handdator

Visa fullständig version : på sättning av flätlina?

jiggaren
2008-07-30, 22:51
hej

Jag ska köpa en ny flätlina. Min kompis har sagt att man inte kan sätta på en flätlina själv, man måste gå till en fiskebutik om man inte är riktigt duktig. är det så.

Jag har suttit på nylonlinor utan problem.Jag har svårt att tänka mig att det är svårare att sätta på flätlina. Men enligt han så är det nån "backup lina" som gör att det blirt svårare.:oj:

Är min kompis ute och cycklar eller har han rätt?

jerkbait-fiske
2008-07-30, 22:55
han e ute o cyklar se til att ha nylon i botten av spolen bara så att det inte slirar på spolen
lycka till

jiggaren
2008-07-30, 23:14
han e ute o cyklar se til att ha nylon i botten av spolen bara så att det inte slirar på spolen
lycka till

nylonlinan sitter på flättlinan eller? och det är nylonlinan som man knyterf ast på rullen då eller?

Jojje73
2008-07-30, 23:18
Ja börja med lite nylon lina sen skarvar du på den flätade linan och fyller spolen.

jiggaren
2008-07-30, 23:22
Ja börja med lite nylon lina sen skarvar du på den flätade linan och fyller spolen.

vadå skarva?

Sitter flättlinan och nylonlinan ihop alttså som en lina?

Linkan81
2008-07-30, 23:34
du behöver inte skarva ihop d alls sätt en tejpbit i botten på spolen innan du spolar på flätlinan....så att den inte snúrrar runt för då blir d bara pannkaka

big catch
2008-07-30, 23:39
Spola på nylon så att du täcker botten på spolen sen skarvar du ihop flätlina och nylonlina med en blodknut.Då får du bäst resultat.

Linkan81
2008-07-31, 00:06
d behöver man inte alls d göra d räcker br ame en tejbit har väl spolat på 10 av mina rullar på d sättet funkar hur bra som helst.....vad e d för rulle du har???haspel eller multirulle???

jiggaren
2008-07-31, 00:34
d behöver man inte alls d göra d räcker br ame en tejbit har väl spolat på 10 av mina rullar på d sättet funkar hur bra som helst.....vad e d för rulle du har???haspel eller multirulle???

haspel

Linkan81
2008-07-31, 00:36
oki ja d funkar lika bra me en tejpbit endån testa d ......

big catch
2008-07-31, 09:26
Om du använder en tejpbit så får du spola på väldigt mycke flätlina för att fylla spolen.Rullen kastar bäst omm man har lina enda upp till kanten,du tappar i kastlängd om typ bara halva spolen är fylld.

Buster_Johnny
2008-07-31, 09:32
det är väl inte så svårt lika lätt spm att spola nylon lina

Linkan81
2008-07-31, 09:50
jo d e beror ju på hur många meter man vill ha på rullen om man ska skarva eller sätta en tejpbit ....

Sg
2008-07-31, 11:32
Det är inte alls svårare att sätta på flätlina än nylon. Snarare tvärtom då nylon är mer känsligt för att du spolar upp det rätt så att det inte blir tvinnat.

Jag tycker du ska spola på nylon i lagom diameter en bit in på spolen och sen skarva på flätlinan.

Bra skarvknut är t.e.x dubbel grinner. Googlar du på det hittar du säkert beskrivning på hur den går till.

Sen fyller du på till spolen blir nästan helt fylld.

Visst, man kan köra tejp. Men har du inte en väldigt liten rulle så kommer det bli väsentligt mkt dyrare att fylla upp hela spolen med flätlina. Eller om du inte fyller upp hela spolen för att du har för lite flätlina, så kommer du inte kasta alls lika långt.

Old Firehand
2008-07-31, 13:14
hej

Jag ska köpa en ny flätlina. Min kompis har sagt att man inte kan sätta på en flätlina själv, man måste gå till en fiskebutik om man inte är riktigt duktig. är det så.

Jag har suttit på nylonlinor utan problem.Jag har svårt att tänka mig att det är svårare att sätta på flätlina. Men enligt han så är det nån "backup lina" som gör att det blirt svårare.:oj:

Är min kompis ute och cycklar eller har han rätt?

Hej Simon jiggare; Nylonlinan spinner du på i botten på spolen och sedan spinner du på flätlinan utanpå nylonlinan. Om du enbart har flätlina på spolen glider hela linpaketet vid mothugg. Det spelar ingen roll om du har slirbromsen ställd maximalt. Flätlinan glider ändå på spolen. Detta beror på att flätlinan är glatt och hal.

