handdator

Visa fullständig version : Gäddmetetafs

ljohan
2003-09-08, 15:32
Jag har Berkley wirelås, Berkley wire och Lekande.

Någon som har tips om sidor som utförligt beskriver hur man gör ståltafsarna eller någon som orkar beskriva?

Unregistered
2003-09-08, 17:49
Ar det den du undrar om? hur du far dit den bra?

Jenk

ljohan
2003-09-08, 17:51
Originally posted by Unregistered
Ar det den du undrar om? hur du far dit den bra?

Jenk

Exakt, man vill ju inte förlora ett misstänkt PB som Bergman :)

Unregistered
2003-09-08, 18:17
Ska tanka pa saken och se om jag kan fa ner det i ord sa du fattar. Hur var grejorna annars?

Jenk

ljohan
2003-09-08, 18:21
Ska tanka pa saken och se om jag kan fa ner det i ord sa du fattar. Hur var grejorna annars?

Jenk

Krokarna var sylvassa, mycket bra.
I övrigt verkade det helt okej.
Ganska lätta flöten, ett på 10 och ett på 15 gram.
Men ska väl räcka?

ljohan
2003-09-08, 18:23
Såhär långt har jag kommit i alla fall :(
Bild:
http://hex.pulia.nu/pictures/public/Fishing/Utrustning/gaddmete/DSCF0006.JPG

Unregistered
2003-09-08, 18:34
Japp, kanske i lattaste laget men nasta storlek var 30 gram.

ljohan
2003-09-08, 18:36
Japp, kanske i lattaste laget men nasta storlek var 30 gram.
klimps = wirelås?
Vad för slags tång ska jag klämma åt den med?
Far min har en stor samling med olika :)

Den övre kroken, hur fäster jag den?
Ska jag låta den pendlas fritt på wiren?

Bergman
2003-09-08, 18:37
Skapligt bra kamera !

Mitt PB rök nog pga att jag klämt låsen med fel typ av tång tyvärr. Numer kör jag Pro Leader men ska testa wirevarianten igen när jag vet exakt hur jag ska låsa den.

Unregistered
2003-09-08, 18:45
De flesta funkar, men klam inte for hart. Angaende mellankroken sa drar jag pa 2 climps till sedan wiren genom kroken drar wiren genom bada climpsen, sedan tillbaka igenom igen (lite trangt men det funkar) Knipsar at. Fattar du lite svart att forklara!

Jenk

ljohan
2003-09-08, 19:11
hmmm..
såhär?
http://hex.pulia.nu/pictures/public/Fishing/Utrustning/gaddmete/tafs.JPG

Bergman
2003-09-08, 19:13
Ojj jäklar vad långt du har mellan krokarna. ;)

Jag brukar ha 4-7 cm mellan mina och det har funkat bra.

ljohan
2003-09-08, 19:17
Originally posted by Bergman
Ojj jäklar vad långt du har mellan krokarna. ;)

Jag brukar ha 4-7 cm mellan mina och det har funkat bra.
Jag har inte klämt åt något alls nu så :)
Det justerar jag sen när jag vet hur jag ska fästa allt :)

Men den övriga ändan som inte något är fäst i ska den tillbaks genom låshylsorna igen?

Foppa
2003-09-08, 19:19
Jag trär igen wiren 3 ggr genom crimpen vid mellankroken (se bilden)

Jag klämmer år med en slö avbitartång på tre ställen på crimpen (som rekomenderat på 7strandpaketen)

Hehe, första crimpet blev lite stort på bilden, men det är för att det ska synas bättre :)

El Crapone
2003-09-08, 19:21
Han kanske kör med jättemörtar =)
Det går väll att klämma åt wirelåsen med en vanlig avbitartång? Det gör iaf jag.. bara man inte klämmer för hårt.

Mange Wiberg
2003-09-08, 19:22
att du orkar rita anders men dt e bara bra:D

ljohan
2003-09-08, 19:29
hmm.
Okej.
Nya bilder (nya försök):

http://hex.pulia.nu/pictures/public/Fishing/Utrustning/gaddmete/tafs2.JPG
http://hex.pulia.nu/pictures/public/Fishing/Utrustning/gaddmete/tafs3.JPG

Foppa
2003-09-08, 19:32
Det ser bra ut Johan!

ljohan
2003-09-08, 19:34
Originally posted by Foppa
Det ser bra ut Johan!
Trevligt, tack för hjälpen.
Ska in i tångdjungeln i garaset nu då.

