Visa fullständig version : Jerkbaitspö haspel????
Tjena!
Tänkte prova på jerkbait. Har inte lust att lära om mig på multirulle och vill inte lägga ut nån förmögenhet på nya grejor.
Därför hade jag tänk investera i ett kort stumt spö som jag kunde använda för jerkbaits tillsammans med en av mina haspelrullar.
Jag är medveten om att det inte är optimalt. Fiskar inte Gädda mer än några gånger per år så det får duga för min del!
Nån som har nåt tips om vad man skall köpa?
Ingen som har nåt begagnat att sälja?
Tack på förhand!
danbanan
2008-04-21, 12:32
om du bara vill testa så skaffa lite mindre jerkbeten och pröva med ett av dina vanliga spön (helst det styvaste). Blir du imponerad råder jag dig att köpa ett standardspö för jerk typ buster stiff. De är billiga (runt 700:-) och mycket bra. Multirulle lär du dig efter en dag på bryggan
Alessandro
2008-04-21, 14:27
Rozenmeijer har fina haspeljerk spön.
Alessandro
2008-04-21, 14:43
Stavade fel, Rozemeijer menade jag, http://www2.sportfiskehornan.se/products.php?caid=56
Finns stora gäddfiskare som Jesper "Jeppan" Lönnkvist som kör enbart haspel på jerk, funkar kanon...
www.savage-gear.com kolla "extreme spin" 7' och kastvikt upp till 150, alt 80g
Tack David!
Såg att söder-sportfiske i Stockholm har dem....Blir till att åka förbi och känna :-).
ZanderAngler
2008-04-21, 16:46
Vad rekomderar ni för haspel rulle? .. beten upp till 100 g
Henrik Nordberg
2008-04-21, 16:55
Shimano Stella :)
Alessandro
2008-04-21, 16:55
Har en Okuma Eclipz 90, som jag kastat beten upp till 135 gram med.
Hur långlivad den är vet jag inte ännu, men "billig" i sammanhanget på runt tusingen.
högarodd
2008-04-21, 17:32
Shimano super 4000 GT rulle med prologic savagear predator 8 tums spö 30-90 gram funkar kanon för mig
Vad rekomderar ni för haspel rulle? .. beten upp till 100 g
Ja en Stella i 4000 storleken skulle nog funka bra för det är en stabil å rejäl rulle! =) Men rotorn och backspårrslager samt drev lär nog flyga i små bitar på den med efter ett tag? Skulle inte välja att "jerka" med en haspel å 100 gr drag! Till lättare drag så funkar det nog okej eller hjäpligt men kontakten och känslan till betet minskar ju med en haspelrulle jämfört med en mullti!
engqvist
2008-04-21, 19:54
Shimano Stella :)
En rulle för nästan 7000 för en nybörjare. Vet inte om det är så smart. Då måste man vara tät. Antar att det var ett skämt...
Gotefunk
2008-04-21, 21:42
Ja, varför rekomenderar man det dyraste för en som vill testa på??
ZanderAngler
2008-04-21, 22:52
Det är till och med en dyr rulle som fiskar ofta. 7 laxar för en rulle.. ja du..
Köpta några begangnade Super Aero GT 2500 för ett tag sedan... Jag offrar en av dem :-)
Spöt ser ut att bli ett Savagegear MP Predator 8' 30-90g.
Kommentar?
Alternativt, så kig her: http://www.savage-gear.com/productBig.asp?id=265&site=Picturegallery
Alessandro
2008-04-22, 15:57
En rulle för nästan 7000 för en nybörjare. Vet inte om det är så smart. Då måste man vara tät. Antar att det var ett skämt...
Flesta köper direkt ifrån USA, då blir det dyrare. Men visst, Shimano Stella är dyr och bra, för jerkfiske duger nog en Okuma Eclipz utmärkt.
Alessandro
2008-04-22, 16:00
Ja en Stella i 4000 storleken skulle nog funka bra för det är en stabil å rejäl rulle! =) Men rotorn och backspårrslager samt drev lär nog flyga i små bitar på den med efter ett tag? Skulle inte välja att "jerka" med en haspel å 100 gr drag! Till lättare drag så funkar det nog okej eller hjäpligt men kontakten och känslan till betet minskar ju med en haspelrulle jämfört med en mullti!
