Visa fullständig version : Hur man fiskar Bulldawg!
P-U bad mig att skriva ett par rader om hur man fiskar bulldawg,
Vill inte latsas vara ngn expert men har ar mina teorier.
Jag började fiska med Bull Dawg hösten 2000. I amerikanska muskiemagasin hade jag läst hur bra den var. Och på fiske.nu snackade profilerna Dins, Buster och GösJonas mycket om betets förträfflighet.
Jag var på väg till Västervik för en fyradagars på campen där nere. På vägen ner stannade jag och brorsan till i Nyköping för lite fiske i hamnen dar. Jag hade en Bull Dawg i ”AIK-färgen”. Jag satte den i botten och fick ta mig ett doppi hamnen (det var runt den 10 oktober!) för att rädda den. Jag var nämligen helt övertygad om att den skulle regera i Västervik. Jag kommer ner till Västervik och tar cirka fem kast med den innan jag har av stjärten på min enda Bull Dawg. Stjärten fastnar ofta i den översta enkelkroken och går på så sätt av. Därfor klipper jag alltid av toppkroken på mina Bull Dawgs nuförtiden. Jag rekommenderar också att du tar bort underkrokarna och riggar nya krokar med valfritt tafsmaterial som du fäster i vardera sida av Bull Dawg. Den kommer att kroka bättre och du kan låta den krypa längs botten – slamkrypartekniken.
Utrustning
Jag fiskar mycket med Magnumdawgen så jag har utrustning därefter. Jag kör med ett 8,6-fots Pete Maina-spö som kastar upp till 180 gram, en Ambassadeur i 5500-klass med 80-pounds Tuff Line. Jag gillar nämligen inte att bli av med 250-kronorsbeten. Dessutom innebär grövre flatlina mindre trassel och man tappar inte särskilt mycket i kastlangd om man har en 160-grammare i änden. De mindre bulldawgarna fiskar jag med ett 7,6-fots Spinnerbaitspö och 0.36 Power Pro på en annan Ambassadeur.
Våga misslyckas
För det först ska jag säga att jag inte är någon supergäddfiskare, men jag har fiskat en hel del med duktiga gäddfiskare. Skillnaden mellan dem och mig är först och främst att de vågar misslyckas. Med det menar jag att de exempelvis vågar fiska riktigt djupt på sommaren efter gädda, eller fiska mitt i natten med svarta beten utan att börja tvivla på sig själva. De har genom erfarenhet lärt sig att ett visst tillvägagångssätt funkar under visa omständigheter. Du känner säkert till Buster och GösJonas. Jag bjöd in dem till en fisketur på mina hemmavatten. De fastnade direkt för ett sund som jag alltid bara åkt rakt igenom. ”Vilket höjdarställe”, var deras gemensamma uppfattning. Sundet är 3-7m djupt, ungefär 100 meter brett med strand på ena sidan och klipphällar på andra sidan. Det är ett dunderställe för dem som vågar bryta mönstet och fiska annorlunda. Nu åker jag aldrig genom sundet utan att först fiska av det. En annan grej jag lart mig är att berghällar är grymma både vid höst- och vårfiske. Jag tror att det kan ha att göra med att solen värmer upp bergen som i sin tur värmer upp vattnet omkring med någon enstaka grad. Våga fiska utanför berg och vägra driva intill vassen – i alla fall ibland.
Jag tror stenhårt på teorin att gäddan kan lära sig att undvika vissa beten. Har den åkt upp i båten ett par gånger på en Zalt tror jag att den reflexmässigt kan undivka Zalten nästa gång. Många beten verkar fiska extra bra när de är nya. Första gången jag fiskade med The Pig krossade jag mina polare som körde Zalt. Sedan körde vi alla Pig i mina hemmavikar och nu tycker jag inte den ger lika bra som förut. Antingen är det inbillning, eller så finns det någon orsak bakom. Och för att återgå till rubriken om att våga misslyckas: ge Bulldawgen – eller andra nya beten – en chans innan du sågar dem. Det är så lätt att fega ur och dra in till vassen och ta en slips på en Bomber. Men då får du aldrig heller den där grisen som lurar i djupet…
Bull Dawgs fördelar
Kolla på den bara! För det första har betet attityd och man kanner sig ganska manlig när man dänger en Magnum Bull Dawg. Den har en grym gång. Folk som inte vet bättre kallar den för ”en dyr jigg”. Det är bullshit, säger jag bara! Bulldawgen sjunker annorlunda med en slingrade gång. Dessutom är det ett bete som kan fiskas på alla möjliga sätt: du kan spinna hem den snabbt eller långsamt, jerka den, tokjerka den, slamkrypa, trolla och jigga den. Och alla sätt ger resultat. Har gäddan val huggit ett gummibete så är det inte lika stor chans att den spottar eftersom den är mjuk. Djupgåendet är kanske den främsta fördelen. Du kan verkligen fiska den effektivt på 6-7 meters djup. Det är djup som inte många når med sin Zalt.
Nackdelar, då? Ja, den är dyr som fan. Jag håller med om att den är löjligt dyr. Den tenderar också att paja. Den går dock att laga. Antingen med superlim eller genom att bränna ihop den med tändare. Kör du dessutom med 80-pounds lina så tappar du inte många. Torskar man stjärten så funkar den precis lika bra med en påklistrad jiggstjärt. Curly tail eller twintail spelar ingen roll. Du kan ocksa laga den med en jiggstjät av en annan färg. Gäddan bryr sig inte lika mycket som du!
