handdator

Visa fullständig version : Bästa linan för haspelrulle insjö/havsfiske

beasse
2008-07-10, 20:33
Som topic lyder, vilken är den bästa flätlinan för haspelrulle. Insjö/hav tjocklek 0,18-0,25mm.

motivera gärna!

BeBest
2008-07-10, 20:51
Fireline har under många år varit haspelfiskarnas favoritlina!

Herr_Daniel
2008-07-10, 21:01
Själv använder jag power pro 0,19 till exempelvis havsöringsfisket. PP har jag haft minst trassel med, det finns ju mängder med linor men de flesta är inte tillräckligt bra. Fireline är bra när den är helt ny men den blir snabbt fransig. Strike Wire har jag testat 0,23, också det en mycket bra lina, något stelare än PP.

Glöm inte att man också måste lägga på linan rätt för att den ska fungera. Vill man inte själv så ta hjälp av någon butik där de vet vad de gör vid maskinen.

Sg
2008-07-10, 21:03
Jag har använt SPider WIre Stealth 0.12 till 2 rullar. Aldrig gått av, aldrig haft problem alls med den. Och Den rekommenderas inte ens av ABU till haspelrullar.

Det gör däremot Spider WIre Ultracast, och iår har en ny (Invisibraid) kommit som har jävla hög brottsstyrka i låga dimmensioner. SKulle jag köpa en ny idag skulle det bli att testa den!

beasse
2008-07-10, 21:10
Är det en större nackdel att fireline blir fransig?

Sg
2008-07-10, 22:01
Är det en större nackdel att fireline blir fransig?

Tja det är väl knappast en fördel iallaf.

snigelkola
2008-07-10, 22:42
fireline crystal utan tvekan! Nytt för i år är att den finns på stor spole alltså 270m för de små dimmensionerna 0.04, 0.06 och 0.08mm....så man slipper skarva när det börjar bli taskigt med lina, för brottstyrkan är ju inte den största..Har iallafall inte sett det förut. Kör för närvarande med 0.06 på ULrullen..kastar som en dröm. Inget frl på övriga firelines heller, gillar dem bättre än PP, SW mm.

beasse
2008-07-10, 22:45
Skall ner till affären och kolla imorgon efter Crystal, sniglekola

fransar den något förresten?

Herr_Daniel
2008-07-10, 23:11
Egentligen är det väl så att man måste gå den långa vägen, pröva en massa olika linor och komma fram till vilken man gillar bäst. Det är ju ganska personligt också, det där. Och kanske tycker man att det beror på vilka dimensioner och vilken sorts fiske det rör sig om. Fast har man ett spö med taskiga ringar så käkar det upp vilken superlina som helst.

Men frågar du mig så håller Power pro, Strike Wire och Fireline en överlägsen kvalitet jämfört med andra jag provat. Dock åldras Fireline sämre än de andra.

Om man däremot får problem med att linan går av så är det oftast något annat än dålig kvalitet. Då har man fel dimension för sitt fiske, eller gör nåt fel, eller så är det fabriksfel. Flätlina går av i knuten, ingen annanstans.

beasse
2008-07-10, 23:28
Fast har man ett spö med taskiga ringar så käkar det upp vilken superlina som helst.

Har ett Jaxon Favourite Spinning 3m 35g spö, det är väl ett relativt känt märke de borde väl ha bra ringar..?

Herr_Daniel
2008-07-10, 23:54
Fast har man ett spö med taskiga ringar så käkar det upp vilken superlina som helst.

Har ett Jaxon Favourite Spinning 3m 35g spö, det är väl ett relativt känt märke de borde väl ha bra ringar..?

Ta för vana att kontrollera ringarna, du kan ju själv avgöra om det finns något som kan tänkas skada linan. Sprickor, repor, ojämnheter... En typisk skada är väl att toppöglan har fått sig en smäll.

beasse
2008-07-11, 00:03
ringarna ser bra ut tänkte mest på avståndet mellan ringarna om det kunde ha någon betydelse...

fajsen
2008-07-11, 00:04
Som topic lyder, vilken är den bästa flätlinan för haspelrulle. Insjö/hav tjocklek 0,18-0,25mm.
hej.du säger bästa fläten för haspel. jag antar att du har en nyare haspel för de äldre brukar inte funka så bra .du måste ha en rulle med bra oscillerande uppläggning.har du det så spelar det ingen roll vilken du köper.men de flesta kör nog pp eller fireline!!! tight lines mvh stefan

beasse
2008-07-11, 00:41
hej.du säger bästa fläten för haspel. jag antar att du har en nyare haspel för de äldre brukar inte funka så bra .du måste ha en rulle med bra oscillerande uppläggning.har du det så spelar det ingen roll vilken du köper.men de flesta kör nog pp eller fireline!!! tight lines mvh stefan

