Visa fullständig version : St Croix Premier PM63XHF
Dr. Dängrot
2008-08-02, 20:04
Jag har läst runt mycket på forumet om det här spöt och måste säga att jag blir väldigt sugen på det.
Alla verkar vara överens om att det är det mest prisvärda spöt på marknaden.
Frågan till alla er virtuoser inom jerkandet, är om det spöt är för styvt om man fiskar med beten som väger runt 100gr. typ BJ, BB, Pig, Helltail mm.?
Rosa Pantern
2008-08-02, 20:15
Jag skulle tro att det är lite för styvt, tycker att dom flesta st croix spön i klassen 6-8oz jag känt på är tokhårda och ganska mycket underklassade enligt mig. Jag har själv ägt ett premier 7,6´ upp till 170gr och det var totalt okänsligt med beten under 120gr, det böjde sig knappt vid utkast med en 160gr curly sue. Men smaken är som baken, finns säkert personer som älskar när spöna är som kvastskaft:rockbanan
Dr. Dängrot
2008-08-02, 20:32
Jag misstänkte nästan det. Man vill ju att det ska passa när man läst så mycket possitivt om det :) Sen har man ju läst lite om Bromanodells spöserie, men det var just det lilla. Verkar inte vara många här som provat det, eller? nån som har nåt att berätta om dem. De skriver ju väldigt fint själva om sina spön :)
jerkbait-fiske
2008-08-02, 20:34
styva spön är bättre för jerkbait fiske kör själv med cwc pike range 6.8 fot upp till 180 gr
Rosa Pantern
2008-08-02, 20:46
Till 60-130gr beten är Daiwas powermesh JB helt i en klass för sig tycker jag. Till beten 130gr och uppåt använder jag ett 7´ Lamiglas klassat till 6oz som funkar bra
Pig-king
2008-08-02, 22:02
Glöm inte bort att kolla in St,croix billiga spön "triumph" Köpte ett av lundgrens som jag använder till det lättare jerket typ upp till 100-110 gr! Perfect till Pig,stalker Mct mm mm mm Satan så nöjd jag är, Ett fruktansvärt bra alternativ till det du söker, Har ej prövat powermech så det kan jag inte utala mig om! Sen å andra sidan har jag använt 6,3 till ända ner till piglet å det funkade tycker jag det är ju lite vad man söker, men en riktig påk är det ju men fan så gött det med!
grindpalm
2008-08-03, 03:03
Jag älskar 63:an!
Tycker det fungerar bra även för "lättare beten". Spöet är styvt, såklart, så mothuggen sitter som en smäck, men betets gång beror på linkontakt och spöföring... jag ser inga problem med att fiska BJ, BB, eller andra lättare plastbeten med 63:an... testa spöet... mothuggen sitter! :)
ta en titt på rst lf spöna också riktigt bra spön har själv ett shadow 6,2 som är hur bra som helst och har ganska stor bredd. är aven det mest välbalanserade spö jag känt på. tycker personligen att jänke påkarna är framtunga och blir lite mer tungjobbade
engqvist
2008-08-03, 14:04
Har själv ett st croix premier 7fot upp till 3 oz. Ett helt underbart spö. Kastar lätt mellan 30-130g. Riktigt styvt vid jerkningen men helt annan vid drillningen där du får en riktigt skön aktion.
Har det spöt till allt tyngre gäddfiske med vobbler jerkar jiggar och skeddrag. Rekomenderas starkt och det bästa är att det är två delat. Finns dock odelat för dem som ska envisas att ha det...
Dr. Dängrot
2008-08-03, 15:29
Det är inte för långt att jerka med 7fot då eller?
Jag har både ett PM63XHF för dom lite tyngre betena och ett Lamiglas 7" Medium-Heavy för beten upp till max 100g. 63an funkar även till lättare beten och som grindpalm skriver så sitter mothuggen som en crocketklubba i skrevet :) Två spön som kompletterar varandra mycket bra. Trots att spöt är styvt som attan så är det inte helt dött utan klingan arbetar ändå. Det bugar sig lite när nåt över 3kg kliver på iaf :)
...St Croix spöna överlag är underbara, från budget till Legend. Köpte mig ett legend förra året, dyrt, kanske onödigt dyrt, men helt överlägset allt jag fiskat med tidigare... Köp du ett premier, prisvärt och kanonfint att drilla o kasta med... det spöet kan du ha en livstid. Lycka till. :)
engqvist
2008-08-04, 13:25
Det är inte för långt att jerka med 7fot då eller?