Kastat med en 135 grams popper med en Okuma Eclipz 90 och haft en del hårda hugg ifrån barracudor upp till 8-9 kilo. När du vevar snabbt med en popper och får såna hugg då kan du räkna ut att belastningen blir hård.
pepp-robert
2008-04-22, 16:19
Ni som kastar tunga drag me haspel upplever ni inte att flätlinan skär in i fingret? Det gjorde jag iaf när jag testade jerka med haspel i en nödsituation :) I övrigt gick det faktiskt otroligt bra.
Alessandro
2008-04-22, 16:26
Med fegis handske typ denna på kasthanden, http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5589&sub=0&page=1
så tycker jag det funkar OK.
Kastat med en 135 grams popper med en Okuma Eclipz 90 och haft en del hårda hugg ifrån barracudor upp till 8-9 kilo. När du vevar snabbt med en popper och får såna hugg då kan du räkna ut att belastningen blir hård.
Ja att det blir en högbelastning av det kan jag tänka mig! =) Men det är ändå dom frekvänta start å stoppen i samband med rycken som tär mest på rullarna ! Oavsett vilken rulltyp man använder fast mest påfrestning blir det på en haspelrulle!
Alessandro
2008-04-22, 17:50
Vet inte om det är så att multirullar tål mer, en överdimensionerad rulle för jerk
som haspeln Okuma Eclipz 90 med linkapacitet, 370meter 0,5mm tål nog mer en än en liten multi.
Har kvaddat en liten shimano multi på HÖ fiske med flätlina, det funkar ju lite som jerkfiske med start- och stopp, knyck på betena.
Vet inte om det är så att multirullar tål mer, en överdimensionerad rulle för jerk
som haspeln Okuma Eclipz 90 med linkapacitet, 370meter 0,5mm tål nog mer en än en liten multi.
Har kvaddat en liten shimano multi på HÖ fiske med flätlina, det funkar ju lite som jerkfiske med start- och stopp, knyck på betena.
Klart det är skillnad på olika mulltirullar ang hållbarheten å robustheten likväl som det är skillnad på samma saker när det gäller olika hasplar! Men om du tar och jämför tekniken mellan haspel å mullti så går linan in rätt mot spolen på mulltirullarna medans haspelrullarna bryter linans riktning åt sidan och sen rundar lintrissan tillbaka! Bygelarmen och rotorn å spolen ska ta upp all den kraft som blir och detta sliter mer och blir en större påfrestning av alla brytningar som ska ta upp kraften från ett tungt drag tex! Och ska man då utsätta dessa punkter för kraftiga ryck samtidigt så förstår du själv att en mullti är mera lämpad för tunga å kraftiga påfrestningar än en haspelrulle! Bortser man från detta med tekninkens fördelar så kan man använda å fiska med vilken rulle som helst! Men jag har iaf aldrig sett en 10 tons lyftkran som "hasplar" upp wiren! Den lindas på och lindas av...= mullti! =)
Alessandro
2008-04-22, 18:13
Hmm, många som kör surfcasting kör med haspel, jo, jag kör både och, älskar min UT trimmade 5500:a, men växlar mellan båda.
En stor belastning som du glömmer bort är trassel, då rycker det rejält i en multirulle och betydligt mindre på en haspel.
Hmm, många som kör surfcasting kör med haspel, jo, jag kör både och, älskar min UT trimmade 5500:a, men växlar mellan båda.
En stor belastning som du glömmer bort är trassel, då rycker det rejält i en multirulle och betydligt mindre på en haspel.
Ja nu är väl inte surfcasting det samma som jerk som det handlade om? Och hasplar å löslina under frekvent hemtagning går dåligt ihop blir lätt lösa linvarv som kan ställa till strul med att ett litet eller stort "nystan" kan fara ut vid ett kast!
Trassel på en UT trimmad 5500 ??? Det kan väl inte vara möjligt måste vara SBS isf! =)
RobRaven
2008-04-23, 01:01
http://www.fishonnet.se/product_info.php/cPath/1_16/products_id/376
finns det någon film eller videoklipp han är med i så man får se hur han hanterar det med haspelspö?:D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.