Visa fullständig version : Flytoverall
Hej!
Vad har ni för erfarenheter av flytoveraller och har ni några tips gällande dessa?
Mange Wiberg
2003-09-08, 16:41
jag e rätt sugen på en sunridge lr en baltic
De erfarenheter jag har är från lumpen. Provade den och flöt som en kork. Den var förvisso rätt så klumpig.
/cobol
qvarnis25
2003-09-08, 18:46
Har haft en helly hansen nu i 2½ år, helt jäkla supernöjd. Ett av de bästa fiskeköp man gjort, om inte det bästa. Håll den borta (gäller nog alla overaller) från borrskären när du går på isen.. =)
Har själv en baltic, vilken jag är nöjd med. Dock har flytoveraller enligt min mening en nackdel, klumpigheten. Ofta känns det bättre med ett bra friluftsställ, typ geoff anderson, ett suveränt plagg. Funkar dessutom bra på pimpelisen, om det inte är för kallt och blåsigt. Klart båtfiskar man när det är runt nollan och under är flytoverallen super. Man kan kompllettera med en uppblåsbar flytväst, vilken har bättre flytkraft än en flytoverall.
har en sundrige, har försig bara andvänt den en ismetesäsong och lite båt fiske men är nöjd med den
Att tänka på när du köper overall är att du ska kunna lyfta armarna rakt upp utan att bli kastrerad (bli uppdragen i skrevet), det funkar tyvärr inget vidare på Bl.a. Normarks och Sundrige flytoverall och är ett måste om du använder den som jag när du kikpimplar på vintern, annars spelar det inte så stor roll. Har själv en Fladen som funkar som den ska.
Vilken overall är bra för en relativt kort och smal person?
Den enda overallen jag har testat på är Fladens... Den kändes helt ok. Men jag har hört att den klumpiagare en tex sundridge, men skall vara bättre om det är riktigt ruggigt väder.
Jag vet att Fladen passar bra, till korta.
Angående klumpigheten, vilken flytoverall är inte klumpig!!!
Ska du köpa billigt, köp Fladen, dyrt Helly Hansen.
Originally posted by Saizen
Jag vet att Fladen passar bra, till korta.
Angående klumpigheten, vilken flytoverall är inte klumpig!!!
Ska du köpa billigt, köp Fladen, dyrt Helly Hansen.
Jo det stämmer nog att dem flesta av overallerna är någorlunda klumpiga.
Om jag utrycker det så här då. Har hört att sundridgen är mindre klumpig än fladen...
Fladen är väl den som är klumpigast, vad jag vet. Men den är väldigt varm och vattentät
Jag själv har en 2 delad sundridge, den tycker jag är lite klumpig, men helt ok vad det gäller värme & vattentätheten.
Som tur är springer inte jag så mycket när jag fiskar=)
Jag tänkte ha den mest när jag isfiskar och nu i höst fiskar från båt. Jag har hört att man ska köpa en overall som andas dvs inte som Fladens utan något som liknar Gore Tex eller hur man nu ska uttrycka det. Det kan lätt bli lite ljumet och fullt med kondens i en för tät overall.
Originally posted by Zil
Jag tänkte ha den mest när jag isfiskar och nu i höst fiskar från båt. Jag har hört att man ska köpa en overall som andas dvs inte som Fladens utan något som liknar Gore Tex eller hur man nu ska uttrycka det. Det kan lätt bli lite ljumet och fullt med kondens i en för tät overall.
Jo, den som andas skall vara snäppet skönare att ha på... Men dem är lite dyrare också.
Jag håller på och funderar mellan Fladen och sundridge?
Vilken föredra ni? Sundridgen är något dyrare. Är den värd dem extra slantarna eller bör man köpa annan fiskeutrustning för dem pengarna?
schlusser
2003-09-09, 21:17
Sunridge är toppen!
Satsa på en overall du.
Inte roligt att fiska när man fryser och är blöt.
Sen så är det ju bra om man drattar i pluret oxså man klarar sig ju längre med en overall på än utan iaf.
Har själv den gamla röda sundrigen och är klart nöjd.
Har hört att den med svarta(mörkblå) ben är bra.
Sen beror det ju på vad man begär av overallen.
Originally posted by kråkan
Satsa på en overall du.
Inte roligt att fiska när man fryser och är blöt.
Sen så är det ju bra om man drattar i pluret oxså man klarar sig ju längre med en overall på än utan iaf.
Har själv den gamla röda sundrigen och är klart nöjd.
Har hört att den med svarta(mörkblå) ben är bra.
Sen beror det ju på vad man begär av overallen.
Jo, jag skall köpa en overall. Jag kanske skrev lite otydligt. Jag menade att skall man köpa en Sundridge som ungefär är ca 400 kr dyrare än fladens overall, eller bör man köpa en fladen i stället och köpa andra fiskeprylar för dem 400 kronorna.
Är alltså Sundridgen värd 400 kr mer än fladen?
Eller skall man köpa Fladens jacka och byxor för 1250:- respektive 895:-
Det kanske är skönare att kunna ha bara jackan ibland?
Originally posted by Stizo
Jo, jag skall köpa en overall. Jag kanske skrev lite otydligt. Jag menade att skall man köpa en Sundridge som ungefär är ca 400 kr dyrare än fladens overall, eller bör man köpa en fladen i stället och köpa andra fiskeprylar för dem 400 kronorna.
Är alltså Sundridgen värd 400 kr mer än fladen?
Eller skall man köpa Fladens jacka och byxor för 1250:- respektive 895:-
Det kanske är skönare att kunna ha bara jackan ibland?
Har ej provat Fladens.
Det ända jag hört om den är att den känns tyngre än andra overaller.
Men jag tror klart att den är värd pengarna.
Jag kan bara jämföra 2 overaller.
Hade en HH före sundrigen och av dem 2 så rekomederar jag klar sundrigen.
Annars kan du ju åka in till stan och prova lite olika overaller.
Jag har klantat mig och beställt ett antal grejer på postorder utan att ha provat eller tittat på dem i verkligheten.
Det har jag fått ångra både en å annan gång "att man inte lär sig"
Det kommer jag att göra också. Ville mest ha lite synpunkter på vad ni andra har för erfarenheter. Men det verkar som att jag kommer att köpa någon av normarks overaller om dem passar min kropp....
tror att den nya sundrigen med med blå ben andas lite grand.
har en polare som harden o han värkar nöjd, tror den kostar runt 2000kr
För mig lutar det oxå år normarks grejer.
Stizo... de 400 kr som du "spar" genom att köpa den billigare varianten visar sig kanske senare att det va dumsnålt :) Dvs lägge de där extra pengarna på overallen!
Martin_G
2003-09-10, 13:04
Jag ska också köpa en flytis snart. Men jag har hört att de varianter som andas inte är helt vattentäta. Dvs man blir blöt om det regnar ett tag. Någon som har Normarks "andningsvariant" och kan kommentera detta?
Pga detta rykte är jag inne på Fladens.
/Martin
David Ståhlman
2003-09-10, 17:41
sundridge