Visa fullständig version : Är man miljöbov om man Vertical jiggar
jerklimpan
2008-05-26, 18:54
Ja tycker att det känns lite olustigt å sitta med 0,10 flätlina å jigga över stenbotten. Ja har inte kört vertical jigging som många gånger men eftersom man fiskar med så tunna linor å över stenbotten så blir man ju av med en del jiggar . Många tycker väll så här det är ju bara en jigg inte så dyrt.
Men tänk 5 st jiggskallar på en dag ala 20 gram är ju 100 gram .
Det blir ju en del med tiden
Hade det vart Järnskallar hade det vart en annan sak för det är väll bly fortafarnde eller har ja missat nåt ??.
Man ska ju va så klimatmedveten nuförtiden å köra Bil på E85 å köpa 4 taksmotor/Elmotor .
Antar att ja trampar några på tårna. Men människan kan ju åka till månen då borde man ju kunna tillverka miljövänligare jiggskallar också.
/Fredrik
Ja tycker att det känns lite olustigt å sitta med 0,10 flätlina å jigga över stenbotten. Ja har inte kört vertical jigging som många gånger men eftersom man fiskar med så tunna linor å över stenbotten så blir man ju av med en del jiggar . Många tycker väll så här det är ju bara en jigg inte så dyrt.
Men tänk 5 st jiggskallar på en dag ala 20 garm är ju 100 gram .
Hade det vart Järnskallar hade det vart en annan sak för det är väll bly fortafarnde eller har ja missat nåt ??.
Man ska ju va så klimatmedveten nuförtiden å köra Bil på E85 å köpa 4 taksmotor/Elmotor .
Antar att ja trampar några på tårna. Men människan kan ju åka till månen då borde man ju kunna tillverka miljövänligare jiggskallar också.
/Fredrik
Jorå, de flesta är väl fortfarande av bly vilket som sagt är ganska giftigt. Men hur mycket det påverkar en sjö, det tåls att diskutera
TailRunner
2008-05-26, 19:11
Man skulle byta ut jigghuvudena mot sådana i rostfritt stål.... Att de blir något större tror jag inte har en så stor inverkan. Vart kan man köpa och testa? :)
Annars tycker jag att frågan om bly inte bara berör en typ av fiske utan fiske i alla dess former. Har inte så lång erfarenhet av vertikalfiske, men jag skulle våga påstå att jag blir av med färre jiggar än under vanligt jiggfiske. För att inte tala om jiggfiske från land som måste vara värst av allt!
danbanan
2008-05-26, 19:20
jag har vertikaljiggat några gånger nu, och det har blivit en del över stenbotten med, jag har dock bara blivit av med 2 skallar, den ena tog en gädda och den andra satte jag i en stock. Visst ska man hålla sig borta från bly men så länge tillverkarna inte gör några vettiga (dvs med bra krok) i annan metall så får det bli bly. Men som sagt jag tror absolut man sätter fler jiggar om man jiggar "horisontellt"
bly i vattendragen är nåt man inte behöver. Bly har låg smältpunkt och är lättbearbetat samtidigt som densiteten är mycket hög. Inte många ämnen som slår förträffligheten hos bly så man förstår ju att det änvänds i den utsträckning det gör. Blyförbud i hagel inom jakten borde ju innebära att det skulle kunna bli detsamma inom fisket. Tror säkert det finns någon uträkning över hur mycket bly vi är ansvariga för i naturen årsvis. Men man kanske inte ska väcka den björn som sover...
Har vertikalfiskat ett par gånger på riktigt ogästvänlig botten o lyckats sätta 1 jigg.Tror inte du behöver vara orolig men förvisso många bäckar små...
Om inte jag minns fel så är bly inte giftigt i vattnet så länge inte vattnet blir för surt. Då löser blyet upp sig och förgiftar en hel del.
Men det var längesen jag läste sånt :)
Och nej, jag menar INTE att det är ok att slänga ut bly i sjön bara för det :P
Dr. Dängrot
2008-05-26, 21:16
Är bly från ammunition farligt för hälsa eller miljö?