Bull Dawg och olika årstider
För förleksfisket kör jag i branter och på flatbottnar utanför djupvassar. Kör slamkryparen! Låt den sjunka till botten och dra fanskapet längs botten. Japp! Den ska släpas längs botten precis som många kör shadjiggarna. På vårfisket tycker jag att den minsta Bulldawgen har fiskat bäst. Kanske funkar en riktig fuljigg lika bra som en bulldawg. Jag kan i och för sig lägga till att jag är ganska usel på vårfiske, men jag har u har sett dem som kan.
Efterleksfiske: Jag tycker att fisket i början av maj ofta är ganska segt och gäddan kan finnas lite här och där. En del har lekt, andra inte. Denna tid kör jag oftast vanliga jerks som Jerko, Manta, Magic Maker, Crazy Shad, Pig osv.
Försommarfisket: Detta fiske är som gjort för Bull Dawg! Gäddan står ofta på friliggande grund eller flader. Jag tokvevar eller tokjerkar hem bulldawgen i snabb fart. Gäddorna blir som galna. Fisket sker ofta på platser runt 3-4 m djup. Jag slänger ut, låter den sjunka till botten (sjunkhastighet c:a 30 cm/sekund) sedan tokvevar jag 20 meter, låter sjunka igen och tokvevar igen. När jag börjar närma mig båten vevar jag ännu fortare för att trigga följen. För detta fiske anvander jag oftast Magum-dawgen. Var inte rädd att den är för stor. Jag har fått 8-hektosgäddor på den. Detta fiske varar ända in i september. Har du chansen: prova nattfiske over grynnor under hela sommaren. Bäst funkar det med mörka, garna svarta, beten som ger en bra kontur mot den ljusare himlen. I USA finns det en spinnare man kan fästa i Bulldawgen längst bak så den för mer liv. Speciellt bra vid dåliga ljusförhållanden.
Höstfisket: Vid höstfisket kastar jag ofta ut och later Bulldawgen sjunka ända ner till botten, eller så låter jag den följa en brant ner. Ankra båten inom ett kastavstånd från lämplig brant, eller berghäll. Kasta in mot branten. Låt Bulldawgen sjunka med spänd lina - den sjunker i 45 graders vinkel mot båten till och följer topografin. Ha stenkoll på linan! Oftast känner du inte hugget, utan ser det bara på linan. Sedan spinner jag hem den sakta med långa pauser. Berg/branter som går ner mot 6-8 meters djup är perfekta. Samma sak gäller för detta fiske som vid vårfiske. Våga misslyckas! Börjar du fiska utanfor berghällar fiskar du på gäddor som garanterat har fått vara fred från alla vassdrivare.
Har du några andra frågor så finns jag på fnuligan@hotmail.com.
Dela garna med er av andra erfarenheter speciellt skulle jag vilja veta mera om BD som trollas. Hur djupt gar den vid visa farter osv???????????????????????
MVH
Jenk
Mycket bra skrivet Jenk! Klipp ut och spara eller hur var det nu :)
//BJ@
Mycket givande läsning.Bör ju räta ut en hel del frågetecken.
//S
Mange Wiberg
2003-09-15, 07:50
håller med rudan...
riktigt bra skrivet men du skulle inte kun a lägga in nån typ av ritning om hur du fixat till krokarna på betet??
El Crapone
2003-09-15, 16:37
hehe.. jepp mycket bra skrivet!
Nu vet man ju hur man gör om man någon gång får råd till en =)
Kolla har.
http://members.chello.se/nio/fiske/pikesummer.htm
Jenk
Klipp bort toppkroken ocksa sa haller svansen langre.
Originally posted by fiskmix
riktigt bra skrivet men du skulle inte kun a lägga in nån typ av ritning om hur du fixat till krokarna på draget??
Precis som på en vanlig shadjigg kan du fästa mindre sylvassa 3-krokar med ren wire på sidorna om betet. Klipp av en lämplig stump wire. Fäst ena kroken i ena änden. Dra wiren fram genom öglan fram på betet och igenom den. Dra igenom öglan en gång till och dra ut wiren på andra sidan betet och fäst den andra lilla 3-kroken i den änden. Fäst båda krokarna på varsin sida in i betet (en krok in och 2 utanför) och vips så har du lite bättre riggat än orginalbestyckningen. Denna riggning gör Jiggkroken i ryggen onödig såväl på BD som på en Shad. Om du orkar kan du ta en lämplig nål och göra samma procedur fast med wiren dragen inuti betet, ser lite snyggare ut och du får undan allt jox från utsidan. Kan tilläggas att jag inte har nån BD men förmodar att det funkar med denna riggning.
//K
Originally posted by Jenk
Kolla har.
http://members.chello.se/nio/fiske/pikesummer.htm
Jenk
hehe, den postar du nu när jag jobbat så hårt med min riggningsförklaring.
//BJ@
låter verkligen som något man ska prova, dock så är mitt spö väldigt under dimensionerat för dom vikterna, tror mitt sträcker sig upp till 40g.
Nån som har tips på vad man skall kolla på för spö i samband med att man går upp så mycket i betes tyngd?
/M
Dr Müller
2003-09-16, 11:46
Om du orkar kan du ta en lämplig nål och göra samma procedur fast med wiren dragen inuti betet, ser lite snyggare ut och du får undan allt jox från utsidan. Kan tilläggas att jag inte har nån BD men förmodar att det funkar med denna riggning.
//K [/B][/QUOTE]
Jag skulle nog avråda att dra den inuti betet om det är för att få betet att överleva längre. Det är bättre att ha wiren på utsidan. För då kommer gäddan i bästa fall att bara ha kroken och wiren i munnen. Precis som Jenk beskrev.
