Visa fullständig version : Spöfrågor..
esox_lucius
2003-09-17, 22:31
Har länge funderat i att investera i två karpspön och kanske även någon gång ett par bra spön till abborre. Men jag är helt novis på området. Så mina frågor lyder...
Feederspö: Hur kraftiga är dom och till vilket fiske används dom?
Matchspö: ------- ll -------
Och slutligen hur grova karpspön rekommenerar ni till gäddfiske. Det ska klara en riktigt stor fisk men samtidigt inte ha tappat känslan helt för smågäddor. (Det är ju mest såna som kommer upp :rolleyes: ) . Och har någon några rekommendationer på spön i upp till max 2000:- ? Har kollat på nätet och hittat lite budjetmodeller av dom lite värre märkena, typ fox. Är dessa spön bättre än ett "bra" spö av ett lite sämre märke? Broman t ex..
Svara så gott ni kan.. många frågor :)
Karspon som passar bra annars ar 2.50-2.75.
Feederspö används till bottenmete och de har 2 - 5 toppar (toppen används som nappindikator). Det går att hitta dem med toppar från 0,5 oz till 5,0 oz (3 oz går att kasta upp till ~100 gr). En vekare topp för en skygg fisk, en kraftigare topp för en stark fisk. Det går att fiska med feederspö nästan vad som helst, bara att om du får stor fisk du kan inte lyfta fisken i spöt: det är inte så kraftig som ett karpspö. Efteråt finns dem spöna i olika aktion: från light till extra heavy. Alltså för mindre fiskar och för fiskar som inte är så kraftiga du kan ha ett spö med light till medium-heavy aktion (alltså mellan medium och heavy, jag har ett sådant spö som med viss topp är medium och med annan topp är heavy). För stora och starka fiskar (ål och mindre gädda eller karp) du kan ha ett heavy eller extra heavy spö.
Matchspö används till flötmete. Dem är mjukare än feederspö och har inte uttbytbara toppar (det behövs inte pga toppen används inte som nappindikator). Dem är mjukare en feeder spöna för att kunna göra den typ av motthugg som behövs i det fallet. Annars du riskerar att tappa fisk. Men de har också olika aktion: från light till heavy. Man får välja efter den fisk som man är ute efter. På samma sätt som för feederspö. Jag har ett spö med medium aktion och ett heavy aktion som jag är mkt nöjd med.
Men i stora drag matchspöna och feederspöna är identiska. Bara att du kan använda ett feederspö med mjukare aktion och med mjukare topp för flötmete men det går inte så bra att använda matchspö till bottenmete pga det är för vek för sånt fiskemetod och att toppen är inte bygg för att användas som nappindikator, den är inte så känslig.
Karpspö till gäddfiske tycker jag att det räcker med 2,5 - 3 lb aktion, men du kan ha starkare spö om du vill kasta tunga saker. Alltså 3 lb innebär att det går att kasta ~100 gr. Dem kastvikterna går att överskrida med inte så mycket pga man tappar i precision och att det kan hända att toppen brytts i värsta fall. Vill du kasta över 100 gr du får välja ett 3,5 lb spö men då spöet blir styvare också. Jag har ett 2,75 lb karpspö och jag tycker att funkar utmärkt.
Jag hittade inte för länge sedan en Fenwick karpspö på Fiskekompaniet i Lund (vanligtvis Fenwick tillverkar inte karpspö så det spöet var nåt speciell, tillverkat bara en gång) reat från 2 995:- till 699:-, 13', 2,75 lb. Sporting har nu Berkley Big Game karpspö på 12', 2,50 lb och 13', 2,75 lb, reade på sama sätt: från 2 995:- till 699:-. Samma sak med Berkley: vanligtvis de tillverkar inte karpspö. Med dessa spö ville de göra reklam för sig, eller de testade marknaden, eller de ville visa att de kan det också. Jag vet inte men du hittar inte info om de, inte ens på deras hemsidor. Jag garanterar att de är fina. Hög kvalite till låg pris.
Annars finns Shimano spö i olika prisklasser. Det är bara att välja nåt. Du hittar flera karpspö på Sporting, fyndlåda, specimenfiske, specimenspö: Berkley, Excalibur, Fox, Ron Thompson, Shimano.
Och för gäddfiske du är inte tvungen att köpa karpspö. Om du har ett kraftigt spinspö du kan använda det.
esox_lucius
2003-09-18, 15:06
Vad rekkomenderar ni för spö till abborrfiske?
Mange Wiberg
2003-09-18, 15:27
hmm jag kör med ett nexave spö up till 12 gram dt e grymt skönt, på dt kan du dessutom kroka en gädda lätt iochmed att dt är så styvt...dt e inte jättestyvt men hyfsat iaf....ett bra köp tror dt går på 499 nånting
Originally posted by esox_lucius
Vad rekkomenderar ni för spö till abborrfiske?
