Visa fullständig version : Frilina mete efter Färna
fahr9nheit
2008-08-10, 22:05
Tja!
Har förstått att det är att föredra att mete med frilina efter Färna. Eftersom jag aldrig använt tekniken kanske någon vänlig själ vill förklara hir det går till och hur ett basic tackel ser ut?.
:fiska1:
ninjaboy
2008-08-10, 23:09
Knyt på en krok med bete
Sir Fish-a-lot
2008-08-10, 23:57
Knyt på en krok med bete
Är man oldschool så räcker detta. Föredrar man flätlina till fisket så skarvar man på en nylontafs alt. fluorocarbontafs och sedan knyter man dit kroken. Omkring 1 meter tafs borde räcka.
Vill man att tafsen flyter fint på ytan kan man dra den mot exempelvis en ljusstump.
Vill man inte fiska på ytan så gör man inte detta...
Flodebanan
2008-08-11, 00:23
Är man oldschool så räcker detta. Föredrar man flätlina till fisket så skarvar man på en nylontafs alt. fluorocarbontafs och sedan knyter man dit kroken. Omkring 1 meter tafs borde räcka.
Vill man att tafsen flyter fint på ytan kan man dra den mot exempelvis en ljusstump.
Vill man inte fiska på ytan så gör man inte detta...
Skippa flätlinan för allas skull men var noga med att kolla nylonen och snåla inte med linbytena, emot en sten/gren under drill och det är kört, bara kapa av och knyta om.
Danneee88
2008-08-11, 00:35
Håller med Flode. Jag brukar använda en tafs med tunn floucarbon.
fahr9nheit
2008-08-11, 23:28
Okey. Thnx för alla tips.
Vilka andra fiskar använder ni frilina till?
Skippa flätlinan för allas skull men var noga med att kolla nylonen och snåla inte med linbytena, emot en sten/gren under drill och det är kört, bara kapa av och knyta om.
För vems skull syftar du på när du säger skippa flätlinan för allas skull? Har aldrig någonsin haft problem med flätlina vid frilina.
Vilka andra fiskar använder ni frilina till? Det går egentligen fiska med frilina efter all fisk du kan meta efter. Lättast är ju om du kan fiska någorlunda nära dig, eftersom du ofta saknar kastvikt för längre kast. Undantaget är såklart fiske i strömmande vatten där man kan låta betet drifta.
danbanan
2008-08-12, 16:35
Han menar nog att man bör skippa flätlina eftersom de tunnare dimensionerna av sådan gärna "fjällar" fisken och ger den läskiga sår i munnen. Jag brukar köra med runt 0,25FC till färna, är det brötigt eller stenigt kan man få gå upp till 0,30. Personligen tycker jag det är bra att tafsen sjunker eftersom den då inte kastar några skuggor från ytan. Av den anledningen skitar jag ibland ner tafsen med lite dy för att å den att bryta ytan.
Sök färnan på ungefär samma platser du skulle fiskat t.ex. öring på, dvs i de mer strömmande partierna av ån. eller i anslutning till detta (strömkanter´, nackar etc.).
Lycka Te! Frilina efter färna är sommarens höjdpunkt, även om säsongen nu i stort sett är över.
Ps. Går de inte upp och tar i ytan kan man frilina en räka eller korvbit, känn med fingrarna på linan för indikation och håll ett vaket öga på linans drift.
Han menar nog att man bör skippa flätlina eftersom de tunnare dimensionerna av sådan gärna "fjällar" fisken och ger den läskiga sår i munnen. Jag brukar köra med runt 0,25FC till färna, är det brötigt eller stenigt kan man få gå upp till 0,30. Personligen tycker jag det är bra att tafsen sjunker eftersom den då inte kastar några skuggor från ytan. Av den anledningen skitar jag ibland ner tafsen med lite dy för att å den att bryta ytan.
Sök färnan på ungefär samma platser du skulle fiskat t.ex. öring på, dvs i de mer strömmande partierna av ån. eller i anslutning till detta (strömkanter´, nackar etc.).
Lycka Te! Frilina efter färna är sommarens höjdpunkt, även om säsongen nu i stort sett är över.
