Visa fullständig version : Är ni emot nätfiske !!
Quivertip
2002-10-19, 14:12
Spana då in denna klubben...
www.jump.to/nonet
Hmm, svår fråga ... det måste ju finnas fisk i frysdiskarna också lixom. Så länge man har koll på att inte för mycket kommer upp så tycker jag det är ok. Gör man det för nöjes skull är det ju fel !
\\\Wiktor
2002-10-20, 21:31
JAPP!!
klart emot skiten!!
Sturgeon
2002-10-20, 22:06
Ordentliga restriktioner bör finnas m.m.
dj Benji
2002-10-21, 10:14
Sätt ett gäng kulor i fanskapen som tjuv fiskar med nät. Det finns ett gäng invandrare som lägger nät i järnafjärden, såna skule man ju vilja köra på med bilen, fast det är ju synd att paja spoilern:D
Jag är emot.
Ska man fiska utan spö så är väl ryssjor ett bättre alternativ. Nätfiske verkar alldeles för plågsamt och det är svårt att låta de fiskarna man inte kommer använda att överleva.
Emot och emot, måste ju finnas fisk till alla som inte fiskar, men tycker man ska ha små kvoter... Och att man ska bogsera hem polackerna (och sedan avliva) dem som drar upp vår torsk olagligt.
bålgetingen
2003-10-26, 07:43
I kontrollerade former måste yrkesfisket med nät få fortsätta, även C&R fiskare måste ju äta. Därimot borde uppfödning av
matfisk sk. kassodling förbjudas, för det går åt 3kg foderfisk
för att odla tex. 1kg fjordlax.
Självklart är man emot nätfiske, för det handlar väldigt sällan om födofiske utan nästan enbart i vinstsyfte... Har lite svårt att se varför några få ska förstöra för så många för så lite..
Vadå även C&R fiskare måste ju äta?
Herr Bålgeting äter förstås enbart fisk morgon, middag kväll, sju dagar i veckan eller.
Har kört med C&R de senaste 6 åren och har under samma tid inte haft fisk i munn en enda gång...
Nätfiske kan bli mera komplicerat än ni tänker på. Ska fördömandet av näten gälla selektivt eller generellt och får det drabba mig?
Jag vet vid det här laget att en hel del av medlemmarna i det här forumet oftast fiskar c&r. Samtidigt använder några av dem löjnät eller kastnät för att fånga sin betesfisk till gäddmetet. Eventuell gädda återsläpps sen. Men det ackordet tonar en liten aning disonant i mina öron.
Jag fiskar inte med nät men besväras inte av någon onödig helgongloria för det. Det är helt enkelt så att jag är effektivare som abborrefångare än min nätfiskande granne. Förra året lade han ut mer än 150 meter nät en natt på sjöns populäraste abborrgrund. Han fick en abborre. Jag hade varit på samma plats kvällen innan. Jag hade sex borrar över 4 hg i båten hem. I Gisslaren är abborrarna inte speciellt rörliga. De hittar sina nyckelbiotoper efter leken och stannar där över sommaren.
Ett lyckat morgon eller kvällsfiske innebär att stället är tömt för en lång tid framåt. Jag måste alltså lägga band på min lust att vara mink för jag är i mig själv mängdfångande!
Originally posted by bålgetingen
I kontrollerade former måste yrkesfisket med nät få fortsätta, även C&R fiskare måste ju äta. Därimot borde uppfödning av
matfisk sk. kassodling förbjudas, för det går åt 3kg foderfisk
för att odla tex. 1kg fjordlax.
det där har man hört innan,men det har jag så himla svårt att förstå det hemska med.Att man odlar fisk,och matar den med sånt den skulle ändå ha ätit om dom hade fått frodas naturligt i havet...?!och man kan ju odla foderfisken också...:D
Om en fisk äter 3Kg foderfisk i en kasse eller i havet fritt...vad är skillnaden?
kan du hoppa upp o fethajja att ja är
schlusser
2003-10-26, 10:45
hoppas att så gott som alla sportfiskare är emot nätfiske!
MastaPike
2003-10-26, 11:26
Jag är emot närfisket väldigt mycket, sanningen är den att jag faktiskt kan vara en riktig anarkist ibland och slita upp folks nät och släppa tillbaka fisken! :)
Alessandro
2003-10-26, 11:43
Problemet med nät är dom som blir förlorade s.k spöknät, fortsätter och fiska även om ingen nånsin skall vittja dom.
Fåglar kan också fastna i nät, dessutom
skadar nät många fiskar som sliter sig, hemskt.
