handdator

Visa fullständig version : Tips på bra fiskvatten nära Lund/Malmöregionen ?

robbetheman
2008-07-21, 13:31
Hej!

Någon som har några bra tips på fiskevatten i närheten av Lund eller Malmö där man kan fånga öring gärna i kobination med abborre och gädda.

Vi är nybörjare så ha det åtanke =)

Är ytterst tacksam för svar!!

Mvh Nybörjarfiskarn!:fiska1:

olof.anderberg
2008-07-21, 16:23
Du kan fånga abborre och gädda i Rögle Dammar, där finns även Regnbåge i två av dammarna. Dock har fisket varit så fruktansvärt dåligt där på senare tid.

Du har även Höje å, där den mynnar ut i Lomma sägs det finnas fina öringar, även abborre och gädda självklart!

mementomori
2008-07-21, 23:56
löddeå på våren

Wreckbender
2008-07-22, 00:00
Saxån

Linkan81
2008-07-22, 00:01
saxån som ligger i häljarp e lita av var där...

Wreckbender
2008-07-22, 00:02
ha ha ha

robbetheman
2008-07-22, 07:46
Du kan fånga abborre och gädda i Rögle Dammar, där finns även Regnbåge i två av dammarna. Dock har fisket varit så fruktansvärt dåligt där på senare tid.

Du har även Höje å, där den mynnar ut i Lomma sägs det finnas fina öringar, även abborre och gädda självklart!

Hej!

Tack för svar =)

Har varit ett par gånger i Rögle utan resultat, eller ja 50 grams tusenbröder men ja =)

Höje skulle jag vilja testa men är där inte svårt att komma till utan båt?

Ha det bra =)

robbetheman
2008-07-22, 07:48
Saxån

Hejsan !

Saxån var ligger den ?! Kan man komma till lätt där utan båt?

Tack för svaret förresten =)

Nickthefish
2008-07-22, 10:48
Hej Robbetheman

Har hört att gunnesbo-mosse e sjukt bra. Testa där!

robbetheman
2008-07-22, 10:52
Hej Robbetheman

Har hört att gunnesbo-mosse e sjukt bra. Testa där!

jaha okej!=) Har faktiskt aldrig hört talas om den sjön! =)
Vad rekommenderar du för fiskemetod där?! Jigg eller?!
Låter som en relativt liten sjö. Gädda och borre som gäller där eller?:fiska1:

Nickthefish
2008-07-22, 14:58
Där finns det mesta(abborre, sik, mört, ål, öring osv.). Jag drog upp en 6Kg gädda där förra veckan. Sjön e ganska stor och inte så många som vet om den så det e perfekt. Jag körde med en stor hemmabyggd grön jigg med gult huvud.

robbetheman
2008-07-22, 15:01
Där finns det mesta(abborre, sik, mört, ål, öring osv.). Jag drog upp en 6Kg gädda där förra veckan. Sjön e ganska stor och inte så många som vet om den så det e perfekt. Jag körde med en stor hemmabyggd grön jigg med gult huvud.

Afan! Låter trevligt! Konstigt att jag aldrig hört talas om den för jag bor på Gunnesbo i Lund!!!

Du körde inte något mer jerkbait?! Vad hade du för material till jiggen?! PVC?!:fiska1:

olof.anderberg
2008-07-22, 18:17
Ursäkta men, någon som kan ge en mer utförlig beskrivning om var denna sjö ligger? Låter vääääldigt intressant för en lundabor! :sun:

Peka gärna ut på http://kartor.eniro.se/ !! :D

robbetheman
2008-07-23, 07:28
Ikväll bär det av till Häckebergasjön för lite Gädd och abborrfiske!! Någon som har lite tips på drag och tekniker inför ikväll?

olof.anderberg
2008-07-23, 10:08
Ikväll bär det av till Häckebergasjön för lite Gädd och abborrfiske!! Någon som har lite tips på drag och tekniker inför ikväll?

Nej tyvärr, men kom gärna med rapport om hur det gick! :fisk:

robbetheman
2008-07-23, 11:30
Nej tyvärr, men kom gärna med rapport om hur det gick! :fisk:

Ja det ska jag göra! Var precis på fiskekompaniet i Lund pch köpte ett par jiggar avsedda för abborre. Snackade med personalen och fick reda på att colafärgad twinstjärt med silvret huvud vikt ca 14 gram skulle vara bra.

Vi får se hur det går ikväll, Rapport kommer i morgon.:fiska1:

olof.anderberg
2008-07-23, 19:13
Hej igen, var idag ute i Gunnesbo och letade upp den hära "mosse dammen"
Det enda jag hitta ute i "mosset" var: http://i33.tinypic.com/25qfxwl.jpg

Från en annan vinkel:
http://i36.tinypic.com/28kr4u1.jpg

Hittade även en tavla i närheten, dammen jag gick till är inringad på bilden, är detta rätt?
Nickthefish, är det denna du pratade om? :P
http://i37.tinypic.com/2u6mxr9.jpg

EDIT: Hittade en lite bättre bild över sjön som jag plåtade tidigare idag:
http://i35.tinypic.com/t9fqco.jpg

Nickthefish
2008-07-24, 07:50
Jag tror det är den jag var vid. ser ut så iallafall, och tro det eller ej men sjön har et naturligt utlopp i havet! Ifall du sticker dit å fiskar så kan du ju berätta hur det har gått. Hade varit intressant att veta.

Robbetheman hur gick det i häckeberga. Rapport tack!!!!!!!!!!!!!!! jag har hört att det e den sämsta sjön i skåne å man fågar inte ett skit. Bara nån liten abborre om man har tur.

Har ni nått annat tips häromkring Lund, olof eller robbe så berätta. (eller nån annan för den delen):love:

robbetheman
2008-07-24, 08:37
Jag tror det är den jag var vid. ser ut så iallafall, och tro det eller ej men sjön har et naturligt utlopp i havet! Ifall du sticker dit å fiskar så kan du ju berätta hur det har gått. Hade varit intressant att veta.

Robbetheman hur gick det i häckeberga. Rapport tack!!!!!!!!!!!!!!! jag har hört att det e den sämsta sjön i skåne å man fågar inte ett skit. Bara nån liten abborre om man har tur.

Har ni nått annat tips häromkring Lund, olof eller robbe så berätta. (eller nån annan för den delen):love:

Rapport från gårdagens fiske i Häckeberga:

Ska bara skita först kommer snart....

såja..guut..

Vi kom till häckeberga runt 4snåret..bra väder soligt och varmt så borren borde vara på bettet. vi hyrde en roddbåt och träffade ett par killar som hade varit ute och inte fått ett enda hugg. precis när de ska ro in så får de en liten abborre runt 2 hekto. Inga bra indikationer direkt. Min polare som var med mig som är lite av min lärling fick ro ut till en skön liten vik. Vi rigga ut ett par metspön med mask samtidigt som vi kastade. Jag körde med en colafärgad jigg med 12 grams huvud. INgenting... ingenting... ingenting..ingenting... vi rodde vidare..jag testade en gul/grön wobbler, flytande på 14 gram. Ingenting....ingenting..ingeting.. Jag började undra om min lärlings piss hade förgiftat sjön.min polare körde på en blå/grå jigg kropp med ett rött 14 grams huvud. Ingenting för honom heller.Metflötena låg där o guppa utan minsta vibration. Det var dags att ta fram den klassiska spinnaren droppen för o testa.. INte ett skit hände och vi började att kännas oss uppgivna... Vi rodde in närmre mot bryggan där vi skulle lämna båten för det började att skymma. Här hoppade det och hade sig i vattnet. Mest små tusenbröder men även stora och fina plask förekom. Min polare fick en liten tusenbröder på metet och tyvärr så hade den lilla parveln svalt hela kroken så denna fick avlivas och användas till bottenmete.
Men inghenting vidare...frågan är vad det e för fel på Häckeberga?...Båda jag och min polare och de andra fiskare som var där hade ingen vidare lycka.
Någon som har några bra erfarenheter från Häckeberga. Jag har frågat en del och det är inte många som får något där.