Originally posted by Jerko
Jag skulle nog avråda att dra den inuti betet om det är för att få betet att överleva längre. Det är bättre att ha wiren på utsidan. För då kommer gäddan i bästa fall att bara ha kroken och wiren i munnen. Precis som Jenk beskrev.
Så sant så sant. Det var ju det jag beskrev först. Det andra läste jag om i senaste CN och jag har inte testat det själv, vilket jag kanske borde ha skrivit.
//K
Jerko,
Jerko ar det du som kallar dig Dr. Muller pa fnu?
Dr Müller
2003-09-16, 15:23
Originally posted by Jenk
Jerko,
Jerko ar det du som kallar dig Dr. Muller pa fnu?
Ja!
Dr Müller
2003-09-16, 19:19
Originally posted by cico
Så sant så sant. Det var ju det jag beskrev först. Det andra läste jag om i senaste CN och jag har inte testat det själv, vilket jag kanske borde ha skrivit.
//K
Cico: Med CN, menar du Crocodile News? Isf har du fått den nyligen. Har inte fått nån sen före sommaren!
Originally posted by Jerko
Cico: Med CN menar du Crocodile News? Ios har du fått den nyligen. Har inte fått nån sen före sommaren!
Japp.
Nej den har nog legat ett tag. Nr 2 2003 sid 13 är det iaf.
//K
Dr Müller
2003-09-16, 19:38
Originally posted by cico
Japp.
Nej den har nog legat ett tag. Nr 2 2003 sid 13 är det iaf.
//K
Ok! Tack. Då är jag med i matchen igen.:)
såg på bilden där ni hade fixat krokarna men man ser inre så bra har du knutit fast kroken i nått typ av taffsmaterial och sen knutit fast andra änden på taffsmaterialet i i nosöglan på bulldawgen??
Fiskmix precis, brukar ha en pa vardera sida. Du kan anvanda vilket tafsmaterial som helst i stort sett. Du kan satta ena kroken lite langre fram an den pa andra sidan.
Alessandro
2003-10-15, 06:43
BD brukar alltså inte haka upp sig om man kan köra med vilken sorts tafs som helst? Antar att den inte tvinnar linan speciellt mycket heller?
Originally posted by Alessandro
BD brukar alltså inte haka upp sig om man kan köra med vilken sorts tafs som helst? Antar att den inte tvinnar linan speciellt mycket heller?
Du får nog anstränga dig för att få den att snurra, så risken för lintvinning är obefintlig...
Alessandro
2003-10-15, 07:12
Då är det bara det här med upphakning kvar, hakar den upp sig ofta (både orginal och modifierad)?
Nej, inte om man kör med multi iaf. Det som kan hända någon gång är att svansen fastnar i överkroken eller i nån sidokrok om Bulldawgen har modifierad krokupphängning.
Jag har inte ändrat någon liten BD, men jag skulle kunna tänka mig att en trekrok uppepå efter enkelkroken räcker. Krok stl 3 finns nog inte. Menar du 3/0 så låter det väl stort.
Borensbergarn
2003-10-15, 18:05
Hejsan alla!!
Finns det någon affär som säljer BD billigt på nätet?
MastaPike
2003-10-15, 18:36
jupp ca 80 spänn på http://www.jacksonlures.com
Dock så måste du importera från usa då, men gå ihop med några polare och beställ hem ett gäng!
Rekomenderar också Jacksonlures, Jag och ett gäng andra ska ta och göra en fet beställning av diverse beten (Bulldawgs inräknat) under vintern.
Om ni ska handla pa Jackson sa passa pa och kop depthraider. Battre wobbler finns knappast. Superkvalitet och fiskar bra. Fiskar ni i grumliga vatten kop den ledade, i klara vatten den raka.
Anledningen att den knappast saljs i Sverige ar att den blir for dyr innan alla mellanhander fatt sitt.
http://www.cwcab.com/jlnilab.htm
Jorgen Larsson anvander depth raider for Nilabborrarna sa de pallar uppenbarligen stryk.
Jo jag såg just det avsnittet av Vildmark och kände igen ett par Depth Riders :).
shirunai
2004-06-28, 12:33
60g, 98g, 120g kan ha lite fel kolla på http://www.cwcab.com eller är det .se ?
du skulle inte skriva ihop "jenks spinnerbait skola" skulle inte bli så lång tror ja ! har hört att du vevar in dom i 500 km / h ! ;)
bra skrivet Jenkilainen!
precis som man ska fiska en BD.
vill själv ha en magnum bulle men värkar inte finnas på så många ställen?
:beer:
Finns billiga kopior på fishit.com
Någon som provat dessa?
Någon som provat dessa?
de är inte ens i närheten av orginalet :)
men de funkar säkert ,allt som rör sig tar väll gäddorna..
Askungen
2006-10-23, 17:10
Någon som provat dessa?
Rent skit, orginal ska det vara.
Någon som provat dessa?
tycker dem ser riktigt bra ut, borde inte vara ngt större skillnad mer än att det är billigare ;)
klockrent nicke,de ska vara orginalet inte massa annat crap.
Henke The lander
2006-10-23, 17:24
bra skrivet tror att jag ska köpa en och testa lite.
Vad är skillnaden då?
Är det nån som har någt konkret att skriva, och inte bara att dom är skit typ?
Kimbow tror dem funkar klockrent, ska ta och köpa en på fredag som jag ska testa i helgen då ska jag se va dem går för. måste ju finnas ett alternativ till oss med inte allt för mycket mynt i plånboken :D
Kimbow tror dem funkar klockrent, ska ta och köpa en på fredag som jag ska testa i helgen då ska jag se va dem går för. måste ju finnas ett alternativ till oss med inte allt för mycket mynt i plånboken :D
Eller för dom som inte tror att dyrt nödvändigtvis är bättre. Saker får gärna kosta, men dom skall leverera/fungera därefter i så fall.