Har du något tips på hur jag ska testa ifall den håller?

Foppa
2003-09-08, 19:36
Tja... fäst bakre kroken i nått (säng, byrå etc) och dra så hårt du kan :D

OBS! risk att kroken rätas....

Mange Wiberg
2003-09-08, 19:36
viken krok stl e dt på dem där??!!

gretko
2003-09-08, 19:59
Jag måste fråga... :) Vad har du för kamera?

ljohan
2003-09-08, 20:03
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
viken krok stl e dt på dem där??!!
1/0 tror jag

ljohan
2003-09-08, 20:05
Originally posted by gretko
Jag måste fråga... :) Vad har du för kamera?
För att skryta lite så är närbilderna inte speciellt i närheten vad dom kan bli :))
Kan köra med annan belysning och utan blixt så blir det kanon.
En Fujifilm Finepix 2600Zoom är det.
Det är dock ingen proffskamera.
Budgetmodell så vitt jag vet.

gretko
2003-09-08, 20:11
Hmm... Ok.. Finepix-serien är ju bra.

Foppa
2003-09-08, 20:13
1/0 är för stort!

8-4 är lagom för gädda!

DanneStock
2003-09-08, 20:17
Ok, några tips bara: Du kan gå ner massor i krokstorlek. Till mettafsar blir det bättre om du tvinnar vajern. Kör med typ Drennans 7Strand eller FOX Easy Twist. Alternativt kan du köra med ett knytbart tafsmaterial som ProLeader eller Suprastress. Om du ändå vill köra med grejorna du har så gäller det att ha en riktigt smal tång så att du kan knipsa på flera ställen. Tänk också på att inte knipsa åt precis i kanterna, då skadar du vajern.

Unregistered
2003-09-08, 20:18
Ar owner krokar fan det basta man kan ha och typ fyror.

MVH

jenk

Unregistered
2003-09-08, 20:23
Jag tycker climps ar precis lika bra som att tvinna egna tafsar. Folk daltar for mycket och kor i allmanhet med for latta grejor i Sverige. Har en gadda val bestamt sig for att smalla pa sa fjuttar den inte. Manga tappar gaddor for att de kor med 15-20 pounds tafsmaterial och inte grovre. Tror ni de verkligen bryr sig? nar annars de kan attckera en orange plastbit i vattnet med 2/0 krokar pa?

MVH

Jenk

Unregistered
2003-09-08, 20:27
Darts gaddmete paket t.e.x har vardelosa krokar som man rycker av efter ett par mothugg. For klen skit helt enkelt.

Jenk

ljohan
2003-09-08, 20:39
Jag har riggat ihop hela metpaketet nu.

Tafsen till metet höll jättebra. Testade att lyfta en verktygslåda med den. Det enda negativa var att den rubbades lite och nylonen blev lite skadat.

Länkar in ett par bilder strax.

jenk. flötesstoppen du skickade med var ju skitsmidiga, tack.

Proleadertafsarna, är inte dom väldigt känsliga för att bli avskavna?
dvs, bra dragstyrka men dålig slitagestyrka.
Som flätlinan :/

Unregistered
2003-09-08, 20:42
De funkar battre pa flatlina an gummistoppers som pajar.

Jenk

ljohan
2003-09-08, 20:54
Här kommer lite bilder:
http://hex.pulia.nu/pictures/public/Fishing/Utrustning/gaddmete/2/

Foppa
2003-09-08, 20:57
Lite kort tafs kanske... jag gör dem 50-60 cm.. sällan nödvändigt, men man kan aldrig vara för säker :)

Hur mycket vägde verktygslådan?

Och var det en en gummipärla och inte en plaspärla som satt mellan sänket och tafsen? om det är en plastpärla gör den inte särskilt mycket nytta...

ljohan
2003-09-08, 21:05
Originally posted by Foppa
Lite kort tafs kanske... jag gör dem 50-60 cm.. sällan nödvändigt, men man kan aldrig vara för säker :)

Hur mycket vägde verktygslådan?

Och var det en en gummipärla och inte en plaspärla som satt mellan sänket och tafsen? om det är en plastpärla gör den inte särskilt mycket nytta...

