handdator

Visa fullständig version : vertical spinnspö..

Kjellberg
2008-04-20, 13:03
Hallå.

Har precist börjat med vertical jigging och har förtillfället ett bft valker medium som jag inte är nöjd med.Söker tips på andra spön som andra har fiskat med och rekommenderar.vikter jag har tänkt köra är 15 till 30 gram.

martinus
2008-04-20, 18:33
Har ett Rozemeijer, 190 cm långt, 14-21 gram. Har inte använt det så jättemycket men det känns perfekt tycker jag. Var kanske lite lätt med 21 gram, men ett tips iaf.

Kjellberg
2008-04-20, 19:23
Har ett Rozemeijer, 190 cm långt, 14-21 gram. Har inte använt det så jättemycket men det känns perfekt tycker jag. Var kanske lite lätt med 21 gram, men ett tips iaf.

hmmn kan kanske va ngt. Blir väl att känna på olika spön i affärena!

avkroken
2008-04-20, 20:06
Kjellis snacka med min polare ola han har ett sådant till shyst pris om du är intresserad?

martinus
2008-04-20, 21:42
Finns ett ganska utförligt test med massa olika modeller i nån fiskefeber tror jag.

kurgan
2008-04-20, 23:39
Ja, det gör det. Vertical Pro från Fox fick absolut bäst testresultat, har själv köpt ett sånt och fiskat en del med det. Har du tänkt dig att fiska gös är det ett kanonalternativ.
Har iof för mig att walker oxå fick bra i testet. Vad är det du inte är nöjd med?

Skitfiske! :fiska2:

//David

PÅK
2008-04-21, 00:26
Förra året körde jag med ett LF Cobra som jag tyckte fungerade väldigt bra. I år skaffade jag ett till spö för vertikalfiske för att även sonen ska kunna fiska när vi är ute. Det blev ett Fox Vertical Pro, som i Fiskefebers test beskrevs som "elektriskt" och "i en klass för sig". Visst är det bra, men ärligt talat tycker jag att Cobra't fungerar ungefär lika bra, vilket nog bara visar vilket bra vertikalspö det är, men till en tredjedels pris jämfört med ett Vertical Pro. Jag känner hugg och nafs med båda spöna. Det skiljer 20 gram i vikt mellan spöna till fördel för Vertical Pro-spöt, men det som avgör hur trött handleden blir efter en dags fiske är även jiggens vikt och hur man sitter vid fisket.

Kjellberg
2008-04-21, 16:40
Kjellis snacka med min polare ola han har ett sådant till shyst pris om du är intresserad?

14-21 är lite lite vill ha upp till 30. men tack för tipset.

Kjellberg
2008-04-21, 16:45
Ja, det gör det. Vertical Pro från Fox fick absolut bäst testresultat, har själv köpt ett sånt och fiskat en del med det. Har du tänkt dig att fiska gös är det ett kanonalternativ.
Har iof för mig att walker oxå fick bra i testet. Vad är det du inte är nöjd med?

Skitfiske! :fiska2:

//David

vilka betes vikter finns det spöt för?
Bft fungerar bra till ytfiske men till vertical fiske tycker jag det är svårt att känna jiggen och botten kontakt.mest tror jag det hänger på att bft har en trigger " i vägen" vid rullen.men det kan nog vara en smak sak vilket spö som man trivs med!

Kjellberg
2008-04-21, 16:51

vad kallas han på fiskesnack eller har du ngt nummer om man ändrar sig.?!
har du fått ngt kul på kroken annars?

hellhammer
2008-04-28, 11:28
PÅK vilket cobra ? delbara eller det odelade?.Är det någon som provat ett delbart ? .

CX
2008-04-28, 11:31
Jeg har ikke prøvet det direkte til VJ, men til alm. jig fiske er Savage Gear Butch Light stængerne super.

JiBbR
2008-05-11, 16:24
abus nya diamondcrest -35g är kanoners!!

bullenskompis
2008-08-15, 19:49
Jag kör med Savage Gear´s Bushwacker 15-40 och jag är nöjd med det, kompisen använder samma märke fast Vertical Optimizer 15-50 och Power Pro 0.10. Vi har också börjat använda samma grejor till det vanliga jiggfisket och märkt vad häftigt det är med ett kortare, styvare spö. Varenda litet nafs känns... Det gamla jiggspöet känns plötsligt sladdrigt.

bullenskompis
2008-08-15, 19:53
Oops! Såg nu att det handlade om spinnspö... Nåväl, till haspel trivs vi med vår utrustning:oj:

mascot
2008-12-02, 23:03
abus nya diamondcrest -35g är kanoners!!

Hmm. Hade ett kvar i butiken och kände på det idag... Urk, vad svampigt det var. Tanken som slog mig direkt "hur f-n ska man kunna få någon som helst känsla och finlir med det här?"

Coppens eller Shimanos vertikalspö är det enda som gäller. Rapp snabb, styv toppaktion.

Var och klämde på Coppens vertikalspö efter Push-Ups rekommendation. Satan i gatan underbart spö...

Megaforce och Coppens spö blir det för mig.b

JiBbR
2008-12-02, 23:44
sphire crest mena ja:P

JONNIE ROCKER
2008-12-03, 02:21
Shimano SpeedMaster jigging/jerk 7-28gr,, mycket trevligt på alla sätt

mascot
2008-12-03, 14:08
Shimano SpeedMaster jigging/jerk 7-28gr,, mycket trevligt på alla sätt

Ja, verkligen ett kanonspö. Tyvärr har det ingen trigger och är väl byggt för haspel?