Och om denna kopia funkar fint varför lägga flera hundra procent till på en orginal!
Tror på ditt spår alltså!
har de kommit upp någon gädda över 16,1 på BD??
fishit kopior är ju rena skräpet orginalet ska de vara helt klart!
våga testa orginalet ist för massa kopior..
Eller för dom som inte tror att dyrt nödvändigtvis är bättre. Saker får gärna kosta, men dom skall leverera/fungera därefter i så fall.
Och om denna kopia funkar fint varför lägga flera hundra procent till på en orginal!
Vet inte hur fishit-kopian är, men Bulldawgkopiorna har generellt varit slarvigt viktade. Dom går snett och sjunker inte på samma sätt som originalen. Sen har krokinfästningarna på vissa kopior varit rent undermåliga. Men eftersom en fishit-kopia knappt kostar något så är det väl bara att prova.
Da_Moose
2006-10-23, 18:23
Mr. Rubber/Ghosttail funkar bara fint. Det är samma bete men nu när Fishit börjat med Mr. Rubber så är kvaliteten bättre än Ghosttail. Krokfästena är slutna, Ghosttail hade bara bockade ståltrådar som gäddan kunde kräna av krokarna från om man har otur.
Jag har flera stycken av den mindre Mr. Rubber och de funkar när jag kör lättspinn. Mr. Big Rubber har jag inte men flera kompisar har och de funkar. Jag har själv en bunt riktigt Bulldawg Regular som jag köpt i USA för en hundring stycket, men det är några år sedan.
Idag fick jag en leverans med 4 st Dawgs som jag köpte via eBay från England, 110 gram skall de väga. Tänkte ha dem till slamkrypare då mina fiskevatten oftast är belamrade med stockar på botten.
För dessa gav jag ca. 40:-/st + frakt. Beställde även lite stora shagjiggar med ingjuten tyngd. Dessa skall testas nästa vår, nu är det bara långsamma jerks som gäller.
Kjelle Lundberg
2006-10-23, 18:26
Hade en polare nere för ett tag sedan,som snikat och köpt ghost-tail,dom var så mjuka att dom gick sönder på en gång,två av dom utan att varit i kontakt med fisk(sprack undertill),han var milt sagt missnöjd.Dessutom var dom gjorda i nån konstig plast som inte gick att laga lika smidigt som orginalet.
Vet inte hur fishit-kopian är, men Bulldawgkopiorna har generellt varit slarvigt viktade. Dom går snett och sjunker inte på samma sätt som originalen. Sen har krokinfästningarna på vissa kopior varit rent undermåliga. Men eftersom en fishit-kopia knappt kostar något så är det väl bara att prova.
Japp, okaj.. jo dom är ju värda att testa.
Såg nu att en orginalare inte kostar alls så mycket som jag fått för mig iofs.
Men jag skall testa fishits i alla fall!
Det råder ju helt klart olika åsikter, dock så känner jag att jag varit källkritisk och skapat mig en egen uppfattning!
Mr rubber skall testas i alla fall, jag kommer säkert bli nöjd, blir jag inte det är det inte så farligt med 159:- för en riktig!
Kopiorna har dålig vikting och balans.
Kvaliten på gummit är under allkritik trots dom billiga pengarna som dom kostar så borde gummit kunna hålla en bättre standard typ bulldawg.
maxackaxan
2006-10-23, 22:17
Ja Mr big rubber går ju sönder lättare än vad en Bulle gör, men i en gäddmun så går dom Bullar jag sett sönder ganska lätt med :) Men dom sjunker mkt snabbare med och är trevligare att fiska djupt med tycker jag. Å att man får tre Rubber för en Bulle e ju inget minus. Man kan även skära upp rubbern undertill och klippa bort lite bly så blir det en "shallow".
men ska jag vara ärlig så fiskar jag inte med någon av dom just nu. Tror mer på tailar just nu:)
MvH
Mackan
Kjelle Lundberg
2006-10-23, 23:00
Visst får man tre för samma pris som en BD,men en BD håller ju tio gånger så länge minst om man reparerar vid behov.
Kan ju ha att göra med antal fiskare per drag.....
Da_Moose
2006-10-24, 10:28
Idag fick jag en leverans med 4 st Dawgs som jag köpte via eBay från England, 110 gram skall de väga. Tänkte ha dem till slamkrypare då mina fiskevatten oftast är belamrade med stockar på botten.
För dessa gav jag ca. 40:-/st + frakt. Beställde även lite stora shagjiggar med ingjuten tyngd. Dessa skall testas nästa vår, nu är det bara långsamma jerks som gäller.
Kollade lite på dessa igår kväll och de höll ju ingen högre kvalitet kan jag direkt säga.
Krokarna var det sämsta jag sett så de slängde jag, vissa hade inte ens hullingen framskuren ur kroken. Sneda och krokiga etc.
En av dem hade en spricka undertill så man såg blytyngden men det var enkelt att smälta igen. Får se till våren hur de är att fiska med.
Köpte även 16 st 18 cm shadjiggar med ingjuten tyngd och en enkelkrok + en trekrok. Krokarna var väl ingen höjdare här heller men betydligt bättre än på dawgsen iaf.
Men de är riktigt mjuka och fina i gummit så de kan säkert simma på bra när man jiggar dem.
fishxtream
2006-10-24, 14:05
Jag och en kompis provade Mr Rubber från fishit och vi kommer inte köpa dessa igen!
Krok fästena gick sönder efter 1-2 snipor, även tafs öglan gick sönder. De gick snett och själva gummit vred sig på kroppen.
Lägg någon extra kr på orginalen! Det blir dyrare i längden med kopior!
Jag och en kompis provade Mr Rubber från fishit och vi kommer inte köpa dessa igen!
Krok fästena gick sönder efter 1-2 snipor, även tafs öglan gick sönder. De gick snett och själva gummit vred sig på kroppen.
Lägg någon extra kr på orginalen! Det blir dyrare i längden med kopior!
Okaj, bra att veta.
Det kanske får bli några riktiga om man gillar bulldawgtypen..
Da_Moose
2006-10-24, 14:19
Jag har då nån äkta Bulldawg som också går snett, och det ger fisk ändå.
Men om krokfästena fortfarande strular som på Ghosttail så är det ju ingen höjdare, de jag köpt av Mr. Rubber har ju varit bra. Bockade trådar som är lödda så kroken inte kan dras av.
Kan ju ha att göra med antal fiskare per drag.....
hm va?
nu förstod jag inte riktigt.
Kollade lite på dessa igår kväll och de höll ju ingen högre kvalitet kan jag direkt säga.
Krokarna var det sämsta jag sett så de slängde jag, vissa hade inte ens hullingen framskuren ur kroken. Sneda och krokiga etc.
En av dem hade en spricka undertill så man såg blytyngden men det var enkelt att smälta igen. Får se till våren hur de är att fiska med.
Köpte även 16 st 18 cm shadjiggar med ingjuten tyngd och en enkelkrok + en trekrok. Krokarna var väl ingen höjdare här heller men betydligt bättre än på dawgsen iaf.
Men de är riktigt mjuka och fina i gummit så de kan säkert simma på bra när man jiggar dem.
Det råkade inte vara så att du bjöd hem dem på Ebay? "Bull Dawg Type..."
Isf var de inte äkta, förvånar mig mkt om du får hem så billiga äktheter.
Däremot gick det ett par 7-strand Dawg´s nyligen, riktigt gamla med sjukt fin gång. Föregångarn till "den skurna" som många tjatar om.
Enda nackdelen kan sägas vara att 7-strandwiren repar upp gummit men det går ju att modda den...
Hoppas ni testat fishits varianter innan ni säger att det är skit.
Askungen
2006-10-25, 23:36
Har jag verkligen gjort, annars skulle jag inte skrivit det.
Da_Moose
2006-10-26, 07:15
Det råkade inte vara så att du bjöd hem dem på Ebay? "Bull Dawg Type..."
Isf var de inte äkta, förvånar mig mkt om du får hem så billiga äktheter.
Däremot gick det ett par 7-strand Dawg´s nyligen, riktigt gamla med sjukt fin gång. Föregångarn till "den skurna" som många tjatar om.
Enda nackdelen kan sägas vara att 7-strandwiren repar upp gummit men det går ju att modda den...
Jag vet att det är kopior, står i ett tidigare inlägg i tråden.
Dawg lures kallades de. Men de är stöpta i samma form som originalet.
Skall ha dem som slamkrypare, vill ha så billigt som möjligt då det finns nog med timmer på botten av Umeälven för att bygga 5000 st hus minst.
ja annars skulle jag väll inte skriva att de är skräp?
Kanske för att du är en ettrig liten rackare! =)
Jag trodde inte en sån som du testar sånt :)
Så om det är så att mina föräldrar har det gott ställt då skall jag alltså hålla käften? Och bara fattiga får säga vad dom tycker?
Anar att du inte kan räkna till ditt eget IQ.
Vems pengar lever du av? Puko!
//Stefan
1. Han sa inte att man ska hålla käften om ens föräldrar har det gott. Däremot om man får allt av föräldrarna.
2. Han sa inte heller att bara de "fattiga" ska få säga vad de tycker. Och varför säger du "fattig"? Du har väl ingen aning om hur Axel har det ställt ekonomiskt?
3. Varför säger du att han inte kan räkna till sitt eget IQ? Förklara.
Och varför klagar du på det när du själv inte ens kan stava korrekt?
1. Han sa inte att man ska hålla käften om ens föräldrar har det gott. Däremot om man får allt av föräldrarna.
2. Han sa inte heller att bara de "fattiga" ska få säga vad de tycker. Och varför säger du "fattig"? Du har väl ingen aning om hur Axel har det ställt ekonomiskt?
Ta och läs igenom Axels inlägg en gång till, du måste läst nåt annat inlägg... F.ö var det inget fel på stavningen i Rudans inlägg.
Citerar:
"käften din rikemansunge". Svårt för mig att tolka på mer än ett sätt. Hur du tolkar det framgår ju klart.
"lever på farsans pengar". Det är det många i Jimmies ålder som gör.Även om säkert lika många lever på morsans pengar. Axel har säkert också åldern inne för att leva på sina föräldrar.
PUKO!
//Stefan
Da_Moose
2006-10-26, 20:52
Axel_doom.... har aldrig skrivit ett vettigt inlägg som jag har sett, men tycker däremot om att sitta och skriva gnällkommentarer om en massa saker. De tillför aldrig trådarna något.
Om jag tyder hans språk rätt så är han max 14 år gammal och har knappast godkänt i svenska.
Citerar:
"käften din rikemansunge". Svårt för mig att tolka på mer än ett sätt. Hur du tolkar det framgår ju klart.
"lever på farsans pengar". Det är det många i Jimmies ålder som gör.Även om säkert lika många lever på morsans pengar. Axel har säkert också åldern inne för att leva på sina föräldrar.
PUKO!