Någon mjukare plastmodell. Blir nog av att köpa i gummi istället.

Angående tafsen, mjo. Höftade lite fel när jag klippte till en bit :)

Verktygslådan vägde uppskattningsvis 10-15kg

Push-Up
2003-09-08, 21:27
Kan bara instämma med det jenk skriver, underdimensionera inte materialet vid fiske efter gädda.

F.Ö så går det ypperligt att få dit övre kroken utan wirelås så den sitter fast. Bara det att jag inte vet hur fan jag skall skriva ner en beskrivning.....återkommer om jag kommer på en bra formulerin...

ljohan
2003-09-08, 21:29
Originally posted by Push-Up
Kan bara instämma med det jenk skriver, underdimensionera inte materialet vid fiske efter gädda.

F.Ö så går det ypperligt att få dit övre kroken utan wirelås så den sitter fast. Bara det att jag inte vet hur fan jag skall skriva ner en beskrivning.....återkommer om jag kommer på en bra formulerin...

Rita en bild kanske gör susen?
Jag gjorde en till tafs nu, blev mycket nöjdare :)

En annan sak: Blir det bättre om man smälter lite på plasten och tvinnar och efter det drar över wirelåset och klämmer till?

Push-Up
2003-09-08, 21:33
tag tafmaterialet, trä på trekroken genom kroköglan, lägg wiren längs krokskaftet och ner under krokböjjarna sedan upp längs krokskaftet och snurra wiren runt krokskaftet 3 varv, in genom kroköglan och trä sedan tafsspetsen under de lindade varven på krokskaftet.......änden du har kvar apterar du krok nr2, dvs den nedersta kroken....
Hoppas ngn hajjar i alla fall....... jag tror jag skrivit beskrivningen rätt!?

Putte
2003-09-08, 21:46
jag är lite slö och obildad av mig så när jag treva runt lite i sundbybergs sportfiske idag så hittade jag en färdig gäddmetes tafs. Där satt den övre kroken glidande på wiren, finns det något negativt med detta?

mvh

Foppa
2003-09-08, 21:47
Putte - Du får ju ingen kraft alls i den kroken vid mothugget!

Push-Up
2003-09-08, 21:50
Den glidande kroken kommer bara böjja och slita i betet när du kastar ut......funkar bra vid ismete men inte när su skall kasta med tacklet

ljohan
2003-09-08, 22:02
Den glidande kroken kommer bara böjja och slita i betet när du kastar ut......funkar bra vid ismete men inte när su skall kasta med tacklet
Vet inte om du såg min fråga, så jag tar den igen.

Blir det bättre ifall du tvinnar om bränner som du tidigare beskrivit och efter det drar på ett eller två wirelås och kniper ihop?

Push-Up
2003-09-08, 22:11
Bättre eller inte, tja kasnke, det kan ju inte glida i låste i alla fall och funka som en säkring ifall låset inte nypts fast riktigt rätt. Låter lite som overkill, fast man kan aldrig va för säker :?
tvinnar du och bräner och sedan tvinnar lite till när plasten fortfarande é mjuk så får du en så stark fog att wirelås inte behövs, verkar osäkert men det blir starkare än man tror!

Din citering av mig i ditt inlägg hajjar jag inte riktigt!?!, men skall du kasta med betet så kan inte den första kroken vara löpande, den måste vara fast om du vill ha en fisk som skall leva!

cico
2003-09-08, 22:29
Be Bergman åka in till Berras imorrn med dv-kamera så kan Henke säkert tvinna ihop en tafs på 2 röda samt beskriva likt det som gjordes i gäddfilmen med Andénarna. Känns som det är en ny tråd om tafsar varje dag nu.

//K

ljohan
2003-09-08, 22:33
Originally posted by cico
Be Bergman åka in till Berras imorrn med dv-kamera så kan Henke säkert tvinna ihop en tafs på 2 röda samt beskriva likt det som gjordes i gäddfilmen med Andénarna. Känns som det är en ny tråd om tafsar varje dag nu.

//K
Jo, när det är ett gäng som helt plötsligt börjat med något (det går mycket snack om det på fiskesnack då också) ..
Speciellt i samband med sutarfilmen och nu den kommande gäddmetefilmen.

Jag hade fortfarande lite funderingar när jag läste tidigare trådar, har även sökt på nätet.

