Visa fullständig version : Båtbottentvätt bli miljösmart!
Tillfälle för alla miljömedvetna båtägare i Öregrundsområdet!!
Sön 13/7 from kl 10.00 finns en mobil båtbottentvätt vid Katrinörarna (ÖBK.s klubbhamn) se till att få botten rengjord inför semsterns åkande så spar Ni både soppapengar och miljö!!
Se mera om det här http://www.rentunder.se/site/FrameSet.php detta är framtiden för att slippa giftiga bottenfärger så ta chansen och boka in er, jag har redan gjort det.
Kolla under Tvättplatser och tider när dem kommer till en hamn nära Er som bor på andra ställen, eller ring och boka dem till egna båtklubben !!
Måste bara informera om hur det gick med bottentvättandet då det kan vara av intresse för andra.
Hela proscessen var otroligt smidig och tvättpersonalen skötte allt, bara nosa in mot trailern som tvätten satt på och så satte de igång att tvätta, redan efter första avborstningen på väg upp på trailern så försvann ca 90-95% av all beväxning och resten togs bort med handborste och högtryckstvätt.
Hela proscessen tog knappt 20 min och det fanns inte en smutsfläck kvar, båten har legat i sedan 3.e veckan i mars och var rejält beväxt men inget problem för tvättborstarna att få bort.
På väg till tvättningen testade jag prestanda på båten för att kunna jämföra och så här stor skillnad blev det.
Före:
4500 rpm, 75% uttrimmat, 20 knop och 21 l/h i förbrukning.
Efter:
4500 rpm, 75% uttrimmat, 22,5 knop och 17 l/h i förbrukning.
Snacka om välinvesterade 400 kr!!
Ska fixa en enkom tråd med lite bilder när jag får tid över.
Sön 7/9 finns chans att få båtbotten ren när Rent Under kommer till Öregrund igen med sin mobila bottentvätt, kan lova att resultatet är imponerande min blev som ny under efter förra tvätten, och ännu bättre känns det av att det är helt miljövänligt samt spar massor med soppa vilket ju är trevligt med dagens soppapriser!!
För bokning och info kolla på www.rentunder.se
Vill Ni veta var Er närmaste båtbottentvätt finns kolla här http://www.giftfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=2308 och gå med i den växande skaran av miljösmarta båtägare/sportfiskare som skippar giftfärgerna och bottentvättar istället.
Vi sportfiskare har ju ännu större anledning att värna vattenmiljön då det ger oss bibehållet fiske famöver.
Det är aldrig för sent att sluta måla och tvättarna kan tvätta även målade båtar om Ni har tänkt sluta måla men har bottenfärg kvar.
Flodström
2008-09-04, 00:55
Bra info Rospiggen. Jag hade ingen aning om att det fans något som det här. Skall undersöka om det finns nått liknande här i norge (om inte så kommer det säkert om 10 år eller så, hmmmm) :cheers:
Sön 7/9 finns chans att få båtbotten ren när Rent Under kommer till Öregrund igen med sin mobila bottentvätt, kan lova att resultatet är imponerande min blev som ny under efter förra tvätten, och ännu bättre känns det av att det är helt miljövänligt samt spar massor med soppa vilket ju är trevligt med dagens soppapriser!!
För bokning och info kolla på www.rentunder.se
Vill Ni veta var Er närmaste båtbottentvätt finns kolla här http://www.giftfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=2308 och gå med i den växande skaran av miljösmarta båtägare/sportfiskare som skippar giftfärgerna och bottentvättar istället.
Vi sportfiskare har ju ännu större anledning att värna vattenmiljön då det ger oss bibehållet fiske famöver.
Det är aldrig för sent att sluta måla och tvättarna kan tvätta även målade båtar om Ni har tänkt sluta måla men har bottenfärg kvar.
bra info... kommer att börja med det fr o m nästa år:appl:
/D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.