//Stefan
Du har skrivit "puko" i två inlägg nu men jag förstår fortfarande inte vad det betyder.. :goodwork:
Du har skrivit "puko" i två inlägg nu men jag förstår fortfarande inte vad det betyder.. :goodwork:
Det tyder ju på att Rudan har rätt...
Det kanske säger mer om dig än om mig. Det kan få betyda precis vad du tycker känns bäst.
Mvh Din Tillgivne
Stefan
En varning är nu utfärdad till Axel ... var snälla mot varandra nu.
kimbow du var då en dryg jäkel mot mig,ut och plocka fina fiskar...
brunte,;).. kom upp till sthlm snart:D
förlåt att man frågar men vad sa axel??
Axel_The_Doom_slayer
2006-10-27, 16:20
kimbow du var då en dryg jäkel mot mig,ut och plocka fina fiskar...
förlåt att man frågar men vad sa axel??
en elak sak
Jag ska försöka. Måste bara få låna frullans bil, samt att våga köra i Kungliga Hufvudstaden!
Jag ska försöka. Måste bara få låna frullans bil, samt att våga köra i Kungliga Hufvudstaden!
hehe okej :)
lär ju bli skit kul så kan du sätta en mört i huvudet på viktor också ;)
hehe okej :)
lär ju bli skit kul så kan du sätta en mört i huvudet på viktor också ;)
Ha ha, det där är glömt nu. Fast jag tycker snålfan borde ha låtit mig behålla Zaltwobblern!
Ha ha, det där är glömt nu. Fast jag tycker snålfan borde ha låtit mig behålla Zaltwobblern!
hahaha fan va roligt:)
vilken färg var de på zalten?
Haha! Jimmie kamma dig! :) Har varit med om många gäddor över 10kg på "bulle-kusiner" Dom har klart en funktion att fylla speciellt vid djup runt 10 meter. Ryker en svans mitt i natten så är det inte hela världen - ryker en på en gammal bulle så är det "pannlampa på" samt skallgång för att hitta igen den! ;)
Kort sagt ibland (ofta?) tjänar man gäddor på att inte vara rädd om sina beten?
Att alla måste riggas om är väll självklart?
mvh
Det råder ju helt klart olika åsikter, dock så känner jag att jag varit källkritisk och skapat mig en egen uppfattning!
Mr rubber skall testas i alla fall, jag kommer säkert bli nöjd, blir jag inte det är det inte så farligt med 159:- för en riktig!
Testade föressten en "mr rubber" Den gick kalas i vattnet, drog en mindre gädda på några kast vid en brant, kunde inte se något som skulle vara dåligt med den igentligen.
Polaren älskade den jag köpte åt honom!
Haha! Jimmie kamma dig! :) Har varit med om många gäddor över 10kg på "bulle-kusiner" Dom har klart en funktion att fylla speciellt vid djup runt 10 meter. Ryker en svans mitt i natten så är det inte hela världen - ryker en på en gammal bulle så är det "pannlampa på" samt skallgång för att hitta igen den! ;)
Kort sagt ibland (ofta?) tjänar man gäddor på att inte vara rädd om sina beten?
Att alla måste riggas om är väll självklart?
mvh
jo jag har sätt de :)
men de jag tycker i de stora hela är att de simmar snett och där av köper jag bara orginalet.
ja att rigga om är ju helt klart att föredra!
:beer: ut och ta dom !
Ja visst, jag tar bort skitsnacket nu.
"nej tyvärr snusemil...kolla in minna andra bilder så förstår du att jag är duktig."
Detta skrev iof du Jimmie:) Inte grym, men duktig.
Jag tror iof att du är rätt duktig på ditt men du har skrivit det.
Jag tycker inte man skall stötta kopior så länge originalen är bra. Numera suger både Zalten och bulldawgarna så skulle någon göra en bra kopia skulle jag med nöje köpa dessa. Jag stöttar dem som gör bra grejer. Jag gillar inte att bulldawgarna har blivit så mycket sämre.Musky inovations har ju sjunkit på bullens kvalite´. Jag vill inte punga ut en massa pengar för att stötta dem då. Om folk tex börjar köpa Pro Logics kopia(sägs vara rikitgt bra) för att den är bättre än de nya bullarna så är det inget fel med det.
"nej tyvärr snusemil...kolla in minna andra bilder så förstår du att jag är duktig."
Jag tycker inte man skall stötta kopior så länge originalen är bra. Numera suger både Zalten och bulldawgarna så skulle någon göra en bra kopia skulle jag med nöje köpa dessa. Jag stöttar dem som gör bra grejer. Jag gillar inte att bulldawgarna har blivit så mycket sämre.Musky inovations har ju sjunkit på bullens kvalite´. Jag vill inte punga ut en massa pengar för att stötta dem då. Om folk tex börjar köpa Pro Logics kopia(sägs vara rikitgt bra) för att den är bättre än de nya bullarna så är det inget fel med det.
Ja ja gillade dom, fishits kopior alltså. Köpte ett gäng till nu som skall fiskas hårt! :)
Dem har jag inte testat. Känns inte så schyssta men är du nöjd så nöt på du!
Hur ser man skillnaden på gamla och nya BD's ?
Jag fick tag på några som ser äldre ut (på förpackningarna)... två spring och en regular för 200 spänn! :D
Gissar att de är gamla men hur vet jag säkert?
Hur ser man skillnaden på gamla och nya BD's ?
Jag fick tag på några som ser äldre ut (på förpackningarna)... två spring och en regular för 200 spänn! :D
Gissar att de är gamla men hur vet jag säkert?
