handdator

Visa fullständig version : Extreme Match 13' 10-30g

pasavis
2008-07-02, 09:43
Är det någon som vet om detta är ett bra spö, samt hur stora fiskar man kan ta upp på den?

(Jag antar att Benni vet :wink: )

benste
2008-07-02, 11:09
Yes :) Filstars Extreme Match 13' 10-30g. Jag är ju partisk men jag tror inte att du får svar av någon annan eftersom det är nytt i sortimentet. Jag tror att det bara är två i Sverige som har det. De har varit nöjda.

Det är ett mediumklassat spö. Du kan ta stor fisk med det. Det är mera omgivningen (alltså näckor och annan växtlighet i vattnet) och behovet av att sätta stor press på fisken. Vill du ha ett mera heavy är t.ex T-Rex Carp Match SQ eller AsterX Carp Match bättre alternativ.

Du bor väl nära lagret i Ljungby så kika in och känn på det när du har vägarna förbi ;=)

bigArnie
2008-07-04, 13:27
Jag köpte ett AsterX Heavy match 13" av Itackel och är mycket nöjd med det.
Har fiskat brax, sutare och även abbore med liten mört och det funkar, om än i tyngsta laget. Jag har fångat abborre på 8,5hg och sutare på ca det dubbla och det var inga problem, skön fajt. Inget för lätta tackel men med ett 15-20g flöte så kommer man rejält långt.

benste
2008-07-04, 15:33
BigArnie, du har så rätt. Heavy Match är snäppet bättre än alla de andra. Kostar ju lite mer. Men jag har haft Heavy Matchspön som kostat det dubbla och inte varit bättre. Tvärtom. Nu har jag två AsterX Heavy Match för det tyngre flötmete i rullspöfodralet och de andra har jag sållt av.

pasavis
2008-07-04, 15:40
Det jag söker är ett spö som funkar för både tävlingen och specimen, men det antar jag att alla gör.

benste
2008-07-04, 21:34
Alla funkar för det de är designade för. De värsta UL wagglerspön kanske inte är bästa valet til fetingsutare men funkar bra till Skimmer och kilospankor. Och tvärtom. Men medium och heavy spöna är ungefär de samma.

Skillnaden är "kulturell". Det är inte sällan olika märken som är poppis inom de olika områdena. Och ofta får man mycket mera pengar om man köper populära "tävlingsmärken".

pasavis
2008-07-05, 17:39
Finns det något spö som både funkar för tävlingsmete och karpfiske, eller gäller det att köpa 2 olika?

benste
2008-07-07, 02:41
Vilken typ av karpfiske? I de flesta tävlingsländerna i Europa fångar men en och annan karp på tävling. Skall du fiska karp upp till några kilon så går det bra med ett vanligt rullspö som man använder till 10-18g wagglerflöten.

Båda spötyperna jag har och när jag tävlar (Asterx Heavy match och Exquisite M) har fångat karp på över 8kg under testfisket när spöna utvecklades.

IcyStorM
2008-08-05, 00:37
Finns det något spö som både funkar för tävlingsmete och karpfiske, eller gäller det att köpa 2 olika?

Jag är långt ifrån speciellt insatt i tävlingsmete men jag köpte mig ett Exquisite Match Medium 13' av Benni som jag är grymt nöjd med. Jag har inte hunnit fiska så mycket olika med det men känslan i spöt är otrolig och det känns att det är bra känsla för såväl mindre som större fisk. Jag kommer helt klart pröva det till de lite grövre sutarna men till det tyngre karpfisket skulle jag nog inte köra det, även om det kanske skulle fungera någorlunda..

Du får nog helt enkelt köpa två olika spön, det här spöt rekommenderar jag hursomhelst starkt till det halvlätta fisket, en recension kommer så småningom upp på Svensktmete.

Flodebanan
2008-08-05, 00:48

Köp två olika spön, ett för småfiskfiske och ett för storfiskfiske. Kompromisser suger som alltid och blir dyrtast i längden...

Sir Fish-a-lot
2008-08-05, 01:03
Lite off-topic men matchspön har oftast mer ryggrad än t ex. spön av avon-typ. matchspöna har kanske tunnare toppar men det krävs en hel del för at böja ett matchspö ända mer till handtaget. Ett avon-spö böjs ganska omgående ner till handtaget... så vilket spö har mer kraftreserv? ; )

Men det är som Benni säger: snags och matchspön är inte bästa vänner p g a den tunna toppen.

Jag har fiskat sutare (fått en på 2,4 kg) på mitt lättaste matchspö. Skön böj och skön fajt! Just att spöt var så mjukt gjorde att jag kunde parera sutarens rusningar väl..