GPS och tycker den är suverän. Istället för att köpa ett kombinationsinstrument valde jag ett Humminbird 585 c som lod och således använder mig av 2 moduler.
Humminbird är kanske inte lika bra som Lowrance eller Garmin men jag är mer än nöjd med mina produkter. Hade tidigare ett Lowrance x91 och tycker faktiskt att Humminbirden är bättre på många sätt. Praktiskt är deras fastsättningsanordningar. Mycket smidigt framförallt när det är kallt och inget krångel med kontakter.

MKFT
2008-04-15, 14:23
undrar om inte jag borde "kräva" 2 moduler i stället.. kan bli lite råddigt med både lod å gps på en 5tums skärm, eller?

Conny
2008-04-15, 14:30
Ibland finns det fördelar med en enhet men jag tycker att det fungerar ypperligt med två. Precis som du säger får man större "skärmbild" med två separata. Det är för mig viktigt. Alternativet är att köpa ett kombo med gigantisk skärm men då kostar det därefter.....!
För mig är det inga som helst bekymmer med två olika moduler och att det skulle upplevas som jobbigt att hålla koll på två samtidigt så är det inte alls så. Det vänjer man sig vid snabbt och när man sedan finsjusterar (letar grynnor osv) är det bara skönt med "en" bild på skärmen (ekolodsbilden) eller tvärtom (när man granskar "sjökort" på plottern).
Kombo i all ära men jag förespråkar två separata!

Conny
2008-04-15, 14:32
Fördelarna som jag nämner är endast en (eller två..) sett ur mitt perspektiv:

Tar mindre plats på pulpeten
Tar mindre plats i väskan när man förvarar

Flodström
2008-04-18, 01:17
undrar om inte jag borde "kräva" 2 moduler i stället.. kan bli lite råddigt med både lod å gps på en 5tums skärm, eller?

Hej Richard.
En 5 tums skärm blir allt för plottrigt och småttigt med delad bild. Du bör antingen skaffa en 10-12 tums combiinstrument eller ett liknande (5 tums). Mycket bekvämt med två på 5 tum. Motsvarar i princip ett combi på 10 tum.

Mindre instrument, typ 5 tums är också ganska billiga i förhållande till stora combi instrument.

Nackdelen med två instrument är alla djädrans kontakter som skall pluggas in och ur. I tillägg til at man måste ha en jäkligt sjysst väska att bära dom i separerat för att undvika repor på fronten/glaset.

Om bägge 5 tums instrumenten är combiinstrumet så får du dubbel säkerhet: pajar någon modul (ekolod eller plotter) så har du fortfarande den funktionen kvar i det hela instrumentet og du sitter inte "i sjön" för det. En fråga om pris bara men du kan kjöpa ett komplett instrument (med GPS-modul + ekolodsgivare) och det andra instrumentet köper du bara head-uniten d.v.s. utan GPS och ekolodsgivare. Då betalar du bara ca 1,5 ggr priset som för ett enkelt instrument, inte dubbelt så mycket.

mvh

Flodström
2008-04-18, 02:18
Ett kanske bättre alternativ är att du köper två Lowrance instrument:
LMS-520C som plotter och X515C DF som rent lod (ingen plotter i den)

Skärmarna har en upplösning på 480 x 480 pixler och det att gämföra med Humminbird på bara 320 x 240!!? Blir inte nån riktigt skarpa bilder av det.

LMS520C har extern LGC-3000 GPS-antenn, medans LMS-522C iGPS har intern antenn beroende på om båten din är öppen eller med kabin. Kabinbåtar kräver oftast ekstern antenn typ LGC-3000.

X515C är ett dubbelfrekvens lod med stor uteffekt och är gjort för trolling. Följer med en häckgivare med 50 + 200 kHz inkluderat med fart och temp. givare.

Priset i USA ligger på ca 1250 USD för båda enheterna tilsammans (LMS-520 + X515) Så har du ett alternativ till Humminbird. Ca 700 USD billigare än et 10,4" combiinstrument.

Conny
2008-04-18, 12:43
Humminbirds 785:a (GPS:en) har 640 x 480 och inte 320*240 som Flodström säger, däremot har 585:an 320*240.
Att använda sig av Humminbird innebär inget trassel med kontakter då dom redan är intergrerade i modulen. Endast att "klicka" på plats och sedan är det klart. Förvaring av modulerna löser man enkelt, det finns neoprenhuvor som extrautrustning och dom är både smidigare och mer köldtåliga än Lowrance´s plasthöljen. Skyddar definitivt mot repor och eventuella stötar om dom förvaras i en väska. Naturligtvis måste man vara försiktigt ändå men det tillhör sunt förnuft.
Jag har tillverkat egna kåpor till dom fasta enheterna så att det inte yr in massa smuts/fukt i kontakterna när man trailer eller förvarar båten.
Vet att både Lowrance o Garmin gör kanonprodukter men bara därför är inte Humminbird dåligt. Tycker att man skall ta sig en rejäl funderare om man är i köpartagen då det finns både för- och nackdelar med alla tre.

Flodström
2008-04-18, 16:27
Humminbirds 785:a (GPS:en) har 640 x 480 och inte 320*240 som Flodström säger, däremot har 585:an 320*240.

Jag svarade på trådstartarens fråga om 757C Combo som har en upplösning på 320 x 280, inte på ditt inlägg. Altså har jag rätt, eller?
http://store.humminbird.com/humminbird-products/sonar-gps-combos/700-series/757c-combo/prod406750-1.html

Men om du också heter Richard så förstår jag bättre ditt svar????

Bättre att du läser igenom svaren innan du svarar tycker i varje fall jag. :headbang:

Conny
2008-04-18, 17:47
Jag heter inte Richard och du har rätt. Jag borde läsa igenom svaren innan jag svarar så har du rätt igen.
Men det var väl ändå ganska bra information om Humminbird och dess fördelar utan att förta statusen från Lowrance och Garmin?
Skall hädanefter inte lägga mig i sånt jag inte vet ngt om:oj: