handdator

Visa fullständig version : Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget!

FUBAR
2008-05-28, 00:49
Hej på er!
Första inlägget här, och hoppas att ni kan hjälpa mig med min Mercury 4.5HK från 1975.
Så här ligger det till, jag har lossat de två muttrar som håller växelhuset, jag får loss växelhuset i bakkant så pass mycket att det blir en springa på c:a en centimeter, men i framkant sitter det fast, alltså ingen springa.
Jag har provat med träkilar men det hjälpte föga, jag törs inte knacka hårdare än jag redan gjort, jag är rädd att jag spräcker själva huset då.
Anledningen till att jag vill ta bort växelhuset är impellerbyte (det kyler dåligt).
Är det något "trix" jag kan använda för att få bort växelhuset?
Sitter drivaxeln med någon slags låsning? Ska jag kanske ha någon växel i?
Alla svar om lösning mottages med största glädje.
Säsongen :fiska2: är snart här, och min i övrigt välfungerande motor behöver hjälp.:fiska1:

Jojje73
2008-05-28, 05:45
Jag vet inte hur det ser ut på just den modellen, men har du lossat växel föraren?

toxs
2008-05-28, 07:44
Jag vet inte hur det ser ut på just den modellen, men har du lossat växel föraren?

på att det verkar vara det som är felet. Borde sitta en lucka halvvägs ner på riggen som kan öppnas och innanför den lossar du på växelföraren så borde växelhuset lossna.

fajsen
2008-05-28, 08:20
Hej på er!
Första inlägget här, och hoppas att ni kan hjälpa mig med min Mercury 4.5HK från 1975.
Så här ligger det till, jag har lossat de två muttrar som håller växelhuset, jag får loss växelhuset i bakkant så pass mycket att det blir en springa på c:a en centimeter, men i framkant sitter det fast, alltså ingen springa.
Jag har provat med träkilar men det hjälpte föga, jag törs inte knacka hårdare än jag redan gjort, jag är rädd att jag spräcker själva huset då.
Anledningen till att jag vill ta bort växelhuset är impellerbyte (det kyler dåligt).
Är det något "trix" jag kan använda för att få bort växelhuset?
Sitter drivaxeln med någon slags låsning? Ska jag kanske ha någon växel i?
Alla svar om lösning mottages med största glädje.
Säsongen :fiska2: är snart här, och min i övrigt välfungerande motor behöver hjälp.:fiska1:

tjena.om det sitter en zinkanod i form styrfena på vxl huset kan det sitta en bult innanför.mvh stefan

FUBAR
2008-05-28, 13:12
Hej och tack ni som engagerat er!
Jag har nu kollat efter eventuell lucka + mutter vid zinkanod, men nej, det finns ingen lucka och ingen "kvarglömd" mutter.
Nu vet jag inte vad jag ska göra:skaka:

Natehunter
2008-05-28, 13:45
Det skall vara 3 muttrar om jag inte minns fel. + Kolla zinkannonden igen den som ser ut som en fena. Den skall bort om du har någon. Kan också vara så att växelföraren lossas uppifrån. Dvs under kåpan.

knota
2008-05-28, 15:59
Har för mig att jag hört att Mercurys drivaxlar kan rosta fast i överänden.

Har du tagit ur växeldrev och propelleraxeln ur huset?, kan vara så att växelföraren håller emot, så är det på Penta/Archm.

Master
2008-05-28, 17:55
Det ska bara vara två muttrar, växelföraren ska inte kunna hålla emot däremot som ngn, annan skrev så kan drivaxlen rostat fast däruppe. Har råkat ut för det på en likadan, den satt som fan, provade allt till sist skrotade jag skitet...
Detr enda jag kan komma på är att du vänder upp och ner på skrället, försöker få rostlösning på axlen så att det rinner till splainsen... gör så ngn, dag och prova sen med våld...
Jag slog och bräckte tills det var skrot.... :-)

elanen
2008-05-28, 18:23
Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury.
Beror på att proppaxeln inte är rostfri.
Och att ägaren inte byter impeller i tid.
Ser ut att bli en bojsten eller reservdelsmotor.
Är nästintill omöjligt att få loss proppaxeln ifrån drivaxeln.

FUBAR
2008-05-28, 21:10
Tack och tack igen!
Quote- Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury! Men är det inte så, om propellern snurrar + att motorn fungerar , då verkar det konstigt att det rostat fast?
Om det vore så, skulle ju inte propellern snurra och motorn (i drivläge) gå runt i driftläge?
Om jag mot förmodan får loss drivaxeln, (för det är väl den som ställer till det hela kan jag tänka) kommer då drivaxeln + växelaxeln att sitta kvar i växelhuset?
Alltså- normalt sett lossas axlarna i "överdelen" på motorn, och alltså inte i växelhuset?

Master
2008-05-28, 21:17
Tack och tack igen!
Quote- Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury! Men är det inte så, om propellern snurrar + att motorn fungerar , då verkar det konstigt att det rostat fast?
Om det vore så, skulle ju inte propellern snurra och motorn (i drivläge) gå runt i driftläge?
Om jag mot förmodan får loss drivaxeln, (för det är väl den som ställer till det hela kan jag tänka) kommer då drivaxeln + växelaxeln att sitta kvar i växelhuset?
Alltså- normalt sett lossas axlarna i "överdelen" på motorn, och alltså inte i växelhuset?

