handdator

Visa fullständig version : Ålafiske

atterklev
2003-09-08, 10:50
Var ett gäng som var ute och ålafiskade i lördags kväll / natt. Vi anlände till en ny plats, mysigt med stolar/bord och givetvis en grillplats.

Ingen mäskning innan fisket, och vi var väl lite högljudda till 22:15, men sedan så satte ålen igång. Med min vanliga tur så blir det givetvis problem - sambon har första ålen på och den går in och ställer sig i vassen - ingen håv, inga stövlar.
Ål Nr 1vrider loss kroken.

15minuter senare - äntligen min tur, spöet vippar på rejält, (quivertip), gör mothugg och krokar - känns som ett klart PB. Drillar ett par minuter, ser den komma upp till ytan. Min sambo går ned i vattnet med gortex kängor - "Jag tar inte i den" - hehe. Lyfter den i linan och vad händer med Ål Nr 2 - jo dålig knut och ännu en ål simmar mot sin frihet lite tidigare än beräknat.

Det bästa av allt - efter detta kommer vi på att vi trots allt har en håv med oss - men då är det för sent. ;)

Blir ett nytt försök i kväll med farsan - är det någon som har flyt så är det han.

Jag siktar på nytt PB, vilket inte borde vara några problem (500g) hehe :)

Ålarna tog på mask, men vi hade hugg på räka också - dock så "försvann" dessa lite väl lätt från kroken, kanske bäst att fästa med gummiband eller liknande?

El Crapone
2003-09-08, 12:12
Haha, så dåligt =)
Lycka till ikväll då!

Majakovskij
2003-09-08, 12:31
Originally posted by El Crapone
Haha, så dåligt =)
Lycka till ikväll då!

Skitfiske heter det!

atterklev
2003-09-08, 14:18
Catch - vilken snäcka på bild!!
Har du inget större exemplar av den?

hehe ;)

Majakovskij
2003-09-08, 14:43
haha nä

Quivertip
2003-09-08, 15:02
Träning ger erfarenhet. Kul att skicka bruttan i plurret utan håv. Hon kanske é van å hålla i dom grovlekarna med händerna... ;-))

atterklev
2003-09-08, 16:18
Är så jobbigt att ta ål i håv, de är ju helt makalösa på att slingra sin in i maskorna och sedan är det bara till att ta fram kniven och börjar göra större hål i håven.

Har funderat på att köpa en riktig håv, finmaskig knutlös - men hade lite annat som jag investerade i. - Är ju inte gjord av pengar!

Men ikväll åker gamla Bettan-håven med + gummistövlar, skall ta mig f-n inte tappas något idag!

Kanske blir en ål till julabordet, kan ju inte alltid köra C&R ;)

Bud på att köpa fiskekort också, trodde inte det fanns något där jag fiskade - men man lär så länge man lever. :)

Quivertip
2003-09-10, 07:51
Fiskar du mycket ål så rekomenderar jag dig till att investera i en stor karphåv. Ca: 5-600:- Jultomten kommer ju snart och det är ju ett fiskeår nästa år oxå...

atterklev
2003-09-10, 08:12
Jo, har funderat på att köpa en sådan - men tyckte som du säger att "säsongen" lider mot sitt slut - och som sagt tidigare - är inte gjord av pengar.

Blir en lagom stor "karphåv" nästa säsong
- bra idé det där med julkapp .)

minken
2003-09-14, 10:28
kanske skulle försöka knyta riktiga knutar nästa gång.. ;)