Verkligen inte. Jag är bara 1,77 men har inga problem att jerka med det. Men det är väl beroende på teknik kanske. Jag skulle aldrig skaffa ett kortare en 7fot i allafall.....
Rosa Pantern
2008-08-04, 14:00
Mitt 7´ lamiglas är bara några cm längre än mitt 6,6´ powermesh om man mäter från rullfästet och fram. Bakre handtaget är betydligt längre på lamiglaset, det har även varit så långa handtag på mina st croix och figrig. Mitt powermesh har jag förlängt handtaget på så det är ca 7´ det också:wink:
Dr. Dängrot
2008-08-04, 14:15
Jaha, då ökar ju utbudet lite. Jag vet inte varför, men jag har låst mig lite på max 6´8. (Kanske för att jag har 6´ nu och det har känts bra).
Fiskar mkt med PM63XHF till mina tyngre beten, till de lättare ett 7ft Lamiglass MH.
Det jag saknar på St Croix-spöt är ett lite längre bakhandtag, Lami har ett perfekt avägt bakhandtag tillsammans med en ändbutt som gör att känslan är kanonhärlig när man står och kastar.
St Croix tycker jag är skönast på beten som är på 120g+, vill gärna ha lite känsla i toppen när jag jerkar.
Tror inte att man kan få det perfekta spöt och bara ha ett med sig ut. Har man inte möjlighet att ha mer än ett så är St Croix det ultimata... Hellre ett för kraftigt spö än för vekt.
Dr. Dängrot
2008-08-04, 14:29
St Croix PM70HF2 (6oz, 2-delat)låter som ett utmärkt spö. Hittar inte det hos nån handlare, någon som vet var man får tag i det? Och kanske vet nåt om spöt...
jerkbait-fiske
2008-08-04, 15:20
söder sportfiske finns den http://422838.webshop.eurovator.se/product.asp?product=300&sub=1&page=1
Dr. Dängrot
2008-08-04, 16:30
Ja nästan. Det är 3oz(MHF) modellen. Jag söker 6oz(HF).
jerkbait-fiske
2008-08-04, 17:40
jaha men den som jag hänvisade till är perfekt för bj pig hellhounds
engqvist
2008-08-05, 11:47
Ja nästan. Det är 3oz(MHF) modellen. Jag söker 6oz(HF).
Kolla med söder eller lundgrens så tar de säkert hem det åt dig....
Jag har ett PM70HF2 men det är mycket kraftigt. Jag använder det bara till de tyngsta betena som BD Magnum. Det känns som en biljardkö men kastar bra! För lättare beten finns bättre spön.
Dr. Dängrot
2008-08-10, 09:45
Ok, då är kanske 3oz är ett bättre alternativ då.
Har nu även fått upp ögonen för Daiwa powermesh men det ligger kanske lite i överkant på budgeten, får klura och sukta på det...
Tack för alla hjälpsamma svar!
Funderar oxå på det St croixspöt. Men är rädd att det är för styvt för min smak.
Men sen är det ju inte fel att mothuggen sitter. :)
Visst är det ett prisvärt spö men har man kulor att lägga så spana på ett lamiglas medium heavy 7" vilken känsla det är i dom. Fiskar man beten upp mot 110g så är detta bland det skönaste man kan tänka sig.
St.Croixet är dock ruskigt bra om man vill ha bang for the buck. Kastar tyngre än buster stiff och så mycket skönare.
Jag har ett PM70HF2 men det är mycket kraftigt. Jag använder det bara till de tyngsta betena som BD Magnum. Det känns som en biljardkö men kastar bra! För lättare beten finns bättre spön.