Ett spö som jag kan rekomendera är ett specimen universal, alltså ett karpspö med lägre aktion, till exempel 1,0 till 1,5 lb. Som Ron Thompson Specimen Universal 12', 1,5 lb, med det är dyrt: 1 399:-. Men det finns andra fabrikat också. Om du skall flötmeta det räker med ett matchspö medium eller heavy. Jag har RT Specimen Match 13', heavy aktion, som jag köpte från Sportings fyndlåda med 399:-, och funkar underbart.
esox_lucius
2003-09-18, 20:42
CD:an: Och 13fot matchspöt är INTE överdimensionerat till abborre?
Originally posted by esox_lucius
CD:an: Och 13fot matchspöt är INTE överdimensionerat till abborre?
Det är klart att ett karpspö på 1,50 lb kan det kännas som överdimensionerat men jag ville ge ett exempel på ett kompromiss. Ett Ron Thompson Specimen Universal 12', 1,5 lb går att använda till flera typer av specimenfiske: abbore, mindre karp och gädda, etc.
Jag går inte och köper ett spö för varje ändamål, jag försöker kompromissa och köpa spö som jag kan använda till flera fiskemetoder och eller "fiskestorlekar". Mina dyraste spö har kostat 699:-.
Men jag tycker inte alls att ett matchspö är överdimensionerat. Även om det har heavy aktion. Ett matchspö med heavy aktion är mkt mjukare än ett feederspö med heavy aktion. Jag har båda typerna och jag har jämfört dem. Feederspöet är kraftigare spö (något topp aktkion) med mjuk topp och matchspöet är mjukare spö (något parabolisk aktion) med styvare topp, kan man säga.
esox_lucius
2003-09-18, 22:15
ok. Lite svårt för mig att kompromissa eftersom jag i regel använder 10-12 cm löja till abborre och stora mörtar till gäddfiske. Jag fiskar faktist inget annat än dessa två arter. Möjligen gös, och ibland sätter jag mig och metar mört med vanligt metspö en kväll.. Men dessa går oftast till gäddfiske dagen därpå och är bara ett nödvändigt men, även om det är ganske kul. Jag sommarjobbar nästa sommar och det är då jag hade tänkt att införskaffa dessa prylar... Så prislapparna du har föreslagit är ganske lagom om än inte lite i underkant. Men fyndlådan var ett riktigt bra tips måste jag säga! Hur billigt som helst!
Det som finns i fyndlådan är inte alls dåliga saker. Jag har köpt 3 st spö därifrån. Det är bara att dem är utgående modeller. De spö som jag köpte var bara i IM6, IM7 och IM8 material, alltså mkt hög kvalitè. Jag pratade med ägaren till Sporting och han berättade att dem spö som säljs där är från ett parti på 3 000 st spö (en hel kontainer) som han köpte biligt på en gång. Därför att blev dem reade.
Är du ute efter nyaste modellen du får köpa dyrare saker men jag skulle inte alls satsa 3 000:- på ett nytt spö när jag kan köpa ett nästan lika bra på 700:- men 2 år gamall modell. Så resonerar jag. Man måste ha myckte erfarenhet för att kunna känna skilnaden mellan dem spöna som jag sa. Jag lägger kanske mellan 80 till 100 pass om året (och av dem det är bara 40 som jag metar) och jag tycker inte alls att jag har så mkt erfarenhet som kan göra att jag satsar 3 000:- på ett spö.
Är du ute efter ett spö bara för mört är ett matchspö mkt bra, och för gädda ett karpspö mkt passande. Och ett kraftigare matchspö (medium eller heavy) för abborre skulle det räcka. Om du vill du kan köpa ett feederspö med light eller medium aktion med toppar från 1,0 oz uppåt som det går att meta efter mört med 1,0 oz toppen och efter abborre med 3,0 oz topp eller kraftigare. Med mitt feederspö med medium-heavy aktion med toppar 1,0; 2,0; 3,0 och 4,0 oz jag metar efter vad som helst: mindre karpar (under några kilo), abborre, mört, etc.
Kolla också på http://www.fiskeshop.se/ . Det är en ny butik som skall öppna i oktomber detta året. Där kan du hitta intressanta och annorlunda saker som du kan inte hitta i andra butiker, i alla prisklasser. Nästan allt är tillverkat av tyska företag.
Men å andra sidan kanske finns kunnande folk här på forum som kan hjälpa till mer än jag har gjort.
När det gäller abborrfiske med betesfisk så är det ju så att gäddorna gärna äter löjor också... Därför så använder jag gärna ett heavy-klassat feederspö av bra kvalitet så att man har en rimlig chans att även få upp en hyffsad bonusgädda. Linan jag använder är en 0.22 mm eller 0.25 mm och krokstorleken är 2 eller 4. Jag anser att har man för vekt spö (som räcker väl till abborre) och gäddorna är i farten så offras väldigt mycket värdefull fisketid p g a drillning av gädda än om man har ett lite kraftigare. Man måste kunna pressa även en bonusfirre lite!
