handdator

Visa fullständig version : Gäddmete

olivercarlsson
2008-05-05, 17:03
Hej. Är det sant nu att det är olagligt att meta med levande bete?
Isåfall vill jag ha tips om vad man skall meta med då efter gädda och abborre?
Jag menar att meta med flöta då.?

WobblerFreak
2008-05-05, 17:11
jo det är olagligt att fiska med levande beten. det går minst lika bra att meta med döda beten, synd bara att behöva nacka dom innan man sätter kroken i den...

olivercarlsson
2008-05-05, 17:14
Men de e ju bättre för dom att dö snabbt än plågsamt

VectoR
2008-05-05, 18:47
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=32868&highlight=levande+bete

Skruttapan
2008-05-06, 22:53
Har för mig att man får fiska med levande bete OM man fiskar upp dom strax innan man ska meta gädda?

Ta hem och föda upp för att sedan ta med ut och fiska med är helt olagligt har jag för mig.
Och det här med att det är djurplågeri osv....tror ni inte masken har det ganska ont av att få en krok i sig? varför inte förbjuda det? eller helt och hållet förbjuda fisket?

Det är avancerad djurplågeri vad vi håller på med....absolut ingen tvekan om det varför daddla om vad dom är rätt eller fel?.

Visst döda dom strax innan om du mår bättre av det ;)

Jag (ny bland gäddmetet men tagit ett dussin nu) brukar kö med mört skulle tro det mesta funkar...abborre funkar nog småmört eller Löja bäst :)

Madvic
2008-06-04, 09:51
vet nån hurudant baithead man skall ha om man trollar med löja/abbore/mört, och sen skulle jag vilja veta hurudan rig ni använder för levande bete och dött bete :fiska1:

långsjö
2008-06-16, 13:54
Jag var och skulle meta vid en båtbrygga efter lite småabborre på mask, när jag hqr stått där kanske en timme och inget händer, så såg jag en liten klippa och nedanför där så va det massa näckrosblad, så gick jag dit och slängde ner masken och kroken, och så började det smånappa lite, så skulle jag precis ta upp kroken för att kolla om masken satt kvar, just när jag ska dra upp den så känner jag, nu har jag väll en liten abbore på kroken, men då är jag nästan hade den vi ytan så såg jag att det var en gädda och jag och min polare vart så förvånade att det just var en gädda som var där, det var inget stort men den vägde knappt ett kilo, men kul endå att få den på en pytteliten krok och mask som bete.
http://http://data.fuskbugg.se/skalman01/15-06-08_1237.jpg

efter det så fick vi massor med småabborar braxar och mörtar på samma ställe "på samma mask" :D

så vad som helst kan hända:D:appl:

Herr_Daniel
2008-06-22, 20:46
Hej. Är det sant nu att det är olagligt att meta med levande bete?
Isåfall vill jag ha tips om vad man skall meta med då efter gädda och abborre?
Jag menar att meta med flöta då.?

Nej, det är inte sant. Det verkar som om många tror att det är olagligt men så är inte fallet.

Herr_Daniel
2008-06-22, 20:47
jo det är olagligt att fiska med levande beten. det går minst lika bra att meta med döda beten, synd bara att behöva nacka dom innan man sätter kroken i den...

Du har fel, det är inte olagligt.

Herr_Daniel
2008-06-22, 20:54
Har för mig att man får fiska med levande bete OM man fiskar upp dom strax innan man ska meta gädda?

Ta hem och föda upp för att sedan ta med ut och fiska med är helt olagligt har jag för mig.
Och det här med att det är djurplågeri osv....tror ni inte masken har det ganska ont av att få en krok i sig? varför inte förbjuda det? eller helt och hållet förbjuda fisket?

Det är avancerad djurplågeri vad vi håller på med....absolut ingen tvekan om det varför daddla om vad dom är rätt eller fel?.

Visst döda dom strax innan om du mår bättre av det ;)

Jag (ny bland gäddmetet men tagit ett dussin nu) brukar kö med mört skulle tro det mesta funkar...abborre funkar nog småmört eller Löja bäst :)

Du har fel, det är lagligt att fiska med levande bete liksom det är fullt tillåtet att "föda upp" betesfisk...