Metalliskt bly från ammunition är stabilt och orörligt i mark. Det medför att exponeringen av bly från ammunition till den omgivande miljön generellt sett är liten. Bly i ammunition blir dock ett miljöproblem om det sprids i våtmark. Det kan då ätas av sjöfågel som drabbas av blyförgiftning. Det finns även en risk för att rovfågel drabbas av blyförgiftning i sin tur efter att ha ätit förgiftade fåglar.
Citerat från http://www.regeringen.se/sb/d/9344
Det måste vara direkt översättningsbart till fiske.
Alessandro
2008-05-26, 21:29
Man gör ju mormyshkor i volfram, hur dyrt hade det varit med jigghuvuden i detta material?
I Danmark är det väl totalt blyförbud vid fiske har jag för mig (kanske Mads Grosell eller nån annan vet?), hur gör dom på prologic.
...bra frågeställning även generellt. Jag har ganska många dagars VJ på mitt samvete och har bara satt bort en enda jigg... Man mister definitivt många gånger fler jiggar vid ordinärt jiggfiske så på så sätt är VJ nästan ett miljöalternativ till jiggfiske. MEN, visst borde det vara en självklarhet att man köpte andra jigghuvueden än av bly.... då kommer frågan om och var det finns alternativ, jag skäms över att inte veta...
Alessandro
2008-05-26, 21:44
Var förresten en intressant artikel i IGFAs senaste medlemstidning, det är enorma mängder plast och mjukgörare som sprids vid jiggfiske, med alla
jiggkroppar som sumpas, så det är inte enbart blyet som är giftigt.
Herr_Daniel
2008-05-26, 22:01
Förbud mot blysänken finns ju redan lokalt här och där.
Fast om det blev ett totalt förbud skulle det kanske sätta fart på redskapstillverkarna. Som det är nu finns det ingen större efterfrågan på alternativ till bly.
Jag vet inget om hur fiskebly påverkar vattnet men jag är övertygad om att det så småningom blir ett förbud, precis som med blyhagel.
Nästan alla är väl överens om att bly inte är bra för miljön, på ett eller ett annat vis....jag hade personligen gärna bytat ut mina jiggskallar imot ett mer miljömässigt material men som i allt annat så måste vi konsumenter börja ställa högre krav på säljare och tillverkare.
Alessandro
2008-05-26, 22:47
Finns lite här http://www.bwcaboard.com/board/viewtopic.php?p=1114
Sedan industrier i europa började rätta sig efter RoHs-direktivet har blyets farlighet kraftigt överdrivits och det hela har eskalerat något vansinnigt. Jag jobbar i elektronikbranchen och har rest runt i europa och lyssnat på föredrag angående just "the dirty six" (dom sex farliga metallerna som förbjuds inom industrin, (Pb, Hg, Cd,. Cr6, PBB PBDE) ). Det enda man säkert har kommit fram till är att alternativen är större miljöbovar än föregångarna.
Bly i metallisk form är inte på långa vägar så farlig som lobbyister från vissa miljöorganisationer vill få oss att tro. Det klassiska exemplet är blykulor sedan första världskriget som har legat i sur miljö i 80 år utan att kontaminera mer än ett par millimeter av närmiljön och då med halter som endast kan kallas "spår av". En intressant och tänkvärd detalj är att RoHs-direktivet drabbade alla brancher i eu utom batteritillverkarna och dom stod för 93% av den totala förbrukningen av bly inom industrin. Om det nu inte berodde på ren lobbyism och maktmissbruk utan var en ren miljöåtgärd, skulle man inte stoppa batteritillverkarna först?
Hela direktivet är tandlöst och inte alls genomtänkt. Näe. kör på med bly där det fortfarande tillåts. Ingen kommer att dö för det.
Alessandro
2008-05-26, 23:09
Tydligen är blyhagel värre än jigghuvuden, då fåglar och fisk får dom i sig?
