Visa fullständig version : Spola på själv flätlina!
Har nu turf line flät från Lundgrens och tänkte glatt spola på den. Men läster att man kan spola på den "fel" väg! Hmmm vilken väg är rätt!
Brukar bara lägga ned spolen mellan fötterna och veva in den, sen spänner jag upp den från båten min genom att släppa ut alla lina och veva in den med ett tyngre drag. Men som sagt fel väg????:oj:
När man spolar på lina på en haspel brukar det rekommenderas att den "hasplas" på. Spolen ska alltså ligga platt på marken och linan ska snurra av åt samma håll som bygeln snurrar. Vet inte om det är så noga med flätlina, men nylon kan bli rejält tvinnad om man gör fel. Spänn linan mellan fingrarna, annars kan det bli dåligt med lina på om du spänner upp den efteråt på nåt vis.
Är man osäker på vilken sida av spolen som ska vara upp så vevar man på lite och öppnar bygeln och drar ut lite lina, "tjorvar" sig linan så vänd på spolen.
Är det en multi du har så är det bara att spola på, sätt en penna eller nåt i spolhållet och spänn linan mellan fingrarna när du vevar in den.
Har nu turf line flät från Lundgrens och tänkte glatt spola på den. Men läster att man kan spola på den "fel" väg! Hmmm vilken väg är rätt!
Brukar bara lägga ned spolen mellan fötterna och veva in den, sen spänner jag upp den från båten min genom att släppa ut alla lina och veva in den med ett tyngre drag. Men som sagt fel väg????:oj:
Ett bättre och lite intelligentare sätt än "fingerknepet" för att få linan lagom hårt påspolad är att först spola upp linan på en multirulle och sedan ställa in en lagom lätt broms på multirullen. Spola sedan på linan på rullen som ska användas.
Lånar tråden, sitter på en spole med 274 (?) meters flätlina på som jag skall fylla på en multi med.
När vet man att man fått på 100 meter?
Lånar tråden, sitter på en spole med 274 (?) meters flätlina på som jag skall fylla på en multi med.
Du går in i din närmaste fiskebutik och ber dem mäta upp 100 meter
Du får mäta hur mycket lina som går på per vevvarv. Sätt en tejpbit någon meter upp på linan,, lämpligen i höjd med en spöögla. Veva ett varv och mät sedan. Nu kommer det ju att spolas på mer lina per varv ju mer spolen fulls med lina, så Du får mäta om igen. Låt säga att om det i början går på 40 cm lina per vevvarv så kanske det går på 65 cm när spolen är nästan full. Då får Du räkna ut ett medelvärde för linintaget. I början så får Du ju veva 250 vevtag för 100 meter (40 cm x 250) men då blir det för mycket lina eftersom linintaget per vevvarv ökar. Veva alltså in 100-150 vevtag och mät sedan linintaget per vevvarv igen. Då kanske linintaget är 60 cm. I såfall blir ju medelvärdet 50 cm per vevvarv (40 + 60/2 = 50). Har Du då vevat 150 vevtag så har Du alltså spolat på 75 meter (50 x 150). Då har Du 25 meter kvar att spola på, alltså nästan 50 vevtag. Eftersom skillnaden i linintag minskar ju mer spolen fylls så kanske 40 vevtag är lagom, om Du ska ha på exakt 100 meter. Är det så noga får Du mäta en gång till och räkna et ett nytt medelvärde baserat på senaste mätningen.
du får mäta hur mycket lina som går på per vevvarv. Sätt en tejpbit någon meter upp på linan,, lämpligen i höjd med en spöögla. Veva ett varv och mät sedan. Nu kommer det ju att spolas på mer lina per varv ju mer spolen fulls med lina, så du får mäta om igen. Låt säga att om det i början går på 40 cm lina per vevvarv så kanske det går på 65 cm när spolen är nästan full. Då får du räkna ut ett medelvärde för linintaget. I början så får du ju veva 250 vevtag för 100 meter (40 cm x 250) men då blir det för mycket lina eftersom linintaget per vevvarv ökar. Veva alltså in 100-150 vevtag och mät sedan linintaget per vevvarv igen. Då kanske linintaget är 60 cm. I såfall blir ju medelvärdet 50 cm per vevvarv (40 + 60/2 = 50). Har du då vevat 150 vevtag så har du alltså spolat på 75 meter (50 x 150). Då har du 25 meter kvar att spola på, alltså nästan 50 vevtag. Eftersom skillnaden i linintag minskar ju mer spolen fylls så kanske 40 vevtag är lagom, om du ska ha på exakt 100 meter. är det så noga får du mäta en gång till och räkna et ett nytt medelvärde baserat på senaste mätningen.
fuffens!
Med lite mattekunskaper, ett skjutmått och ev excel så borde du kunna veta tämligen exakt hur många vevtag du ska göra för att lägga på 100 meter. Linans tjocklek står förhoppningsvis på spolen. ;)
Alternativt så borde du kunna väga en tom och en full 274-meters spole. Dra av dövikten för själva spolen och dela restrerande vikt med 2,74. Då vet du vad 100 meter lina väger och kan på så vis veta hur mycket du får på.
