handdator

Visa fullständig version : grundvattens jerkbaits

johne13
2008-04-15, 14:30
Hej! skulle vilja ha tips på jerkar som är bra på grunt vatten.. eller hur man kan byta krokar på någon jerk så de blir väldigt svävande, Skulle gärna vilja ha nån jerk som nästan värken är sjunkande eller flytande bara att de är där i vattnet :P
tacksam för alla tips jag kan få ! :)

Alessandro
2008-04-15, 14:34
Buster shallow är vanligt val annars en fatso 10:a flyt, i jerkspråk så heter det du söker "suspending".

johne13
2008-04-15, 14:39
Buster shallow är vanligt val annars en fatso 10:a flyt, i jerkspråk så heter det du söker "suspending".

jaa jag vet att det heter suspending.. men en buster jerk flyter ju upp ganska snabbt om man vill fiska hem det riktigt sakta..

Simonb
2008-04-15, 14:44
Hellhound, pig jr susp, manta shallow, big bandit shallow, buster jerk shallow är ju några som brukar funka.

roach master
2008-04-15, 15:23
Prova bustern med en ståltafs på runt 50cm de får den mycket bättre häng än med tex titanium tycker iaf jag.

DavidL
2008-04-15, 15:30
Flytande Salmo slider, går att fiska hur grunt som helst..
Flytande pig, till långsamt fiske. Big Bandit Shallow till snabbt fiske.

SpecimenEsox
2008-04-15, 15:36
hejsan jag var i blekinge förra helgen och vi fiskade i vikar på ca 40 cm djup och hade absolut bäst fiske med BigBandit shallowrunner den e klockren tycker jag.

johne13
2008-04-15, 16:13
Hellhound, pig jr susp, manta shallow, big bandit shallow, buster jerk shallow är ju några som brukar funka.

ok nån av dom som funkat bra för dig elr?

Push-Up
2008-04-15, 16:14
Busterjerken överdimensionerar du bukkroken på alternativt lite större även bak, beroende på tafsvalet, men djupgåendet blir det ganska samma. INte speciellt klockren på grunt vatten under en meter.

Annars är Davids tips ett vinnande koncept du finner överallt. Attitude Devil blev jag annars förtjust i för det där grunda fisket.

Rudan
2008-04-15, 17:04
Baby Wabull, Cobbs Redneck eller Slimboy. För det riktigt grunda skulle jag testa en mb79-moddad Hellhound.

//Stefan

DavidL
2008-04-15, 17:34
Baby Wabull, Cobbs Redneck eller Slimboy. För det riktigt grunda skulle jag testa en mb79-moddad Hellhound.

//Stefan

Frågan ær vad man menar med riktigt grunt? 30cm? Då går alla betena du ræknat upp i botten..?

piiliip
2008-04-15, 17:58
Pirayan är ett superbete på riktigt grunt vatten! Går precis under ytan, så du kan fiska den där det är så grunt som 25 cm!!!

http://www.fiskejournalen.se/Sites/Fiske/Default____25882.aspx?Group=33143&Movie=33150

DavidL
2008-04-15, 18:02
Attitude shad, sjunker, men med hæcken først. Lyfter i vattnet nær man tar hem den. Låter man den landa på strækt lina, så den inte hinner sjunka ner i botten, och fiskar hem den direkt ær den grym till riktigt grunt fiske!

Nilsson
2008-04-15, 18:16
Pig jr suspending, Salmo slider (flytande), BJ shallow, Nixon är dom betena jag använder på grunt fiske.

piiliip
2008-04-15, 21:21
Vilka är de bästa jerkbetena för lite djupare fiske (1,5-4 m) då?
Gillar själv Hellhound och vanlig buster med oversized krokar.

Morta
2008-04-15, 21:29
Kan inte låta bli...

Att fiska i grundvattnet är tämligen svårt...

johne13
2008-04-15, 23:14
tack för svaren.. men ingen som har något tips på någon jerk som är väldigt svävande(suspending) eller hur man kan byta krokar på nån jerk för att få den de?

bidus
2008-04-15, 23:20
jag har en stalker som är väldigt svävande efter det att jag bytt krokar. den flöt iofs sakta när jag hade köpt den först. prova något sådant. vill du fiska riktigt grunt är Ace Joystick mycket bra till just detta. sen har jag förassten en liten buster som är suspending som inget annat med orginalkrokar. då har jag inte så tung tafs.

Pig-king
2008-04-15, 23:24
Om man vill ha en totalt viktlös jerkbete skull jag prova svartzonkers MC-Tail bättre häng har jag aldrig skådat

JohanP
2008-04-15, 23:26
Du har ju Wolfcreeks Shallow modell? Hittar den på lundgrens!

