Visa fullständig version : hur fiskar man med en zam z ?
lund-in93
2008-07-16, 15:21
Hej !
Jag har just köpt en zam z medium (papegoj). Jag undrar hur man ska fiska med den jag har bara vevat in den då gör den en liten side to side rörelse har fått någon på 3 kg ! Men jag undrar om man ska jerka med den ?!?
TIIPS !!!
:sol:
Herr_Daniel
2008-07-16, 15:27
Det är nog tänkt att man ska kunna jerka med den, ja.
LordBrotherX
2008-07-16, 15:31
allt går att Jerka. prova med en stelare tafs, typ längre titantafs och ett kort jerkspö så ska du få se på side-to side gång, blandat med heta spinnstopp.. kanoners!
lund-in93
2008-07-16, 15:39
allt går att Jerka. prova med en stelare tafs, typ längre titantafs och ett kort jerkspö så ska du få se på side-to side gång, blandat med heta spinnstopp.. kanoners!
jag har nog provat men den far inte så bra tror inte det kan bero på tafs eller spö ska man jerka försiktigt ?
Sök lite om ämnet så finner du snart att den egentligen inte ens är tänkt att jerkas hem. Man spinner den blandat med vevstopp, vill man rycka lite i den kan man väl göra det men den är inte skapt att ha en snygg jerkbaitgång.
Edit: Så här kan det gå om man inte läser ordentligt.... trodde ämnet handlade om ZAM Z TAIL! Haha
Sök lite om ämnet så finner du snart att den egentligen inte ens är tänkt att jerkas hem. Man spinner den blandat med vevstopp, vill man rycka lite i den kan man väl göra det men den är inte skapt att ha en snygg jerkbaitgång.
Hej,där tror jag att du är ute å hojjar lite,elr så blandar du in tailen som är svår å jerka.
Kör själv en del med zam z medium,hade ett mjukt st.croix spö förut som visade sig lite mjukt(90gr)men när jag bytte till ett lite styvare (280gr)så blev det grym side to side med bra häng.
Pontus Sj
2008-07-21, 13:45
Jo, jag tror också att den är tänkt som jerkbait.
Hej,där tror jag att du är ute å hojjar lite,elr så blandar du in tailen som är svår å jerka.
Kör själv en del med zam z medium,hade ett mjukt st.croix spö förut som visade sig lite mjukt(90gr)men når jag bytte till ett lite styvare (280gr)så blev det grym side to side med bra häng.
Då verkar det ha med spöt att göra för min gör då inga cirkuskonster :P
Pontus Sj
2008-07-21, 19:02
Då verkar det ha med spöt att göra för min gör då inga cirkuskonster :P
Kanske inte bara spö, utan även teknik kanske?
Kanske inte bara spö, utan även teknik kanske?
Ja, jag är säkert helt värdelös på jerkbaitfiske.
Visst fan kan den göra ett litet skjut åt sidan ibland men jag har iaf aldrig sett en Zam Z tail få ett rörelsemönster som liknar något annan side-to-side bete typ slider, buster och alla andra...
Men som du säger, är jag nog bara dålig på tekniken vad gäller detta bete då. Skitsamma jag får fisk:cheers:
Edit: Återigen, felläsning som heter duga. Nåväl ni fick er säkert ett gott skratt.
Ja, jag är säkert helt värdelös på jerkbaitfiske.
Visst fan kan den göra ett litet skjut åt sidan ibland men jag har iaf aldrig sett en Zam Z tail få ett rörelsemönster som liknar något annan side-to-side bete typ slider, buster och alla andra...
Men som du säger, är jag nog bara dålig på tekniken vad gäller detta bete då. Skitsamma jag får fisk:cheers:
Edit: Återigen, felläsning som heter duga. Nåväl ni fick er säkert ett gott skratt.
Inte så konstigt när det har tjatats om zam z tail hela våren....:santa:
jerkbait-fiske
2008-07-22, 15:50
zam z tail är grymm vår bete allafall
blir inte mycket till jerk med det draget men jag brukar göra små korta knyck riktigt små knyck och sen veva in lite, det har resulterat til några gäddor för min del alla fall, dock ingen storlek på dom
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.