Visa fullständig version : flugfiske"skola" på nätet?
Stargazer
2003-09-24, 20:11
Hej hej... :)
Jag har länge funderat på att börja flugfiska.
Jag fiskar väldigt mycket och har hållt på sen jag var liten.
Det har dock aldrig blivit av att jag har lärt mig flugfiske - kanske "rädslan" för att det skulle vara så svårt att behärska - vad vet jag :)
Men nu har jag iaf bestämt mig. Jag har läst en del om flugbindning/material/utrustning etc. och har väl fått mig en hyfsad bild om vad jag ska skaffa mig. Har också funderat på att hoppa på en kurs i flugfiske, men den börjar inte förrän i vinter och jag är ivrig :headbang:
Jag skulle vara väldigt tacksam om nån av er skulle kunna tipsa mig om nån sida där det finns bra och gratis flugfiskekurser eller vad man ska kalla det.. en nybörjarportal eller nåt....
:)
mvh
/Robert
Det bästa är om du fiskar med nån som kan och kan visa lite grunder, sen är det bara att träna på gräshoppor först;)
annars kan du kolla om det finns någon fiskeklubb i närheten där du bor.
MastaPike
2003-09-24, 23:59
Om du har fått utrustningen redan så råder jag dig till att dra ut och rycka lite gädda och abborre med spöt, det är bra träning, det var så jag började en gång i tiden :)
Då slipper man slösa massa pengar då man ofta får bomm pass i p&t vattnen dom första gångerna.
Det är bara att sätta igång. Kolla på nåt fiskeprogram på TV så ser du hur dom gör, sen e det bara att imitera. Det har funkat bra för mig. Sen kan man ju dividera om man får in "rätt" teknik som självlärande men huvudsaken är ju att det funkar och man fångar fisk.
//K
Bengtsson79
2003-09-25, 17:50
o ladda hem Göran Anderssons film där han lär ut grunderna ;)
Majakovskij
2003-09-25, 18:22
räcker inte med att kolla på nån film.. ut och kasta
Originally posted by Bengtsson79
o ladda hem Göran Anderssons film där han lär ut grunderna ;)
Näää bengtsson, har du verkligen sett "Bättre Flugfiske"?
Knappast för nybörjaren med avancerade spey, underhands o rollkast!!! Skräm inte iväg stackaren?
Säger nog som 'Catch' ut å kasta... å försök få med dig någon som hållit på ett tag!
Lycka till!
Bengtsson79
2003-09-26, 02:00
Klart man inte bara ska se på film e ni helt pantade men själv snappa jag upp mycket bra tips iof va det från en film inspelad i river tweed o inte Göran Anderssons.
Tex en polare kasta som en riktig kratta o efter att ha studerat denna film på VHS kasset så började han kasta mycket mycket bättre på gräsmattan ;)
Nu e han en riktig kastkanon så varför ska det va fel att titta på filmer och sedan öva ?
truttakungen
2003-09-26, 02:08
Leta rätt på nån som kan visa dig personligen, och rätta dig direkt, så slipper du öva en massa i onödan. Sen är som sagt var gräsmattan stället du ska tillbringa din första vecka på. Öva där, inte vid vattnet!
Mvh truttakungen "FlugfiskeInstruktör"
Originally posted by Bengtsson79
Klart man inte bara ska se på film e ni helt pantade men själv snappa jag upp mycket bra tips iof va det från en film inspelad i river tweed o inte Göran Anderssons.
Tex en polare kasta som en riktig kratta o efter att ha studerat denna film på VHS kasset så började han kasta mycket mycket bättre på gräsmattan ;)
Nu e han en riktig kastkanon så varför ska det va fel att titta på filmer och sedan öva ?
Själv kollade jag in Göran Anderssons film sen kastade jag kollade film igen. Tränade vidare. Började i slutet av förra sommaren och nu kan jag få iväg flugan hyfsat i alla fall.
Det är grymt roligt.
/cobol
Stargazer
2003-09-26, 11:54
tack för alla tipsen!
Jag laddade hem Göran Anderssons film, och kollade på den.
Den verkar rätt lovande :) Men jag vill ut och pröva själv!
Fan vad sunkigt att vara fattig student... speciellt när CSN krånglar :(
Bengtsson79
2003-09-26, 12:03
Arbetslös e inte heller så roligt....
Har kämpat mig till ett nytt spö nu ja beställt iaf ;D
Bengtsson: Va vart det för skojiga grejer?
Av att dömma på dina bilder så verkar du inte va helt lottlös varken på fisk eller material fronten? ;-)
Bengtsson79
2003-09-26, 16:58
dallas:utöver bilden har jag ett nytt Guideline Trout klass 7´6" #2 med Loop traditional nymph rulle
+ De nya ja har beställt e ett Fulling Mills 10fot klass 7 + Vision XLA #10 för 8-9 va slut men inte så stor skillnad ;)
Ska ta mången havsöring på de spöt :)
Jösses.. det verkar löna sig å va arbetslös.... Va tråkigt å behöva fiska för att få tiden att gå... ;-)
Majakovskij
2003-09-28, 18:14
de flesta nybörjarna med enhandsspön verkar tro att överhandskastet skulle vara det man tvunget ska lära sig. Bättre att sikta på att lära sig underhandskastet första säsongen och lägga mer tid på det eftersom överhandskast förmågan brukar komma rätt snabbt ändån..
http://www.sexyloops.com/flycasting/
Finns enhel del videosnuttar och beskrivningar på just kastteknik.
Fick ut min lina några meter till efter att ha läst på denna sida.
skicka ett mail till:
fly.fisherman@bredband.net
och be att få en instruktionsbok om flugfiske.
Den är helt gratis
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.