Flodebanan
2008-05-26, 23:42
Kan verkligen inte heller fatta varför man skulle bli av med mera skallar vid VJ än tradionellt fiske, helt klart tvärtom. Borde finnas skallar i "alt. metall" för de som vill testa, finns ju tom splithagel till metet som är blyfria numera.
Förutsättningen för att bly ska lösas är surt vatten...Annars händer det ingenting..
Om det nu ska vara ur miljösynpunkt kan man ju även ta med i beräkningarna att VJ kräver båt och lämpligen en motor. Man kan visserligen ha elmotor. Hur många som endast använder det även till transportmotor kan man ju dock undra :P
jerklimpan
2008-05-27, 06:35
Kan verkligen inte heller fatta varför man skulle bli av med mera skallar vid VJ än tradionellt fiske, helt klart tvärtom. Borde finnas skallar i "alt. metall" för de som vill testa, finns ju tom splithagel till metet som är blyfria numera.
Därför att man fiskar med sytråd (0,10) den är ju ungefär lika tålig som 0,20 nylon, som går av hur lätt som helst .En del rekommenderar även tunnare lina 0,06 . Om du står å jiggar från land med 0,41 Tuf line (lite överdrivet) så gör du snarare naturen en tjänst genom att du rensar upp eftersom den linan aldrig går av. När ja ul fiskar annars kör ja aldrig tunnare än 0,12-0,15 å det är avsevärd skillnad jämfört med 0;10.
Plus att man kör vid avsevärt tyngre jiggskallar vid vertical jigging än traditionellt Ul fiske .
Å det är ju lättare å få loss en 13 grams skalle med 0,15 flät än 30 grams med 0,10 flät.
/Fredrik
Enda gången bly kan frigöras i naturen är vid Ph lägre än 4. Ph lägre än 4 är det i våra matsmältningssystem, därav är det skadligt när ex. fågel får det i sig för det är bara då det kan frigöras.
Intressant det där med vad jiggarna själva påverkar miljön.
Blyhagel kontra stålhagel. Känner folk som är aktiva skyttar, de skulle röja skogen vid en skjutbana för att utöka banorna. INGEN skogsmaskin eller huggare vill röja skogen. Stålhaglena förstör mer än vad man kan tro i deras maskiner:)
Och vanligt jiggfiske är ljusår ifrån VJ vad gäller sätta jiggar i botten.
Men tänk 5 st jiggskallar på en dag ala 20 gram är ju 100 gram .
/Fredrik
Jag kan ha fel, men det känns som om någon hyser agg emot VJ-fisket. Får du inte till tekniken?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=27841
//Stefan
Fis-Herman
2008-05-27, 11:26
Prova alternativen: guld, platina, utarmat uran etc...
Skulle inte tro det :)
danbanan
2008-05-27, 13:09
Ja det verkar som jerklimpan inte gillar VJ, och trots att ha blivit överbevisad vad gäller metodens miljöfarlighet fortsätter gnabba. Det du nämner i den andra tråden om att VJ ska räknas som trolling tycker jag är att hårddra det hela. Skulle en tillsynsman gnälla på mig för att jag parerar driften med en elmotor skulle jag troligen flyga i taket. I sådana fall är det minst lika förbjudet att t.ex. spinnfiska från en båt med frontmonterad elmotor där man driftar av vassen med hjälp av elmotor. Vart går gränsen? I ett vatten där dragrodd är förbjudet, får man då inte båtpimpla drivandes om den ene i båten aktivt parerar driften med årorna?
Testa lite VJ själv och se hur få jiggar du sätter (om du inte går in för att sätta dem dvs). Som P-U påpekar är det mer intressant med själva jiggarnas giftighet, något som borde debatteras mer så att tillverkarna får tummen ur och hittar ett alternativt.
Själv har jag med framgång riggat en del av mina Vertikaljiggar med blyfritt kulsänke av den typ man använder till predatormete, och från den riggat 2 mindre trekrokar, det sparar jiggen från gäddtänder och krokar bra.