Aja skitsamma, naturen där är underbar i skymmingen iallafall.

End of Häckabergasjönstoryn, det dröjer nog ett tag innan jag drar dit igen, Vomb får bli nästa projekt.:fiska1:

Mvh Robban:fisk:

Nickthefish
2008-07-24, 09:06
Rapport från gårdagens fiske i Häckeberga:

Ska bara skita först kommer snart....

såja..guut..

Vi kom till häckeberga runt 4snåret..bra väder soligt och varmt så borren borde vara på bettet. vi hyrde en roddbåt och träffade ett par killar som hade varit ute och inte fått ett enda hugg. precis när de ska ro in så får de en liten abborre runt 2 hekto. Inga bra indikationer direkt. Min polare som var med mig som är lite av min lärling fick ro ut till en skön liten vik. Vi rigga ut ett par metspön med mask samtidigt som vi kastade. Jag körde med en colafärgad jigg med 12 grams huvud. INgenting... ingenting... ingenting..ingenting... vi rodde vidare..jag testade en gul/grön wobbler, flytande på 14 gram. Ingenting....ingenting..ingeting.. Jag började undra om min lärlings piss hade förgiftat sjön.min polare körde på en blå/grå jigg kropp med ett rött 14 grams huvud. Ingenting för honom heller.Metflötena låg där o guppa utan minsta vibration. Det var dags att ta fram den klassiska spinnaren droppen för o testa.. INte ett skit hände och vi började att kännas oss uppgivna... Vi rodde in närmre mot bryggan där vi skulle lämna båten för det började att skymma. Här hoppade det och hade sig i vattnet. Mest små tusenbröder men även stora och fina plask förekom. Min polare fick en liten tusenbröder på metet och tyvärr så hade den lilla parveln svalt hela kroken så denna fick avlivas och användas till bottenmete.
Men inghenting vidare...frågan är vad det e för fel på Häckeberga?...Båda jag och min polare och de andra fiskare som var där hade ingen vidare lycka.
Någon som har några bra erfarenheter från Häckeberga. Jag har frågat en del och det är inte många som får något där.

Aja skitsamma, naturen där är underbar i skymmingen iallafall.

End of Häckabergasjönstoryn, det dröjer nog ett tag innan jag drar dit igen, Vomb får bli nästa projekt.:fiska1:

Mvh Robban:fisk:

Ok häckeberga är alltså som jag trodde. Då ska jag aldrig åka dit. Vomb sjön säger du. Vad fångar man där? Någon som vet nått om sjön. bra ställen osv?

Ifall nu din polare e din lärling. Varför fick då han fisk å inte du?:blah:

robbetheman
2008-07-24, 09:23
Ja häckeberga är sjukt svårfångat. Nej det finns bättre ställen!!
I vomb fångar du främst gädda och abborre men finns än gös och liknande..
Jo minpolare är lärlign. För jag föröskte fånga lite större abborre. MIn lärling stod med en 6 krok och en bit bröd och förösktelocka in småspigg i håven. Aja, sånt man får roa sig med när man inte vet bättre.

olof.anderberg
2008-07-24, 10:00
----
-

robbetheman
2008-07-24, 10:10
Tråkigt, men sånt är livet.
Nu ska ni få ett jädrigt hett tips; Tjörnapssjön.
Du är så nära fångstgaranti så det är inte sant, alltså jädrigt lättfiskad!

Jag drog dit för en vecka sedan, dock var det föräldrarna som skjutsa dit mig så jag stog bara och kasta i 20 minuter cirkus.
1 borre på halvkilot och 1 gädda på 2,5kg. Såg även några som stod och metade och dom plockade mört efter mört med bara sekunders intervall.
Hade jag varit 18 och haft körkort hade jag varit där oftare, dock är det inte så kul och sitta på moppe från Lund till Höör (Tjörnarp).
Vill du hyra båt där kostar det 40kr för 5 timmar och då ingår fiskekort har jag för mig! Så priserna är ju överkommliga!

Hur som helst, skall ut till den här dammen i Nöbbelövs mosse nästa vecka och prova, där är ju som sagt en biå från höje å som rinner in i den. Så fisk finns där säkert. Några tips på hotspots? :fiska1:

Japp sånt är livet.

Ja jag har hört talas om den!! Vad fiska du med för drag då?!

Hur gammal är du ?! Kanske känner igen dej. Har bott i Lund hela mitt liv. Heter själv Robert Andersson och bor ute på gunnesbo. Jag o min polare kanske ska ut till tjörnarps. du kanske kan hänga på då!!

olof.anderberg
2008-07-24, 10:23
------------

Wreckbender
2008-07-24, 11:12
Hejsan !

Saxån var ligger den ?! Kan man komma till lätt där utan båt?

Tack för svaret förresten =)

http://www.scandicfishing.com/fiskeinformation_fiskeplatser_nv_skane_saxan.htm Kanske finns mer intressanta ställen om du tittar vidare på deras sida.

robbetheman
2008-07-24, 12:30
Jag använde först en rätt så stor spinnare köpt på ÖoB, röd kropp och kopparfärgad snurra. Sedan satte jag på en sjunkande wobbler rosa/vit kropp, första kastet mot vasset hugger det. Wobblern hade precis landat då det small till!

Tja, du ser ju mitt namn uppe på min avatar, är 16 år. Bor på östra delen i Lund. Fiskar för det mesta med min bror, så har du sätt en äldre man (30 års åldern) och en 16 åring ute i Rögle eller kanske Björka kan det mycket väl ha vatt jag! :popcorn:

Min största intresse inom fisket är dock flugfiske. Dock är fisket ute i Rögle inte ens värt att prova längre. Var där rätt så nyligen med en polare, frågade tillsynsmannen hur ofta dom släpper i nya bågar i dom första dammarna.
Till svar får man att dom inte har släppt i på ett bra tag för det "känns" inte lönt.
När jag gick hem vid 9e tiden tänkte jag kolla hur många som hade tagit fisk idag, inte än
enda !! Istället skyllde han på att regnat för lite, därför är fisken så slö. Är det för syrefattigt då? ¨
Dom har ju satt in syrepumpar i hela första dammen så det tycker jag är lite konstigt.
Men Björka brukar man kunna ta nån båge i då och då.

Ja okej !! Ja rögle ha rjag vatt i några gå¨nger!! riktigt kasst vatten är det ! ja dom har syrepumpar men det finns knappt någon fisk i dammjävlarna!!!!! DOm sätte rinte in mer fisk nu för dom har tappat sponsorer och harf inte råd att sätta in lik aofta nu mer!!!
Ja björka låter sjukt intressant kan man hyra båt där?!!?!?
finns bågen i samma damm som dom andra eller det e separata?!?!

olof.anderberg
2008-07-24, 12:37
Ja okej !! Ja rögle ha rjag vatt i några gå¨nger!! riktigt kasst vatten är det ! ja dom har syrepumpar men det finns knappt någon fisk i dammjävlarna!!!!! DOm sätte rinte in mer fisk nu för dom har tappat sponsorer och harf inte råd att sätta in lik aofta nu mer!!!
Ja björka låter sjukt intressant kan man hyra båt där?!!?!?
finns bågen i samma damm som dom andra eller det e separata?!?!

Björka är endast en damm med inplanterad regnbåge.
Senaste gången jag var där tog jag en 2,7kg på Grön/Svart Montana och en ~1,5kg på wobbler krokad i huvudet :ledsen:
Nej båt finns inte att hyra där, dammen är inte så stor så det behövs. Naturen är dock skitfin, även en riktig härlig brygga finns på plats.

robbetheman
2008-07-24, 15:08
Björka är endast en damm med inplanterad regnbåge.
Senaste gången jag var där tog jag en 2,7kg på Grön/Svart Montana och en ~1,5kg på wobbler krokad i huvudet :ledsen:
Nej båt finns inte att hyra där, dammen är inte så stor så det behövs. Naturen är dock skitfin, även en riktig härlig brygga finns på plats.

Ja just det blandade ihop tjörnarp med björka!!! Kostar det mycket i björka?!?! många som fiskar där eller?! gott om plats?!?!

När ska du ner till gunnesbo mosse och fiska?! hör av dej innan så drar jag o min polare ner också!!! ska du köra på fluga där eller?! har för mej att där är rätt mycket alger nu så kan va svårt med vattengående drag.

Ang tjörnarp igen. Vad går där mer för fisk än abborre och gädda?!:fiska1:

Lillafiskaren
2008-07-24, 16:07
ja iaf jag ska till vombsjön vecka 32 med en polare. Dom säger det ska vara riktigt bra vatten så vi ska hyra båt där osv. Båten kostar 60 kr per dag o 25 kr för dagskort på sjön:) ne jag längtar jätte mkt och det ska bli jätte trevligt. Ni kan få höra min rapport när jag har varit där:)

robbetheman
2008-07-24, 17:07
ja iaf jag ska till vombsjön vecka 32 med en polare. Dom säger det ska vara riktigt bra vatten så vi ska hyra båt där osv. Båten kostar 60 kr per dag o 25 kr för dagskort på sjön:) ne jag längtar jätte mkt och det ska bli jätte trevligt. Ni kan få höra min rapport när jag har varit där:)

har fiskat i vombsjön!!! vi fick napp på en abborre som högg men den tappades!! vi hyrde också båt!! blev en jävla storm tog säkert 2 timmar o ro in!!! men annars r det en trevlig sjö!!!

Lillafiskaren
2008-07-27, 14:53
har fiskat i vombsjön!!! vi fick napp på en abborre som högg men den tappades!! vi hyrde också båt!! blev en jävla storm tog säkert 2 timmar o ro in!!! men annars r det en trevlig sjö!!!

haha oki ne jag åkte ditt igår o stannade där till ida. Vi hyrde båt osv men vi fattade inte kartan så bra:/ så vi fick ingen fisk på hela dagen. Men fick veta av en man att man ska åka ditt med ekolod sen hitta djupen så får man fisk sa han:) så jag ska testa det nästa gång nu vecka 32.

Lillafiskaren
2008-07-27, 20:22
Idag har jag varit nere vid gunnesbo-mosse. Fast jag glömde bort hur sjön låg så en polare o jag tog fel sjö. Fast jag kan säga en sak där var det fint med gäddor i den lilla sjön vi va i:D jag fick en gädda på 1.6 Kg. Den ligger brevid ett hus med grindar runt sig och ligger ovanför gunnesbo-mosse. Men imor ska jag dra till den riktiga sjön:)

robbetheman
2008-07-28, 08:21
Idag har jag varit nere vid gunnesbo-mosse. Fast jag glömde bort hur sjön låg så en polare o jag tog fel sjö. Fast jag kan säga en sak där var det fint med gäddor i den lilla sjön vi va i:D jag fick en gädda på 1.6 Kg. Den ligger brevid ett hus med grindar runt sig och ligger ovanför gunnesbo-mosse. Men imor ska jag dra till den riktiga sjön:)

Haha då har dufiskat i bondens privata lilla damm!! haha tur att han inte såg er då hade han kommit me dhagelbössan i högsta hugg!! vad fiska du med?! spinnare eller?!

Skriv igen nrä du har varit i den riktiga mosssjön!!!

Nickthefish
2008-07-28, 10:43
De e det jag säger. G-mosse e bra. men som sagt akta er för bonden.
Vad kostar ett ekolod?????????
Någon som vet nått om snogeholmssjön? E den värd ett besök?

Dubbeeld
2008-07-28, 12:12
De e det jag säger. G-mosse e bra. men som sagt akta er för bonden.
Vad kostar ett ekolod?????????
Någon som vet nått om snogeholmssjön? E den värd ett besök?

Haha man behöver inte akta sig för bonden , vi fråga han och han sa det va ok att fiska där. Sen ringde han upp mig 1½ timme senare och fråga om vi fångat något och bad oss ringa igen nästa gång vi kom ner där. Han lät mest vilsen varför vi släpper tillbaka gäddan. " Det va ju förfan 3 måltiden". Skön kille.

Helt klart prova . Skicka rapporter när ni har varit där.:fiska2:

robbetheman
2008-07-28, 13:36
Haha man behöver inte akta sig för bonden , vi fråga han och han sa det va ok att fiska där. Sen ringde han upp mig 1½ timme senare och fråga om vi fångat något och bad oss ringa igen nästa gång vi kom ner där. Han lät mest vilsen varför vi släpper tillbaka gäddan. " Det va ju förfan 3 måltiden". Skön kille.

Haha jasså det va d jävkigaste!!!! vad fiska ni med för något?!?!?! ni måste ha varit vid den dammen där vid Vallkäära kyrka, den vita kyrkan som ligger uppe på kullen!!, där vid dammen är de sån typ infotavla också!!!

Dubbeeld
2008-07-28, 13:53
Haha jasså det va d jävkigaste!!!! vad fiska ni med för något?!?!?! ni måste ha varit vid den dammen där vid Vallkäära kyrka, den vita kyrkan som ligger uppe på kullen!!, där vid dammen är de sån typ infotavla också!!!

Det är mycke möjligt.
Körde lite wobbler , Min kamrat Marcus89 var ju med där så slog först där jag ställde mig en rackare asså, han missa wobblern 2 gånger, sista chansen att plocka han vid spinstoppet hoppar han över wobblern sen kom han för nära och såg mig och stack rätt ut i dammen , men jag fick inte tag i han igen.
Men jag ska dit och ta den rackaren igen:sun:

Lillafiskaren
2008-07-28, 14:49
Haha då har dufiskat i bondens privata lilla damm!! haha tur att han inte såg er då hade han kommit me dhagelbössan i högsta hugg!! vad fiska du med?! spinnare eller?!

Skriv igen nrä du har varit i den riktiga mosssjön!!!

hja det ska jag göra:) ska försöka lägga in lite bilder med:) ska köra med min wobble igen, ska satsa på 4+ gädda:) sen ska jag äta godmiddag

Nickthefish
2008-07-28, 15:46

D va d jävligaste. ja d blir Gmoss nu i veckan. Bli inte besvikna om jag har tagit er lilla gädda=)

Lillafiskaren
2008-07-28, 23:45
Tjenna alla nu ska ni får höra min rapport:D jag o Dubbeeld satte oss i bilen idag o körde mott gunnesbo. Det va riktigt varmt ute men det va skönt. Vi kom fram till pakeringen o tog vår packning och gick ner till sjön. Jag ville testa min ny wobble så jag slängde den på fiskespöet. Efter 1 tim fick jag min första gädda på 2.8 Kg och 75 cm lång:) så jag fortsatte med min wobble så jag kastade in till mitten. Jag vevade in lite och gjorde några stop sen när jag vevade in igen kom ett stort hugg. Linnan spänndes otroligt mkt och jag började veva sen väntade jag tills fisken gjorde ett stop sen vevade jag igen. Jag kan bara säga så här det va en bra fight och min håv böjdes när vi tog upp den stora mamma gäddan på 9.4 KG och va 108 cm lång:D vi fick många åskadare kan man säga när vi vissade gäddan och folk blev häpna. efter en stund så prövade Dubbeeld min Wobble och efter 10 min fick han en gädda på 2.4 Kg och 69 cm lång. Sen efter det fick vi inget mer för gäddorna började leka. Så Nickthefish jag har tat ditt rekord;) o tack för tipset o hoppas vi ses där nere någon gång. Du kan skicka ett PM så kan du få mitt mobil nr:)

MvH Marcus TEAM SKÅNE

robbetheman
2008-07-29, 08:26
Tjenna alla nu ska ni får höra min rapport:D jag o Dubbeeld satte oss i bilen idag o körde mott gunnesbo. Det va riktigt varmt ute men det va skönt. Vi kom fram till pakeringen o tog vår packning och gick ner till sjön. Jag ville testa min ny wobble så jag slängde den på fiskespöet. Efter 1 tim fick jag min första gädda på 2.8 Kg och 75 cm lång:) så jag fortsatte med min wobble så jag kastade in till mitten. Jag vevade in lite och gjorde några stop sen när jag vevade in igen kom ett stort hugg. Linnan spänndes otroligt mkt och jag började veva sen väntade jag tills fisken gjorde ett stop sen vevade jag igen. Jag kan bara säga så här det va en bra fight och min håv böjdes när vi tog upp den stora mamma gäddan på 9.4 KG och va 108 cm lång:D vi fick många åskadare kan man säga när vi vissade gäddan och folk blev häpna. efter en stund så prövade Dubbeeld min Wobble och efter 10 min fick han en gädda på 2.4 Kg och 69 cm lång. Sen efter det fick vi inget mer för gäddorna började leka. Så Nickthefish jag har tat ditt rekord;) o tack för tipset o hoppas vi ses där nere någon gång. Du kan skicka ett PM så kan du få mitt mobil nr:)

MvH Marcus TEAM SKÅNE

Haha är du helt seriös asså`?! Har du bilder därifrån eller?! jag bor fan typ 300 meter från den lilla sjöhelvetet!!! iof så borde där vara för där e aldrig någon som fiskat innan!!!!! ni släppte väl tillbaka storgäddan?!?!?!?!?! Var där bara gädda?!??! ingen abborre?!?! var där inte svårfiskat för där e ju sjukt grunt i kanterna med massa alger?! Fixa bilder!!!

Mvh Robban TEAM GUNNESBO

Nickthefish
2008-07-29, 11:04

MvH Marcus TEAM SKÅNE

FYFAAAN era svin att ta min gädda? jag hade reserverat honom:oj: menmen. det e väl bara att grattulera. E ni säkra på att ni va på mossen? låter stort för en sånn liten sjö?

Jag ska iallafall dit på lunchen. ska jävlar i det fånga mig en gädda!
Hur stor e din wobbler marcus89 ?

Ditt rekord kommer inte vara länge=) PMá ditt mobbenr! så ses vi på mossen

Nickthefish
2008-07-29, 11:05
förresten har du nån bild på jätte gädan marcus89 så hade det varit kul å se

Nickthefish
2008-07-29, 11:06
Team Södertull

Lillafiskaren
2008-07-29, 11:26

Yess det har jag:) jag ska skicka mitt nr. jag o min kompis ska ditt på torsdag:)

Lillafiskaren
2008-07-29, 11:34
Haha är du helt seriös asså`?! Har du bilder därifrån eller?! jag bor fan typ 300 meter från den lilla sjöhelvetet!!! iof så borde där vara för där e aldrig någon som fiskat innan!!!!! ni släppte väl tillbaka storgäddan?!?!?!?!?! Var där bara gädda?!??! ingen abborre?!?! var där inte svårfiskat för där e ju sjukt grunt i kanterna med massa alger?! Fixa bilder!!!

Mvh Robban TEAM GUNNESBO

ja bilder är inne o det är från den sjön. Nej jag släppte inte tillbaka den, men min polare o jag har sagt att från och med nu ska vi börja släppa i gäddorna:) Men jag krokade den rätt så bra så det såg inte så fint ut osv :/ ne vi fick in abbore men fult med karp e där o stora som fan. ne 3 gädor på 2 tim<3 Älskar min wobble nu<3

Lillafiskaren
2008-07-29, 11:37

vi fick dom här gäddorna och i förgår denna

Lillafiskaren
2008-07-29, 12:18

Mvh Robban TEAM GUNNESBO

Detta e en bild från sjön efter jag har dragit upp gäddan

olof.anderberg
2008-07-29, 13:19
Tufft, nu blir man ju riktig sugen på att dra dit och prova sjön. :winner:

robbetheman
2008-07-29, 13:58
Detta e en bild från sjön efter jag har dragit upp gäddan

Riktigt coolt. Men den storgäddan du tog e ju från den sjön som är närmre huset den. Den sjön som du väger gäddan på. Sen har du en bild vid den stora sjön där du hgåller i samma storgädda!! har ni fått fisk i båda sjöarna eller?!?!?! Vilken färg hade du på wobblern. Jag och nickthefish var idag vid sjön och testade vid den stora sjön. Den var svårfiskad med tanke på alla jävla alger!!! hade ni int eproblem med det !?!?!

Dubbeeld
2008-07-29, 16:27
Riktigt coolt. Men den storgäddan du tog e ju från den sjön som är närmre huset den. Den sjön som du väger gäddan på. Sen har du en bild vid den stora sjön där du hgåller i samma storgädda!! har ni fått fisk i båda sjöarna eller?!?!?! Vilken färg hade du på wobblern. Jag och nickthefish var idag vid sjön och testade vid den stora sjön. Den var svårfiskad med tanke på alla jävla alger!!! hade ni int eproblem med det !?!?!

Vi hade problem med alger , men allt går att lösa, Men vilken fisk , va glad att uppleva det ögonblicket. algerna ligger bara in till kanten

olof.anderberg
2008-07-29, 19:12
ja bilder är inne o det är från den sjön. Nej jag släppte inte tillbaka den, men min polare o jag har sagt att från och med nu ska vi börja släppa i gäddorna:) Men jag krokade den rätt så bra så det såg inte så fint ut osv :/ ne vi fick in abbore men fult med karp e där o stora som fan. ne 3 gädor på 2 tim<3 Älskar min wobble nu<3

Du är inte sugen på att avslöja vad det är för wobbler du använder? :buga:

robbetheman
2008-07-29, 19:50
Vad tror ni om ett ytgående bete i sjön?! Idag när vi var där va där flera stora fiskar som gick upp o jaga vid ytan!! det slog som in i helvete!!! Hade ni sett karp där eller?!?! HUr stor var abborren ni fick?!

Lillafiskaren
2008-07-29, 21:06
Du är inte sugen på att avslöja vad det är för wobbler du använder? :buga:

ne tyvärr avslöjar jag inte det o det är inget ytbete iheller. Det e bara att prova sig fram killar så får ni säkert. Jag e nere vid sjön på torsdag;)

Lillafiskaren
2008-07-29, 21:08
Vad tror ni om ett ytgående bete i sjön?! Idag när vi var där va där flera stora fiskar som gick upp o jaga vid ytan!! det slog som in i helvete!!! Hade ni sett karp där eller?!?! HUr stor var abborren ni fick?!

Nopp. aa jag vet att dom gör det:) ja karp finns där o stora, men ingen abbore har vi fått så jag vete fan om det finns abbore där.

Dubbeeld
2008-07-29, 21:25

Mitt tips är att köra ytgående lite närmre kvällen , annars e d kört.

flippe
2008-08-01, 00:28
väldigt tråkgit att ni tog kål på gäddorna, hoppas dem släpps tillbaka i framtiden!

robbetheman
2008-08-01, 09:20
Planerat ett par fisketrippar dit där, bor i kävlinge.. JUTEN sjö att jerka ytgående eller walkthedog beten... ++++!

För övrigt, väldigt tråkgit att ni tog kål på gäddorna, hoppas dem släpps tillbaka i framtiden!

MVH

Jaså det har du !!! shit vad många som e sugna på sjön nu !! Eftersom jag bara bor 200 meter från den så tycker jagh ni kan börja med att lösa dagskort hos mej =) haha =) ja jerk blir nog bra där med tanke på alla jävla alger som finns ca 30 cm under ytan!!!!

Lillafiskaren
2008-08-01, 20:55
Jaså det har du !!! shit vad många som e sugna på sjön nu !! Eftersom jag bara bor 200 meter från den så tycker jagh ni kan börja med att lösa dagskort hos mej =) haha =) ja jerk blir nog bra där med tanke på alla jävla alger som finns ca 30 cm under ytan!!!!

haha typ:D

robbetheman
2008-08-01, 22:06
Snälla ni som fiskar vid detta vatten! ta upp era gamla linor och tafspaket efter er!!! det ser ganska tråkigt utnär det ligger där!!!

Lillafiskaren
2008-08-02, 18:26
Snälla ni som fiskar vid detta vatten! ta upp era gamla linor och tafspaket efter er!!! det ser ganska tråkigt utnär det ligger där!!!

mm vet tråkigt:P Men Du:D har du hittat en wobbler där i så fall är det min tror jag glömde den där, om du har den elr någon du känner vill jag gärna ha tillbaka den, saknar den redan:'(

Karpfäst
2008-08-03, 17:15
Vad är det för karp ,spegel eller fjäll ?
Var det i Gunnesbo ?
Lätt eller svårfiskade där?
Och är det ok att fiska där?

Lillafiskaren
2008-08-03, 21:25
Vad är det för karp ,spegel eller fjäll ?
Var det i Gunnesbo ?
Lätt eller svårfiskade där?
Och är det ok att fiska där?

ingen aning faktiskt jag har bara fiskat gädda:)

ja gädda är lättfiskat där osv o det är oki att fiska där. ligger vif nöbbelöv:)
men släpp gärna tbx fiskarna tack:)

Karpfäst
2008-08-04, 03:05
ingen aning faktiskt jag har bara fiskat gädda:)

ja gädda är lättfiskat där osv o det är oki att fiska där. ligger vif nöbbelöv:)
men släpp gärna tbx fiskarna tack:)

Kollar man på eniro så verkar där vara 4 st fina dammar i Nöbbelöv.

Jepp fiskarna ska tillbaka i sitt rätta vatten.

Någon som provat fiska i reningsdammarna i Värpinge?
Där lär med finnas gott om karp , provat men inte ett napp på någonting alls så frågan är om det stämmer.

Jpej
2008-08-05, 12:20
Fy fan va korkat att ta upp en så fin gädda ur ett så litet känsligt vatten och dessutom basunera ut var den är tagen. nu kommer vi ju ha halva skåne där. Stor chans att få något stort där igen...

Lillafiskaren
2008-08-05, 17:10
Fy fan va korkat att ta upp en så fin gädda ur ett så litet känsligt vatten och dessutom basunera ut var den är tagen. nu kommer vi ju ha halva skåne där. Stor chans att få något stort där igen...

haha hur fan ska jag kunna hjälpa att få upp gäddan o att den fasnar i kroken:S ja men man kan släppa i fiskarna igen samrto tänk lite innan du säger något, jag släppte inte i gädda igen för jag krokade den "för jävligt". Så läs i forumet så vet du lite innan du säger något!! ja so what att halva skåne kommer ditt ett fritt land och bara så länge dom släpper tillbaka fiskarna...

Jpej
2008-08-05, 17:35
Det är ju tyvärr det jag gjort loser

Jpej
2008-08-05, 17:40
och släpper tillbaka fiskarna är ju just det ni inte gör....

Jpej
2008-08-05, 17:41
Ni slipper mig där, för nu lär det ju inte gå att fånga en feting där på flera år

flippe
2008-08-05, 19:23
haha hur fan ska jag kunna hjälpa att få upp gäddan o att den fasnar i kroken:S ja men man kan släppa i fiskarna igen samrto tänk lite innan du säger något, jag släppte inte i gädda igen för jag krokade den "för jävligt". Så läs i forumet så vet du lite innan du säger något!! ja so what att halva skåne kommer ditt ett fritt land och bara så länge dom släpper tillbaka fiskarna...

alltså är du idiot eller? Inte nog med att ni bonka den store utan ni bonkade alla ihopa om jag inte vet fel?

Och jag tror jpej vet liiiiiiite mer om gäddfiske än dig, så det är nog du som ska "läsa på".

Lillafiskaren
2008-08-05, 22:58
alltså är du idiot eller? Inte nog med att ni bonka den store utan ni bonkade alla ihopa om jag inte vet fel?

Och jag tror jpej vet liiiiiiite mer om gäddfiske än dig, så det är nog du som ska "läsa på".

haha du e pinsam, ibland undrar man när folk ska börja växa upp o börja fatta lite...

Lillafiskaren
2008-08-05, 23:03
o du säger att man aldrig få mer stora fiskar där nene, har bara fått upp ett par st över 4+ o släppt tillbaka dom plus jag undrar hur en fisk ska kunna simma när jag krokade han rakt in i gälarna inne i fisken? för om det finns något sett att få fisken att simma igen så vill jag gärna veta det...

Lillafiskaren
2008-08-05, 23:06
jag bonkade 2 st bara dom andra släppte jag i för jag krokade dom i sidan av munnen. o den andra gäddan jag bonkade var för att kroken satt långt ner åt helvete i munnen på han hade jag dratt i linnan elr något annan hade hans mage o tarmar följt med så jag fick vänta tills han avr död så fick jag stoppa ner handen i han o dra ut kroken.

Karpfäst
2008-08-06, 09:26
Seriösa sportfiskare som har det som hobby,stort intresse släpper nog tillbaka sin fångst........jag hoppas det iallafall.
Tror inte det kommer vara nån rusning dit bara för det.

piiliip
2008-08-06, 09:31
jag bonkade 2 st bara dom andra släppte jag i för jag krokade dom i sidan av munnen. o den andra gäddan jag bonkade var för att kroken satt långt ner åt helvete i munnen på han hade jag dratt i linnan elr något annan hade hans mage o tarmar följt med så jag fick vänta tills han avr död så fick jag stoppa ner handen i han o dra ut kroken.

Köp en tång för helvete!

Lillafiskaren
2008-08-06, 10:02
Köp en tång för helvete!
wow jag kanske har en tång men hade den i min andra fiske väska här hemma så den glömde jag...

olof.anderberg
2008-08-06, 12:23
Snälla skärp er nu, det är väl inte så farligt om någon tar upp en och annan fisk, sen tycker jag bara det är kul att någon lyckats landa en sån stor fisk på 10kg, av Marcus89?
Om ni nu är där och fiskar kan ni väl rapportera fångsten här i allafall! Och en annan sak, lär er använda multi-citera knappen...

Dubbeeld
2008-08-06, 20:39
Köp en tång för helvete!

Det är lika tråkigt för mig óch marcus att dom gäddorna inte gick att rädda, redan innan förklara jag att vi släpper tillbaka allt. tyvärr gick dom inte att rädda. Det är en skam att ett misstag med tången orsaka detta , men den kommer vara i lådan hädanefter. Hoppas vi kan dra ett streck över detta och fortsätta utforska den mystiska dammen/sjön. Vi vet ju inte vad mer där finns där i . Fortsätt kämpa och som min polare sa tålamod är en dygd hos en fiskare:)

Lycka till grabbar.

robbetheman
2008-08-14, 08:34
Fiskade igår på mossen!! fick upp en karp på 5,2 kg!!!!!!!!!! bilder kommer snart !!!!!!

olof.anderberg
2008-08-14, 13:26
Fiskade igår på mossen!! fick upp en karp på 5,2 kg!!!!!!!!!! bilder kommer snart !!!!!!

Upp med bild på den!!!!!!!!! :fiska2: Vad tog du den på för drag? eller metar man karp? :oj:

fippe
2008-08-14, 14:26
Härligt att läsa lite om fiskelycka (: Även jag bor i Lund, 21 år gammal och hade inte haft något emot att hitta några fiskevänner i trakten. Har inte en kotte i min vänskapskrets som hade kunnat tänka sig att fiska, vilket är ytterst ledsamt! Gillar allt som har med fiske att göra. Flugfiske i p&t-dammar (i brist på roliga fria vatten i skåne) samt kustfiske efter havsöring är väl det jag utövat mest de senaste åren!

Blir att prova på mossedammen någon dag, verkar lovande. Jag har försökt på alla sätt och vis att hitta bra dammar för insjöfiske, men utan lycka. Någon som har fler tips på lite härliga insjöar där man kan uppleva lite bra gädd- & abborrfiske?

