handdator

Visa fullständig version : Plats för nybörjare (Skåne)

snowman
2008-05-21, 23:17
Hej!

Jag och min bror tänkte ge oss ut på Lördag(24/5) och fiska, men då vi har relativt begränsad kunskap om fiske så hoppas vi på att ni kan tippsa oss.

Vi har så klart fiskat lite sen tidigare i hamnar och dammar, men det var ganska länge sedan.

Det har då varit främst metning och lite spinnig(antar jag att det kalls när man kastar ut och drar in hela tiden?)

Platsen vi söker bör ligga någonstans mellan Kristianstad och Ystad och vi ser helst att vi hamnar i naturen. Vi har inget emot att hyra båt om det krävs för bättre upplevelse.

Vi har tittat lite på Nybroån ( http://www.nybroan.com/ ) och Helge å ( http://www.helgea.se/ ) någon som känner till hur fiske beståndet är här nu?

MVH
snowman

Fis-Herman
2008-05-21, 23:26
Åk till kusten och fiska näbbgädda, det hugger hela tiden så här års. Men de är svåra att kroka, för de är så hårda i käften. Finns bra platser vid t.ex. Landön öster om Kristianstad. Längre söderut finns säkert också bra ställen, man jag känner inte till platserna där lika bra.

carter
2008-05-22, 01:03
Jag skulle vilja tipsa om "gropahålet" Helgeånsmynning i Yngsjö, här kan kasta med drag eller meta ( både med flöte eller bottenmeta) där finns många olika fiskar att prova lyckan på tex Braxen, id, abborre,gädda o plattfisk.

snowman
2008-05-22, 08:20
Tack för svaren.

Dessa platser ni nämner, kräver de fiskekort eller tillgång till båt?

Annars har jag fått tipps på Snogeholm, löderup strandbad och Gyllebo som alla låter intressanta. Någon som vet något om dessa platser?

MVH
snowman

carter
2008-05-22, 15:00
Ja, fiskekort krävs i Helgeån....... vid "gropahålet" så behöver ni ingen båt, det går bra att gå längs kanten o fiska.

Craw
2009-04-12, 16:52
Har precis kommit hem ifrån "gropahålet menb jag fiskade bara i ca 3 timmar fick 3 gäddor alla över 2 kilo så det var rätt okej. Har fiskat där sedan jag var liten min mormor bor där får skit mycket abbore på sommrarna dom brukar liggar unt 2-9 hekto ingen över kilot har jag fått. Fick även en havsöring på 5,2 kg föra gången jag var där:)