Tjena, fransar sig Power Pro?

fajsen
2008-07-11, 01:12
tjena, fransar sig Power Pro?
hej .mina har inte gjort det. pp är en bra lina!!
mvh stefan

diedose
2008-07-11, 01:49
Jag tycker det är en smaksak helt och hållet. Först körde jag med gamla hederliga fusion och gick sedan över till fireline. Tyckte den var mycket bättre än fusion! Sedan vart det bara fireline i flera år tills att jag fick linbrott efter linbrott på en rulle, då tappade jag tilliten helt till fireline. Skickade till och med in linan till tillverkaren och fick svaret att linan var en feltillverkning, att den hade möglad efter waxningen. Fick en ny lina som funkade utmärk, men kanske det händer igen under drömmdrillningen? Efter det provade jag zalts lina som jag starkt INTE rekommenderar! Helt värdelös rakt igenom! Nu har jag kört med power pro de senaste veckorna och av det jag har erfarenhet av så tycker jag den är bäst, både i grövre och tunnare dimentioner.

Kan starkt rekomendera palomarknuten till alla flätlinor iaf - inte ett knutbrott på den i hela mitt liv!

beasse
2008-07-11, 07:49
yep använder "palomarknuten" fungerar kanon!

Spy
2008-07-11, 11:29
fireline crystal utan tvekan! Nytt för i år är att den finns på stor spole alltså 270m för de små dimmensionerna 0.04, 0.06 och 0.08mm....så man slipper skarva när det börjar bli taskigt med lina, för brottstyrkan är ju inte den största..Har iallafall inte sett det förut. Kör för närvarande med 0.06 på ULrullen..kastar som en dröm. Inget frl på övriga firelines heller, gillar dem bättre än PP, SW mm.

Fireline Crystal är fin, men jag har märkt ett problem.
Den är ju gjord för att inte synas under vattnet och när det börjar skymma syns den inte heller ovanför vattnet,
vilket är en stor nackdel vid jiggfiske t.ex.....

"Fireline ett bra val till haspel för att den är platt, till skillnad från rundare linor som PP m.fl." (Citat från Sportfiskeaffär)

Kan inte säga att jag märkt någon större skillnad,
men jag kör uteslutande Shimano Aspire med bra linuppläggning :winner:

Nilsson
2008-07-11, 11:35
Jag har en större haspelrulle med cirka 0,20 Power Pro på, är mycket nöjd med den. Har också en mindre rulle med 0,12 Spider Wire Stealth på, är mycket nöjd med den också..

beasse
2008-07-11, 13:39
Har köpt Fireline Crystal nu, återkommer med info :) Hoppas fan det löser sig..

Schlangen
2008-07-11, 15:01
Ingen som använder Dyna Cabel? det har jag gjort i många år men kan vara svår att få tag på.
Tycker det är kanon, aldrig några problem.
Kör med 0.08-0.10 till havsöring o 0.26 till gädda.

snigelkola
2008-07-11, 15:11
Bra val skulle jag tro...men det är ju som någon sa tidigare nåt man får testa sig fram till. Den kan ibland fransa sig men inget jag upplever som ett stort problem iaf.
Sen att den syns dåligt är tyvärr inget som jag har upplevt...den marknadsförs ju som genomskinlig, men inte fan är den det...snarare vit. Syns hur bra som helst :)
De grövre linorna >0.12 kanske är mer genomskinliga...

snigelkola
2008-07-11, 15:20
Testade Dyna Cable en gång...fick på knappt hälften av vad jag borde få på enligt spolen. Helt otroligt vad den byggde. Polaren blev dock nöjd med den...
Det är en annan sak som är bra med FL Crystal att det går att spola på så sketamycke lina. Fick på typ 250m 0.08 på min Sedona 750.
Dimmensioner på flätlinor är förvirrande :oj:

beasse
2008-07-12, 16:32
Fiskade 9 timmar igår med Fireline Crystal, 0,20mm, inte trassel en enda gång! Den fick ärligt talat min Carastrong att framstå som ett skämt, rekommenderar starkt alla att använda FireLine Crystal, den är helt underbar att kasta med.