DavidL
2008-04-16, 10:15
Vilka är de bästa jerkbetena för lite djupare fiske (1,5-4 m) då?
Gillar själv Hellhound och vanlig buster med oversized krokar.

Ær det klart i vattnet så slår en Freestyler det mesta. Nærmast helt suspending orginal. Med dubbla fjæderringar blir den lite tyngre, går lite djupare. Ær det grumligt så brukar Weighted Burt vara giftig!

Inte många jerkbaits ær lætt att fiska djupare æn 3m. Vill man djupare så ær det bættre med Bulldawg, sjunkZalt, sjunkande supershadrap..

JEZ
2008-04-16, 11:46
ACE Joystick är grym i Blekinge över grunda bottnar.
//JEZ

Peje
2008-04-16, 12:10
Sätt "Snaggis-krokar" på med ett litet beteslås och Du kan fiska alla beten hur grundt Du vill !
Trött på bottennapp? Ingen fara, du har hittat fram till produkten som innebär slutet på denna eländiga företeelse! Snag Eliminator är en ny uppfinning som skyddar ditt favoritdrag från att fastna i vass, tång, eller näckrosor. Det fungerar på samtliga beten där trekrok används.

http://www.bclfishinggear.com/catalog/index.php

DavidL
2008-04-16, 12:16
Sätt "Snaggis-krokar" på med ett litet beteslås och Du kan fiska alla beten hur grundt Du vill !
Trött på bottennapp? Ingen fara, du har hittat fram till produkten som innebär slutet på denna eländiga företeelse! Snag Eliminator är en ny uppfinning som skyddar ditt favoritdrag från att fastna i vass, tång, eller näckrosor. Det fungerar på samtliga beten där trekrok används.

http://www.bclfishinggear.com/catalog/index.php

Så nær man drar betet genom en tångruska så trycks dom inte in, men om en gædda nafsar lætt i betet krokas den utan problem?..

Ær dom provade vid grunt fiske øver tång øverhuvudtaget? Jag tror inte "Snag Eliminator" fungerar øver huvudtaget..

Peje
2008-04-16, 13:32
Jag har fiskat dom i 4 år både grundt och djupt genom tång, nate, vass och näckroser och aldrig fastnatt, vid poppning, jerkning och mete, aldrig missat något hugg pga "snaggisarna"!

Så dom funkar!! Konstigt nog!!

piiliip
2008-04-16, 13:33
Ær det klart i vattnet så slår en Freestyler det mesta. Nærmast helt suspending orginal. Med dubbla fjæderringar blir den lite tyngre, går lite djupare. Ær det grumligt så brukar Weighted Burt vara giftig!

Inte många jerkbaits ær lætt att fiska djupare æn 3m. Vill man djupare så ær det bættre med Bulldawg, sjunkZalt, sjunkande supershadrap..

Fiskar också mycket bulldawgs och andra liknande mjukis-beten på lite djupare vatten. Helt klart outstanding! Kan tex rekomendera supersandra jiggar. Man får bygga tacklet själv, men det gör ju också att man kan få dem som man vill... Tycker bara det är roligare när man kan dänga lite i spöet men håller med om att jerk inte är så bra när det blir för djupt.

De freestylers jag har ska vara slowsinking tror jag, men jag har haft problem att få ner dem djupare än en meter. Ska absolut testa att byta till kraftigare fjäderringar. Tack för tipset!

Old Firehand
2008-04-16, 15:51
Hej! skulle vilja ha tips på jerkar som är bra på grunt vatten.. eller hur man kan byta krokar på någon jerk så de blir väldigt svävande, Skulle gärna vilja ha nån jerk som nästan värken är sjunkande eller flytande bara att de är där i vattnet :P
tacksam för alla tips jag kan få ! :)

Hej Johne 13; I jerkbaitfiskets moderland USA har tillverkaren av Bomberwobblerna 16A, 16J, 17A och 17J presenterat dessa som jerkbaits i sina kataloger under de senaste 20 åren. Du får svårt att hitta ett annat jerkbait som vid gäddfiske tidigt på våren och "på grunt vatten" kan mäta sig med en Bomber 16A eller 16J. Jerktekniken är densamma, kort ryck, paus, kort ryck, paus, kort ryck, paus varvade med långa ryck och längre pauser.
Får du inte någon gädda över tio kilo på mina tips nu i vår....då blir jag skyldig dig en fisketur!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Uberola
2008-04-16, 16:14
1,5-3m : Vissa smuttly och bikini bait turmoil är bra exempel

40cm eller mindre: Flytande smullty T6, Hoosier Rattlling Baitfish Glider, Attitude Devil Jr, Dunwright Dancer Magnum, Gene´s Wyde Glide Jr mfl

Bjorn
2008-04-21, 00:31
Så nær man drar betet genom en tångruska så trycks dom inte in, men om en gædda nafsar lætt i betet krokas den utan problem?..

