handdator

Visa fullständig version : UL-rulle sökes

Andreas
2003-09-17, 20:30
Jag är därför på jakt efter en ny rulle, exempelvis en Cardinal C600U, en Shimano Sedona 1000FA eller liknande. 500:- är maxpris för en begagnad, då nypris är runt 700-800:- för dessa rullar. Om du har en att sälja som är fullt fungerande så PMa mig.

Om du har förslag på en rulle för max 700-800:- (ny) fast givetvis gärna lägre, så skriv det lite längre ner.

Min gamla Abu Premium Pro (UL-set) gick hur fint som helst för mig så jag behöver ingenting speciellt high-tech. Vad jag däremot värdesätter är kvalitet!

Kommentarer om att Shimano, Okuma eller Abu är bäst undanbedes. Jag ber helt enkelt om personliga erfarenheter med de olika UL-rullarna.

Danne
2003-09-17, 20:38
Har en Shimano Sedona (UL)

Pröjsar du 500 spänn för en så är den din.

Raven
2003-09-17, 22:32
Andreas, vill du förtälja vad som problemet var med Premium Pro-settet var?

Andreas
2003-09-18, 00:13
Danne: Det löste sig. Min flickvän lovade att ge mig en tidig födelsedagspresent! :)

Raven: Den började bli tyst när den egentligen skulle ge ifrån sig "slirljudet" - den slirade dessutom inge vidare. Vid lätt motstånd på sliren fungerade allting fint dock.

Jag bestämde därför idag att jag skulle öppna den och utforska den lite. När jag öppnade den hittade jag inga direkta fel (nu är jag dock ingen rull-reparatör) så jag stängde den igen men då började den låta "klick-klick-klick-klick-klick" i varje vevtag istället. Jag öppnade den återigen och fann att en tanig fjäder lagt sig fel och jag försökte få den tillbaka men det gick ju givetvis inte.

Fjädern var den som gjorde det möjligt att lägga den i "lås bakåtvevnings-läge" och nu orkar jag inte bry mig om den. Den ingick ju i ett set och kostar bara 250:- eller nåt hos Berras enligt annons i FFA. Annars var det en trevlig rulle.

Andreas
2003-09-18, 09:14
Inga tips om rullar?

Åsunden
2003-09-18, 11:25
Jag har en Daiwa Minimite för UL. Den har fungerat under många år. Inget märkvärdigt med 10 kullager eller så, men en helt OK haspel.

Dock är den ej till salu.

Mange Wiberg
2003-09-18, 11:36
tica cetus 500...har den själv o den e rätt skön förutom bromsen dårå men dt e inte så farligt:P

Eagle
2003-09-18, 19:01
Testa Okuma Avenger, mycket skön rulle med trävev o allt!

Stizo
2003-09-18, 19:44
När tog du denna bild??? Hur stor var den?

http://www.kaktus.nu/pics/pike2,6kg.jpg

Andreas
2003-09-18, 20:01
Stizo: Den togs med UL-spö i augusti. Jag gjorde en tråd (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?threadid=3330) om det faktiskt. 2,6kg. Mätte den aldrig.

Ni andra: Jag bockar och tackar för tipsen! Vi får se vad fiskebutiken har för någonting inne!

ljohan
2003-09-18, 20:04
Originally posted by Andreas
Inga tips om rullar?
Jag har en Shimano Sedona 500FA.
Den är jag mycket nöjd med.

Andreas
2003-09-19, 17:28
Jag köpte mig en Sedona 500 också. Min första Shimano (min första icke Abu t.o.m.) - ska testas i Karlskronas inre skärgård lite senare idag. Wish me bad luck! :)

ljohan
2003-09-19, 19:49
Originally posted by Andreas
Jag köpte mig en Sedona 500 också. Min första Shimano (min första icke Abu t.o.m.) - ska testas i Karlskronas inre skärgård lite senare idag. Wish me bad luck! :)
Vad har du för erfarenhet av abu-utrustningen?
Min är för det mesta skit, jag har en cardinal 84 som jag är nöjd med dock.
Lite sugen på en Shimano GTE ifs :)

Dr Müller
2003-09-19, 23:12
Köp Daiva. Allt annat suger. Abu var bra på 70 och 80-talet. Shimano bra på 90-talet.

Andreas
2003-09-20, 16:31
Jag har bra erfarenhet av Abu-prylar. Jag hade tidigare en stor jäkla haspel (storlek 4 tror jag det var) som var i silverfärg. På den tiden, kanske 8-10 år sedan, så var det den näst finaste (dyraste) haspeln man kunde få från Abu - det fanns en i guldfärg också.

Den haspeln hade jag i 3-4 år och jag var väldigt nöjd med den. Däremot hade jag inte många rullar att jämföra med (alla hade bara varit väldigt billiga).

Jag fick ett återfall i fiskesvängen i våras och köpte mig en Abu 153 som än så länge inte krånglat. Däremot så används den mest av vänner som fiskar med mig lite då och då och inte har något eget spö.

Nu när jag fiskat med UL i princip hela sommaren känns alla andra rullar som monster i storlekarna så därför fiskar jag inte med den.

Jag köpte alltså ett UL-set från Abu, Premium Pro heter det och såldes/säljs enbart av Premium-ÅFar. Det gick på lite drygt 600:-. Min flickvän öppnade stort genom att knäcka spöt, som faktiskt kändes rätt bra innan det gick sönder, så hon köpte mig ett Excalibur Öland 5,6' som jag stormtrivs med. Abu-rullen fungerade fint som sagt men till sist gick den sönder.

Jag fiskade lite med Sedonan igår och först så reagerade jag på att veven satt mycket längre in än på Abu-rullen. Det kändes lite "smått" men man vänjer ju sig. Det var ju dock ingen speciell känsla för de åtskilliga hundralappar mer som Shimanon hade kostat. Är kvaliteten tillräcklig så är det ju dock värt det.

Efter mycket fiskande så fick jag mig en liten abborre och där, helt plötsligt så märkte jag skillnaden. Känslan att dra upp den lilla abborren var mycket mer än på den billigare Abu-rullen. Det kändes som om rullen utnyttjade spöt på ett annat sätt och det blev mer aktion over-all även om det inte var mycket till fight med en så lite abborre. Jag längtar tills jag får kämpa med en gädda. :)

Jag kan dessutom tillägga att jag testat Seven Strands bronsvajer av den näst tunnaste modellen (8-9kg ungefär) som tafs till UL-spö. Jag gjorde mina egna tafsar för första gången och jag ville ha dem på cirka 5cm i längd eftersom det varit fullt tillräckligt UTAN tafs för de gäddor jag tagit hitintills (med 2,6kg i topp).

De kändes bra och jag fick upp många fina, tjocka, bottennapp utan att mina första tafsar brast på något sätt. Rörelserna på dragen kändes opåverkade (vibrax 1, 2, 3 och 4 samt Tormentor Potbelly och Tormentor 9g floating jerk-mod).