Hej tänkte höra lite allmänt om amerikanska spön. Betesvikten dom spöna klarar, är det mer på riktigt än svenska mått? PM70HF2 Verkar ju intressant, men jag vet inte om det kanske är för mycket för 100-140grams beten jag ska använda det till?
Hej tänkte höra lite allmänt om amerikanska spön. Betesvikten dom spöna klarar, är det mer på riktigt än svenska mått? PM70HF2 Verkar ju intressant, men jag vet inte om det kanske är för mycket för 100-140grams beten jag ska använda det till?
Tjenare! Jag har ett sånt spö och det ska ju enligt klassningen vara lämpligt för upp till 90 g men det är nog i underkant för det är bra krut i den klingan och spöt svisshar lätt iväg betydligt tyngre runt 100-130 g beten utan att kännas som ett sugrör! Och vill man fiska med ett snabbt å styvt spö så är detta passande till det! Med lättare drag i tafsen runt 40-60 g så tycker jag spöt känns lite väl hårt å inte så föjlsamt däremot!
Kul att se att æven "osynliga galten från gøteborg" fattat att det ær 6,3 som gæller! Krångla inte till det! Låt dig inte påverkas av vad alla "sittkissare" tycker. Kortaste, styvaste St Croix ær det som gæller! Møjligtvis behøver du fiska in dig lite først innan du begriper øverlægsenheten. Men nær det væl ær gjort kommer du aldrig se tillbaka.. Har gamla 6' upp till 5oz (kastar i verkligeheten ankaret om det skulle behøvas) Fiskar piglet och lilla freestylern med det, byter bara till en lættare tafs, till mindre beten..
Har testat det mesta, och 6,3 är det som får klart mest tid i mina händer. Ska jag ut på en liten runda bara är det endas 6,3 som får följa med då det klarar alla mina beten. Kör regelbundet med pigjr, hellhound och buster utan problem. Har du inte budjet att köpa flera spön finns ingen anlednign att tveka, att spöna dessutom är i prinsip oförstörbara gör inte saken sämre.
SilverJerk
2008-08-31, 22:20
Jag kör med PM63XHF till de tyngre betena, och är överlag nöjd. Dock tycker jag att det är lite för framtungt för att vara helt perfekt. Till bj, bb mm har jag kvar mitt gamla stiff men det är på upphällningen.
Så nu är jag sugen på ett TRM70MHF eller ett PM70MHF2 (tvådelat). Är dessa spön lika framtunga som PM63XHF? och är det stor skillnad på Premier och Triumph serien i vikt, ryggrad mm?
Jag sitter ner nar jag kissar:) Borja jerka med sexfotare fran basspro och lf, sedan blev det lami 6.6 sedan fig 6.10, db 6.9. Gillar mer och mer langre spon typ St Croix premier 7 fotaren (inte den delade), st croix legend 7.3an Db's 7.3 eller 7.4( kommer inte ihag) och figrigs 7 fotare med det kortare bakhandtaget. Alla de langre spona kastar latt 130-150 gram aven om de inte ar klassade for det. De som ar bra med alla dessa spon ar att de funkar perfekt till bullar, tailar, och vanliga jerkbaits. Tycker mothuggen sitter mycket battre med ett langre spo for att vinkeln blir mindre extrem och man behover inte dra lika langt. DL btw ar i Houston ar du i hamn?
engqvist
2008-09-01, 15:14
Jag kör med PM63XHF till de tyngre betena, och är överlag nöjd. Dock tycker jag att det är lite för framtungt för att vara helt perfekt. Till bj, bb mm har jag kvar mitt gamla stiff men det är på upphällningen.
Så nu är jag sugen på ett TRM70MHF eller ett PM70MHF2 (tvådelat). Är dessa spön lika framtunga som PM63XHF? och är det stor skillnad på Premier och Triumph serien i vikt, ryggrad mm?
Tycker inte 7 fotarn är framtung men det finns säkert de som har andra åsikter. Vad jag har hört så ska det inte skilja mycket på premier och triumph. Största skillnaden ska vara att premier tillverkas i usa medan triumph i kina. Därav prisskillnaden..
Men som alltid har man möjlighet att känna på spöna så är det alltid en fördel...
