Visa fullständig version : de nya amb 2500
Jag har lite svagt börjat fantisera ihop ett behov av en lågprofilarrulle till mitt abborrfiske som består av spookande, jiggande och lite spinnare.
När jag har kikat på olika lågprofilare så tycker jag ändå att amb 2500 verkar intressantare. Man kan trimma den (vilket jag ännu inte gjort med mina andra ambor, men jag ska... snart:ogen: ), alla rullfetichister verkar dyrka den osv. så jag inbillar mig att en sådan är ett bättre köp än alla nya lågprofilare.
Men min stora fråga, den nya 2500 rullarna som finns på bla lundgrens är de nån skillnad på de och de gamla? Är det bättre att försöka t hitta en gammal begagnad?
och är det värt att punga ut 3000 kr iSverige eller kan man få den mycket billigare från US and A? Ni som har koll på e-bay osv och kanske handlat en sån rulle från USA nyligen.
Ambassadeur5000
2008-08-05, 22:04
Jag har lite svagt börjat fantisera ihop ett behov av en lågprofilarrulle till mitt abborrfiske som består av spookande, jiggande och lite spinnare.
När jag har kikat på olika lågprofilare så tycker jag ändå att amb 2500 verkar intressantare. Man kan trimma den (vilket jag ännu inte gjort med mina andra ambor, men jag ska... snart:ogen: ), alla rullfetichister verkar dyrka den osv. så jag inbillar mig att en sådan är ett bättre köp än alla nya lågprofilare.
Men min stora fråga, den nya 2500 rullarna som finns på bla lundgrens är de nån skillnad på de och de gamla? Är det bättre att försöka t hitta en gammal begagnad?
och är det värt att punga ut 3000 kr iSverige eller kan man få den mycket billigare från US and A? Ni som har koll på e-bay osv och kanske handlat en sån rulle från USA nyligen.
Satsa på en 25a. Grymt trevlig rulle, redan ur kartong. Fightingbromsen är väl inget att skryta med men den går ju att byta ut:D
Jag har köpt ett gäng ifrån USA och det har aldrig varit några problem.
De nya som tillverkas 2008 har inte IAR utan vanlig backspärr. Spelar ingen roll enl mig. Varför? Det finns en otroligt konstig anledning vilken UT berättade för mig. Jaja... Skit samma.
Buda du på en från USA, oftast bra pris:winner:
Lånar tråden lite!
Har oxå glott på 2500, tycker att den ser najs ut.......MEN, nu e det så att jag vevar enbart med vänster hand.
Så finns denna lilla gobit som vänstervevad!? om inte, går det att bygga om till vänstervevat....för en rimlig kostnad.
:btt3:
Ambassadeur5000
2008-08-05, 22:18
Lånar tråden lite!
Har oxå glott på 2500, tycker att den ser najs ut.......MEN, nu e det så att jag vevar enbart med vänster hand.
Så finns denna lilla gobit som vänstervevad!? om inte, går det att bygga om till vänstervevat....för en rimlig kostnad.
Tjenare Carter!
Jo den finns/fanns som 2501 och 2601, lite knepiga att hitta. Att bygga om den blir kostsamt då du måste byta ut stativ, gavlar och en massa annat.
Leta eller lär dig veva med "rätt" hand:D
MVH
Mats :cheers:
Hmm! O vad skiljer sig 2501 o 2601 åt då?
Sen för att upplysa dig, så är det omodernt att veva med högran nuförtiden :blah:
Ambassadeur5000
2008-08-06, 01:09
Hmm! O vad skiljer sig 2501 o 2601 åt då?
Sen för att upplysa dig, så är det omodernt att veva med högran nuförtiden :blah:
Oooooh Faaan!
Då får jag börja fingerp_lla tanten med vänstern då:D Tyckte väl att hon varit sugen på lite modernare tag:appl:
2501 är den vanliga 25an fast felrunkad. Likaså 2601 fast den har fastcast.
Riktiga fiskare vevar med högern och därmed basta!!! :cheers:
Tack för svaren!
Du råkar händelsevis inte sitta o fisa på en bra sida om just Ambassadeur rullar, typ vilka som har gjorts genom tiderna...