Jag brukar alltid försöka ta reda på egen hand (om jag inte är trött eller dyl) innan jag frågar här.

Push-Up: Citeringen var bara ett misstag.

Push-Up
2003-09-08, 22:34
Cico, sluta tafsa....... det är mkt tafsande nu :)

cico
2003-09-08, 22:43
Cico, sluta tafsa....... det är mkt tafsande nu :)

hehe, det är lättare att klanka ner än att hjälpa. Skämtåsido, visst har det varit många tafstrådar? Förstår inte varför en informationsfilm skulle vara fel om det nu ändå sätts ihop en gäddmetefilm.

edit; Info i gäddmetefilmen ska det va...

//K

Push-Up
2003-09-08, 22:48
Det lämpar sig mkt bra för gäddfilmen, kollad epå en ålmetefilm från England här om sistens, halva filmen minst var ämnad å strategier innan fiske, såsom, tafsar, tackel osv. lite segt men ack så värdefullt!

ljohan
2003-09-08, 22:50
Det lämpar sig mkt bra för gäddfilmen, kollad epå en ålmetefilm från England här om sistens, halva filmen minst var ämnad å strategier innan fiske, såsom, tafsar, tackel osv. lite segt men ack så värdefullt!
Vad heter filmen?

Push-Up
2003-09-08, 23:01
Det är två filmer;
"Eel fishing in lakes"
"Eel fishing in lrivers and canals"

ljohan
2003-09-08, 23:06
Det är två filmer;
"Eel fishing in lakes"
"Eel fishing in lrivers and canals"
Tack, vet du något företag som säljer dessa filmer?
Hittade inget efter en snabb sökning på google i alla fall :/

jonasjonas
2003-09-09, 00:06
Hej.
E det nån som har provad att sätta en en bit av en plastpåse på någon av krokarnanär man metar gädda. Det stod om det i nån fiskepress för ett tag seda. Undrar om det funkar?????

Bergman
2003-09-09, 08:38
Ljohan, jag kommer gå igenom hur man gör tafsar med ProLeader och ev PikeStrike i filmen. ;)

GuTe
2003-09-09, 09:03
Här är en förklaring:

http://www.jims-pikeing.freehomepage.com/trace_making.htm

Push-Up
2003-09-09, 18:01
bra länk!!!

Rovfiskarn
2003-09-09, 18:29
Vajerlås suger. När jag började göra egna så använde jag det. Märkte under ismete att det hände att de gick upp, därav förlorad fisk.
Är du medlem i svenskagäddklubben så kan du gå in på medlemssidan, artiklar, tafsar till gäddfiske, så förklarar Leif Ivarsson allt med ord och bild. Tex vilket tafsmatrial, krokar m.m
Jag tvinnar mina taftar, använder drennan soft strand 15lbs. Efter lite träning så gör du tafsar på 2min.
Ibland får man göra tafsar under själva fisket, annars är det bra om man har gjort ett par innan. Gör jag dem hemma så lägger jag lite lack över tvinningarna. De tafsarna kan du även använda till gösmete. Krok stl använder jag 4-6. Köp en s.k. ”Rig Bin”, en burk där du kan linda upp dina tafsar och kan undvika trassel.

Push-Up
2003-09-09, 18:34
15lb tycker jag är i tunnaste laget för grov gädda faktiskt, men perfa för gösen...
Väntar för övrigt med spänning på nytt tafsmaterial från staterna......
..svinga lugnt....

Rovfiskarn
2003-09-09, 18:41
Drennan soft strand 15lbs har räckt för mig. Det tafsmatrialet innehåller 19trådar istället som många andra har endast 7.
Under vintern tog ett antal gäddor på ismete, allt från smågäddor till gäddor på 6kilo. Det som kan hända är att det ibland kan börja bli lite fnasig, är så fallet så klipper jag bort krokarna och tar en ny eller binder en ny.

Push-Up
2003-09-09, 18:47
Tänkte mest på ifall man skulle behöva sätta ordentlig press på ngt stort ngn gång. 7kg är ju inte så super mkt i dragstyrka.....Att det räcker allt som oftast tror jag med (eller vet rättare sagt).

ljohan
2003-09-09, 21:32
Originally posted by Bergman
Ljohan, jag kommer gå igenom hur man gör tafsar med ProLeader och ev PikeStrike i filmen. ;)
Så trevligt :)