Ps. Går de inte upp och tar i ytan kan man frilina en räka eller korvbit, känn med fingrarna på linan för indikation och håll ett vaket öga på linans drift.
Jag misstänkte att det var det han menade, men saken är som den att om man använder flätlina kör man ändå en FC eller nylontafs på iallaf 1,5m . (jag gör det iallaf).
Färnan får således vara lång som en krokodil för att komma åt flätlinan under drill.
Sir Fish-a-lot
2008-08-12, 17:17
Han menar nog att man bör skippa flätlina eftersom de tunnare dimensionerna av sådan gärna "fjällar" fisken och ger den läskiga sår i munnen.
Jag tror att en nylon/FC-tafs på 1 meter räcker för att fisken inte ska komma i kontakt med flätlinan...
Sir Fish-a-lot
2008-08-12, 17:21
Jaha, då ska jag skippa den... för DIN skull ; )
Skämt åsido: vad menar du? Du är lite väl kategorisk men utan att förklara din ståndpunkt.
Glöm inte att smaken är som baken. Själv så kör jag med tunna flätlinor till ytmete eftersom jag tycker att mina mothugg blir säkrare. Dessutom är de flesta flätlinor flytande vilket passar bra till ändamålet.
Kasten blir också bättre...
Jaha, då ska jag skippa den... för DIN skull ; )
Skämt åsido: vad menar du? Du är lite väl kategorisk men utan att förklara din ståndpunkt.
Glöm inte att smaken är som baken. Själv så kör jag med tunna flätlinor till ytmete eftersom jag tycker att mina mothugg blir säkrare. Dessutom är de flesta flätlinor flytande vilket passar bra till ändamålet.
Kasten blir också bättre...
Använder också flätlina till mitt frilinefiske och det funkar aldeles utmärkt. Aldrig fått en färna med mun/fjällskador någonsin, vare sig med nylon eller spiderwire.
Såren i munnen skulle väl isf uppkomma under drillningen eftersom nylon dämpar en hel del, men med rätt drillteknik bör inte det vara några problem.
Flodebanan
2008-08-13, 12:48
Såren i munnen skulle väl isf uppkomma under drillningen eftersom nylon dämpar en hel del, men med rätt drillteknik bör inte det vara några problem.
Finns ofta bara hårt mot hårt, och då vill iaf inte jag ha flätlina på spolen, speciellt inte om om drömfisken skall rycka i den. Dessutom trasslar den ju precis hela tiden..
Måste bara säga att förklaringen nedan ser rätt tam ut för att räcka till att alla ska skippa flätlina för alla andras skull.
Finns ofta bara hårt mot hårt, och då vill iaf inte jag ha flätlina på spolen, speciellt inte om om drömfisken skall rycka i den. Dessutom trasslar den ju precis hela tiden..
spelar ju absolut ingen roll om det är aktionen i spöt, rullen eller linan som flexar. Dessutom trasslar flätlina inte alls för alla.
Just därför har man helst mjukare spön och låter rullen jobba. Och som du säger är det då inga problem.
Flodebanan
2008-08-13, 14:46
Måste bara säga att förklaringen nedan ser rätt tam ut för att räcka till att alla ska skippa flätlina för alla andras skull.
Sönderslitna munnar är kanske bättre än landad fisk i vissa fall iofs(?), men jag tkr inte det är speciellt kul att få en fisk med stort märke i munnen. Är inte braids förbjudet i vissa karpvatten tom ?
spelar ju absolut ingen roll om det är aktionen i spöt, rullen eller linan som flexar. Dessutom trasslar flätlina inte alls för alla.
Man kanske skulle skippa spöet och bara fiska med rullen i framtiden då?
Flätlina är tunnare och mjukare, och trasslar mindre...?
Just därför har man helst mjukare spön och låter rullen jobba. Och som du säger är det då inga problem.
Stella är inget alt. för mig men har du andra rullar som effektivt klarar knyckar när man pressar hårt så vore det ju toppen.