Därför att man fiskar med sytråd (0,10) den är ju ungefär lika tålig som 0,20 nylon, som går av hur lätt som helst .En del rekommenderar även tunnare lina 0,06 . Om du står å jiggar från land med 0,41 Tuf line (lite överdrivet) så gör du snarare naturen en tjänst genom att du rensar upp eftersom den linan aldrig går av. När ja ul fiskar annars kör ja aldrig tunnare än 0,12-0,15 å det är avsevärd skillnad jämfört med 0;10.
Plus att man kör vid avsevärt tyngre jiggskallar vid vertical jigging än traditionellt Ul fiske .
Å det är ju lättare å få loss en 13 grams skalle med 0,15 flät än 30 grams med 0,10 flät.
/Fredrik
Hej Fredrik, om det är jiggarnas väl och ve du vill debattera så lyssna på mig. Jag har vertikaljiggat mycket under sista tiden och när det gäller rent jiggfiske så vill jag påstå att jag jiggat mer än de flesta. Man sätter INTE bort mer utan betydligt färre jiggar vid VJ än ordinärt jiggfiske. Det går inte ens att jämföra dessa två metoder vad gäller förlorade jiggar... Jag har både 0,15 samt 0,10 och på mina rullar, samma som jag använt vid ytfiske för abborre. Inga problem vid VJ...
Tydligen är blyhagel värre än jigghuvuden, då fåglar och fisk får dom i sig?
Farligheten beror väl lite hur man får blyhageln i sig?
Mina jerkförsök har inneburit ett antal bortkastade beten, alla har haft rasselkulor eller varit viktade med bly?
Tre blyplättar/ankare bortslängda genom åren.
Ett besök i ett spöknät innebar en lokal blyförgiftning på över 10 kilo.
Trolling. Dessa 10 kilo motsvarar ungefär vad som släpps ut via all samlad bensin i Sverige under ett år.
Miljöeffekten av ev. bortfiskade vj blyhuvuden kan anses försumbart.
jerklimpan
2008-05-27, 17:03
Ja det verkar som jerklimpan inte gillar VJ, och trots att ha blivit överbevisad vad gäller metodens miljöfarlighet fortsätter gnabba. Det du nämner i den andra tråden om att VJ ska räknas som trolling tycker jag är att hårddra det hela. Skulle en tillsynsman gnälla på mig för att jag parerar driften med en elmotor skulle jag troligen flyga i taket. I sådana fall är det minst lika förbjudet att t.ex. spinnfiska från en båt med frontmonterad elmotor där man driftar av vassen med hjälp av elmotor. Vart går gränsen? I ett vatten där dragrodd är förbjudet, får man då inte båtpimpla drivandes om den ene i båten aktivt parerar driften med årorna?
Testa lite VJ själv och se hur få jiggar du sätter (om du inte går in för att sätta dem dvs). Som P-U påpekar är det mer intressant med själva jiggarnas giftighet, något som borde debatteras mer så att tillverkarna får tummen ur och hittar ett alternativt.
Själv har jag med framgång riggat en del av mina Vertikaljiggar med blyfritt kulsänke av den typ man använder till predatormete, och från den riggat 2 mindre trekrokar, det sparar jiggen från gäddtänder och krokar bra.
Ja gillar inte jiggfiske överhuvudtaget men alla har vi olika smak .Gillar inte specmenfiske heller. Men visst händer det att ja jiggar å metar.
Å vad det gäller driftfiske så är det tillåtet ,så länge inte nån sitter å parerar båten med åror . Då kan ja lika gärna ro drag vad är skillnaden, används elmotor räknas det som trolling för då används båten som redskap .
Men lägger du i ett drivankare å fiskar på så kommer ju inte ja gnälla på dig ,så länge du har flera beten i vattnet än det är fiskare i båten.
Lagarna skrevs ju innan det fanns elmotorer , ja ser gärna ett förtydligande av detta.