Ær dom provade vid grunt fiske øver tång øverhuvudtaget? Jag tror inte "Snag Eliminator" fungerar øver huvudtaget..

Visst händer det att man får skräp på krokarna även med "Snag Eliminator" men det händer betydligt oftare utan. Jag inbillar mig att det påverkar kroknings egenskaperna även när man släpar med sig en tångruska..

Det finns en uppsjö av både trekrokar och tvåkrokar som har någon form av skydd mot bottennapp. Både Eagle Claw och Mustard har en lösning väldigt snarlik snaggisarna, jag tror även Gamakatsu har något liknande.

För att slippa allt tjat om smygreklam ska jag kanske påpeka att min produkt Snag Eliminator är nog den dyraste av de jag sett på marknaden, vilken som fungerar bäst får andra avgöra.

Krokar som förhindrar bottennapp kanske inte är så populära bland de som tillverkar beten, vad vet jag.

Eftersom samtliga krokar av den här typen bygger på principen att det måste vara tryck från mer än ett håll för att kroken skall fastna ( fisken har som bekant både en över och en underkäke ) så uppstår en trevlig biefekt. Det är i det närmaste omöjligt att felkroka en fisk, detta har tydligen varit ett stort problem vid en annan vid typ av fiske vid djupare vatten än det som denna tråden handlar om.

Till er som vill fiska grunt rekomenderas att googla på " Weedless hooks "

Mvh Björn

DavidL
2008-04-21, 08:30
Visst händer det att man får skräp på krokarna även med "Snag Eliminator" men det händer betydligt oftare utan. Jag inbillar mig att det påverkar kroknings egenskaperna även när man släpar med sig en tångruska..

Krokar som förhindrar bottennapp kanske inte är så populära bland de som tillverkar beten, vad vet jag.

Eftersom samtliga krokar av den här typen bygger på principen att det måste vara tryck från mer än ett håll för att kroken skall fastna ( fisken har som bekant både en över och en underkäke ) så uppstår en trevlig biefekt. Det är i det närmaste omöjligt att felkroka en fisk, detta har tydligen varit ett stort problem vid en annan vid typ av fiske vid djupare vatten än det som denna tråden handlar om.

Till er som vill fiska grunt rekomenderas att googla på " Weedless hooks "

Mvh Björn

Har man en tångruska på så hugger det nog inte alls.. Dærfør gæller det att fiske beten som inte går ner i tången.

Till grunt fiske med spinnrulle finns ingen anledning att anvænda en tunn lina. Med 0,36 Power Pro rætar man krokarna, eller lyfter upp det som betet fastnat i. Har inte tappat ett jerkbait på kanske 5år..

Tryck från två håll før att kroken skall fastna.. Till sommar och høst gæddor i tæt vegetation, fiske i kompakta braxenstim så kan det kanske funka? Men till trotta vinter/førleksgæddor, som ofta sitter på en krok långt ut kænns det inte øvertygande..

Min størsta spinngædda någonsin, mycket anspråksløs støt, satt på en av krokarna på bakersta trekroken, ca 5mm in i øverkæken. Gamamatsu 2/0, så vass att den kladdar fast i fingrarna nær man tar på den. Tror att jag hade missat den med de flesta andra krokar?..

Bjorn
2008-04-21, 10:18
Har man en tångruska på så hugger det nog inte alls.. Dærfør gæller det att fiske beten som inte går ner i tången.

Till grunt fiske med spinnrulle finns ingen anledning att anvænda en tunn lina. Med 0,36 Power Pro rætar man krokarna, eller lyfter upp det som betet fastnat i. Har inte tappat ett jerkbait på kanske 5år..

Tryck från två håll før att kroken skall fastna.. Till sommar och høst gæddor i tæt vegetation, fiske i kompakta braxenstim så kan det kanske funka? Men till trotta vinter/førleksgæddor, som ofta sitter på en krok långt ut kænns det inte øvertygande..

Min størsta spinngædda någonsin, mycket anspråksløs støt, satt på en av krokarna på bakersta trekroken, ca 5mm in i øverkæken. Gamamatsu 2/0, så vass att den kladdar fast i fingrarna nær man tar på den. Tror att jag hade missat den med de flesta andra krokar?..