Drivaxlen ska lossa där uppe, men det är där den är fastrostad i splainsen. Kan fungera utmärkt ändå, men går inte att dela.
Växelstaget ska lossa nere i växelhuset, har för mej att det kan vara lite klurigt. Vill minnas att man bör ha växeln i ngt, läge som jag inte minns, tror det var i fram-växel. Det var krabbigare att få ihop det annars igen.
Har för mej att växelstaget pressar på en kula nere i växelhuset, men där är du inte ännu...

FUBAR
2008-05-29, 15:31
:appl::winner::blah::elgura::headbang: Yes Yes, jag lyckades att få bort växelhuset utan att ha sönder något.
Visserligen såg det ut som sjä... f.n där impellern sitter, det var bara en oformbar massa, men som sagt, jag lyckades:banana:
Nu väntar en grundlig rengöring av innanmätet i växelhuset, plus en ny impeller förstås.
Jag slipper nu använda motorn som sänke, som en föreslog:asflabb2:

Och nu till nästa nästa fråga, där impellern sitter på drivaxeln syntes en sexkantig mässings"hylsa", ska den tas bort? Eller är det så att på en ny impeller sitter den "hylsan" redan på impellern? Ähh, ni förstår hur jag menar.

PS: Vad var det då som krånglade på min? Jo, den pinnbult som satt i framkant var "ergad/ärg (vet i fan hur det stavas). När jag väl fick pinnbulten att "vandra" ner en aning i hålet, lyckades jag få i lite rostlösningsmedel, det fick stå så över natten, och nu i eftermiddags tillverkade jag två kilar i ek, dessa använde jag sen försiktigt för att få allt att släppa.

Jag är så tacksam för alla era svar, men jag är inte förvånad att så många engagerat sig, det är nämligen så här, personer som har fiske:fiska2: och båtar som intresse är i regel trevliga personer, så tack ni alla

elanen
2008-05-29, 15:59
Där hade du tur. Flera av mina inköpta båtmoter fick kasseras på grund av fastrostning. Men det var i början på mitt och grabbens mekande. Nu har vi lärt oss läxan.
Det andra du frågar om har jag glömt hur det såg ut.
Impellerkoppen brukar ju sitta med ett gäng bultar.
Där har du det andra kritiska momentet.
Bultarna kan sitta värre än tåget.
Jucka skruvarna försiktigt fram och tillbaks om det överhuvudtaget går.
Drar du av en bult har du jobb så det räcker.

Master
2008-05-29, 16:05
:appl::winner::blah::elgura::headbang:

Och nu till nästa nästa fråga, där impellern sitter på drivaxeln syntes en sexkantig mässings"hylsa", ska den tas bort? Eller är det så att på en ny impeller sitter den "hylsan" redan på impellern? Ähh, ni förstår hur jag menar.

Den hylsan är förmodligen det enda som är kvar av din gamla impeller...
Den ska isf, bort, som du skrev ska det vara en del med impellern....
Kul du fick isär det...

Hemi
2008-05-29, 19:11
Har själv använt 5-56 för att lossa fastrostade delar i utombordare brukar funka bra..

Hemi
2008-05-29, 19:13
Fö är det ofta mycket billigt med slitdelar typ impeller till småmotorer..nån tjuga..

FUBAR
2008-05-30, 00:38
Tjaba!
Nyss inkommen från verkstaden, har mekat en del med motorn. Ja som sagt, impellern var ju bara en oformbar massa kan man väl säga, men jag upptäckte också att drivaxeln var en hel del rostig om så säger.
Tyvärr är axeln också rostig där lockets gummitätnig "glider" mot själva axeln, tätningen var visserligen hel, men visst är det så- om inte tätningen pga axelns ojämnheter (rost) kan "hålla emot vattentrycket, då kommer väl vattnet att tryckas ut där? Mister man då tryck i vattenpumpen?
Och hur stor betydelse har det?
Får väl annars köpa en ny (NOS) axel från USA, jag har en kompis som bor i Kansas, han har lovat att hjälpa till med reservdelar

TAMTAM
2008-06-04, 16:53
Snacka med en motor verkstad tror de kan legera punkten på axeln där tätningen ligger emot troligen behöver du göra samma jobb på propaxeln tror inte den är rostfri heller.(om du har vatten i växelhus oljan)
hade en classic 50 hk fyra cyl Murkla den led av samma problem men verkstan kunde fixa det sa dom men dumpade skiten billigt och köpte Yamaha istället. :sun:

FUBAR
2008-06-09, 06:16
Tyvärr så har jag inte fått tag i någon ny axel till motorn, men jag har ju tillgång till svarv och material för egentillverkning av drivaxel, men jag får nog rikta in mig på det jobbet senare.
Jag har alla mått på axeln, bla måttet för de tre "punkter" där tätningarna för vattenpumphuset och impellern ligger emot, och de tre "punkter" som jag pratar om är 11.5 mm och själva axeln är 11 mm, inga problem så långt, men jag undrar hur impellern ska "komma på plats"? Impeller-fästet är en avfasad del på axeln, alltså ingen låsning med kil.
Själva impellern (enligt bild som ska vara till min motortyp) har ju också en avfasning, detta gör ju att diametern blir mindre på det stället (vid avfasningen), och då blir frågan- hur sätts impellern på axeln då, den blir ju för "trång" just vid avfasningen när impellern ska "träs över" de tre punkterna som är 11.5 mm, ähhhh, ni förstår hur jag menar:sun: