Visa fullständig version : hallo alla flugfiskare:D
Sulle behöva akuthjälp, Åker till norrland nästa helg (adolfström) och jag behöver hjälp med flugor, är inte riktigt inne på flugfiske ännu, men skulle behöva råd om vad för sorts flugor som är bra för just öring, röding och harr. Vore välldigt sjysst med lite hjälp :) tack på förhand!
Några varianter som brukar funka.
E-12an
Streacking caddis
Red tag
Haröra med guldhuve ( När fisken står djupt eller tar precis under ytan. enligt min egna erfarenhet )
Rackelhane
Dagsländor i olika varianter.
Superpuppan.
Någon av dem här kommer nog funka. Ibland får man mixtra med storlekar mm för att hitta rätt fluga. Dem 3 första funkar utmärkt på kvälls och nattfiske om du frågar mig.
Karki: tack så mkt för flugtipset:) får väll ta och beställa ngr sånna då innan beger sig av mot adolfström^^
okej tackar så mycket, någon speciell färg man ska ha på streakingcaddis/haröra?:)
fler tips om flugor från er andra flugfiskare hade inte vatt helt fel heller:D \m/{>.<}\m/
Herbaliser
2008-06-29, 20:42
Griffiths Gnate är nog nr1 när det gäller flugval.
Använd en tunnare tafs (0,10-0,12) då flugan är mycket liten.
Flugan är mycket effektiv när fisken är kräsen.
Du hittar flugan på www.flugor.se i midget kategorin.
okej tackar, men 0.10 -0,12 är det inte tunnt asså jag menar dom fiskarna är inte så gimmla små där^^ men du vet säkert vad du snackar om så jag lyder ditt råd:D tack för tipset:cool2:
Karki: tack så mkt för flugtipset:) får väll ta och beställa ngr sånna då innan beger sig av mot adolfström^^
Ja gör det.
Ang färgen. Gillar jag den svarta färgen på streaking caddis.
Om du vill ha fler tips på flugor som är gångbara så gå in på www.flugor.se > Fyllda askar > Drömfiskeasken. Där har du ett brett alternativ.
Skitfiske på din fiskevecka då! :)
Jag fyller väl på med mina "Top-tre" ,
Torrfluga : Klinkhammer (färg: Svart, Oliv, Brun. 3 olika alltså)
Våtfluga : Black nymph och Haröra (utan förtyngt huvud)
Hade fint !
Tackar så mkt för era svar, jag är välldigt tacksam :)
Herbaliser
2008-06-30, 22:23
Ta inte med för många olika flugor till resan.
Ta hellre vara på tipsen som du fått här och skaffa minst 4 av varje sort.
Dom flesta gör felet i början (som jag t.ex.) att man köper en massa olika sorter och vet inte vilken av dom 30 flugorna man skall välja.
När man väl har hittat flugan som fungerar så inser man att har bara 1 eller 2 av dom.
En enkel lista till dig:
Haröra nymf (grå,svart),E12,Klinkhamer som Orsa beskrev,streaking caddis(brun,svart),Red tag,Liten förtyngd svart marabou zonker) och Griffiths Gnate.