Lillafiskaren
2008-08-15, 00:12
nja mosse e nog mest gädda karp osv men kanske någon abbore vem vet. vet faktiskt inte vet inte så mkt ställen. Dom flesta insjöar är rätt så döda just nu man ska nog vänta lite längre in till höst o våren då är det perfekt:) men röggle dammar elr sjöarna i saxtorp utanför landskrona. Finns bara abborar o mört:P ska dra till mosse en dag o dra upp någon fin gädda elr karp

fippe
2008-08-20, 11:41
Var ute vid mossen igår. För att vara helt ärlig förstår jag inte hur där ens kan existera karp/gädda så grunt som det var i vattnet. Jag skämtar inte när jag säger att jag t.o.m. lyckades få upp bottenväxter med en popper (!) på spöet. Vad man än använde för drag så blev resultatet detsamma: bottenvegetation i mängder. Spinnare, skedar, vobblers.

Förutom jag och en vän så var där tre personer till och fiskade vid mossen. Två av dem flötmetade med majs/maggots och en tredje satsade troligen på gädda med vobblern han hade på. Han spenderade största delen av sin tid att plocka bort vegetation från krokarna. Nåja, kanske är jag som är lite bitter, men något större fiskbestånd tvivlar jag verkligen på att där finns.

olof.anderberg
2008-08-20, 11:58
Var ute vid mossen igår. För att vara helt ärlig förstår jag inte hur där ens kan existera karp/gädda så grunt som det var i vattnet. Jag skämtar inte när jag säger att jag t.o.m. lyckades få upp bottenväxter med en popper (!) på spöet. Vad man än använde för drag så blev resultatet detsamma: bottenvegetation i mängder. Spinnare, skedar, vobblers.

Förutom jag och en vän så var där tre personer till och fiskade vid mossen. Två av dem flötmetade med majs/maggots och en tredje satsade troligen på gädda med vobblern han hade på. Han spenderade största delen av sin tid att plocka bort vegetation från krokarna. Nåja, kanske är jag som är lite bitter, men något större fiskbestånd tvivlar jag verkligen på att där finns.

Vad jag sett fins där två eller tre små dammar där ute, den jag var och titta vid en gång såg inte ut att vara så grund, dock ej säker.
Om ni går in här: http://kartor.eniro.se/
Sen söker på Gunnesbo och letar upp mosset, tryck sedan på "Utsikt" så får man fina bilder. Vilken av dammarna är det ni fiskar vid?

Denna?
http://img77.imageshack.us/kimg77/174/sjor6.jpg (http://imageshack.us)

robbetheman
2008-08-21, 11:40
Vad jag sett fins där två eller tre små dammar där ute, den jag var och titta vid en gång såg inte ut att vara så grund, dock ej säker.
Om ni går in här: http://kartor.eniro.se/
Sen söker på Gunnesbo och letar upp mosset, tryck sedan på "Utsikt" så får man fina bilder. Vilken av dammarna är det ni fiskar vid?

Denna?
http://img77.imageshack.us/img77/174/sjor6.jpg (http://imageshack.us)

det är den du ha rpå bild där med Ön i mitten!! Den e trixig som fan med all vegetation men du måste hitta ett bra sätt!! såna som vi inte avslöjar!!! Mene där e sjukt grunt i vattnet så gäddan ligge rinte så långt ner, därför ska du ha en sköön liten jerkbait .

Förresten testade Habo Ljung dammen i lomma häromdan!! fick upp massa fina borrar ! Den stöärsta på 1,3 Kg! mycket fint abborr bestånd där!

Karpfäst
2008-08-21, 12:29
Någon som även testat dom andra dammarna i området ?
Nåt :fisk: liv ?

Dubbeeld
2008-08-21, 12:46
Någon som även testat dom andra dammarna i området ?
Nåt :fisk: liv ?

Ja jag och marcus har testat en som var inhängnad och där blev det en gädda på över kilot. rätt så tråkig ingen som jag har utforskat yttligare. men vem vet vad som gömmer sig där.

Dubbeeld
2008-08-21, 12:47
När får vi se karpen robbe. fan kom igen nu:)

olof.anderberg
2008-08-21, 15:36
det är den du ha rpå bild där med Ön i mitten!! Den e trixig som fan med all vegetation men du måste hitta ett bra sätt!! såna som vi inte avslöjar!!! Mene där e sjukt grunt i vattnet så gäddan ligge rinte så långt ner, därför ska du ha en sköön liten jerkbait .

Förresten testade Habo Ljung dammen i lomma häromdan!! fick upp massa fina borrar ! Den stöärsta på 1,3 Kg! mycket fint abborr bestånd där!

Habo Ljung dammen är det den som ligger mitt imot macken? Man kan vandra runt den så finns där små "hotspots" lite där o där?
Även kallad Östra dammen, eller?

Och vad tog du abborrarna på? :)

robbetheman
2008-08-21, 18:26
Habo Ljung dammen är det den som ligger mitt imot macken? Man kan vandra runt den så finns där små "hotspots" lite där o där?
Även kallad Östra dammen, eller?

Och vad tog du abborrarna på? :)

a just det karpen!! ag ska lägga upp bilderna så fort jag e hemma från stockholm!!! jag och Nickthefish fiskade i habljung dammen.. Nej det är inte den sm e mittemot macken. där har vi också varit och den suuuger!!! där låg död fisk över allt!!!! Hab ljung e den vid lomma camping!!!!!!!! Vi tog dm på kastmete med mask samt jigg!!! Nickthefish fick även en stooooooor färna

olof.anderberg
2008-08-21, 18:43
a just det karpen!! ag ska lägga upp bilderna så fort jag e hemma från stockholm!!! jag och Nickthefish fiskade i habljung dammen.. Nej det är inte den sm e mittemot macken. där har vi också varit och den suuuger!!! där låg död fisk över allt!!!! Hab ljung e den vid lomma camping!!!!!!!! Vi tog dm på kastmete med mask samt jigg!!! Nickthefish fick även en stooooooor färna

Aha tack för tipset, detta ska beprövas snarast! Men mitt imot campingen ligger ju en stor damm och en liten, vilken rekommenderar du och var löser man fiskekort? :)

grandslam
2008-08-21, 19:00
Kan lova er att fisket här redan tagit ut sin rätt mycket pga "överdriven" marknadsföring på nätet. Snacka om att ta kål på vatten att fiska!
Har kört 4pass utan fångst här och testat hela fiskelådan..
Tråkigt och oansvarigt. Aven om det är allas rätt at fiska här måste man inte locka hit dom.:ordning:

Snart kommer du att få se dig om efter nya fiskevatten för här kommer vara utfiskat och din vänlighet att berätta var du fångar din fisk kommer knappast besvaras...

olof.anderberg
2008-08-21, 19:10
Kan lova er att fisket här redan tagit ut sin rätt mycket pga "överdriven" marknadsföring på nätet. Snacka om att ta kål på vatten att fiska!
Har kört 4pass utan fångst här och testat hela fiskelådan..
Tråkigt och oansvarigt. Aven om det är allas rätt at fiska här måste man inte locka hit dom.:ordning:

Snart kommer du att få se dig om efter nya fiskevatten för här kommer vara utfiskat och din vänlighet att berätta var du fångar din fisk kommer knappast besvaras...

Var är "här" vilka vatten är det du syftar på då? :)

grandslam
2008-08-21, 20:05
Ah, sorry jag inte klargjorde det. Jag menade Gunnesbo.
Andra vatten kan vara alternativt vad man väljer att fiska efter men att hitta en bra fiskeplats är inte alltid lätt och därför bör man "hemlighetshålla" sina fiskevatten i den mån man kan.

Missförstå mig nu inte helt,Jag ÄLSKAR när människor naivt berättar att här kan du fånga stor fisk och pekar ut på kartan. Jag tackar och tar emot:popcorn: liksom tusentals andra fiskare gjorde här på forumet och WHOPS..Kanonvatten borta

Karpfäst
2008-08-22, 01:33
Äh du är bara lite bitter Grandslam.
Tror inte vattnet blir utfiskat om det är seriösa sportfiskare som släpper åter sin fångst.
Sen är det aldrig fel med nya och fler karpvatten oxå tex. Dessa kommer knappast nappa på allt om det inte är ett tusenbröder vatten.