Därför har jag köpt medium-heavy feederspöet för flötmete: om jag får en gädda jag måste vara fokuserat på grund att spöet kan hända att det räcker inte till.
esox_lucius
2003-09-19, 14:13
Jo jag vet vad ni menar... Mitt PB på 10kg tog jag under abborr/mindre gäddfiske. Som tur var hade jag på tok för grovt spö då och tafs i andra änden : )
I den fiskeliteratur som jag har hittade jag följande:
- för flötmete:
- för brax: lätt karpspö på 11'
- sutare: 12' - 13' matchspö. För kraftiga sutare (mer än 2,5 kg) medium eller medium-heavy matchspö. Riktigt store fiskar heavy eller extra heavy matchspö
- färna och abborre: medium eller heavy feederspö
- för bottenmete: längre än 9' feederspö, haspelspö, quiverspö (med gängad topp som går att byta, som på feederspö nästan) eller spö med swingtip.
Och det är en annan sak hur man parar ihop spö med lina. Vill man fiska efter fisk skör i munnen och man har ett styvt spö till förfogande då det gäller bara nylon. Och tvärtom: är man ute efter fisk som har hård mun och man har ett mjukt spö då skall man ha flätad lina (egentligen en styv nylon lina eller flätad). Har man "rätt" spö för den fisk som man är ute efter då man kan ha nylon eller flätad, men en flätad lina ger bättre kontakt med fisken.
Abborre brukar rycka mycket med skallen när den sitter på kroken. Har kroken gått in genom hinnan mellan läpp och huvud trasas hålet lätt sönder och fisken går fri. Ett stumt spö och en stumlina hjälper i det här fallet fisken att slå sig lös.
Jag fiskade tidigare med ett ABU Garcia Ferralite Cobra. Ett spö med toppaktion. Linan var en mjuk och smidig monofil Stroft 0,20. Kroken en Kamasan Wide Gape i storlek 6. Så fort det uppstod den minsta slaklina gled kroken ur det uppglappade hålet. Har i dag ett RTspö i medium aktion. Jag har inte metat abborre med det än men det verkar dämpa knyckarna från andra fiskar på ett trevligare sätt så det borde vara en bättre typ av spö än det gamla.
esox_lucius
2003-09-19, 19:50
Match 13 fot medium låter med andra ord lagom : )
esox_lucius
2003-09-19, 19:51
Men gädda då? Hur tungt behöver man om man vill få iväg en 20cm mört som max. Oftast betydligt mindre...
När det gäller gäddspön så beror det helt och hållet på spöt. Det är inte så enkelt som att säga att ett 2,75 lb är bra utan man får känna på dem! Själv så kör jag med ett par 3 lb som är ruggigt sköna att fiska med. Men jag har också känt på andra 3 lb som förmodligen inte går att fiska med, väldigt "påkiga". Jag vidhåller att man kan känna om ett spö är bra bara genom att hålla det i handen och "skaka" lite på det, då märker man direkt om det känns bra och om aktionen är som man vill ha den.
raniceps
2003-09-19, 20:50
Originally posted by BeBest
Abborre brukar rycka mycket med skallen när den sitter på kroken. Har kroken gått in genom hinnan mellan läpp och huvud trasas hålet lätt sönder och fisken går fri. Ett stumt spö och en stumlina hjälper i det här fallet fisken att slå sig lös.
Instämmer till fullo. Stum lina och stumt spö är en dålig kombination vid abborrefiske. Tappade förmodligen ett PB pga av detta :mad:.
Samma kombination är mindre bra även när det gäller havsöring, iaf här på Västkusten.
esox_lucius
2003-09-20, 14:45
Bigfish: Jo precis.. Skakar alltid på spön innan jag köper dom. Men nu har jag ju ingen återförsäljare i trakten som säljer metgrejor. Stockholm är väl närmsta. (10 mil) Vilka fiskar du med då? För det är just mjuka spön med saftig ryggrad jag vill ha. : )
Originally posted by BigFish
När det gäller gäddspön så beror det helt och hållet på spöt. Det är inte så enkelt som att säga att ett 2,75 lb är bra utan man får känna på dem! Själv så kör jag med ett par 3 lb som är ruggigt sköna att fiska med. Men jag har också känt på andra 3 lb som förmodligen inte går att fiska med, väldigt "påkiga". Jag vidhåller att man kan känna om ett spö är bra bara genom att hålla det i handen och "skaka" lite på det, då märker man direkt om det känns bra och om aktionen är som man vill ha den.
Jag håller med när det gäller "att skaka spöet". Jag brukar hålla "skaftet" i nedra delen av magen och med bägge händerna jag pendlar vågrätt (vänster - höger) spöet som hålls framåt. Då kan jag se lättare hur spöet böjs. Men om man inte har erfarenhet av den typ av spö då blir det svårt: man har inte nåt att referera till. Man kan också böja det statiskt: nån håller i spöet och en annan belastar spöet. Det är grundläggande att testa spöet. Annars köper man grisen i säken.
Esox:
Mina heter ABU ZEUS (jo, de har/hade faktiskt några bra karpspön!) och är som sagt klassade till 3 lb. Men 2,5 lb spöna är inte alls lika sköna. Väldigt lätta spön, när jag jämförde med ett foxspö i motsvarande prisklass för några år sedan så vägde foxspöt dubbelt så mycket... Jag köpte dem 97 men jag skulle ALDRIG byta bort dem! Inte mot något spö som jag känt på hittils i alla fall!