Wreckbender
2008-08-06, 01:38
Inte alla, men många: http://www.geocities.com/heartland/lane/4448/models.html
Ambassadeur5000
2008-08-06, 01:43
inte alla, men många: http://www.geocities.com/heartland/lane/4448/models.html
lägg dig nu gamle gubbe;)
Lysande! Precis vad jag letade efter :appl:
:cheers:
Wreckbender
2008-08-06, 01:51
lägg dig nu gamle gubbe;)
Ja det ska jag. Jag skall ju ut tidigt och använda mina rullar, så några timmars sömn kan vara gott. :cool2:
2501 är väl bara ett fantasifoster i Amb 5000s hjärna? Har den tillverkats överhuvudtaget?
//Stefan
Alla heter Glenn i Göteborg.
Ambassadeur5000
2008-08-06, 05:14
2501 är väl bara ett fantasifoster i Amb 5000s hjärna? Har den tillverkats överhuvudtaget?
//Stefan
Alla heter Glenn i Göteborg.
Mmmm...
Jag har tydligen mött min överman, tyvärr så tillvärkades faktiskt både 2501 och 2601:D en liten tid för japanska markanden, tror jag att det var.
Men jag har säkert fel som vanligt - jag vet ju inget om ABU´s rullar...
Ambassadeur5000
2008-08-06, 05:15
http://www.geocities.com/heartland/lane/4448/models/2500c.html
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=14698&highlight=2501.
Jag sätter större tilltro till UT och FRB än någon obskyr hemsida. Men visa föralldel en bild på en 2501 så skall jag för alltid vara tyst. Jag kan heller inget om Ambassadeurer, skillnaden är att jag inte försöker göra nån stor grej av det. Jag använder mina, i hyllan har dom inget att göra.
/Stefan
Ambassadeur5000
2008-08-06, 05:31
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=14698&highlight=2501.
Jag sätter större tilltro till UT och FRB än någon obskyr hemsida. Men visa föralldel en bild på en 2501 så skall jag för alltid vara tyst. Jag kan heller inget om Ambassadeurer, skillnaden är att jag inte försöker göra nån stor grej av det. Jag använder mina, i hyllan har dom inget att göra.
/Stefan
Jaha du tänker så.
Du menar att jag gör en stor grej av det och det är skillnaden, har jag fel, men det är väl det du menar? Att jag råkar ha ett fett gäng i hyllan påverkar ju tydligen dig. Jag har två st som jag fiskar med och resten har jag på hyllan enbart för att reta just dig:blah:
God natt! Nu orkar jag inte med dig mer - USCH
Jaha du tänker så.
Du menar att jag gör en stor grej av det och det är skillnaden, har jag fel, men det är väl det du menar? Att jag råkar ha ett fett gäng i hyllan påverkar ju tydligen dig. Jag har två st som jag fiskar med och resten har jag på hyllan enbart för att reta just dig:blah:
God natt! Nu orkar jag inte med dig mer - USCH
Hade du någon bild?
//Stefan
Nån som vet var man kan hitta en 2501 eller 2601? Har letat ganska länge på ebay, med jävligt magert resultat.
Da_Moose
2008-08-06, 12:44
Nån som vet var man kan hitta en 2501 eller 2601? Har letat ganska länge på ebay, med jävligt magert resultat.
Just eBay är nog rätt ställe för dom rullarna, kollade själv efter en 2601 för ett par år sedan och hittade en på eBay i USA men de gick jäkligt dyrt där också. De verkade iaf. då vara väldigt eftertraktade.
Någon 2501a har jag aldrig sett, men vad som finns och inte är det nog ingen levande som kan ge ett uttömmande svar på. :D :D :D
Prisutvecklingen på begade rullar i familjen 1500-2601 har varit hårresande. Slitna och halvt sönderslagna rullar har gått för nästan tusenlappen och mindre nogräknade skrothandlare bygger ihop rullar av lösa mer eller mindre defekta delar och får ut fantasipengar. De vänstervevade 1601 och 2601orna är helt hopplösa. Fina ex går för 2500,- och då är de ändå begagnade. Så den kloke lär sig veva med högern, för då finns det i alla fall lite att välja mellan.
Wreckbender
2008-08-06, 21:06
men den :ledsen: var inte sann
snickarn
2008-08-06, 21:12
nu lånar jag tråden lite och beställer ett grönt spö av wreckbender till min nya 6500 cs mag .går det ? fina spö gör du iallafall :appl:
Hehe. Jag har faktiskt också tänkt tanken. Men eftersom PS inte är min grej så blev det inget mer. Kan man stoppa den där i nån typ av materialasator, eller nåt?