För att exakt få reda på hur mycket nylonlina du ska spola på innanför flätlinan spinner du först flätlinan på spolen tills den tar slut. Därefter spinner du på nylonlinan utanpå flätlinan tills du bara har 2-3 mm kvar till spolkanten. För lite lina på spolen bromsar och för mycket lina orsakar trassel när du kastar. Sedan spinner du av linorna på två andra spolar eller vanliga glas- eller kaffeburkar. Därefter kan du spinna på nylonlinan i botten på din rulle och slutligen flätlinan ytterst. Glöm inte att knyta fast nylonlinan i botten på spolen och skarva nylonlinan med flätlinan med en dubbel uniknot. Lätt som en plätt!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

jiggaren
2008-07-31, 16:23
tack för snabba och bra svar:appl::appl::appl:

Tycker ni att jag ska sätta på all lina jag har upplevt att det blir mycket mer trassel med mycket lina. Och det är det jag vill undvika så mycket som möjligt för min förra blev till en enda stor katastrof.

Har ni några tips på hur man slipper trassel?

Jag har tänkt köpa en lina som hette "Strike Wire Extreme " för den ska tydligen ha minimal risk för trassel.

Är det en bara lina?

Storfiskaren
2008-07-31, 18:18
Som skrivet så är det beprövat från mig att använda mig av en tejpbit.
Ypperligt bättre än att skarva.
Beprövad erfarenhet av mig att skarvknuten i något skede i ditt fiskeliv
gör att det "låser" sig då linan fastnar mot skarvknuten oavsett hur vacker/nätt gjord den är.

Vid påspolning. Håll hårt tryck/motstånd. Låt linan löpa mellan dina fingrar. på handen har du antingen en handske eller eller en tygbit för att undvika brännskador av friktionen som blir.

:popcorn:/storfiskaren

Sg
2008-07-31, 18:47
gör att det "låser" sig då linan fastnar mot skarvknuten oavsett hur vacker/nätt gjord den är.

Vid påspolning. Håll hårt tryck/motstånd. Låt linan löpa mellan dina fingrar. på handen har du antingen en handske eller eller en tygbit för att undvika brännskador av friktionen som blir.

Låter rätt skumt att skarvknuten skulle göra att linan låser sig? För jag antar att du menar vid drillning nu?
Jag menar du kastar väl inte över 110 m. (längden som flätlina brukar säljas på, minst)

big catch
2008-07-31, 18:48

Om man ska spola på en stl 4000 rulle med typ 0,19 strike wire och använda tejp så får man spola på cirka 300-400 meter för att fylla upp till kanten.Det verkar ju ekonomiskt.Och bästa sättet att få linan bra på spolen är att spola på sen släppa ut den efter båten med en wobbler på och veva in under körning så att linan blir spänd.

jiggaren
2008-07-31, 19:29
har nylonlina kvar på min rulle från föra gången jag fick linan på satt. men det är väldigt lite nylon typ 3 meter.

så kan jag tejpa och skarva eller ska man bara göra en variant för att få bästa resultat?

Sg
2008-07-31, 19:34
har nylonlina kvar på min rulle från föra gången jag fick linan på satt. men det är väldigt lite nylon typ 3 meter.

så kan jag tejpa och skarva eller ska man bara göra en variant för att få bästa resultat?

Låt nylonen sitta kvar och skarva med flätlinan.

Sg
2008-07-31, 19:35
Låt nylonen sitta kvar och skarva med flätlinan.

beror dock lite på hur stor rulle du har och hur många meter flätlina du köpt samt hur tjock den är. Läs på spolen på din rulle hur många M av din inköpte dimmension som går på.

Herr_Daniel
2008-07-31, 19:42
tack för snabba och bra svar:appl::appl::appl:

Tycker ni att jag ska sätta på all lina jag har upplevt att det blir mycket mer trassel med mycket lina. Och det är det jag vill undvika så mycket som möjligt för min förra blev till en enda stor katastrof.

Har ni några tips på hur man slipper trassel?

Jag har tänkt köpa en lina som hette "Strike Wire Extreme " för den ska tydligen ha minimal risk för trassel.

Är det en bara lina?

Jag har testat Strike Wire och det är en bra lina, tillsammans med Power Pro den enda, tycker jag, som verkligen håller måttet.

MEN DET ÄR VIKTIGT att spola på flätlina under motstånd. Är linan för löst påspolad blir det garanterat trassel.

mascot
2008-07-31, 20:18
Old Ferdinands tips är smidigt om man är osäker på mängden lina som behövs av nylon resp. flätlina. På mindre rullar t.ex en Shimano Symetre 750Fi som jag nyligen inhandlade till UL abborrefiske så körde jag Spiderwire UltraCast invisi-braid 0.12 mm hela vägen och jag har då inte upplevt att linan "glidit" något längs med spolen. Fast det kanske är vettigt på rullar som används till grövre fiske.