Traditionellt nätfiske har blivit annorlunda i och med nylon näten som inte ruttnar, dom som tycker att vi har "alltid" fiskat med nät,
skulle behöva köra med bomulls eller något annat traditionellt material istället som ruttnar om man förlorar det.
Du är inte ensam MastaPike. Även jag har gjort så i min ungdom. Sen kom ägaren och undrade var jag gjort av nätet för han förstod vem som var den skyldige och ville ha min hjälp för att få tillbaka det.
Och hur vi letade efter det där nätet.....
.....men inte där jag gömt det!
MastaPike
2003-10-26, 16:31
Haha BeBest, jag har varit med om en liknande situation, det var en jävel som lagt ut ett olovligt nät utanför sin sommarstuga. Jag och 2 polare var ute och trollade gös då och såg det, vi slet upp det direkt i båten och ut kommer en gubbjävel på bryggan och börjar skrika! Som tur var hade vi en liten sportbåt med 70hk så vi drog järnet därifrån =)
Originally posted by MastaPike
Haha BeBest, jag har varit med om en liknande situation, det var en jävel som lagt ut ett olovligt nät utanför sin sommarstuga. Jag och 2 polare var ute och trollade gös då och såg det, vi slet upp det direkt i båten och ut kommer en gubbjävel på bryggan och börjar skrika! Som tur var hade vi en liten sportbåt med 70hk så vi drog järnet därifrån =)
Hehe :D Har ni vågat err i närheten av deras hus igen sen dess? ;)
MastaPike
2003-10-26, 23:05
Jupp, dom har en bra gäddvik bredvid huset så jag har varit där och fiskat ett par gånger sedan dess. Fast det var mörkt då vi snodde nätet så dom såg oss nog inte så bra =)
Haha ok :) Iofs gamla har ju taskigt minne ändå ;)
Originally posted by MastaPike
Små frågor bara:
Hur vet du att nätet var olagligt?
Vet du att ni begick straffbar handling?
Förstår du att nu genom att ta upp nätet ger vatten på kvarnen åt de som vill förbjuda fria fisket?
Rapportera alltid eventuella olagliga nät till myndighet så de som är behöriga får ta bort det.
Helt emot nätfiske kan man ju inte vara. Yrkesmän måste ju självklart få fiska med nät för att överleva. Men då är det självklart under kontrollerade former. Men att "hobbyfiskaren" ska fiska med nät anser jag vara helt förkastligt. Vill man fånga fisk på sin fritid får man göra det med spö. skulle fritidsfiskarnas och tjuvfiskarnas nät försvinna skulle vi sportfiskare ha ett mycket bättre fiske.
Men att förbjuda nätfiske helt och hållet skulle ju resultera i tomma frysdiskar...
Vad är det egentligen för skillnad på att fånga fisk med nät, mot att t ex fånga vilda småfåglar med nät och sedan sälja dessa i vinstsyfte.
Låta fåglarna plågas, kanske till döds i näten, för att sedan kasta de fåglar som inte fyller kraven, låta dessa ligga och självdö i dikeskanten.
De småfåglar som är avsedda för matbordet får i stället ligga och självdö i en balja...
Ni tycker säkert att det är en jävla skillnad på fisk och fågel, men är det ändå inte lite tänkvärt?
Originally posted by Andtrax
Vad är det egentligen för skillnad på att fånga fisk med nät, mot att t ex fånga vilda småfåglar med nät och sedan sälja dessa i vinstsyfte.
Låta fåglarna plågas, kanske till döds i näten, för att sedan kasta de fåglar som inte fyller kraven, låta dessa ligga och självdö i dikeskanten.
De småfåglar som är avsedda för matbordet får i stället ligga och självdö i en balja...
Ni tycker säkert att det är en jävla skillnad på fisk och fågel, men är det ändå inte lite tänkvärt?
Det är ingen skillnad.
Men skulle jag välja vilket bestånd jag skulle få välja så skulle det va fiskarna.
Som sagt användning av nät i olika former är inte okontroversiellt och beroende på hur vittomfattande man gör frågan så blir den rejält komplicerad.
MastaPike
2003-10-27, 16:45
Originally posted by Alltså
Små frågor bara:
Hur vet du att nätet var olagligt?
Vet du att ni begick straffbar handling?
Förstår du att nu genom att ta upp nätet ger vatten på kvarnen åt de som vill förbjuda fria fisket?
Rapportera alltid eventuella olagliga nät till myndighet så de som är behöriga får ta bort det.
Nätet var olagligt för att det låg på en polares vatten, och dom har sagt att om jag ser olagliga nät så är det bara att rycka upp skiten och bränna det.