Det ser man bl.a på färgsättningen. Skuren svans istället för gjuten är också en ledtråd. Dock är de allra nyaste Bulldawgarna skurna igen. Finns det en ruta på förpackningen där det står "Uptown Dog" intill så är bullen av den gjutna typen.
Det ser man bl.a på färgsättningen. Skuren svans istället för gjuten är också en ledtråd. Dock är de allra nyaste Bulldawgarna skurna igen. Finns det en ruta på förpackningen där det står "Uptown Dog" intill så är bullen av den gjutna typen.
Underbart att dom har börjat med dom igen, Fick just hem en bulldwag magnum walley färgen! Vilken skillnad på skurna och den gjuten!
Bild på den ena, någon kanske kan säga av bilden om den är gammal eller ny?
http://www.hedblom.se/misc/P1010982-1.JPG
Gammal handhälld Cisco, dock med styv tråd i kroppen.
Gammal handhälld Cisco, dock med styv tråd i kroppen.
Brukar man modda bort en del av tråden i samband med att man riggar om krokarna?
Brukar man modda bort en del av tråden i samband med att man riggar om krokarna?
Det kan man göra. Jag har inte märkt någon skillnad på fångsterna oavsett om tråden är kvar eller inte. Men jag inbillar mig att den går lite livligare när tråden är borta.
prologic kopian är bättre och hållbarare i gummit än vad andra kopior är. tyvär så gillar jag inte svansen, även om gummit är mjukt så rör sig inte svansen när man vevar in den långsamt, och så har den samma problem som många andra kopior att den går snett när man vevar den snabbt. Det går att lösa hyffsat genom att blya den lite extra, då blir den säkert farlig på djupet men har tyvär inte hittat någon kopia som ens är i närheten av de skurna bulldawgarna,
mangeboy79
2006-11-06, 19:05
Bild på den ena, någon kanske kan säga av bilden om den är gammal eller ny?
http://www.hedblom.se/misc/P1010982-1.JPG
ska du sälja den?
P-U bad mig att skriva ett par rader om hur man fiskar bulldawg,
Vill inte latsas vara ngn expert men har ar mina teorier.
Jag började fiska med Bull Dawg hösten 2000. I amerikanska muskiemagasin hade jag läst hur bra den var. Och på fiske.nu snackade profilerna Dins, Buster och GösJonas mycket om betets förträfflighet.
Jag var på väg till Västervik för en fyradagars på campen där nere. På vägen ner stannade jag och brorsan till i Nyköping för lite fiske i hamnen dar. Jag hade en Bull Dawg i ”AIK-färgen”. Jag satte den i botten och fick ta mig ett doppi hamnen (det var runt den 10 oktober!) för att rädda den. Jag var nämligen helt övertygad om att den skulle regera i Västervik. Jag kommer ner till Västervik och tar cirka fem kast med den innan jag har av stjärten på min enda Bull Dawg. Stjärten fastnar ofta i den översta enkelkroken och går på så sätt av. Därfor klipper jag alltid av toppkroken på mina Bull Dawgs nuförtiden. Jag rekommenderar också att du tar bort underkrokarna och riggar nya krokar med valfritt tafsmaterial som du fäster i vardera sida av Bull Dawg. Den kommer att kroka bättre och du kan låta den krypa längs botten – slamkrypartekniken.
Utrustning
Jag fiskar mycket med Magnumdawgen så jag har utrustning därefter. Jag kör med ett 8,6-fots Pete Maina-spö som kastar upp till 180 gram, en Ambassadeur i 5500-klass med 80-pounds Tuff Line. Jag gillar nämligen inte att bli av med 250-kronorsbeten. Dessutom innebär grövre flatlina mindre trassel och man tappar inte särskilt mycket i kastlangd om man har en 160-grammare i änden. De mindre bulldawgarna fiskar jag med ett 7,6-fots Spinnerbaitspö och 0.36 Power Pro på en annan Ambassadeur.
Våga misslyckas
För det först ska jag säga att jag inte är någon supergäddfiskare, men jag har fiskat en hel del med duktiga gäddfiskare. Skillnaden mellan dem och mig är först och främst att de vågar misslyckas. Med det menar jag att de exempelvis vågar fiska riktigt djupt på sommaren efter gädda, eller fiska mitt i natten med svarta beten utan att börja tvivla på sig själva. De har genom erfarenhet lärt sig att ett visst tillvägagångssätt funkar under visa omständigheter. Du känner säkert till Buster och GösJonas. Jag bjöd in dem till en fisketur på mina hemmavatten. De fastnade direkt för ett sund som jag alltid bara åkt rakt igenom. ”Vilket höjdarställe”, var deras gemensamma uppfattning. Sundet är 3-7m djupt, ungefär 100 meter brett med strand på ena sidan och klipphällar på andra sidan. Det är ett dunderställe för dem som vågar bryta mönstet och fiska annorlunda. Nu åker jag aldrig genom sundet utan att först fiska av det. En annan grej jag lart mig är att berghällar är grymma både vid höst- och vårfiske. Jag tror att det kan ha att göra med att solen värmer upp bergen som i sin tur värmer upp vattnet omkring med någon enstaka grad. Våga fiska utanför berg och vägra driva intill vassen – i alla fall ibland.