//Stefan
Drömmrullen............ en GRÖN 2501 :love: :devil2: Ge mig en nuuu!!! Jag hade blitt lycklig av en sådan, kanske sluppigt att till psykologen mer, alla mina beskymmer hade varit som bortblåsta :highfive: :D
erwalasse
2009-02-26, 12:29
Nu finns 2501 på marknaden :appl: åtminstone på den japanska :appl:
Se http://www.purefishing.jp/new/2009/01/25/index.html
I Japan finns det mesta...
http://www.japantackle.com/Tackleinformation/2009/TackleShow2009.htm
...och kolla in stjärnhjulen på de små sakerna. Wreckis lär gå i spinn.
//Stefan
Wreckbender
2009-02-27, 21:19
...och kolla in stjärnhjulen på de små sakerna. Wreckis lär gå i spinn.
//Stefan
Ja det är helrätt till dom gavlarna. Måste skaffa ett sånt till min LJUSröda 5501:a :cheers:
Ambassadeur5000
2009-02-27, 21:38
Jag visste väl att jag kunde se in i framtiden:headbang:
Wreckbender
2009-02-27, 21:40
Jag visste väl att jag kunde se in i framtiden:headbang:
Ambassadeur5000
2009-02-27, 21:42
Skål kompis:cheers:
Wreckbender
2009-02-27, 21:44
Skål kompis:cheers:
Hmmm, nu skall vi inte förhasta oss.
Ja det är helrätt till dom gavlarna. Måste skaffa ett sånt till min LJUSröda 5501:a
Du tror väl ändå inte att du kan få tag på ett sånt? Så gammal och tror fortfarande på tomten? :D :D :D
Wreckbender
2009-02-27, 21:50
Du tror väl ändå inte att du kan få tag på ett sånt? Så gammal och tror fortfarande på tomten? :D :D :D
Får väl köpa en hel rulle då. Sen säljer jag resten till Pike1 :appl:
Ambassadeur5000
2009-02-27, 21:56
Hmmm, nu skall vi inte förhasta oss.
Sorry:blush: I´l wait for you:ogen:
Wreckbender
2009-02-27, 22:14
Sorry:blush: I´l wait for you:ogen:
:) Blir nog bra när vi väl kommer ut å fått dra några djuphavstorskar.
Får väl köpa en hel rulle då. Sen säljer jag resten till Pike1 :appl:
Annars kan du vända på steken och köpa ett vänstergängat stjärnhjul med platta uddar av Pike1. :D :D :D
BaraOscar
2009-04-05, 21:00
Någon som kommit över en 2501:a ännu?
/Oscar
BaraOscar
2009-05-13, 18:26
Hmhmhm slut på drömmandet!
dillinja
2009-05-13, 19:07
Hmhmhm slut på drömmandet!
Har du fått tag på en 2501:a, får man fråga var du hittade en sådan? Ebay eller?
Är själv riktigt sugen på en sådan....
BaraOscar
2009-05-13, 19:48
Abu vägrade så det fick bli Japan:appl:
Jag hade tur för de fanns inte på lager där heller enligt utsago.
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/showimage.php?iid=66000&cid=11&scid=0&sort=date
MVH
/Oscar
BaraOscar
2009-05-15, 17:51
Vad kör ni med för lina till en 25:a Funkar det med Tuff Line 0.20? Finns den någon annan som är optimal för för denna rulle och gäddspinnfluga och lite h-ö? Läste någonstans att man inte skall fylla hela rullen för optimala kast men hittar det inte nu...
Tack på förhand
/bara Oscar
Tufline 0,20 fungera fint på min 25:a trots att den är felvevade.
Fick du rätt på knopp frågan?
Power Pro och Strike Wire Extreme i grovlek 0,19 eller 0,23 funkar. Det finns säkert fler linor som är OK men det även mycket som funkar riktigt dåligt. Linornas flätning och kvalitet spelar mindre roll vid grova dimensioner, men det blir helt kritiskt när linan är tunn.
BaraOscar
2009-05-16, 10:43
Tack UT och Kattman men hur var det med att man inte skall fylla hela spolen? Har jag drömt att jag läst att man inte skall spola på fullt för att få optimal kastlängd?
MVH
/Oscar
Som vad gäller alla rullar är det väl 1mm av spolkanten ssom ska synas för optimal kastlängd?
Strike Wire extreme skulle jag välja. Väldigt bra flätlina som inte verkar fransa eller är särskilt stel. Borde vara ett bra val då man vill dänga med små 2*** rullar.
En sån därna 2601 skulle man allt bra gärna vilja göra sig råd med....