SilverJerk
2008-09-01, 15:38
Tycker inte 7 fotarn är framtung men det finns säkert de som har andra åsikter. Vad jag har hört så ska det inte skilja mycket på premier och triumph. Största skillnaden ska vara att premier tillverkas i usa medan triumph i kina. Därav prisskillnaden..
Men som alltid har man möjlighet att känna på spöna så är det alltid en fördel...
Tack för infon. :appl: Är det enbart tillverkningsorten som skiljer så talar detta till triumph´s fördel.... tyvärr har jag inte möjlighet att känna på dom då ingen affär i närheten har dom.
engqvist
2008-09-06, 19:37
Tack för infon. :appl: Är det enbart tillverkningsorten som skiljer så talar detta till triumph´s fördel.... tyvärr har jag inte möjlighet att känna på dom då ingen affär i närheten har dom.
Egentligen är det nog bara en fördel att du inte kan känna på dem. Jag hade aldrig köpt spöt om jag kännt på det först. Jag har en två delad 7 fots premier 3oz. När jag fick hem det var jag riktigt besviken. Spöt var en riktig påk och kändes inte alls bra. När jag sen fiskade med spöt så ändrade jag helt uppfattning. Riktigt styvt när jag jerkade men en helt annan aktion vid fisk. Det har man lärt sig nu att man kan inte bara stå och svinga lite på spöt i affären......
vilken längt ska man satsa på?
engqvist
2008-09-06, 20:40
vilken längt ska man satsa på?
Personligen gillar jag 7fot och skulle inte satsa på kortare men det är du som ska ha det.
SilverJerk
2008-09-06, 22:41
Egentligen är det nog bara en fördel att du inte kan känna på dem. Jag hade aldrig köpt spöt om jag kännt på det först. Jag har en två delad 7 fots premier 3oz. När jag fick hem det var jag riktigt besviken. Spöt var en riktig påk och kändes inte alls bra. När jag sen fiskade med spöt så ändrade jag helt uppfattning. Riktigt styvt när jag jerkade men en helt annan aktion vid fisk. Det har man lärt sig nu att man kan inte bara stå och svinga lite på spöt i affären......
Jag valde ett TRM70MHF som jag hämtade på posten i går. Och om man jämför PM63XHF så känns klingan betydligt lättare viktmässigt på TRM70MHF dvs jag upplever det inte lika framtungt. Dock så är detta enbart vid "torrfiske", premiärturen blir imorgon :fiska2: jag hoppas jag är lika possitiv efter den ;)
styva spön är bättre för jerkbait fiske kör själv med cwc pike range 6.8 fot upp till 180 gr
Riktigt grymt spö!Lätt å få beten att jobba med detta spö.
Muskytracker
2008-09-06, 22:53
Är lite sne på mitt PM63, kvalitén är kass!
Mitt spö stod lutat mot soffan i aktern på en Buster Magnum (nya modellen) när plötsligt fästet till stolen framför knäcktes (av något skäl) med fiskekompisen sittande i. Det slutade med att polaren trillade med stolen rätt över mitt PM63 med all sin tyngd och en allvarlig skada uppstod därför på mitt spö. En spöring glappar nu något om jag petar på den, men jag måste samtidigt syna skadan med ett förstoringsglas för att kunna se glappet.
Är rätt sne på spöet...
Är lite sne på mitt PM63, kvalitén är kass!
Mitt spö stod lutat mot soffan i aktern på en Buster Magnum (nya modellen) när plötsligt fästet till stolen framför knäcktes (av något skäl) med fiskekompisen sittande i. Det slutade med att polaren trillade med stolen rätt över mitt PM63 med all sin tyngd och en allvarlig skada uppstod därför på mitt spö. En spöring glappar nu något om jag petar på den, men jag måste samtidigt syna skadan med ett förstoringsglas för att kunna se glappet.
Är rätt sne på spöet...
Hehe, jadu då är kvalitén kass. ;)
Har själv ett 7 fots St. Croix 6 oz på G hemåt från staterna.
perrelito
2008-09-18, 10:47
Någon som har erfarenhet av St Croix Legend 7´9" (TM79HMF)?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.