handdator

Visa fullständig version : Batteri laddare?!



Kjellberg
2008-04-27, 00:53
Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?

Thomas Pettersson
2008-04-27, 01:30
Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?

Det här blir inte riktigt svar på din fråga och jag är verkligen ingen expert på detta men en sak vet jag och det är att batterier absolut aldrig ska laddas ur helt innan dom laddas (vare sig om det är mha generatorn eller laddare).
Batterier som är laddats ur helt kan skadas och i värsta fall går dom aldrig att ladda upp igen. Har hänt mig...
Du kommer säkert få bra svar om bra laddare snart
/Thomas

Snus
2008-04-27, 01:53
Jag använder en Ctek XS7000 till mitt 120AH batteri fungerar hur bra som helst. Kopplar in den så fort jag kommer hem och låter den stå på till nästa gång jag ska ut. Hur ofta är dina batterier helt tomma? mitt brukar vara halv urladdat efter en dagsfiske.

Rospigg
2008-04-27, 10:01
Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?

Ctek 7 A räcker bra då det är nästan omöjligt att dra ur ett btteri mer är 40% av kapaciteten så får den stå på över natten så är det bra med ström i Dina batterier!!

Vad kör Du som går på 24V? för det lär det ju bli om dem är seriekopplade!

CA
2008-04-27, 10:51
Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?

Hej! Hur är det igentligen med ihopkopplingen av dom båda batterierna? Har du dom i serie och kör med 24 volt så har du ändå bara 75 amp kapacitet och 75 amp att ladda! Har du dom paralellkopplade och har 12 volt ut så har du förstås 150 amp att bruka å sen ladda upp! =)

Flodström
2008-04-27, 23:55
Kör du 24V system så kan du inte använda CTEC-laddare (men du kan ladda med två laddare). Men om du har ett 12V system då har du många CTEC laddare att välja på. Det hela är väll mest en fråga om hur fort du vill att laddaren skall ladda upp batteriet.
7A laddaren har väll en rimlig laddningstid men har du 2 12V batterier paralellkopplade kan du behöva en större. CTEC har flera typer av större laddare, från 14A upp till 25A laddningsström. Finns ingen anledning till att köpa billig laddare på Biltema. En CTEC ser till att du får batteriet re-konditionerat först innan laddningen börjar (löser upp blysulfatet) och överladdar alldrig ett batterisystem. Satsa på CTEC och du får ut fler Ah ur batteriet samtidigt som livslängden blir bevarad.
M200 (14A laddningsström) verkar lovande. Marin typ men jag har inte en aning om vad dom kostar.

Ola
2008-04-28, 00:38
Kjellberg menar nog att de är kopplade parallellt, och skälet till det är att det är lättare att kånka på 2 mindre batterier än 1 stort då de tas med hem efter varje fisketur.

Danne67
2008-04-28, 08:10
Kör du 24V system så kan du inte använda CTEC-laddare (men du kan ladda med två laddare). Men om du har ett 12V system då har du många CTEC laddare att välja på. Det hela är väll mest en fråga om hur fort du vill att laddaren skall ladda upp batteriet.
7A laddaren har väll en rimlig laddningstid men har du 2 12V batterier paralellkopplade kan du behöva en större. CTEC har flera typer av större laddare, från 14A upp till 25A laddningsström. Finns ingen anledning till att köpa billig laddare på Biltema. En CTEC ser till att du får batteriet re-konditionerat först innan laddningen börjar (löser upp blysulfatet) och överladdar alldrig ett batterisystem. Satsa på CTEC och du får ut fler Ah ur batteriet samtidigt som livslängden blir bevarad.
M200 (14A laddningsström) verkar lovande. Marin typ men jag har inte en aning om vad dom kostar.

hej

C-tek har även en laddare för 24v, heter Multi XT 14000. Ligger dock på 3000 kr.

/D

Kjellberg
2008-04-28, 15:53
Ctek 7 A räcker bra då det är nästan omöjligt att dra ur ett btteri mer är 40% av kapaciteten så får den stå på över natten så är det bra med ström i Dina batterier!!