Å är inte det tillåtet så har fisketillsyningsman rätt att göra beslag av redskap å fångst. Handredskap = omfattar fiske med metspö,kastspö .pilk och liknade redskap. Vidare gäller att reskapet inte får ha mer än 10 krokar och att fiskemetoden som sådan inte får kräva användningen av båt. En förutsättning för att fisket ska va fritt är vidare att redskapet förs från hand .Genom en ändring i fiskelagen är det numera fastslaget att det fria handredskapsfisket inte omfattar angeldonsfiske,eller liknade metod. Fiskemetoden får inte kräva användatet av båt innebär enligt förarbetena till lagändringen (prop1984/85: att tex fiske med dragutter inte är fritt.Inte heller trollingfiske eller släpdörjfiske är tilllåtet. Om båten drivs med motor,segel eller handkraft(rodd) saknar i detta fall betydelse. Däremot tilllåtet att fiska från båt och båten kan ex vid långgrunda stränder-vara en förutsättning för fisket,men båten får inte utgöra en förutsättning för fiskemetoden som sådan.
Allt det här står i kurslitteraturen för fisketillsyningmän.
Ja kommer ju inte å sätta fast folk som verticalfiskar på vatten där gör tillsyn . Men sitter dom med flera spön i hållare så kan man ju börja undra . Ja står ju inte för vad kustbevakningen gör eller vad andra tillsyningsmän gör .
Men frågan i den här tråden var ju inte vad som va tillåtet eller inte utan att man sätter många jiggar i botten så sprider miljöfarligt bly i naturen. ,Men ja vill ändå svara på frågan.
Alla dom här reglerna är ju skrivna för det enskilda fisket i bla stockholmsskärgård . På många sjöar är ju trollingfiske tillåtet så länge det inte står handredsskap på fiskekortet, så då är det ju lungt.
/Fredrik
Ja gillar inte jiggfiske överhuvudtaget men alla har vi olika smak .Gillar inte specmenfiske heller. Men visst händer det att ja jiggar å metar.
Å vad det gäller driftfiske så är det tillåtet ,så länge inte nån sitter å parerar båten med åror . Då kan ja lika gärna ro drag vad är skillnaden, används elmotor räknas det som trolling för då används båten som redskap .
Men lägger du i ett drivankare å fiskar på så kommer ju inte ja gnälla på dig ,så länge du har flera beten i vattnet än det är fiskare i båten.
Lagarna skrevs ju innan det fanns elmotorer , ja ser gärna ett förtydligande av detta.
Å är inte det tillåtet så har fisketillsyningsman rätt att göra beslag av redskap å fångst. Handredskap = omfattar fiske med metspö,kastspö .pilk och liknade redskap. Vidare gäller att reskapet inte får ha mer än 10 krokar och att fiskemetoden som sådan inte får kräva användningen av båt. En förutsättning för att fisket ska va fritt är vidare att redskapet förs från hand .Genom en ändring i fiskelagen är det numera fastslaget att det fria handredskapsfisket inte omfattar angeldonsfiske,eller liknade metod. Fiskemetoden får inte kräva användatet av båt innebär enligt förarbetena till lagändringen (prop1984/85: att tex fiske med dragutter inte är fritt.Inte heller trollingfiske eller släpdörjfiske är tilllåtet. Om båten drivs med motor,segel eller handkraft(rodd) saknar i detta fall betydelse. Däremot tilllåtet att fiska från båt och båten kan ex vid långgrunda stränder-vara en förutsättning för fisket,men båten får inte utgöra en förutsättning för fiskemetoden som sådan.Allt det här står i kurslitteraturen för fisketillsyningmän.
Ja kommer ju inte å sätta fast folk som verticalfiskar på vatten där gör tillsyn . Men sitter dom med flera spön i hållare så kan man ju börja undra . Ja står ju inte för vad kustbevakningen gör eller vad andra tillsyningsmän gör .
Men frågan i den här tråden var ju inte vad som va tillåtet eller inte utan att man sätter många jiggar i botten så sprider miljöfarligt bly i naturen. ,Men ja vill ändå svara på frågan.
Alla dom här reglerna är ju skrivna för det enskilda fisket i bla stockholmsskärgård . På många sjöar är ju trollingfiske tillåtet så länge det inte står handredsskap på fiskekortet, så då är det ju lungt.