Det är kanske sant att du missat denna gädda med mina krokar. Jag tror att fått gäddor jag annars skulle ha missat om jag använt vanlig krok. Jag tror att när jag fiskar med snaggisarna så vågar jag göra vevstopp även vid grunt fiske utan att vara rädd för att fastna i botten, detta oavsett vilken typ av bete jag använder. Med andra ord tror jag att jag fiskar effektivare med än utan vid denna typ av fiske.

Krokarna används av fiske guider i både Norge och Sverige och enligt dem så påverkas inte krokningsegenskaperna nämnvärt.

En av de viktigaste saker vid fiske är att man tror på det man gör för att kunna fiska effektivt, så det är nog lika bra att du struntar i att prova snagisarna...

Mvh Björn:cheers:

DavidL
2008-04-21, 10:30
Det är kanske sant att du missat denna gädda med mina krokar. Jag tror att fått gäddor jag annars skulle ha missat om jag använt vanlig krok. Jag tror att när jag fiskar med snaggisarna så vågar jag göra vevstopp även vid grunt fiske utan att vara rädd för att fastna i botten, detta oavsett vilken typ av bete jag använder. Med andra ord tror jag att jag fiskar effektivare med än utan vid denna typ av fiske.

Krokarna används av fiske guider i både Norge och Sverige och enligt dem så påverkas inte krokningsegenskaperna nämnvärt.

En av de viktigaste saker vid fiske är att man tror på det man gör för att kunna fiska effektivt, så det är nog lika bra att du struntar i att prova snagisarna...

Mvh Björn:cheers:

Med ett flytande bete ær det helt riskfritt att gøra vevstopp.

Vilka guider anvænder snaggisarna?

Mvh

David

Bjorn
2008-04-21, 10:35
Med ett flytande bete ær det helt riskfritt att gøra vevstopp.

Vilka guider anvænder snaggisarna?

Mvh

David

Det var därför jag skrev oavsett typ av bete..

www.arcticfishing.se ( Robert Westin )

Spy
2008-04-21, 11:41
Klart att dom inverkar negativt på krokningen, frågan är bara hur mycket (1-99%) !?!?

Jag kan helt klart se tillfällen när dom skulle vara perfekta,
förutsatt att dom fungerar mot sjögräs (eller "skrot" som min dotter säger).
Snabbjerka en Pig genom en glesvass och förbered dig på hjärtinfarkt.
Om fisken fastnar eller inte kan kvitta, det är hugget som räknas !

Alla tillfällen när man kan kontrollera draget så kör man utan, men till dom där
tillfällena där man fastnar hela tiden eller kanske helt struntar i att fiska, då
sätter man på ett skydd. Jag tänker iaf testa.

:btt3:

Johne13: Jag sätter Owner 3/0 på mina Buster Shallow och tillsammans med
en ca 20cm 75lb titaniumtafs blir dom extremt sakta sjunkande.
Byt bara ena kroken och den flyter saaakta uppåt.
MEN, du måste testa själv !
Allt påverkar, tafs, ringar, krokar o.s.v.
Buster är inte heller exakt lika i tillverkningen, har en som sjunker med bara en krok utbytt mot 3/0.
Har även en Big Bandit Shallow i originalutförande, som sjunker som en sten (felmärkt?)

pripps blå
2008-04-21, 12:06
Ta en flytande zalt och tyng den lite tills den blir susp, orkar du inte tynga den så sätt tyngd på tafsen. Buster jerk shallow blir susp me bft titantafsen.
Behöver inte köpa massa nytt(men det är jävligt kul), mixtra med det du har.

roach master
2008-04-21, 12:46
Ta en flytande zalt och tyng den lite tills den blir susp, orkar du inte tynga den så sätt tyngd på tafsen. Buster jerk shallow blir susp me bft titantafsen.
Behöver inte köpa massa nytt(men det är jävligt kul), mixtra med det du har.

Varför ska man köpa en flytande Zalt i stället för en susp direkt?

pripps blå
2008-04-21, 13:38
Varför ska man köpa en flytande Zalt i stället för en susp direkt?

Helt rätt, men jag gillar när den är nästan susp, flyter upp jääääääääääätte sakta. När man känner växtlighet/ botten så får den sväva upp x-antal sek, vilket ofta resulterar i fisk, SMACK.
Snart sm

ackeliba
2008-06-06, 10:04
Big Bandit shallow runner och Buster jerk shallow runner är bra grundgående jerkbaits.