handdator

Visa fullständig version : Gör-det-själv Djuprigg

Skruttapan
2008-05-18, 20:57
Ni som har eller byggt egna djupriggar vad tror ni om en styv "arm" ? blir det för mycket påfrestning på fästet pgr av vibrationerna eller går det bra? tänkte på blåsväder...

TAMTAM
2008-05-18, 21:02
Det funkar du måste bara dimensionera ALLT som ingår för påfrestningarna då håller även fästet se också till att infästningen i båten är solid så inte ett stycke slits loss med tiden ur båten ärligt talat köp grejen och följ det sista rådet lycka till

Skruttapan
2008-05-19, 00:04
Betalar du dom 2000-3000kr+ då ? ;)

pepp-robert
2008-05-19, 00:18
Har man pissiga grejjer blir man mer begränsad i användandet, så är det. En hembygd djuprigg är kanske inte så mycket att ha om man åkt långt och vill fiska bara det är möjligt. Har man inte resurserna eknomiskt är det j-vligt tillfredställande att bygga själv. Jag hittade en metallklump från en staketstolpe i sommras som jag gjorde till lod och så byggde jag en portabel rigg av en bit sopkvast och en skruvtving. Istf wire har jag 15 m power pro :) och ja, det fungerar helt ok, har använt den 4-5 gånger och även kört på grund med lodet. Skulle jag göra det igen så skulle jag ta två skruvtvingar.

Jag använder den för att trolla gös, har man en kort arm och ett lätt lod blir det inte alls samma belastningar som med en 1.5 meters arm och 6kg lod. Mitt lod äver 1.3 kg och tack vare den tunna linan går det bra att köra det ändå. Det är ingen konstruktion som kommer att hålla nå speciellt länge men det var kul att testa tycker jag.

Skruttapan
2008-05-19, 00:39
Hehe har samma idé jag med faast med riktigt lod och riktig wire + att riggen är gjord av metal.

Men bra att ha i tanken att det inte behöver vara så noga :D

jari
2008-05-19, 17:24
MIna armar är tillv. av titan.Team F1 Salmon.Dom får inte gå sönder.Allt man byger på båten ska vara det bästa kvalitet.När man jobbar hård veckorna att man får bengar och tid över fiska då måste allt funka perfekt.MVH Jari

TAMTAM
2008-05-19, 18:14
Betalar du dom 2000-3000kr+ då ? ;)
Finns (mycket) billigare alt om du ser dej omkring och inte behöver de välkända märkena, tro mej

Fartlek
2008-05-19, 20:15
Kan pepp-robert visa sitt hemmabygge kan minsann
jag visa mitt! Jag hade bara sett riggar på bild då jag byggde denna, ha det i åtanke. :blush: Visste inte ens att de vanligtvis är vinklade 90 grader åt andra hållet. Gjorde den i aluminium för det är lättbearbetat plus att det var gratis från jobbet.

Använde den bara någon enstaka gång, men funkade det gjorde den absolut! Har två riktiga nu.

http://img294.imageshack.us/img294/1870/img1447yr3.jpg

Plizken
2008-05-19, 20:46
Satt precis i dom tankarna. Har ett gammalt pilkspö som tappat toppen och en okuma magda som är slut i vevlagret. Min idé var att kapa klingan till runt en meter och pemanent fästa den rigen i en spöhållare och på så sätt få djupräknaren från magdan på köpet.

Själv är bäste dräng. Titanbom fångar inte större fisk än ett sopskaft.

Skruttapan
2008-05-19, 21:14
Kan pepp-robert visa sitt hemmabygge kan minsann
jag visa mitt! Jag hade bara sett riggar på bild då jag byggde denna, ha det i åtanke. :blush: Visste inte ens att de vanligtvis är vinklade 90 grader åt andra hållet. Gjorde den i aluminium för det är lättbearbetat plus att det var gratis från jobbet.

Använde den bara någon enstaka gång, men funkade det gjorde den absolut! Har två riktiga nu.

http://img294.imageshack.us/img294/1870/img1447yr3.jpg

Vilken vikt var det på lodet?

Fartlek
2008-05-19, 22:05
Skruttapan: 7kg

Flodström
2008-05-19, 22:26
Måste bara le lite grann, kul att se era hembyggen. Fantastiska kreationer måste jag säga. Vilken kreativitet! :appl:

Fredin
2008-05-19, 23:10
Bygg på det brukar vara roligast med det man skapar själv.

Några prisvärda riggar tycker jag är bigjon enklaste modellen i aluminiun ca 300 dollar.

Se www.bigjon.se

/ Martin

Rod´n´reel
2008-05-20, 15:23
själv har jag en gång i tiden byggt en eldriven rigg av en vindrutetorkarmotor från en VW golf och en trehjuling..:oj: funkade klockrent i flera år, har den ligger i källaren, skulle kanske damma av den igen..