Ett bättre och lite intelligentare sätt än "fingerknepet" för att få linan lagom hårt påspolad är att först spola upp linan på en multirulle och sedan ställa in en lagom lätt broms på multirullen. Spola sedan på linan på rullen som ska användas.
Ja, det verkar ju oerhört intelligent att göra jobbet två gånger...dessutom kräver det att man har tillgång till en tom multirulle. För övrigt ska man helst "haspla" på linan på en haspelrulle om man inte har tillgång till en linpåspolningsmaskin.
Men man kan ju vara intelligent på olika vis, det är inget fel med det...
skaffa en enkel linräknare du sätter på spöt funkar både när du vevar in och ut
Ja, det verkar ju oerhört intelligent att göra jobbet två gånger...dessutom kräver det att man har tillgång till en tom multirulle. För övrigt ska man helst "haspla" på linan på en haspelrulle om man inte har tillgång till en linpåspolningsmaskin.
Men man kan ju vara intelligent på olika vis, det är inget fel med det...
Ska man göra en sak ordentligt tar det lite mer tid, men då blir det också bra gjort. Har man sedan en rejäl havsfiskerulle med lite reservkapacitet är det inga problem.
fuffens!
Det s k "fuffens" är inte så komplicerat om man har någorlunda förmåga till huvudräkning....Blir det "fuffens" i skallen om man ska lägga ihop 40 och 60 finns ju alltid miniräknare..
Quivertip
2008-07-18, 14:18
Man kan binda fast reven i dragkroken på bilen och köra iväg 100m, sedan knyta fast den på rullen och veva sig fram till bilen :winner:
Nja... låter nog lite knäppt va..
Man kan binda fast reven i dragkroken på bilen och köra iväg 100m, sedan knyta fast den på rullen och veva sig fram till bilen :winner:
Nja... låter nog lite knäppt va..
Inte knäppare än BBRFs idéer...Då slipper man ivarjefall veva linan kors och tvärs på en massa olika rullar.
Detta är ett gammalt enkelt knep men;
Jag har sparat en större tom linspole med stor innerdiameter. Vill jag (vilket är mitt vanligaste önskemål) fyllla en mulitrulle med 100-120 meter flätlina med nylon som "backing" så spolar jag först på flätlinan, därefter nylon tills rullen har lagom full och klipper av. Spolar sen upp nylonen på den tomma spolen, flätlinan till sin originalspole och lägger därefter på dem i rätt ordning. Nylonen byter jag aldrig, flätlinan vänder jag en gång innan jag byter den. Bra flätlina håller länge!
För att snabba upp allt spolandet har jag en bult av lämplig dimension samt två brickor och en mutter som jag fäster linspolarna i, sedan är det en barnlek att använda borrmaskinen för avspolningen.
Jag har också gjort ett jack i den gamla spolen så jag kan kapa all lina på den om den skall kastas.
Inte knäppare än BBRFs idéer...Då slipper man ivarjefall veva linan kors och tvärs på en massa olika rullar.
Enklast är ju om Du helt struntar i att spola på lina....Finns liksom ingen anledning att lägga ut tid och pengar om Du ändå nollar...:winner:
Spola på tills det blir fullt isället, snåla inte med linan he he:winner:
Du får mäta hur mycket lina som går på per vevvarv. Sätt en tejpbit någon meter upp på linan,, lämpligen i höjd med en spöögla. Veva ett varv och mät sedan. Nu kommer det ju att spolas på mer lina per varv ju mer spolen fulls med lina, så Du får mäta om igen. Låt säga att om det i början går på 40 cm lina per vevvarv så kanske det går på 65 cm när spolen är nästan full. Då får Du räkna ut ett medelvärde för linintaget. I början så får Du ju veva 250 vevtag för 100 meter (40 cm x 250) men då blir det för mycket lina eftersom linintaget per vevvarv ökar. Veva alltså in 100-150 vevtag och mät sedan linintaget per vevvarv igen. Då kanske linintaget är 60 cm. I såfall blir ju medelvärdet 50 cm per vevvarv (40 + 60/2 = 50). Har Du då vevat 150 vevtag så har Du alltså spolat på 75 meter (50 x 150). Då har Du 25 meter kvar att spola på, alltså nästan 50 vevtag. Eftersom skillnaden i linintag minskar ju mer spolen fylls så kanske 40 vevtag är lagom, om Du ska ha på exakt 100 meter. Är det så noga får Du mäta en gång till och räkna et ett nytt medelvärde baserat på senaste mätningen.
Jag rekommenderar starkt att INTE använda denna metod!
Jag rekommenderar starkt att INTE använda denna metod!
Varför inte?
Varför inte?
Rätt dum fråga, allt du föreslår är ju orekommendabelt.
Rätt dum fråga, allt du föreslår är ju orekommendabelt.
Alternativt om Du vevar på några meter 0,08 för skojs skull..