handdator

Visa fullständig version : Frankrie, Brittany?

BennyS
2008-07-05, 15:31
Hejsan,

Ska flytta ner till Rennes i Frankrike under hösten och försöker hitta lite ställen att flugfiska bäcköring/lax. Har hittat ytterst lite info om fisket i området och de sidor man besöker är oftast på franska...inte min starka sida!

Så om ngn har hemsidor eller namn på åar/bäckar/fiskevårdsområden som ligger i Brittany runt Rennes som man kan flugfiska efter öring/lax så skriv gära ett mess här.

Ha de bra.

ZanderAngler
2008-07-05, 15:34
Oj fyfan vad nice.. får man fråga vf du ska flytta dit? studera ? eller för att bo där hela livet ut :D

BennyS
2008-07-05, 20:31
Hejsan,

Tjejen ska plugga så jag tänkte surfa och fiska...verkar finnas gott om både!

/Benny

Fis-Herman
2008-07-05, 22:16
Steg 1 är ju att lära sig att området du ska flytta till heter Bretagne, inte Brittany. Det heter faktiskt Bretagne på svenska också. Om du tokvägrar prata franska kommer det inte att dröja länge innan du får på truten, om inte bokstavligen så verbalt. :ordning:

Min mamma hade sommarhus i närheten för 10-15 år sen, så jag har tillbringat ganska många somrar i Bretagne. Jag och en polare kollade upp sötvattensfisket på turistbyrån första gången vi var där, men vi insåg att det var svindyrt med fiskekort och mest småfisk jämfört med har hemma i Skräbeån och Mörrumsån. Så vi bestämde oss för att bara fiska i havet. Annars finns det mer ål än här hemma, ganska gott om bäcköring samt en del mer exklusiva arter som flodbarb. Har dock som sagt aldrig sötvattenfiskat där.

I havet finns bla. havsål, havsabborre och andra häftiga arter. Men det börjar nog bli ganska utfiskat nu, för vissa arter går inte ens att köpa i fiskaffären längre. En art som finns kvar är iallafall tjockläppad multe, den hittar du i alla hamnarna. Nappar bäst den sista halvtimmen innan tidvattnet når sitt lägsta läge, andra tider är de ofta omöjliga att lura. Om du inte lyckas med fluga så prova flytande baguettebitar.

BennyS
2008-07-06, 00:36
Tackar för svar,

Franskan är enligt min mening typ helt uteslutet att lära sig eftersom jag kommer bara vara där i 4 månader...vule vou aveq ses muah...eller hur sjunger christna...:love:

men har sett artiklar på http://www.gourmetfly.com/Tournob.htm att det ska finnas mkt bra lax och öring fiske där och enligt dessa killarna(England) inexpensive. Men allt är juh relativt, att fiska i mörrum är juh inte direkt billigt heller under premiär veckorna men överkomligt under sensommaren.

Mvh Benny