Kolla här på en som har haft mört hemma i badrummet, scrolla mer till inlägget 2008-02-28:

http://www.fiskejournalen.se/Sites/Fiske/Default____49679.aspx

Plizken
2008-06-22, 20:58
Att denna villfarelse aldrig tar slut. Det var likadant när lagen om övergångsställen tolkades av någon medial jurist, då skrek media att det var en lagändring osv . Faktum är att det aldrig har vart lagligt att köra på folk, lika lite lagligt som att plåga djur.

Om du fiskar framför näsan på någon djurrättsaktivist så riskerar du att bli anklagad för djurplågeri men fiskemetoden är och har alltid vart laglig. två sidor av samma mynt. Vänd det hur du vill.

JeagarGunnar
2008-06-22, 21:53
Dom Säger att det är förbjudet att meta med levande beten . men metar du aldrig med maskar ?

Plizken
2008-06-23, 18:04
Dom Säger att det är förbjudet att meta med levande beten . men metar du aldrig med maskar ?

Ryggradslösa djur går enligt lag inte att plåga. Djurskyddslagen gäller inte mask.

Fullifan
2008-06-23, 18:25
Jisses... jämt denna satans moralpanik, trä på en skitfisk å ut meta.
Jag sover då inte dåligt av att en mört sprattlat på en krok

Ja-jisses....

Zuko
2008-06-23, 18:55
svaret är enkelt. NEJ DET ÄR INTE OLAGLIGT.
Det var ett rykte som skapade rubriker vilket i sin tur skapade förvirring om vad lagen sa.

sundman
2008-06-23, 23:19
fiska på, vad jag vet är det lagligt. men om det mot all förmodan skulle vara olagligt, så kan omöjligt straffet vara så hårt för att ha kört ett par trekrokar i ryggen på en mört. men deadbait funkar prima det också.
kortfattat så kan man säga att du kan fiska på tills en djurrättsaktivist kommer och då klubbar du mörten lite snabbt och byter ut den senare om du vill köra med levande mört igen om den döda inte ger något xD

pasi75
2008-06-23, 23:59
Vad är bättre en liten trekrok i ryggen på en mört och sen fiskmat, måsmat , eller en, flera 3/0 krokar i käften, gälbågen mm ?

benste
2008-06-24, 00:13
Hörde något reportage om det här på P1 Naturmorgon. Som jag kom ihåg det finns det inga lagar som uttryckligen säger att det är förbjudet att fiska med levande agn. Djuskyddsmyndigheten gick dock ut med en tolkning, eller vad det ny heter på juridiskt myndighetspråk, av djurskyddslagen som bedömer mete med levande fisk som djurplågeri. Därmed straffbart enligt djurkyddslagen. Det var alltså inget lagförslag, som skulle antas eller så utan en juridisk tolkning av en myndighet.

Tills dess att ett mål prövas i en domstol så finns inga prejudikat och rättsläget lär vara smått oklart fram tills dess. Djuskyddsmyndigheten är dessutom nedlagd eller i alla fall på väg att gå dithän. Den funktionen ligger väl numera under Naturskyddsverket?

Hur landet ligger idag vet jag inte. Det skulle inte hindra mig att fiska med live bait om jag nu skulle känna för det.

Intressant det här med påstådda rykten. Frågan är om det är det.... jag är inte övertygad förrän jag ser en konkret källhänvisning till något myndighets- eller rättsutlåtande.

Gäddkäft
2008-10-19, 02:37
Måste jag döda masken också innan jag sätter på den på kroken :fiska2:

högarodd
2008-10-19, 03:17
fundera mindre o fiska mer det är mitt tips!!

MoS
2008-10-19, 10:02
Håller med högarodd helt klart.

Kör med levande betesfisk varje helg på senhösten och tänker så fotsätta.

janke
2008-10-19, 10:14
Det är olagligt att skräpa ner i naturen tex;å se hur det går! Om ni förstår vad jag menar!!