Dubbeeld
2008-08-22, 11:12
Word karpfäst!

Karpfäst
2008-08-22, 12:19
Japp jag tycker det är trevligare att dela med sig.Kanske träffar du just nån vid dammen och snacka skit med,plocka fram termosen och dela en kopp osv.
Sen är det aldrig fel med fler utforskade vatten,idag börjar det blir svårare vart man får sätta sig och fiska.
Bönderna äger ju de flesta vattnen och hutter med näven bara man råkar spana på vattnet.
Klart man kan förstå dem oxå på sätt o vis,har de kräftor och inplanterad fisk så vill man ha det ifred.

Så fortsätt tipsa om småvatten och dammar som man får lov att sätta spöet i.Oftast är det dom outforskade vattnet som är spännande.

Lillafiskaren
2008-08-22, 13:37
Japp jag tycker det är trevligare att dela med sig.Kanske träffar du just nån vid dammen och snacka skit med,plocka fram termosen och dela en kopp osv.
Sen är det aldrig fel med fler utforskade vatten,idag börjar det blir svårare vart man får sätta sig och fiska.
Bönderna äger ju de flesta vattnen och hutter med näven bara man råkar spana på vattnet.
Klart man kan förstå dem oxå på sätt o vis,har de kräftor och inplanterad fisk så vill man ha det ifred.

Så fortsätt tipsa om småvatten och dammar som man får lov att sätta spöet i.Oftast är det dom outforskade vattnet som är spännande.

aa exakt, men i dagens läge är det svårt o få fisk överalt men det tar sin lillatid tills man får något. Man kan inte precis förvänta sig att man plockar upp en gädda på 14 kg efter 15 min, då e man på fel väg. Sen som du säger att det e trevligt om man träffar folk o snackar med dom. Jag har sj haft folk som varit på mig nu när jag plockade upp gäddan i gunnesbo på 9.4 kg att jag inte släppte i den. Den var redan "körd" när jag plockade upp den för den blev en sån jävla krokning. Jag gj mitt bästa att rädda den men tyvärr gick inte det samma med 2 andra gäddor:/ men resten har jag släppt i där o det finns gott om dom där i men man får vara där ett tag o vid rätt tid punkt.

Ska kanske till Lomma ikväll o testa fiska lite där o se hur det är så kanske vi ses en dag alla. Peace out

theoneandonly
2008-08-22, 14:15

Ja exakt! Därför är det kanske ingen höjdare när dessa vatten avslöjas (då är dom inte längre outforskade!) och utsätts för alldeles för hårt fisketryck. Och JO även om alla är "sportfiskare" och vi alla gärna vill tro att vi ej kan göra skada så är det tyvärr ej så :P. Särskilt i små och grunda vatten på sommaren... Den här tråden är rätt sjuk :oj:

robbetheman
2008-08-22, 15:03
Ja exakt! Därför är det kanske ingen höjdare när dessa vatten avslöjas (då är dom inte längre outforskade!) och utsätts för alldeles för hårt fisketryck. Och JO även om alla är "sportfiskare" och vi alla gärna vill tro att vi ej kan göra skada så är det tyvärr ej så :P. Särskilt i små och grunda vatten på sommaren... Den här tråden är rätt sjuk :oj:

Angående lomma så löser man kort vid camping receptioen! det kostar 25 spänn och jag vågar nästa garantera napp om man metar iaf! vi fick på kroken var 5 minut, om man bortser de små!! det e den fyrkantsdammen som du se rpå vänster sida direkt när du kör till bjärred från lomma!. HAHA ja detta e ganska sjuk tråd! e faktiskt solt över att ha öppnat den =) haha=) Nä men gunnesbo e fint område! bor ca 200 meter från dammen i villaoområdet upp mot centrum! har sett hur dammen har byggts upp och hur naturen har tagit till vara på den. helt sjukt egentligen. från början var där bara åker. dammen med ön i e konstgjord och bakom den låg det en naturlig damm innan som var dubbelt så stor som den men som nu har torkat ut. det var där alla åkte skridskor innan på vintern. Men jag tycker det e teevligt att stå där o fiska!! Mycket fin natur samt djurliv med alla fåglar som häckar på ön.!!! Ikväll blir det abborr fiske i lomma vid fyrkantsdammen!! vi kanske ses där!

Lillafiskaren
2008-08-24, 20:48
Angående lomma så löser man kort vid camping receptioen! det kostar 25 spänn och jag vågar nästa garantera napp om man metar iaf! vi fick på kroken var 5 minut, om man bortser de små!! det e den fyrkantsdammen som du se rpå vänster sida direkt när du kör till bjärred från lomma!. HAHA ja detta e ganska sjuk tråd! e faktiskt solt över att ha öppnat den =) haha=) Nä men gunnesbo e fint område! bor ca 200 meter från dammen i villaoområdet upp mot centrum! har sett hur dammen har byggts upp och hur naturen har tagit till vara på den. helt sjukt egentligen. från början var där bara åker. dammen med ön i e konstgjord och bakom den låg det en naturlig damm innan som var dubbelt så stor som den men som nu har torkat ut. det var där alla åkte skridskor innan på vintern. Men jag tycker det e teevligt att stå där o fiska!! Mycket fin natur samt djurliv med alla fåglar som häckar på ön.!!! Ikväll blir det abborr fiske i lomma vid fyrkantsdammen!! vi kanske ses där!

oki tänkte sticka ditt nu på onsdag o testa så kom ner alla så bjuder jag på kaffe o pilsner;)

olof.anderberg
2008-08-30, 20:03
Postar lite för att hålla tråden i liv!

Idag var jag ute i mosset och fiska lite, ärligt talat existerar där verkligen fisk i dammen eller har ni bara fiskat slut på bjässarna?
För det första så var där ju så grunt så man fick upp halva bottnen på varenda kast, för det andra såg jag inte en enda fisk under hela tiden. Inte några hugg heller.

Någon som varit där på senare tid och tagit något?

Och robbetheman när kommer bilden på karpen upp? :P

EDIT: Glömde säga att jag var i Lomma och fiskade vid fyrkantsdammen, dock gick mitt spö av på mitten på första kastet :O så det var lite komiskt! Cyklade enda från östra lund till lomma camping, löser fiskekort och spöet knäcks!

robbetheman
2008-08-31, 21:02
[QUOTE=olof.anderberg;385715]Postar lite för att hålla tråden i liv!

Idag var jag ute i mosset och fiska lite, ärligt talat existerar där verkligen fisk i dammen eller har ni bara fiskat slut på bjässarna?
För det första så var där ju så grunt så man fick upp halva bottnen på varenda kast, för det andra såg jag inte en enda fisk under hela tiden. Inte några hugg heller.

EDIT: Glömde säga att jag var i Lomma och fiskade vid fyrkantsdammen, dock gick mitt spö av på mitten på första kastet :O så det var lite komiskt! Cyklade enda från östra lund till lomma camping, löser fiskekort och spöet knäcks![/QUOj

jo tack jag såg det idag vid fyrkantsdammen....det låg i hörnan precis där man kör in...ajaj ta sakerna med dej nästa gång..!!!!

olof.anderberg
2008-08-31, 22:07
[QUOTE=olof.anderberg;385715]Postar lite för att hålla tråden i liv!

EDIT: Glömde säga att jag var i Lomma och fiskade vid fyrkantsdammen, dock gick mitt spö av på mitten på första kastet :O så det var lite komiskt! Cyklade enda från östra lund till lomma camping, löser fiskekort och spöet knäcks![/QUOj

jo tack jag såg det idag vid fyrkantsdammen....det låg i hörnan precis där man kör in...ajaj ta sakerna med dej nästa gång..!!!!

