Visa fullständig version : Tips till regnbåsfiske!
jumbojet
2003-09-16, 18:12
Skulle behöva lite hjälp...
Vilka drag använder ni ?? Hur sätter ni upp krokarna vid bottenmete och vilks beten använder ni?? vore tacksam om jag fick hjälp
fisherman
2003-09-16, 18:18
I helgen fick jag min båge på lill öringen men en liten svart toby med guldränder ska vara bra. Jag är också intresserad av vilka drag andra brukar använda eftersom jag är grön i det här fisket
Fick jag välja endast två spinnare till RB å öring skulle det bli Vibrax m. orange kropp/svart sked samt Mira m. svart sked. Båda är ruggigt välfiskande å lättkastade.Köp i flera storlekar så klarar du motvind, djup m.m.
grandstoff
2003-09-16, 18:58
Originally posted by fisherman
I helgen fick jag min båge på lill öringen men en liten svart toby med guldränder ska vara bra.
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att den fisken du "fångade" fortfarande simmar omkring i sjön och skrattar gott?
:cool1:
Vid bottenmete finns det flera varianter. Mitt tips är att testa olika.
Vanligt glidande, paternoster, colindyson, helikopterrig osv.
Drag som brukar fungera är små skeddrag och spinnare. Har hört att Tasmanian devil ska vara poppis.
Meta regnbåge??BaaH..e ju för amatörer,spinn eller fluga skall det ju vara.RB tillsammans med mört måste väl vara den mest lättmetade fisken?!!
El Crapone
2003-09-16, 21:39
Haha, ska man fiska regnbåge så ska det vara på fluga.. fast nån gång kan det ju vara roligt på ul också..
MastaPike
2003-09-16, 21:43
En gång tog jag 37(!) regnbågar på samma dag. Det var under kristhimmelfärds helgen för ett par år sedan. Bottnen där jag fiskade var mestadels av kalk och därav var färgen mycket ljus (det var i ett kalkbrott). Då så plockade jag dom flesta på ett orange färgat Hammer (finns ej längre), det var ett riktigt kanonbete denna dag! Efter att ajg tagit cirka 20 st började jag experimentera lite, både mindre jiggar, spinnare och andra skeddrag gick bra men Hammer draget var ett ultimat faktum. Prova annars med kustöringsskeddrag som vicke, samba och gladsax. Dom kan också ge bra utdelning.
Flugfiske:
Jag tycker man tar mera fisk på fluga, min favorit om jag inte får något är att plocka fram en vit boobie nymf och köra med fastsink lina. Funkar nästan alltid asbra. kasta gärna in med den bland näckrosor och dyllikt. Ryck hem flugan med supersnabba små 2cm ryck, gör därefter ett litet hemtagnings stop efter var 2m ungefär. För att göra flugan extra atraktiv kan du även låta den ligga i frysen med räkor t.ex. eller låta den ligga i räkspad någon timme före fisketuren, då kan du även meta med den.
På vakande fisk är det heller aldrig fel att köra ut någon sorts muddler på flytande lina, antingen rycka hem den i vattenytan eller låta den flyta och med jämna mellanrum rycka till lite i linan så den rör på sig.
MastaPike
2003-09-16, 21:43
Hammer draget var inte orange, det var koppar med en orange linje på ena sidan.
Läs gärna min rapport: Regnbåge över regnbågarna.
El Crapone
2003-09-16, 22:28
Originally posted by MastaPike
En gång tog jag 37(!) regnbågar på samma dag. Det var under kristhimmelfärds helgen för ett par år sedan. Bottnen där jag fiskade var mestadels av kalk och därav var färgen mycket ljus (det var i ett kalkbrott). Då så plockade jag dom flesta på ett orange färgat Hammer (finns ej längre), det var ett riktigt kanonbete denna dag! Efter att ajg tagit cirka 20 st började jag experimentera lite, både mindre jiggar, spinnare och andra skeddrag gick bra men Hammer draget var ett ultimat faktum. Prova annars med kustöringsskeddrag som vicke, samba och gladsax. Dom kan också ge bra utdelning.
Flugfiske:
Jag tycker man tar mera fisk på fluga, min favorit om jag inte får något är att plocka fram en vit boobie nymf och köra med fastsink lina. Funkar nästan alltid asbra. kasta gärna in med den bland näckrosor och dyllikt. Ryck hem flugan med supersnabba små 2cm ryck, gör därefter ett litet hemtagnings stop efter var 2m ungefär. För att göra flugan extra atraktiv kan du även låta den ligga i frysen med räkor t.ex. eller låta den ligga i räkspad någon timme före fisketuren, då kan du även meta med den.
På vakande fisk är det heller aldrig fel att köra ut någon sorts muddler på flytande lina, antingen rycka hem den i vattenytan eller låta den flyta och med jämna mellanrum rycka till lite i linan så den rör på sig.
Du råkar inte ha en bild eller en bindbeskrivning på en boobie nymf? eller kanske kan förklara hur den ser ut?
Prova med vibrax, crocc, små rapala (5-7 cm), små toby mfl...
Och VÄLKOMMEN TILL Fiskesnack!!! :)
MastaPike
2003-09-17, 10:00
El Crapone jag kan maila lite bilder och skriva en beskrivning till en boobie nymf så fort jag kommer hem!
fisherman
2003-09-17, 16:32
Originally posted by grandstoff
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att den fisken du "fångade" fortfarande simmar omkring i sjön och skrattar gott?
:cool1:
Top_fisher tappade i fisken från land när han hade lossat kroken.
DEN VAR UPPE PÅ LAND, GE DIG NU!!!
El Crapone
2003-09-17, 17:23
Originally posted by MastaPike
El Crapone jag kan maila lite bilder och skriva en beskrivning till en boobie nymf så fort jag kommer hem!
Vore snällt.. speciellt om det är en mycket bra fluga..
:appl:
Du får gärna maila beskrivining till mig om du har tid och lust..
grandstoff
2003-09-17, 17:41
DEN VAR UPPE PÅ LAND, GE DIG NU!!!
Faktum kvarstår; fisken simmar, skrattar och myser... :D
Lugna ner dig nu... Kroka av fisken själv nästa gång så slipper detta upprepas.
Top_Fisher
2003-09-20, 19:23
Fisken sprattlade till för att den ville tillbaka :),, Och sen fångade inte Jakob den :cool1:
Provade att släpa en flytande jiggskalle med powerbaidjigg på. Bågarna gillade flärpen men fastnade inte på kroken. Då fimpade jag fladdret. Fortsatta hugg men ingen fastnade. Bytte till en Kamasan Wide Gape st 4 och satte på 3 gulgröna glittriga Power Egg. Sen rodde jag i gränslandet mellan blankvatten och vindkrus med paketet ca 30 meter bakom båten. Vända på vända och båge på båge!