När det sedan gäller knepet att "lägga om" linan med rätt tryck genom att släppa ut mycket lina efter båten så tycker jag det är vettigt oavsett om linan är manuellt pålaggd eller med maskin i butik då det ju blir exakt det tryck på spolen som rullen är byggd för (naturligtvis.)

Olika flätlinor har olika friktion och nylon i botten kanske inte krävs i alla lägen? Inhandlar man en 110 m spole till en mindre rulle så vinner man ju inte så mycket genom att spara 30 m flätlina och lägga nylon i botten, spolen går ju inte att utnyttja til 2 rullar ändå.. om ni fattar vad jag menar... :oj:

Ambassadeur5000
2008-07-31, 20:42
Old Ferdinands tips är smidigt om man är osäker på mängden lina som behövs av nylon resp. flätlina. På mindre rullar t.ex en Shimano Symetre 750Fi som jag nyligen inhandlade till UL abborrefiske så körde jag Spiderwire UltraCast invisi-braid 0.12 mm hela vägen och jag har då inte upplevt att linan "glidit" något längs med spolen. Fast det kanske är vettigt på rullar som används till grövre fiske.

När det sedan gäller knepet att "lägga om" linan med rätt tryck genom att släppa ut mycket lina efter båten så tycker jag det är vettigt oavsett om linan är manuellt pålaggd eller med maskin i butik då det ju blir exakt det tryck på spolen som rullen är byggd för (naturligtvis.)

Olika flätlinor har olika friktion och nylon i botten kanske inte krävs i alla lägen? Inhandlar man en 110 m spole till en mindre rulle så vinner man ju inte så mycket genom att spara 30 m flätlina och lägga nylon i botten, spolen går ju inte att utnyttja til 2 rullar ändå.. om ni fattar vad jag menar... :oj:

Oooooh Gud!

Menar du att linan inte "slirar" på en UL-rulle? Du har sååååå fel i såfall. Men det är klart att får man ingen fisk så är det ju inget problem.
På mina rullar, vare sig det är haspel eller multi så slirar linan om det inte finns någon "botten" som låser. Men men...

Och att spara lina - Hmmm? Det är knappast därför man spolar på nylon eller liknande i botten på spolen.

:fisk:

Storfiskaren
2008-07-31, 21:30
Låter rätt skumt att skarvknuten skulle göra att linan låser sig? För jag antar att du menar vid drillning nu?
Jag menar du kastar väl inte över 110 m. (längden som flätlina brukar säljas på, minst)

Du är en man med många djupa funderingar...

:popcorn/Storfiskaren

Storfiskaren
2008-07-31, 21:32
Om man ska spola på en stl 4000 rulle med typ 0,19 strike wire och använda tejp så får man spola på cirka 300-400 meter för att fylla upp till kanten.Det verkar ju ekonomiskt.Och bästa sättet att få linan bra på spolen är att spola på sen släppa ut den efter båten med en wobbler på och veva in under körning så att linan blir spänd.

300-400 meter tejp låter helt galet!

:popcorn:/Storfiskaren

Ambassadeur5000
2008-07-31, 21:42
300-400 meter tejp låter helt galet!

:popcorn:/Storfiskaren

Hahahahahahahahahahahahahaha:winner: 300-400 meter tejp:appl:

Skrattar vidare. Tack för ett roligt inlägg:winner:

:cheers:

jerkbait-fiske
2008-07-31, 21:58
ja jisses vilka problem ta bort den gamla nylon linan och spola på nytt 50-100 m skarva sedan nylon linan med flätlinan och fyll på tills det är ca 1-2 mm från spolkanten Strike wire extrem är en grym lina

Wreckbender
2008-07-31, 22:04
Oooooh Gud!

Menar du att linan inte "slirar" på en UL-rulle? Du har sååååå fel i såfall. Men det är klart att får man ingen fisk så är det ju inget problem.
På mina rullar, vare sig det är haspel eller multi så slirar linan om det inte finns någon "botten" som låser. Men men...

Och att spara lina - Hmmm? Det är knappast därför man spolar på nylon eller liknande i botten på spolen.

:fisk:

Har du fått nån fisk? ;)

Ambassadeur5000
2008-07-31, 23:49
Har du fått nån fisk? ;)

Blanda inte in MIG i fiske!!! Jag har inget med fiske att göra:winner:

Wreckbender
2008-08-01, 00:01
Blanda inte in MIG i fiske!!! Jag har inget med fiske att göra:winner:

Kan du tänka dej att sälja några rullar? Eftersom du inte fiskar ;)