Jag tror stenhårt på teorin att gäddan kan lära sig att undvika vissa beten. Har den åkt upp i båten ett par gånger på en Zalt tror jag att den reflexmässigt kan undivka Zalten nästa gång. Många beten verkar fiska extra bra när de är nya. Första gången jag fiskade med The Pig krossade jag mina polare som körde Zalt. Sedan körde vi alla Pig i mina hemmavikar och nu tycker jag inte den ger lika bra som förut. Antingen är det inbillning, eller så finns det någon orsak bakom. Och för att återgå till rubriken om att våga misslyckas: ge Bulldawgen – eller andra nya beten – en chans innan du sågar dem. Det är så lätt att fega ur och dra in till vassen och ta en slips på en Bomber. Men då får du aldrig heller den där grisen som lurar i djupet…
Bull Dawgs fördelar
Kolla på den bara! För det första har betet attityd och man kanner sig ganska manlig när man dänger en Magnum Bull Dawg. Den har en grym gång. Folk som inte vet bättre kallar den för ”en dyr jigg”. Det är bullshit, säger jag bara! Bulldawgen sjunker annorlunda med en slingrade gång. Dessutom är det ett bete som kan fiskas på alla möjliga sätt: du kan spinna hem den snabbt eller långsamt, jerka den, tokjerka den, slamkrypa, trolla och jigga den. Och alla sätt ger resultat. Har gäddan val huggit ett gummibete så är det inte lika stor chans att den spottar eftersom den är mjuk. Djupgåendet är kanske den främsta fördelen. Du kan verkligen fiska den effektivt på 6-7 meters djup. Det är djup som inte många når med sin Zalt.
Nackdelar, då? Ja, den är dyr som fan. Jag håller med om att den är löjligt dyr. Den tenderar också att paja. Den går dock att laga. Antingen med superlim eller genom att bränna ihop den med tändare. Kör du dessutom med 80-pounds lina så tappar du inte många. Torskar man stjärten så funkar den precis lika bra med en påklistrad jiggstjärt. Curly tail eller twintail spelar ingen roll. Du kan ocksa laga den med en jiggstjät av en annan färg. Gäddan bryr sig inte lika mycket som du!
Bull Dawg och olika årstider
För förleksfisket kör jag i branter och på flatbottnar utanför djupvassar. Kör slamkryparen! Låt den sjunka till botten och dra fanskapet längs botten. Japp! Den ska släpas längs botten precis som många kör shadjiggarna. På vårfisket tycker jag att den minsta Bulldawgen har fiskat bäst. Kanske funkar en riktig fuljigg lika bra som en bulldawg. Jag kan i och för sig lägga till att jag är ganska usel på vårfiske, men jag har u har sett dem som kan.
Efterleksfiske: Jag tycker att fisket i början av maj ofta är ganska segt och gäddan kan finnas lite här och där. En del har lekt, andra inte. Denna tid kör jag oftast vanliga jerks som Jerko, Manta, Magic Maker, Crazy Shad, Pig osv.
Försommarfisket: Detta fiske är som gjort för Bull Dawg! Gäddan står ofta på friliggande grund eller flader. Jag tokvevar eller tokjerkar hem bulldawgen i snabb fart. Gäddorna blir som galna. Fisket sker ofta på platser runt 3-4 m djup. Jag slänger ut, låter den sjunka till botten (sjunkhastighet c:a 30 cm/sekund) sedan tokvevar jag 20 meter, låter sjunka igen och tokvevar igen. När jag börjar närma mig båten vevar jag ännu fortare för att trigga följen. För detta fiske anvander jag oftast Magum-dawgen. Var inte rädd att den är för stor. Jag har fått 8-hektosgäddor på den. Detta fiske varar ända in i september. Har du chansen: prova nattfiske over grynnor under hela sommaren. Bäst funkar det med mörka, garna svarta, beten som ger en bra kontur mot den ljusare himlen. I USA finns det en spinnare man kan fästa i Bulldawgen längst bak så den för mer liv. Speciellt bra vid dåliga ljusförhållanden.
Höstfisket: Vid höstfisket kastar jag ofta ut och later Bulldawgen sjunka ända ner till botten, eller så låter jag den följa en brant ner. Ankra båten inom ett kastavstånd från lämplig brant, eller berghäll. Kasta in mot branten. Låt Bulldawgen sjunka med spänd lina - den sjunker i 45 graders vinkel mot båten till och följer topografin. Ha stenkoll på linan! Oftast känner du inte hugget, utan ser det bara på linan. Sedan spinner jag hem den sakta med långa pauser. Berg/branter som går ner mot 6-8 meters djup är perfekta. Samma sak gäller för detta fiske som vid vårfiske. Våga misslyckas! Börjar du fiska utanfor berghällar fiskar du på gäddor som garanterat har fått vara fred från alla vassdrivare.
Har du några andra frågor så finns jag på fnuligan@hotmail.com.
Dela garna med er av andra erfarenheter speciellt skulle jag vilja veta mera om BD som trollas. Hur djupt gar den vid visa farter osv???????????????????????
MVH
Jenk
Bara en fråga bara , heter du Robert ?
För här --> http://www.pikebusters.com/bdartikel.php står det exakt som du har skrivit och jag bara undrar om de är du , inte för att jag tror att du har kopierat det eller något men...
Maste erkanna att pa sistone har det bara blivit feg shallowbd. Bara fiskat i sodra Sverige och grunt som fan.
Maste erkanna att pa sistone har det bara blivit feg shallowbd. Bara fiskat i sodra Sverige och grunt som fan.
Jo men man kanske ska satsa på grunt så här års ?
Bara en fråga bara , heter du Robert ?
För här --> http://www.pikebusters.com/bdartikel.php står det exakt som du har skrivit och jag bara undrar om de är du , inte för att jag tror att du har kopierat det eller något men...
samma snubbe!!!
sami_springsteen
2007-04-05, 07:30
Mycket bra skrivet....diggar denna beskrivning
Grymt, jag kommer helt klart att fiska mer med bulldawg efter att ha läst denna text.