handdator

Visa fullständig version : Ekolodsgivare

Dr. Dängrot
2008-06-16, 17:53
Jag har ett eagle cuda 168 lod på båten nu. Har börja få för mig att byta till ett Lowrance x-125.
Är det så att båda loden har exakt likadana givare?
Det står i specifikationerna att de har Skimmer-typ 200kHz. Och i manualerna ser de likadana ut. Och hur är det med kontakterna? De borde vara samma eller?
Om allt är lika underlättar det bytet ganska mycket.

pasi75
2008-06-16, 17:56
Tror inte det är samma. Inte så svårt att byta givarn

TAMTAM
2008-06-16, 18:11
Samma utseende på givaren, troligen annorlunda kontakt bara byta alla hål i aktern passar direkt enklaste sättet (och bästa) alt kapa kabel och skarva på rätt kontakt men absolut sista val lycka till

Flodström
2008-06-16, 19:10
Per, du får nog vackert byta givare, för TAMTAM har rätt.
Givaren til Cuda 168 ligger tillsammans med Power-kabeln och passar inte till givaringången till X-125. X-125 har separat power-kabel och givaren har en egen beteckning som inte passar til Cuda (annan typ av kontakt). "Skimmer-typ 200kHz", betyder INTE att dem passar samman, men att dem båda är för häck-montering och är på 200 kHz frekvens, inget annat.

Varför byta instrument?

Dr. Dängrot
2008-06-17, 19:00
Tack så mycket för svaren. Då vet jag att det inte var så enkelt som jag hoppats. Men ett byte lär det bli i sinom tid i alla fall.

TAMTAM
2008-06-17, 19:58
Tack så mycket för svaren. Då vet jag att det inte var så enkelt som jag hoppats. Men ett byte lär det bli i sinom tid i alla fall.

Nicket och bilden tillsammans antar att du inte är royalist direkt haha skitbra :sun: lycka till