Sönderslitna munnar är kanske bättre än landad fisk i vissa fall iofs(?), men jag tkr inte det är speciellt kul att få en fisk med stort märke i munnen. Är inte braids förbjudet i vissa karpvatten tom ?
Saken är ju bara den att flätlina inte GER sönderslitna munnar? I varje fall inte när jag använder det? Och jag får anse mig vara novis med flätlina eftersom jag började använda det först förra hösten.
Man kanske skulle skippa spöet och bara fiska med rullen i framtiden då?
Flätlina är tunnare och mjukare, och trasslar mindre...?
Vad dillar du om där?
Stella är inget alt. för mig men har du andra rullar som effektivt klarar knyckar när man pressar hårt så vore det ju toppen.
Kan rekommendera Super GT FA. Funkar utmärkt. Görs tyvärr inte längre men vilken annan rulle som helst i det segmentet skulle jag tippa på fixar det.
Svaren i brett
Flätlina gör ju inte att fisken tar skada i sig utan det är ju kombinationen av utrustningen spö, rulle lina som om man sätter ihop fel kan "vålla" skada...Med ett mjukt match spö eller ett lättare barbelspö så finns det ingen risk att skada fisken, sen så sätter man oftast på nån meter nylon eller FC för att få bättre presentation......Efter karp är det en annan sak, använder man snagleaders av tjock flätlina på fel sätt tillsammans med felaktiga riggar tex utan tubing och saftyclips så kan det går riktigt illa, det är väll ett par anlidningar till varför flätlina är förbjudet i en del karpvatten...
Flätlina gör ju inte att fisken tar skada i sig utan det är ju kombinationen av utrustningen spö, rulle lina som om man sätter ihop fel kan "vålla" skada...Med ett mjukt match spö eller ett lättare barbelspö så finns det ingen risk att skada fisken, sen så sätter man oftast på nån meter nylon eller FC för att få bättre presentation......Efter karp är det en annan sak, använder man snagleaders av tjock flätlina på fel sätt tillsammans med felaktiga riggar tex utan tubing och saftyclips så kan det går riktigt illa, det är väll ett par anlidningar till varför flätlina är förbjudet i en del karpvatten...
Helt rätt. Det går inte ens att jämföra flätlinans "skadeegenskaper" hos färnafisket jämfört med karpfisket.
Dessutom sätter man inte hälften så mkt press på en färna som på en karp.
Det som enl mig skadar färnan mest, är de som fiskar utan controller och väntar för länge innan mothugg varvid kroken hamnar djupt, ofta nere bland svalgbenen. I de vatten jag fiskar färna nappar ofta försiktiga färnor på lång lina, då är det svårt att tajma mothuggen.
Rydström
2008-08-13, 20:58
Tja!
Har förstått att det är att föredra att mete med frilina efter Färna. Eftersom jag aldrig använt tekniken kanske någon vänlig själ vill förklara hir det går till och hur ett basic tackel ser ut?.
:fiska1:
Jag var ute för ett par veckor sedan och tog en färna på 2798g:winner: Storfiskreg:headbang:
Skaffa en transparant flytkula och trä på linan med en flötesstopp efter, sätt en widegap stl 6 en meter nedanför.
Börja med att skjuta ut lite barkisbitar med en bella, studera bitarna och se om någon färna tar det, ser du det så sätt på en bit på kroken och kasta ut en bit framför och låt det glida över ståndplatsen. sen gör du ett mothugg efter 2-3 sekunder. Glöm inte att återutsätta fisken:ordning::ordning:
Flodebanan
2008-08-13, 21:43
Så du har spö och rulle som agerar lika fort som fisken? Står fortfarande fast vid att linan är en avgörande del i det hela.
Så du har spö och rulle som agerar lika fort som fisken? Står fortfarande fast vid att linan är en avgörande del i det hela.
Skulle du vilja påstå att nylonlina agerar lika fort som fisken?
Klart att spöt reagerar lika fort som fisken, den enda lilla fördröjning som skulle kunna upptså är pga av tröghetsprincipen men den är minimal. Spöt agerar ju direkt efter fiskens rörelser om man har en helt stum lina. Rullen kan ha en viss startfriktion men desto bättre rulle desto mindre.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.