Visa fullständig version : Hur man skall sätta fast betesfisken för gädda/abborre
Jag sätter just nu i munnen ena kroken och andra i ryggen, men jag har hört några som bara säter just under skinnet i ryggen, vilket är bra för fisken hålls längre i liv, men lossar den inte då när man kastar ut den?:fiska2:
Alessandro
2008-06-05, 09:50
Sätt kroken vid ryggfenan, där brukar den sitta bäst om du använder t.ex mört och löja.
håller den att kasta med då om jag bara sätter i ryggfenan?
:fiska1:
Alessandro
2008-06-05, 10:13
Nej, det brukar lossna, du får sätta fast kroken i köttet.
Finns en specialkrok, har dock bara använt den till extrakrok på jiggar,
http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-bin/butik/produkter.pl?falt=5&varde=B005%2D04&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D4%26varde%3D222%26sok%3D%26mall%3D mall%5Flista%2Ehtml%26sida%3D1
Om du fiskar från båt så finns det ingen anledning att sätta fast betesfisken hårt. Lägg båten i rätt läge för platsen du tänkt fiska av så du kan droppa din betesfisk vid din båt och styr sedan ditt bete ditt du vill med hjälp av strömmen/vinden. Det kan krävas lite jobb och ta lite tid tills du hittar rätt teknik. Samma sak fungerar även om du fiskar från land. Visst kan du få kasta ditt bete en bit men kasta med svepande mjuka rörelse så lossnar den inte.
ja sätt den i överläppen och sedan i ryggfenefästet.
Kolla först om det går att sätta fast dem för enklare förseelser då hamnar de i rättskarusellen och kan lätt kopplas ihop med andra busbraxar, torskar och annat löst pelagiskt drägg.
Vid mete för abborre och gädda så har jag i varje fall förstått det så att gäddorna hugger rakt över fisken, alltså sätter du den precis under ryggfenan. Däremot vid fiske efter abborre så har jag hört att dem hugger fram på fisken. Att sätta en grövre enkelkrok eller en lite mindre trekrok en bit bakom huvudet på betesfisken fungerar fint...
Ska jag kassta betesfisken så ser jag till att belastningen kommer på en krok i munnen, eftersom jag ofta fiskar efter både gädda och borre samtidigt har jag en liten krok fram och en lite större i stjärten, det underlättar också för C&R av borrarna som oftast inte får i sig mer än halva betet då. Fiskar med relativt små beten. Sätter man kroken i fenorna i under huvudet är det lätt hänt att den tränger upp och skadar pulsådern och då dör fisken snabbt. Bäst tycker jag är en krok i över läppen samt en krok i det yttersta av ryggen under ryggfenan. Jag kör med knytbar tafst och tycker det funkar klockrent.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.