Vad kör Du som går på 24V? för det lär det ju bli om dem är seriekopplade!

serie kopplade var inte det jag menade utan att det var ihop kopplade så att jag har 150 amp sammlagt. Om man bara kan dra ur ett batterie max 40% lär en 7 a ctek räcka.Låter konstigt i mina öron.Vad beror det på?

Rospigg
2008-04-28, 16:35
serie kopplade var inte det jag menade utan att det var ihop kopplade så att jag har 150 amp sammlagt. Om man bara kan dra ur ett batterie max 40% lär en 7 a ctek räcka.Låter konstigt i mina öron.Vad beror det på?

Misstänkte att det var så Du menade men ville iaf kolla.

Det beror på att sedan sjunker volttalet och förbrukaren börjar fungera dåligt eller slutar fungera helt och då säger man att batteriet är tomt men så är det inte riktigt, det är bara att volttalet inte räcker för at driva förbrukaren fullt ut.

skulle Du kunna dra ur ett batteri totalt så skulle det ta så mycket stryk att det inte skulle bli långlivat och inte tåla många upp/urladdningar så var glad att det funkar som det gör :fiska1:

manged_71
2008-04-28, 17:26
Kopierat från Waecos hemsida...

Fördelen med denna laddare är att den inte tappar effekt när den blir varm!

"Två laddare i en!

Snabb och smidig laddning
Våra MOBITRONIC batteriladdare har bytt namn till WAECO PerfectCharge. De uppskattas framför allt för sin snabba och skonsamma laddning, samt sin mycket höga driftsäkerhet. IU1512, IU1524 och IU2512 laddarna levereras alltid med extra utgång för startbatteriet. Utöver en eller två utgångar på respektive laddare finns en mindre utgång som ger max. 1 A för underhåll av startbatteriet, två laddare i en! På WAECO PerfectCharge IU4512 och IU2524 finns hela tre utgångar till separata batterikretsar. Självklart behöver man bara koppla in en utgång. Har man flera kretsar inkopplade laddas alltid den sämsta kretsen först till jämnvikt uppnåtts, då laddas samtliga grupper upp till fulladdat.

Modifierad IU0U-laddningskaraktäristik
"Sleep mode" för helt tyst nattdrift
Omställbar mellan 14,4 V och 14,8 V slutspänning
Slutspänningsfasen justerbar mellan 4 och 8 timmar
Fjärrkontroll och temperatursensor finns som tillbehör
Passar alla typer av blybatterier (våt, Gel och AGM)
Kontinuerlig maxeffekt kan tas ut vid användning som nätaggregat
Laddar vid nätspänning ner till 180 V"[/I][/I]

Flodström
2008-04-28, 23:57
serie kopplade var inte det jag menade utan att det var ihop kopplade så att jag har 150 amp sammlagt. Om man bara kan dra ur ett batterie max 40% lär en 7 a ctek räcka.Låter konstigt i mina öron.Vad beror det på?

Kör du som jag misstänkte (parallellkopplade) så är en 7A CTEC i minsta laget. Speciellt om du är ute länge och drar ur 50-70% av kapaciteten. då räcker inte 7A laddningsström om du skall ut nästa dag igen. Då behövs en 14A-25A laddare och M200 låter vettig (14A). Men CTEC har andra laddare på 15A-25A men du får checka priserna på dem olika modellerna. Tänk på att laddaren är den som skyddar batteriet men kan också vara den som förstör batteriet.

CA
2008-04-29, 00:34
Kopierat från Waecos hemsida...

Fördelen med denna laddare är att den inte tappar effekt när den blir varm!

"Två laddare i en!

Snabb och smidig laddning
Våra MOBITRONIC batteriladdare har bytt namn till WAECO PerfectCharge. De uppskattas framför allt för sin snabba och skonsamma laddning, samt sin mycket höga driftsäkerhet. IU1512, IU1524 och IU2512 laddarna levereras alltid med extra utgång för startbatteriet. Utöver en eller två utgångar på respektive laddare finns en mindre utgång som ger max. 1 A för underhåll av startbatteriet, två laddare i en! På WAECO PerfectCharge IU4512 och IU2524 finns hela tre utgångar till separata batterikretsar. Självklart behöver man bara koppla in en utgång. Har man flera kretsar inkopplade laddas alltid den sämsta kretsen först till jämnvikt uppnåtts, då laddas samtliga grupper upp till fulladdat.

Modifierad IU0U-laddningskaraktäristik
"Sleep mode" för helt tyst nattdrift
Omställbar mellan 14,4 V och 14,8 V slutspänning
Slutspänningsfasen justerbar mellan 4 och 8 timmar
Fjärrkontroll och temperatursensor finns som tillbehör
Passar alla typer av blybatterier (våt, Gel och AGM)
Kontinuerlig maxeffekt kan tas ut vid användning som nätaggregat
Laddar vid nätspänning ner till 180 V"[/I][/I]
Ja det låter ju fint som snus allt det där! Men Ctec laddarna sköter allt det där plus lite som är nyttigt för batteriet helt automatiskt med bara två utgångar samt är tysta under hela tiden! =) Fast använda dom som nätaggregat vet jag ju inte om dom är lämpade till ? Dom är gjorda för att vara väldigt bra batteriladdare! Klart slut! =)

manged_71
2008-04-29, 21:12
Ja det låter ju fint som snus allt det där! Men Ctec laddarna sköter allt det där plus lite som är nyttigt för batteriet helt automatiskt med bara två utgångar samt är tysta under hela tiden! =) Fast använda dom som nätaggregat vet jag ju inte om dom är lämpade till ? Dom är gjorda för att vara väldigt bra batteriladdare! Klart slut! =)

Som du skrev, "samt är tysta hela tiden"! Det innebär att värmen som laddaren ger inte kan ta vägen någonstans, utan stannar kvar innanför skalet. Kontentan av det blir att kapaciteten halveras efter ett par timmar, och resten kan man ju räkna ut själv...

Flodström
2008-04-29, 23:15
Som du skrev, "samt är tysta hela tiden"! Det innebär att värmen som laddaren ger inte kan ta vägen någonstans, utan stannar kvar innanför skalet. Kontentan av det blir att kapaciteten halveras efter ett par timmar, och resten kan man ju räkna ut själv...

CTEC laddarna är inte några vanliga linjära laddare med en massa effektförluster.

En laddare som laddar, säg CC, 14A (max ca 14,4V innan CV inträder) så har den en total effektförbrukning på ca 200W. om laddare har en verkningsgrad på ca 40-50% (linjär laddare) så producerar den ca 200W som skall kylas bort och till det behövs det en fläkt som naturligtvis inte är tyst.

CTEC är switchade laddare (SMPS) med hög verkningsgrad =små effektförluster.
Et riktigt dimensionerad och konstruerat switchad laddare har nästan inte effektförluster och det räcker med att leda värmen ut till aluminiumhöljet så kyler luften laddaren.
En switchad laddare kan ha en verkningsgrad på mellen 85-95% och det håller effektförlusterna nere. Behövs inga bråkiga fläktar.

Dessutom så reconditionerar CTEC batteriet före den egentliga laddningen tar vid. Har batteriet blivit djupurladdat till sufateringen har inträtt så löser laddaren upp det. Efter denna fas startar huvudladdningen (bulk charge) Det gör att batteriladdaren laddar batteriet i flera faser än som är vanligt med linjära som vanligtvis bara har en, två eller max tre faser.

Det kan också finnas en överlagrad växelström på utgången av billiga linjära laddare. Den är med på att förstöra ett blybatteri och hindrar att batteriet får full kapacitet. Du har alltid ett halvdassigt batteri med den typ av laddare till trots för att batteriet kanske inte är äldre än max ett år.

Billiga laddare (huvuddelen linjära) förstör också batteriet om det lämnas obevakat och laddaren får stå lite längre än vad en uppladdning tar. Då kokar batteriet "bort" så att säga. Det som sker är at dem positiva plattorna sakta men säkert förvandlas till blyoxid (e.g. Blysuperoxid/PbO2) och det kan rätt och slätt bli avbrott i plattornas strömbanor. Ett sådant batteri är då förstört, även om det laddats för första gången.

En CTEC kan stå på i åravis utan att förstöra batteriet.

CA
2008-04-29, 23:23
Som du skrev, "samt är tysta hela tiden"! Det innebär att värmen som laddaren ger inte kan ta vägen någonstans, utan stannar kvar innanför skalet. Kontentan av det blir att kapaciteten halveras efter ett par timmar, och resten kan man ju räkna ut själv...
Ja men har du mätt upp verkningsgraden på ctec laddarna så du vet att dom tappar å förlorar kapacitet efter en längre stunds laddande ? Används Mosfet transistorer i den sekundära delen samt att den primära nätdelen är switchad så blir det väldigt få förluster som påverkar laddningsfasen negativt ! Dom flesta batteriladdare har vanligtsvis järnkärnetransformator för att omvandla starkströmen till svagström och dom tappar förlust i samma takt som dom börjar utveckla värme för då tappar dom sitt magnetfält och sen blir även dioderna som fixar till likströmmen varma å även dom behöver ju då kylas ner för att inte spricka tex! =) Mig vetligen så har inte Ctec laddarna denna " uråldriga" teknik ! Men jag har inte märkt av att dom laddar sämre eller långsammare om dom står varmt eller kallt! Däremot så tar det ju längre tid att ladda ett blycellsbatteri när det är kallt! =)

CA
2008-04-29, 23:25
CTEC laddarna är inte några vanliga linjära laddare med en massa effektförluster.

En laddare som laddar, säg CC, 14A (max ca 14,4V innan CV inträder) så har den en total effektförbrukning på ca 200W. om laddare har en verkningsgrad på ca 40-50% (linjär laddare) så producerar den ca 200W som skall kylas bort och till det behövs det en fläkt som naturligtvis inte är tyst.

CTEC är switchade laddare (SMPS) med hög verkningsgrad =små effektförluster.
Et riktigt dimensionerad och konstruerat switchad laddare har nästan inte effektförluster och det räcker med att leda värmen ut till aluminiumhöljet så kyler luften laddaren.
En switchad laddare kan ha en verkningsgrad på mellen 85-95% och det håller effektförlusterna nere. Behövs inga bråkiga fläktar.

Dessutom så reconditionerar CTEC batteriet före den egentliga laddningen tar vid. Har batteriet blivit djupurladdat till sufateringen har inträtt så löser laddaren upp det. Efter denna fas startar huvudladdningen (bulk charge) Det gör att batteriladdaren laddar batteriet i flera faser än som är vanligt med linjära som vanligtvis bara har en, två eller max tre faser.

Det kan också finnas en överlagrad växelström på utgången av billiga linjära laddare. Den är med på att förstöra ett blybatteri och hindrar att batteriet får full kapacitet. Du har alltid ett halvdassigt batteri med den typ av laddare till trots för att batteriet kanske inte är äldre än max ett år.

Billiga laddare (huvuddelen linjära) förstör också batteriet om det lämnas obevakat och laddaren får stå lite längre än vad en uppladdning tar. Då kokar batteriet "bort" så att säga. Det som sker är at dem positiva plattorna sakta men säkert förvandlas till blyoxid (e.g. Blysuperoxid/PbO2) och det kan rätt och slätt bli avbrott i plattornas strömbanor. Ett sådant batteri är då förstört, även om det laddats för första gången.

En CTEC kan stå på i åravis utan att förstöra batteriet.
Hej vad bra du skrev ut denna mer utförliga förklaring! Då var ju mitt fjuttiga inlägg nu rätt onödigt! =)

Flodström
2008-04-29, 23:40
Hei Martin.
Nej, inga inlägg är onödiga tycker jag. Bra att veta vad för kunskapsnivå folk har i en diskussion.

Sen ett litet tips, ett blybatteri kan aldrig snabbladdas. Det måste laddas i ca 8-12 tim. för att nå full kapacitet. Anledningen är att den sista fasen, de sista 20-30% av kapaciteten tar lång tid att få in i batteriet. Snabbladdning kan bara föregå vid en polspänning på max 13,8-14V (på en 12V ack) annars kokar batteriet våldsamt.