/Fredrik
Allt lär inte stå i kurslitteraturen. Möjligen det jag fetmarkerat. Det övriga är dina egna tolkningar som jag anser är helt uppåt väggarna. Förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att begripa begreppet "fiskemetoden"?
Men det är väl egentligen inte det här vi diskuterade i den här tråden? Eller var bara blyaspekten ännu ett försök att angripa vertikaljiggfisket?
jerklimpan
2008-05-27, 18:26
Allt lär inte stå i kurslitteraturen. Möjligen det jag fetmarkerat. Det övriga är dina egna tolkningar som jag anser är helt uppåt väggarna. Förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att begripa begreppet "fiskemetoden"?
Men det är väl egentligen inte det här vi diskuterade i den här tråden? Eller var bara blyaspekten ännu ett försök att angripa vertikaljiggfisket?
Det vi diskutera här va att ja kände olust å Verticaljigga eftersom man har så tunn lina å använder Blyskallar som inte är bra för naturen och att det borde finnas alternativ till blyet på marknaden.
Vi diskutera inte om metoden va tilllåten eller inte ja försöker bara svara på frågan.
Å det är ju ändå fiskarens skyldighet å ta reda på vad som gäller .
Som sagt ja sätter inte fast folk som verticalfiskar så länge dom använder ett spö .
/Fredrik
danbanan
2008-05-27, 20:01
Efterssom även jag är utbildad tillsynsman känner jag mycket väl till vad lagen säger, men det handlar om rim och ranson, eller vanligt bondförnuft. Vad gäller flera spön har det tidigare ansetts ok att fiska med 2 spön (eftersom man har 2 händer). Själv tycker jag att fler spön är OK så länge de är under uppsikt, vissa former av fiske nästan kräver det (t.ex karpfiske) och i mitt hemvatten finns ingen begränsning vad gäller antalet spön, endast att man inte får använda motor vid trolling - och det blir ju rätt jobbigt att dra pulkor o riggar för hand så det blir ju självreglerande.
Back to topic:
Så för att avsluta diskussionen från min sida så sätter man inte fler jiggskallar när man vertikaljiggar än vid vanligt spinn, snarare färre. punkt slut.
Tycker dina argument är ganska dumma!! klar man inte ska slänga ut bly i naturen varken vid jakt, fiske eller på något annant sätt....Men att VJ (eller vanligt jiggfiske) skulle vara en större miljöfara än något annat är ju bara patetiskt........
Hej,
Håller med de andra om att verticalfiske är extremt "snålt" vad gäller bortsatta beten. Eftersom man fiskar från båt har man dessutom alla möjligheter i världen att trixa loss jiggen.
Vad gäller 0,10 flätlinas hållfasthet, rätt hanterad och knuten och med rätt inställd slirbroms håller den för det mesta, själv är jag mer rädd för spöt än för linan när jag fastnat i ngt tungt.
MVH David
Hej,
Håller med de andra om att verticalfiske är extremt "snålt" vad gäller bortsatta beten. Eftersom man fiskar från båt har man dessutom alla möjligheter i världen att trixa loss jiggen.
Vad gäller 0,10 flätlinas hållfasthet, rätt hanterad och knuten och med rätt inställd slirbroms håller den för det mesta, själv är jag mer rädd för spöt än för linan när jag fastnat i ngt tungt.
MVH David
Bra skrivet, dessutom är det helt ok att gå upp i linstorlek om man vill, så mycket motstånd gör inte linan....
martinus
2008-05-27, 23:04
De flesta tycks vara överens om anatalet satta jiggar vid v-jigg kontra h-jigg. Kan bara hålla med den stora massan, har själv aldrig satt nåt vid v-jigg (inte kört så många pass, det lär ju hända förr eller senare)
Tykte scanners inlägg om bortkastade beten med bly i, plättar, draggar och trollinglod var högintressant i detta ämne.
Har själv gjort av med ett knippe plättar i mitt liv, minst 3 vad jag vet på rak arm och 2 trollinglod.
Kan inte drömma om att jag har sumpat så mycket bly i mitt jiggfiskarliv:)