Hehe, nej du, spöet följde med mig hem då det ska bytas på garantin :) Så det måste varit någon annans!
Som tur var hon i receptionen så trevlig så att vi fick pengarna tillbaka för fiskekortet eftersom vi inte hade hunnit börja fiska ens :)

Får man se en bild på den "omtalade" karpen försten?

olof.anderberg
2008-09-03, 17:26
Förlåt för dubbelpost men jag och en polare hade tänkt att ta cyklarna ut till fyrkantsdammen (IGEN), nu till helgen eftersom det inte blev något fiske förra gången :blah:
Så nu undrar jag om någon vill dela med sig av tips på bra fungerande spinnare till vattnet där (främst abborre vi är ute efter) samt kanske någon bra hotspott? :)

robbetheman
2008-09-04, 09:56
Förlåt för dubbelpost men jag och en polare hade tänkt att ta cyklarna ut till fyrkantsdammen (IGEN), nu till helgen eftersom det inte blev något fiske förra gången :blah:
Så nu undrar jag om någon vill dela med sig av tips på bra fungerande spinnare till vattnet där (främst abborre vi är ute efter) samt kanske någon bra hotspott? :)

tja..vi brukar stå vid stenstarnden närmast vägen.. där brukar det finnas bra....spinnare ja..det e svårt spinnat eftersom abborren står nära botten/stenarna och det e sjukt lätt att fastna...jag hade provat jigg...men jag vet att min polare fick många hugg på en svart spinnare med gula prickar....vi andra testa andra färger..men det verkar vara svart som gäller...annars är mete det absolut bästa tispet...det e så vi hart fått alla stora...upp mot 1,3 kg..så där finns stora fiskar....

olof.anderberg
2008-09-04, 14:39
tja..vi brukar stå vid stenstarnden närmast vägen.. där brukar det finnas bra....spinnare ja..det e svårt spinnat eftersom abborren står nära botten/stenarna och det e sjukt lätt att fastna...jag hade provat jigg...men jag vet att min polare fick många hugg på en svart spinnare med gula prickar....vi andra testa andra färger..men det verkar vara svart som gäller...annars är mete det absolut bästa tispet...det e så vi hart fått alla stora...upp mot 1,3 kg..så där finns stora fiskar....

Jättetack för tipset!!! Ska ut där imorgon (fre) och prova lite, mete låter faktiskt intressant. Dessverre har jag aldrig metat (undantag:när jag var liten), vad metar man abborre med? Och hur går man tillväga, använder man ett vanligt spö med flöte osv och kastar ut?

Senaste nytt: Var där idag, tyvärr fick vi inget, inte ens så mycket som ett hugg. Vi provade allt från mörka spinnare till ljusa spinnare och stora jiggar som små jiggar, men dessverre lämnade vi fiskelyckan där hemma :( Så kan det gå!
För det andra var där väldigt nerskräpat vilket vi ogillar!!! Öl/läsk burkar var ju kastade överallt, en trasigt fiskespö med ett långt hushållssnöre låg kastat i ena hörnan (som robbetheman trodde var mitt :) ) Nä, dit bler det nog inte mer.

Skall satsa lite på Rögle nu, jag tycker dom bör ju faktiskt ha lite mer att erbjuda än i dagslägets uppfattning. Bor ju dessutom bara några stenkast där ifrån :)

Lillafiskaren
2008-09-08, 11:55
mjo har testat lomma nu ett par gånger har bara blivit noll. men var i gunnesbo igår fick en gädda när jag metade abborre men den släppte när jag skulle dra upp den vid kanten så linan gick av från kroken:( den var fin o tung så gissa på 6+ :).

olof.anderberg
2008-09-08, 17:07
mjo har testat lomma nu ett par gånger har bara blivit noll. men var i gunnesbo igår fick en gädda när jag metade abborre men den släppte när jag skulle dra upp den vid kanten så linan gick av från kroken:( den var fin o tung så gissa på 6+ :).

Haha, trevligt. Jag förstår inte hur där kan existera så stora gäddor i ett sådant grunt vatten. Har varit där en gång och provat, körde med en relativt stor grön wobbler, sedan en mindre jerk. Fick bara massa bottennapp hela tiden! :)
Tycker dock det är synd att ta dö på ett sådant litet "hemligt" vatten, så snälla släpp tillbaka fångsten :)
Föresten, var står ni när ni metar/kastar? Jag har provat lite överallt, vid bänken känns med "bäst"?

Dubbeeld
2008-09-09, 11:02
Givetvis är ska allt i egentligen . Tycker faktiskt vi bör hålla låg profil om detta stället. vi står lite överallt , runt om i stortsätt. man får prova sig fram var det känns bäst. Du får vänja dig vid tekniken . väldigt svårfiskat där. men du vänjer dig och vet var skiten är så klarar du dig fint utan bottennappen

Lillafiskaren
2008-09-09, 12:18
var där ida. fick inte ett skit helt dött:/ fick 4 små abborrar på 6 timmar seriöst...

robbetheman
2008-09-09, 12:46
var där ida. fick inte ett skit helt dött:/ fick 4 små abborrar på 6 timmar seriöst...

hallå grabbsen! ska ner där idag o köra lite med min rc båt och skrämma bort fisken!!! haha skojja! men kanske blir lite test av min nya abu wobblers där nere!!

Hampuszetterberg
2008-09-13, 21:37
Marcus89....

Tycker det är skam att du bonkade gäddorna, du försäger dig själv helt och hållet.

"Jag och min polare har nu bestämmt att vi inte ska bonka mer gäddor".

Sen sitter du och säger att ni var tvugna att bonka dem för att dem var för skadade för att försvara er själv eller vad? Jag hänger inte med...

Sen hörde jag även att ni bara hade en sax med er, jag rekomenderar starkt att ha med en kraftig tång så ni inte utsätter gäddorna för mer smärta änn det redan har uppstått.

Jag ska inte säga att det är fel att inte ta upp gäddorna för det har ni all rätt i världen till men är det inte roligare att fånga dem igen om 2 år då dem väger ett par kilo mer?

Marcus, du försäger dig själv helt och hållet.. men du gör som sagt som du vill men jag hade inte velat ha dig som vänn.

Lillafiskaren
2008-09-13, 23:43
oki trevligt hampe...

robbetheman
2008-09-25, 14:58
sorry grabbar att jag inte har hört va mej på en tid! men ha rvarit lite upptagen med att piska svenska mästarna hammarby i handboll!!!!!

lex
2008-09-25, 17:06

Kul att där är stor borre, bottenmetade ni något? Hur långt ut fiskade ni i dammen? Sen är jag ganksa säker på att det inte var en färna som ni fick utan möjligtvis id.

robbetheman
2008-12-27, 15:38
Hallå gubbar en hel jul och sommar har gått sen jag drog i gång denna tråden! Och ärligt talat så är den mytomspunan mossen en riktigt guldgruva må jag sejja. Gädda på över 10 KG har dragits upp samt karpar mm. Dessutom ett väldigt gott bestånd med abborre. Nu under julledigheten och midsommarfirandet ska jag och mina vänner ner och testa lyckan! Hur har det gått för er under tiden på mossen nu !? Någon som har en skröna att berätta för oss?!

Gott nytt år alla

Mvh Robban

flippe
2008-12-27, 16:24
Det jag kan berätta är att mossen är D Ö D. sönderfiskad.

godjul

robbetheman
2008-12-27, 17:45
Det jag kan berätta är att mossen är D Ö D. sönderfiskad.

godjul

Jasså det sejjer du. Vad grundar du det på då!??

Löwdell
2009-04-02, 21:00
Dags att aktivera denna tråd igen då sommaren närmar sig med stora steg :)
Jag, Lillafiskaren och Dubbeeld samt rosberg drog till gunnesbo idag för att fiska
Ingen napp alls iallafall.
Vi testade att flötmeta med mask samt jerka..
Fast vi såg en gädda leka med en annan, aldrig sett det innan :P

Karpfäst
2009-07-26, 11:46
Något liv i dammarna och någon som varit över och gjort nån fiskepass?

Hur går det även med karpen om den finns där?