Straffbart eller ej, ibland har man rätt att vara anarkist.
Hellre ett förbjudet fiske än ett dött bestånd.
bålgetingen
2003-10-28, 08:06
Det var en C&R fiskare som skröt med att han inte ätit fisk på sex
år, men han kanske tycker om kycklingfile den är ochså tyvärr uppväxt på fiskmjöl.
För mig är det mer miljöriktigt att fisken vi har på matbordet
är vild fisk och inte kassodlad, varför skall Ahlstöms fiskeflotta
tömma östersjön på sk. foderfisk som sedan transporteras rund i europa för göras fiskmjöl och pellets av och därefter transporteras vidare till fiskuppfödarna. Det är bättre med en kontrollerat nätfiske. En annan nackdel med kassodlingen är att rymmlingar förstör dom genetiska förutsättningarna för den vilda fisken.
Hehe,var fick du luft ifrån?:asflabb2:
Det ena utesluter inte det andra,här diskuterar vi fiske-näten..och helt plötsligt börjar folk blanda in en massa andra otrevliga saker som inte har med det huvudsakliga ämnet att göra.Jag tycker Aids,svält och fattigdom är lite värre än nätfisket,men jag börjar inte jämnföra dom sakerna här.För det handlade inte om vad som är värst här i världen.Håll dig till ämnet
Bort med trålarna och jobba för att bygga up det småskaliga yrkesfisket. Med hådare koll hårdare straff vid regelöverträde mm.
Henrik_L
2003-10-28, 13:16
Bra jobbat du som tog up gubbjävelns nät. Själv har man väl eldat upp några nät i sina dar ;)
Man behöver absolut inte vara tillsyningsman för att elda upp ett jäkla nät. Det brinner exakt lika bra utan utbildningen. Nätfiske är ett jäkla otyg och förstör rejält. I somras när jag trollade gös så hittade jag en skitbra vobbler som nån fiskat bort. Gösarna tog bara den färgen den kvällen och allt var toppen ända tills jag fastnade i ett jävla spöknät och förlorade den.
Men vi får hoppas att det är lugnt. När generationen som var uppväxta när det var krig och nästan svält och som inte fattar att kriget dör ut borde väl nätfisket minska lite i insjöarna iaf.
Själklart borde nätfisket minsk/förbjudas både i sjöar och utanför åmyningar mm. Alt sk husbehovs fiske med nätt borde förbjudas, Men som nämnts tidigare Måste det ju finnas fiske i affären trots alt så är ju inte alla intresserde av sportfiske med ska ju kuna äta fisk endå.
Hitta på blocket.se
Salt sill
Insänd av Bodil Andersson (tfn: 042-261181) den 28 oktober 2003 klockan 11:08.
Salt sill 5kg spann Pris 90kr
Svart hm kanske
Sebastian
2003-10-28, 13:47
Originally posted by oringen
Bort med trålarna och jobba för att bygga up det småskaliga yrkesfisket. Med hådare koll hårdare straff vid regelöverträde mm.
Dom "småskaliga" yrkesfiskarna här lägger sina laxfällor vid Billudden strax utanför Dalälvsmynningen, MITT i laxens vandringsled.
Det satsas massor av pengar på odling av lax, för att vi spöfiskare ska få dra upp några enstaka procent som klarat sig undan fällorna.
Det jävliga är att dom har tillstånd till det hela. (tack vare våra politiker)
personligen ser jag hellre 1 vild fisk i havet än 100 odlade i fryskdisken på ica.
Jo det är sant det gör jag med. Men man måste se på ett ur ett bredare perspektiv än bara sportfiske. (synd men så är det) Hade jag fåt bestäma att sportfise varit det ända tillåtana sätt att fixa mat fisk på.
Jag är klyven.. (sa vedträt till yxan)
När strömmingen går till kommer en högre tjänsteman på en i närheten befinnandes multinationell industri körandes på byvägarna hemomkring. Bilen drar en fullastad släpkärra med under natten svart fångad strömming.
Och bönderna köper hinkvis. För fisken är ju billig. Jag undrar vad bönderna skulle säga om samme högavlönade man gjorde svarta pengar på att sälja potatis och mjöl till stadsborna och yrkesfiskarna.
Den här sortens nätfiskare har jag särskilt svårt för. Han saknar eget vatten med fiskerätt för nät.
Han lägger en stor mängd nät och tydligen ger de en god fångst mao han stjäl en stor mängd fisk.
Fångsten säljer han svart.
Yrkesfolk med kustnära fiske som specialitet, berövas sin utkomst eftersom han säljer till underpris och därmed stjäl deras marknad.
I sina, sina grannars och kundernas ögon är denne kriminelle figur en hjälte.
Det finns lärare på skolan som jag jobbar i som, på fullt allvar, tycker att det är samma sak. Dom menar att det inte borde vara tillåtet att fiska. Dom jämför fisken med tex. ett rådjur och frågar om jag skulle kunna fånga ett sånt med en agnad krok. Det är skrämmande hur förklemad den civiliserade människan har blivit. C&R , Ja! Om det är en utrotningshotad art. ( Man ska inte fiska efter utrotningshotade arter, men man kan ju råka få en av misstag.)
I en P&T sjö är C&R löjligt!
Nät = Nej i alla lägen! Har idioterna till yrkesfiskare varit så jävla giriga att dom nästan har tömt haven så kan dom gärna gå i konkurs. Den som vill ha fisk att äta kan gå ut och fiska upp en själv, med sportfiskemässiga metoder.
Sun buster r
2003-12-08, 21:54
Jag är GROVT emot nät!!! (för att komma tillbaka till samtals ämnet)Känner en som berättade om hur han tog hem fisken och skar upp den levande.Sådana idioter hoppas jag att det inte finns här!!
Henrik_L
2003-12-08, 22:06
i dom lägena tycker jag att uttrycket "öga för öga tand för tand" eller va sjutton det nu var skulle funka alldelles utmärkt.
Problemet tror jag ligger i straffen. De borde shy höjas va händer om man tjuvfiskar och hur många "fiske poliser" eller vad man kallar de kontrollerar kusten. En annan sak som jag tycker är för jävligt är drivgarn som har tagit kåll på tummlare och dem sakerna har jag sätt en gång. vackrare djur i Svenska vatten får man leta efter. Funderar TAMEJFAN på att starta en Antiindustrifiske terroror organisation. Var sverige går idag HJÄLPER Inte fisken och de moste sverige fatta innan de är för sent. Krig mot baltiska staterna. eller Någon som säger åt dem iaf. Fiskare tänker oj va dåligt med fisk vi får NU MOSTE VI FISKA ännu MER och ta ännu mer småfiske.
Ush Jag blir så Förbannad minna ORD räcker inte till!
truttakungen
2003-12-09, 00:35
Jag tycker att det är en smula onyanserat att säga att nätfiske bara är skit....Nätfiske för att decimera en viss fiskart i vissa vatten är helt ok om det finns belägg för åtgärden. Men givetvis blir även jag mäkta förbannad på rovfiskare. Det är när tankeverksamheten stannar av på de som utövar fisket , som det går åt helvete. Tyvärr är det ofta frågan om både girighet och djävligt dålig insikt i hur naturen fungerar.Har själv beslagtagit x antal nät av idel tjyvfiskare& Marodörer, så nog har pulsen höjts ett antal gånger...
När vi förbannar fiske med nät, är vi beredda att inkludera våra egna fångstnät då? Eller är det bara andras nät vi skickar vårt onda öga på?
Det vi ska elda upp är inte näten, utan dem som missbrukar dem.
Eller hur?
Quivertip
2003-12-09, 08:02
Rätt BeBest.. Nätfiske är ok. Men inte missbruket som mynnar ut i rovfiske.
Nät är till för dom som inte kan fiska!
truttakungen
2003-12-09, 08:54
Om det vore så väl Kiwi....Oftast är det rätt skickliga fiskare som lägger näten, och då gör dom ändå mer skada om det dessutom är en "Frysboxfiskare" utan samvete .....
Har inget emot nätfiskare i dess rätta bemärkelse! Folk som lägger sina små nät för att få sina middagsfiskar har alltid funnits och dessa är inget hot mot fisket!
Dock tenderar alltför många att fiska med fler och fler större och längre nät för att kunna sälja fisken de får, detta är inget fiske för eget behov utan rena yrkesfisket det är dom man verkligen hatar tom mer än yrkesfiskarna! Det är dom som är det stora hotet mot fisken, då inte ser det minsta långsiktigt!
Starta en terrororganisation som skär av nät från tjuvfiskare vore smart, jag kan bidra... Kan ju leta lite i vänern... Ska jag ta upp näten som är tjuvfiske då?? o bara slänga i skogen???
Lazinko, släng det inte i skogen iallafall, då fastnar ju djur där! :(
släng det isåfall i någoin soptunna eller liknande!
Quivertip
2003-12-09, 12:52
Terror i alla former är avskyvärda tilltag enligt mig. Oavsett vad man står för... Tjuvfiske anmäler man till fiskerättsinnehavaren så får han eller hon avgöra vad som skall göras.