Visa fullständig version : Jäkla löjor ...
Skulle ju meta betesfisk efter jobbet idag ... vilket jäkla pill ! Var först utanför slussen i södertälje där det formligen kokar av småfisk. "Perfekt" tänkte jag ! På med lite bröd på 12:ans krok och satte igång ... tog typ ½ sekund sen var brödet borta ... och ingen fisk ... på med bröd ... napp ... ingen fisk ... O.S.V.
Fan fick hålla på i 3 timmar för att skrapa ihop 1 mört och typ 15-20 löjor. Testade på flera ställen men det var endast löjor överallt ... kanske ska testa med maske eller nåt nästa gång för så där går det inte att hålla på.
P-U, jepp ett kastnät vore MYCKET enklare. Men nåt sånt har jag ju inte ... ;)
Skulle vara droppen om dom inte överlever till imorgon nu trots att jag har syrepump och hela kittet.
Vad tror ni om Löja istället för Mört som bete till Gäddan ? Ska man bara köra med en trekrok ?
det e nog bäst att bara köra med en krok,
fiskar du med majs så får du inga löjor
Du måste meta på maggot om du ska få fast löjor. Helst på en 16-18 krok. Elanen.
Kul att du skriver kastnät innan jag han hoppa in med en liten gliring...:)
Sumpa löjjor hemma är mkt svårare å hålla vid liv än mört.
Två krokar på en löjja é inte rekomendera, kör endast en krok. Eller två krokar och två löjjor fungerar oxå.
Fiskmix, jo men det var första gången jag skulle dra betesfisk i södertälje och jag trodde ju inte att det skulle vara sååå jäkla mycket löjor. När man kör i Stockholm är det ju bara Mört och en och annan brax som man får upp.
Elanen, ville ju få mört men tack ändå för tipset. ;)
Men vad är bäst egentligen för Gädda ? Löja, Abborre eller Mört ?
P-U, säg inte så där ... hoppas dom orkar leva tills imorgon lunch iallafall. Om man kör med en krok är det under ryggfenan som gäller då ?
...ok skal va tyst...*hehe*
Jepp en krok i ryggfenan eller för längre liv i löjjan bara kroka den med en mindre krok i munnen.
Imorgon kväll vem man hur det gått ... spänningen är olidlig ! ;)
esox_lucius
2003-09-26, 21:50
Kan trösta dig med att mitt PB är på löja i brist på mört :D
Gäddan tar nästan på allt så jag tror inte det spelar så större roll om det är en löja eller mört på kroken.
Men jag tycker att om man har löja på kroken finns det större chans att få andra fiskarter också.
esox_lucius
2003-09-26, 22:07
Men själv tror jag att det beror lite på gäddans humör... En gädda på jakt som gör sitt bästa för att få tag på ett skrovmål kan nog mycket väl rata en löja för att istället klippa en mört lite längre bort, medan en mätt gädda eller en som bara flyttar på sig kanske ser löjan som en liten bonusmåltid, och inte alls får i sig en stor mört. Men det är bara min åsikt...
Har fått finfina borrar som bonus iofs med löja...
Testa toppbundet spö om det inte är det du har? lättare att kroka då om du är beredd... liten krok lite deg och litet bollflöte... typ 1-2 gram
Alessandro
2003-09-26, 23:06
Ja, vad äter gurkor för nått?
Har själv fått gurka med (brax är sällsynt på Gotland) torsk, smågurka, löja, mört, sarv, storspigg, strömming, id och abborre i magen. Min polare fick en med en flundra i magen.
Jag brukar meta småmört och löja med en liten (5 mm) maskbit på kroken - i brist på maggot!
Jag har ett kastnät, men det är roligare att fiska upp agnet.
MastaPike
2003-09-27, 02:02
ågen passade inte då jag åkte hem från skolan i onsdags så jag gick ner till vattnet i södertälje, gissa vad jag såg? EN MÖRT PÅ CA 8-9 HG! Helt sjukt stor var den, sen såg jag även några "mindre" på ca 5-6 hg. Jäklans stora för att vara mörtar och dessutom för att se från bryggan, gissa om jag drabbades av fiskefeber?
Funtar på att lägga in ett metespass efter mört nu...
Det var inte id du såg då ?
esox_lucius
2003-09-27, 10:43
Bergman jag köpte ett litet darts flöte på 1.75 gram. Ser ut som en sticka med en bulle på. Rekommenderas varmt! Har tidigare kört med lite löslina eller toppbundet och liten bröbit men det fungerar helt enkelt inte när det kokar med fisk.. Med nya flötet drar dom ner det utan någon som helst ansträngning och det är bara att kroka! Inget problem med 50 löjor på en kvart om det finns fisk...
esox_lucius
2003-09-27, 10:45
Fungerar även perfekt till mört kan tilläggas. Blyas med tre SSG.
4 meters toppknutet, 16 krok, 1 g flöte, 0.16 lina och maggot är det som gäller.
kurre du fattar inte. 1g är för stort för löja. jag kör o.5gr flöte, 0.12 lina och 16 krok med en maggot på. med mitt nya löjspö missar ja sällan en löja som nappar.
Originally posted by korten
kurre du fattar inte. 1g är för stort för löja. jag kör o.5gr flöte, 0.12 lina och 16 krok med en maggot på. med mitt nya löjspö missar ja sällan en löja som nappar.
Det är därför jag drar mer löja än dig? ;) Nej men seriöst, 1g är inte för stort...
Bergman, mörten simmar annorlunda en löja, mindre risk för trassel. Tåligare och starkare, bättre än löja för gädda. Mörten är fö lätt att få på deg eller lövmaskbitar. Fördelen med deg är att man kan mäska, locka och samla dem...en enkel deg av vetemjöl, vatten och lite socker fungerar utmärkt. Men ibland är mask bättre...rätt anpassat flöte och krok är mycket viktigt...har själv inga problem att dra 6-7 cm:s mörtar till abborrfisket...
jag tycker 1g är för stort. största flötena jag använder är 1.75gr. på 7 meters efter brax på 2-3meters djup
Jag kör med 1 grams flöte också. Fungerar hur bra som helst. Även på löjor...
korten 1.75 g för brax e för lite då man vill ha mycket bly på botten 4g brukar vara lagom
qvarnis25
2003-09-27, 20:32
[QUOTE]Originally posted by Bergman
[B]Skulle ju meta betesfisk efter jobbet idag ... vilket jäkla pill ! Var först utanför slussen i södertälje där det formligen kokar av småfisk. "Perfekt" tänkte jag ! På med lite bröd på 12:ans krok och satte igång ... tog typ ½ sekund sen var brödet borta ... och ingen fisk ... på med bröd ... napp ... ingen fisk ... O.S.V.
Inte köra med 12an... 18 ska du ha om du bara ska ha upp betesfisk.
Mitt personbästa på gädda är också taget på löja. Död hade den hunnit bli också.
Är det ingen mer än jag som använder löjnät för att få tag på löja??? Hur effektivt som helst, bara man vet var de finns.
Jag metar iofs löja ibland också. Det är roligt att meta betesfisk. Kör med en storlek 18 och en liten bit mask. Masken är lättare än deg att ha kvar på kroken i mer än 2 sekunder...
Jodå löjnät skulle fungera om man skulle äga en... Men har man inte en så får man meta upp dem... Kommer att köpa kastnät så småningom...
Esox.
Du har ett flöte som bär 1,75 gr och du blyar ner det med 4,8 gram! Det är inte underligt att flötet sjunker!
1 ssg borde passa bättre eftersom det väger 1,6 gr!
3x 1,6 gr = 4,8 gr!
Originally posted by fiskmix
korten 1.75 g för brax e för lite då man vill ha mycket bly på botten 4g brukar vara lagom
ett flöte på 4g o lika mycket bly är ett stort jävla plask.
ska vara lätt utrustning även på djupt vatten långt bort.
fast visst är det ½meters vågor o man ska meta så behöver man större. då går jag upp på 2.5g men det är det största flötet jag äger
Många svar blev det men många fokuserar på Löjan ... jag vill ha Mört ju. Hur ska man göra om man endast vill ha Mört om det kryllar av löjor på platsen ? Någon föreslog majs som bete ... sedan liten krok såklart. Kan det funka ?
Kan det funka att ta min nya håv modell gigantisk och lägga bröd i och bara håva upp dom ?
Måste ha tag i betesfisk inför helgen och jag tänkte fixa det på fredagen redan.
jag tror det viktiga om du ska ha mört är att fiska djupare. nära botten. sen mäskar du med ströbröd/anis. då brukar mörten komma ganska fort
sen är det bara att meta upp dom med maggot
Nja, inte om du vill ha mört. Möjligen kan det fungera för löjan. Vill du slippa löja så meta med majs nära botten. Loda helst djupet så du metar max 5 cm ovan botten. 14-12 krok är lagom för mört, inga aberdeenkrokar utan tunntrådiga krokar.
Korten, Löjorna och Mörten myllrar på samma ställe. Men att testa djupare kan vara en idé ... bara majset hinner sjunka innan Löjorna tar den. Mina Kamazan WideGap storlek 12 har funkat kanon på Mört innan så jag borde inte behöva byta tycker jag.
kamazan widegape är utmärkt om du ska ha majs. men det är risk att löjorna är på majsen och drar av den. maggot sitter bättre på krokenm, och när du väl kommit ner på djupet så är det nog mest mört
Blir nog att testa med majsen först och främst. Att stå och göra brödkulor i 3 timmar var ingen höjdare sist. ;)
Metar man med maggots är det inte säkert man kommer ner till botten ö.h.t, löjan krokar sig själv innan.
Jag brukar lägga beslag på en av brossans små flugkrokar, göra lite seg deg av mjöl och vatten och meta :). Om löjorna inte vill svälja kroken helt så kan man göra ett litet knyck med handleden för att driva kroken genom käften :-]
viktigast om du ska slippa löjan är som sagt att du fiskar vid botten men du MÅSTE även ha ett flöte som tar ca 3-4 gr om du över huvud taget ska komma förbi löjorna och ner till botten..
Peter Larsson
2003-10-09, 17:38
Mörten går utefter botten, löja högre upp. Löjan är svår att hålla vid liv i sump. Fiskar du med löja som bete dör de ganska fort, kör med en enkelkrok i munnen.
bålgetingen
2003-10-09, 21:40
Lite brödkrydda i degen är bra både vid mört och löj fiske